Gå til innhold

Diskusjon innen Luftforsvaret


femftifem

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei.

Jeg ser at det blir anbefalt å ha enten 3mx eller 3fy hvis man søker pilot i luftforsvaret.

Jeg har ikke dette, har kun matte fra 1.klasse. Hvordan er da mine sjanser for å bli pilot? Jeg regner med at dette vil være sentralt i noen av de første prøvene for å skille ut søkere, eller er dette noe som kommer etter hvert og som man har mulighet til å lære seg under opptakene, altså det blir undervist i dette...?

Mine tanke er først og fremst rundt helikopter, men dette blir vel noe av det samme.

8032478[/snapback]

 

Ja matte er sentralt i noen av de første opptaksprøvene. Vil ikke si du ikke kan komme inn uten å ha 3MX, men det er en stor fordel å ha det. Det vil også være sentralt senere i utdanningen/opptaket og der blir det gått ut i fra at du kan den grunnleggende matematikken og fysikken, dvs det blir ikke undervist i slike ting. Da blir man avhengig av å lære dette av noen andre sånn som medelever.

 

Men som sagt 3MX er ikke et krav, men en fordel, så sjansen for å komme inn er fortsatt tilstede (bare sørg for å kunne det du kan om matte VELDIG godt ;) )

Lenke til kommentar
Hvordan er det med førstegangstjenesten. Får jeg en søknad som jeg sender inn, hvor jeg har skrevet hva jeg vil f.eks. jagerpilot :) ?

Hvor mye får du fly når du er under utdanning/utdannet jagerpilot?

8037603[/snapback]

 

 

Du vil dessverre ikke få mulighet til å søke deg som jagerflyger i førstegangstjenesten. Det er en egen søknad for Luftforsvarets flygeskole og mer info om den finner du her

 

Merk at året på befalsskolen og flyskolen teller som førstegangstjeneste hvis du ikke allerede har gjennomført.

 

Når det gjelder flytid:

Flyskolen: antall timer avhenger av værforhold og hvor mye som er mulig å fly, men typisk ca 25 timer.

 

Jagerflyutdanninga i USA: ca 300 timer

 

Ferdigutdannet i Norge : ca 250 timer i året

 

Vil ikke gå god for at disse tallene er helt riktige, men det gir en viss indikasjon ihvertfall.

Lenke til kommentar

la oss si at jeg vipper mellom å bli lege og bli jagerpilot.

Jeg tar førstegangstjenesten året etter videregående, og når jeg da er ferdig, vil jeg søke på medisin utdanning. Er det mulig å finne ut om du er dyktig nok til å bli jagerpilot under førstegangstjenesten, for det ville jo blitt litt dumt om gikk glipp at pilotutdanning fordi jeg ikke tok sjangsen på at jeg var god nok om du skjønner :dontgetit:

Lenke til kommentar
la oss si at jeg vipper mellom å bli lege og bli jagerpilot.

Jeg tar førstegangstjenesten året etter videregående, og når jeg da er ferdig, vil jeg søke på medisin utdanning. Er det mulig å finne ut om du er dyktig nok til å bli jagerpilot under førstegangstjenesten, for det ville jo blitt litt dumt om gikk glipp at pilotutdanning fordi jeg ikke tok sjangsen på at jeg var god nok om du skjønner  :dontgetit:

8040211[/snapback]

 

Vil ikke svare helt bastant ja på spørsmålet ditt. Men ganske nær. Hvis du søker flyskolen før du er ferdig på videregående vil du bli tatt opp til opptak mens du enda går på videregående. Du vil så evt starte på befalskoleutdanninga og uttaksflygingen når du er ferdig på videregående. Dette året teller som førstegangstjeneste. Hvis du ryker ut, blir du overført til en avdelig i forsvaret der du fullfører førstegangstjenesten, og kommer du gjennom så er det ikke så mye igjen du kan ryke ut på. Alt i alt vil du ikke tape noe som helst tid på det :)

Lenke til kommentar
Jeg sendte en PM med noen spørsmål til deg jeg jurn.

Forstår om du ikke har tid til å svare, men da vet du det i alle fall.

8046775[/snapback]

 

Svarer på sprøsmål så fort jeg får tid. Du har fått svar ;)

Men fint om dere stiller spørsmål i tråden istedenfor å sende PMer. Det er ofte andre som lurer på det samme.

Lenke til kommentar

Lest igjennom nå, og fant vel egentlig ikke så mye personlig info, så legger ut mitt spørsmål og jurn's svar, så kanskje noen andre får noen svar de også.

