Gå til innhold

Diskusjon innen Luftforsvaret


femftifem

Anbefalte innlegg

God aften.

 

Har lest litt rundt her og tenkte jeg skulle begynne tidlig siden jeg er 16 å bestemme meg overfor hvilken tjeneste jeg skal satse på når jeg kommer til den tiden.

 

Det som har vært en drøm hele livet mitt er såklart å være pilot for forsvaret, men så skjønner jeg veldig godt at det skal utrolig mye til for å bli det, men jeg har ikke nøyaktige detaljer på hvor mye som skal til for å få jobben som pilot.

 

Har også planen om å bli Militærpoliti, og vil mest sannsynlig søke på det når den tid kommer hvis sjansen for å komme inn i luftforsvaret er så liten at det ikke er vits å sette den på ønskelisten en gang.

 

Finnes det noen som har kommet såppas langt, eller har tjeneste i luftforsvaret som har

en klype informasjon til meg?

 

Ser frem til Militæret :thumbup:

Endret av sndr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

 

Jeg har ikke tjenese i Luftforsvaret o.l, men jeg skal søke når jeg kan.

En god start er å lese det du finner av info på Forsvaret sine sider.

 

De sier det er ca. 5-10% av Norges befolkning som har de egenskapene man trenger for å bestå som pilot. Ca 50% av de som kommer seg inn, ryker ut når de skal lære seg å fly på noen timer. Jeg vil anbefale deg å ringe til Luftforsvaret og få tak i en pilot/pilot-elev. Her om dagen ble jeg oppringt av en pilot-elev, og jeg fikk mye bra informasjon. :-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For å bli jagefly pilot må du ha perfekt syn, veldig god fysisk form, kunne engelsk, du må kunne multitaske og du må være målrettet. Du kan jo sjekke ut kravene på nettet og se om du er up to the challenge ;) faren min var f-16 pilot og jeg vurderte det lenge men søkte på befal skole først. Faren min tok forresten befal først deretter flyskole. På den måten får du mer smak på militæret på forhånd og du får trent deg opp.

Lenke til kommentar

Å bli pilot er vanskelig. Du må blant annet ha perfekt syn, og de godtar ikke at du retter dette opp via laser. Det stilles også enkelte krav til de som ønsker å bli militærpoliti. Minimum høyde for gutter er 175 cm og 170 cm for jenter. Det stilles også krav til førerkort førerkort klasse B. Dette må du snart begynne å prioritere da du er 16 år.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei

 

Tenkte jeg kunne legge inn et svar på spørsmålet ditt. Jeg er selv pilot i luftforsvaret (flyr helikopter) og jeg ser det er en del synsing og myter som svirrer rundt her på forumet.

 

Først og fremst så krever luftforsvaret perfekt syn og tillater i skrivende stund ikke laserkorrigert syn, og det ser ikke ut som de kommer til å åpne for det med det første.

 

Bortsett fra det så er ikke flygere noen overmennesker slik som noen tror. Vi er ikke supersmarte, eller supermenn når det kommer til fysisk form.

Men å bli og være pilot krever alminnelig god fysisk form. De fysiske kravene for å bli tatt opp finner du på luftforsvarets sider

 

Neders på siden er det to linker. Den ene er en film som viser hvordan øvelsene gjøres, og den andre er et treningsprogram. Bakerst i treningsprogrammet står kravene og det er karakter 4 eller bedre (lavere) som kreves. Dette er kravene for befalsskolen, men de samme gjelder for flyskolen.

 

Når det gjelder fag på skolen så kreves det at du har generell studiekompetanse, men jeg vil anbefale å ha fordypning i matte og fysikk. Gjerne 3MX og 3FY, det vil gjøre opptaket, og selve utdanningen mye lettere.

 

Når det gjelder karakterer så vet jeg ikke helt hva som kreves, men jeg har gått på flyskolen med folk som hadde helt ned i 3,5 i snitt på videregående, men det er jo helt klart en fordel å ha gode karakterer for å nå opp i konkurransen. Hvis det er mange som søker vil de med lavest karakterer bli silt ut først.

 

Så til selve prosessen å bli pilot. Det første du må gjøre er å søke på flyskolen. Ta kontakt med rekrutteringssenteret og skaff søknadspapirer. Fyll ut og send inn innen fristen. Du vil da forhåpentligvis bli innkalt til opptaksprøver. Disse foregår i skrivende stund på Rygge flystasjon, like ved Moss.

 

Her blir du testet på engelskkunnskaper, norskkunnskaper, mattakunnskaper, romforståelse og en del av det jeg vil kalle iq-tester.

Du vil også bli testet fysisk i forhold til de kravene som er satt.

 

I tillegg er det tester på reaskjonsevne, koordinasjonsevne, hukommelse og en del annet. Intervju med psykolog og opptakskommisjon er også obligatorisk. Hele seleksjonen tar ca en uke.

 

De som passerer gjennom denne seleksjonsuka vil så bli sendt til Flymedisinsk institutt for medisinsk testing. Dette ca tar en dag.

 

Nå gjenstår ca 10-20% av søkerne. De får begynne ved luftforsvarets befalsskole. Her går de gjennom opptak akkurat som de andre elevene. De fleste klarer dette opptaket, men det er som oftest et par som blir silt ut. Hvis du kommer inn på befalskolen går du der i et halvt år, før du begynner på den avsluttende delen av opptaket.

