Gå til innhold

Diskusjon innen Luftforsvaret


femftifem

Anbefalte innlegg

Gjest Slettes-xwByZdFZ

Visste ikke at du tenkte i de baner ang. utdannelse sander :)

 

Luftforsvaret er jo en intressant og flott jobb spør du meg. Godt betalt er det også. Men det var noen sinnsyke krav som stilles her da! :ohmy:

Endret av Slettet-xwByZdFZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:D Ahh, godt jeg fant denne tråden :)

 

Har som nevn tidligere også alltid hatt en drøm om å bli pilot på jagerfly. Var nylig på sesjon i begynnelsen av denne måneden, fikk 9 på helsetinga og 7-er på prøvene. Håper det går greit. Kommer jeg inn til opptak skal jeg gi absolutt alt. :D

 

Tusen takk til informativ informasjon av dere som driver med det. :)

Lenke til kommentar

Hei folkens

 

Beklager at jeg kommer litt sent på banen med svar. Det var ikke meningen å ta alt mot fra folk med innlegget mitt. Snarere tvert imot. Det er etter min meningen for få som tør å søke, fordi de tror at piloter er supermennesker. Det er vi ikke.

 

Poenget mitt med å beskrive seleksjonsprosessen var ikke å skremme noen med å vise til hvor vanskelig der er noe slikt, men å gi litt informasjon om hva som venter de som søker.

 

Ser det er mange her som tenker på videregåendekarakterer osv. Disse karakterene må som sagt være opp på et visst nivå for å komme i anmerking for opptak, men etter det har de nesten ikke noe å si. Luftforsvaret selekterer sine flyelever på grunnlag av egenskaper og ikke karakterer. Det er derfor seleksjonsprosessen er så innviklet. Hele prosessen går ut på å finne de få som har den rette sammensetningen av egenskaper som luftforsvaret ser etter. Dette er noe som er en tidkrevende prosess og derfor er seleksjonen ganske lang.

 

Det som er viktig å bite seg merke i her, er at det er så å si umulig å se på karakterene fra sesjonen, eller fra videregående om en person har de rette egenskapene. Den eneste måten å finne ut på er å begynne på seleksjonen, så ser man om man faller ut eller ikke.

 

Derfor er mitt råd til alle dere som "lurer" på om dere har sjans

SEND INN SØKNAD :)

Lenke til kommentar
Jeg har hatt pollenallergi en stund (har ikke vært plaget med det på en stund), kan dette ødelegge sjansen jeg har?

7804925[/snapback]

 

 

Nei, har hatt det samme problemet selv og snakket med sesjonslegen om dette. Han sa som noenlunde dette:

pollenallergi vokser man som vanligvis fra. Det er veldig vanlig å ha det som barn, men når du vokser opp "gidder" ikke immunsystemet å bry seg om de harmløse stoffene som de har irritert seg over når du var ung. "" sånn caca. Håper det klarnet litt opp før deg:)

Lenke til kommentar
de tror at piloter er supermennesker. Det er vi ikke.

7804669[/snapback]

 

Hysj! Det er liksom bransjehemmeligheten, det da!

 

Piloter, slik vi er: :)

Piloter om piloter: :cool:

Myndighetene om piloter: :ph34r:

Styrmenn: :ohmy:

Kaptein: :hrm:

Flyvertinner om piloter: :dribble:

Arbeidsgiverforeningen om piloter: :nei:

Foreldre om piloter: :love:

Barn om piloter: :w00t:

ATC om piloter: :hmm:

Piloter om ATC: :whistle:

Alle som leser tråden om meg: :ermm:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Men det er mulig å søke på tjenester på samme måte som å søke på videregående skoler ja?

 

F.eks:

Luftforsvaret på første, og MP på andre. Så hvis jeg ikke kommer inn på førstevalget, så vil jeg automatisk bli overført på venting på andrevalget?

7870853[/snapback]

Det er ikke første, andre, tredjevalg, osv. Du sender inn en søknad der du må tilfredstille noen krav, om du blir "godtatt" kommer du inn på opptaket og får prøve deg der.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

Jeg ser at det blir anbefalt å ha enten 3mx eller 3fy hvis man søker pilot i luftforsvaret.

Jeg har ikke dette, har kun matte fra 1.klasse. Hvordan er da mine sjanser for å bli pilot? Jeg regner med at dette vil være sentralt i noen av de første prøvene for å skille ut søkere, eller er dette noe som kommer etter hvert og som man har mulighet til å lære seg under opptakene, altså det blir undervist i dette...?

Mine tanke er først og fremst rundt helikopter, men dette blir vel noe av det samme.

Lenke til kommentar

Litt O.T.

 

At ikke flere tar utdannelse i forsvaret, er for meg uforståelig. Gratis utdannelse (med lønn)! At en binder seg for en 2-3 år er vel helt problemfritt . Ja jeg vet det er lengre plikttjeneste for flygere og andre spesialutdannelser. Men, det er faktisk mulig å ta en Ingeniør utdannelse! Hadde jeg vært 19 , hadde jeg ikke vært i tvil. Har selv tjenestegjort 7.5 år i forsvaret. Dette inkludert tjeneste både som befal og vervet. Dere må være klar over at det er stor forskjell på rekruttskole, og tjenesten som følger etter. Min tjeneste i forsvaret ser jeg tilbake på som meget lærerik og morsom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...