 

Denne delen av opptaket skjer ved luftforsvarets flygeskole i Bardufoss. Her lærer du flyteori, samt du får fly et lite enmotors propellfly som heter Saab Safari. I safarien må du lære deg å fly på ganske kort tid. Du må ha en viss progresjon fra tur til tur, ellers vil du bli kastet ut av skolen. Ca 50% av elevene som begynner ved skolen faller ut i løpet av halvåret. Men dette er tall som er basert på flere års opptak og tallene fra år til år kan variere sterkt.

 

Når du er ferdig på flyskolen begynner du ved luftkrigsskolen i Trondheim. Her skal du gå i 3 år. Utdanningen ved skolen er en generell offisersutdanning og er felles for alle i luftforsvaret, ikke bare for flygere.

 

Etter du er ferdig med Luftkriggskolen vil du bli sendt til utdanning i USA. Sted og varighet vil avhenge av flytype. Jagerfly er ca 2 år i Texas og Arizona.

Helikopter er ca 1 år i Alabama. Flermotorsutdanningen er ca 1-2 år i Texas og Florida.

 

Etter du har vært i USA er det tilbake til Norge hvor du vil få jobb ved en av Luftforsvarets skvadroner. I skrivende stund vil du være bundet til Luftforsvaret i 12 år etter du har fått vingen.

 

Lønn vil avhenge av alder (ettersom du får mer erfaring vil du får mer ansvar, og mer i lønn) og hvilken skvadron du jobber ved og hvor mye du jobber. Jeg for min del jobber ved 330-skvadronen som flyr redningshelikopter, og tjener ca 500-600k i året etter 1 år. De som har jobbet her lenge tjener mer.

 

Begynnerlønnen for en jagerflyger vil nok være litt lavere, vil tippe mellom 350-500k alt ettersom hvor mye jobb som gjøres.

 

Håper informasjonen er nyttig. Skal titte innom tråden noen flere ganger så kan du legge til spørsmål om du lurer på noe :)

 

edit: dette er seleksjonsprosessen slik den er i skrivende stund. Luftforsvaret (og forsvaret generelt) er i store forandringer i disse tider, så prosessen kan fort endre seg litt.

Endret av jurn
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Bra med info, jurn. :)

 

 

Har selv tenkt en del på flygerutdanning i forsvaret, men er ganske usikker.

 

For tiden er jeg IKT-lærling og har tenkt å gå almennpåbyggning etter det, men vil komme til å mangle 3MX og 3FY. (Tar kanskje det som privatist)

Men det som er problemet er at jeg fikk 7/9 på helse, på sesjon av en sur fyr. Det var pga. jeg har litt pollen-allergi, så om våren er jeg litt snufsete en gang i blant, men plager meg ikke mye.

Så jeg er litt redd for at det ikke vil være vits å søke i det hele tatt da, hva tror dere?

 

Har forresten flydd en del før, som motorseilfly, Cessna, Grumman, noen andre småfly og har også prøvd litt helikopter (Superpuma).

Lenke til kommentar
jeg har litt pollen-allergi, så om våren er jeg litt snufsete en gang i blant, men plager meg ikke mye.

Så jeg er litt redd for at det ikke vil være vits å søke i det hele tatt da, hva tror dere?

7724622[/snapback]

 

Det som står i de medisinske kvalifiseringsbestemmelsene for flygere i forsvaret om allergi er:

 

"Allergi kan ikke være behandlet medikamentelt etter 12års alder. Dette omfatter hyposensibilisering.

 

Forbigående bruk av godkjent legemiddel ved lett grad av rhinokonjunktivitt i pollensesongen kan godkjennes av MFLN (militær flylegenemd)

 

Tidligere anafylaktisk eller alvorlig allergisk reaskjon mot kjent eller ukjent agens samt kostrestriksjoner av medisinske årsaker ekskluderer".

 

Hvis allergien din er slik du beskriver kan det se ut som du faller inn under det mellomste avsnittet, dvs at du kan godkjennes av MFLN. Så hvis jeg var deg ville jeg søkt.

 

Ellers kan du også ta en telefon til Flymedisinsk institutt på Blindern og hørt hva de sier, siden det er de som godkjenner evt ikke godkjenner deg medisinsk.

Lenke til kommentar

Har du vurdert sivil flygerutdannelse? Du kommer garantert inn, men det er dyrt, ingen garanti for jobb, og du får neppe fly noe som går grisefort. Men hvis du tror du har det som skal til, er villig til å jobbe hardt en stund og har målet å være i det lille mindretallet som får jobb, er veien kort til "the real deal". Og så fort du har en fot innenfor, har du lagt gullegget.

 

...håper jeg, som holder på med en sivil trafikkflygerutdannelse selv :)

Lenke til kommentar

Etter all den nyttige informasjonen som jurn nå kom med, så begynner jeg å bli skeptisk. Er ca. 1.85 høy, har et veldig godt syn, trener daglig og har en ganske gjennomsnittlig god kunnskap innen matte, engelsk og norsk grammatisk.

 

Når det gjelder testing av medisinsk, så er jeg vel ganske god i form der også, har sjeldent sykdommer. Har heller aldri brukket noe, eller hatt noen form for alvorlige sykdommer.

 

Men jeg tror jeg vil søke for å gi meg selv et forsøk, skader da aldri å prøve?

 

Uansett så kommer jeg neppe til å gi opp :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...