 

Hei.

Sender deg en PM jeg, da jeg har en del spørsmål. Hadde vært utrolig all right av deg hvis du tok deg tid, men skjønner godt at det kan bli mye mas fra ferskinger som meg, så forventer ikke noe svar.

 

Lest akkurat innlegget ditt om matte og fysikk. Jeg har som sagt ikke dette men jeg er såpass seriøs at jeg vurderer å ta opp dette for å ha en bedre sjanse for å bli helikopterpilot. Dog har matte aldri vært mitt sterkeste fag, gikk ut med karakteren 4 i første klasse, ligger ellers på 5-6 i de andre fagene. Fysisk og psykisk ser jeg på meg selv som meget sterk og takler press og lærer som regel fort.

Så mitt spørsmål er dermed, hva mener du med basisferdigheter innenfor Matte og Fysikk, er dette noe en som ikke er meget flink i matte/fysikk kan lære seg med hardt jobbing, eller må man være usedvanlig flink i disse fagene for å komme igjennom det meget trange nåløye i luftforsvaret. Jeg vil nok heve meg i mange av de andre testene, men stiller nok litt lenger bak i rekken når man blir vurdert i disse fagene. Hvor mye teller disse fagene, kan jeg klare å bli helikopterpilot med middels resultat i disse og meget bra i de andre?

 

Mange spørsmål nå, men er så usikker på om jeg skal bruke en del penger/tid og ta opp disse fagene hvis jeg likevel ikke vil ha noen sjanse. Vanskelig å få svar på militære sider også, derfor jeg henvender meg til deg.

 

Håper ikke jeg brukte for mye av din tid, og igjen, forventer ikke et svar, men håper.

 

Mvh Ivrig helikopter drømmer.

 

 

 

Hei

 

Så ikke du hadde sendt meg en PM. Fikk ikke opp den meldingsboksen da jeg logget meg på. Men svare skal jeg ta meg tid til.

 

Er mange som lurer på det her med matte og fysikk når det gjelder opptak til flyskolen. Jeg sier basiskunnskaper i begge deler. Du kommer ikke til å bli utdannet som ingeniør eller professor i noen av delene. Men poenget mitt er at disse to fagene er viktige redskaper for å forstå aerodynamikk, navigasjon osv. Vi snakker ikke avansert matte, alt som heter logaritmer, derivasjon, integraler, sannsynlighetsregning og masse annet drit jeg ikke husker navn på engang siden jeg aldri har brukt det etter videregående.

 

Det du bør ta deg tid til å lære deg er vektorregning, enkle ligninger med en og to ukjente og litt sånn generell algebra med flytting av tall osv.

Stort sett veldig praktisk matte.

 

Når det gjelder matteprøven på opptaket så dekket den alle emner innen 1., 2. og 3.klasse mattematikk på videregående. Men man fikk ikke bruke kalkulator, så du må kunne regne alt for hånd med en blyant og et kladdeark. Det gjør igjen at oppgavene ikke kan bli alt for vanskelig.

Jeg gikk ut med 4 i 3MX og scorte 9 på den matteprøven, som er det høyeste man kan få.

 

Hvor mye prøven teller er jeg ikke sikker på. Prøveresultatene blir aldri offentliggjort, og de forklarer aldri hvorfor man kommer inn eller ikke. Det virker som man kan slippe igjennom med et par dårlige prøver, bare man er generelt jevnt over god på resten av prøvene. Så med 4 i matte har di nok en fair sjanse. Bare fortsette å stå på det

 

Jurn

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

hvisst jeg vil bli flermotorsflyger for forsvaret, har en gjennomsnittskarakter på 4-5, og har ppl-a sertifikat vil ikke jeg være et godt valg for dem da? jeg tenker på at hvisst jeg tar ppl-a før jeg begynner i forsvaret, så koster det jo dem ca.100 000 mindre og utdanne meg..?

Lenke til kommentar
hvisst jeg vil bli flermotorsflyger for forsvaret, har en gjennomsnittskarakter på 4-5, og har ppl-a sertifikat vil ikke jeg være et godt valg for dem da? jeg tenker på at hvisst jeg tar ppl-a før jeg begynner i forsvaret, så koster det jo dem ca.100 000 mindre og utdanne meg..?

8353555[/snapback]

Du er et godt valg om du gjør det bra på testene du får. Jeg tror og rekner med at hva du har av sertifikat fra før er irrelevant (muligens ett pluss?), selv om jeg ikke er sikker. Om jeg ikke husker helt feil, fikk jeg vite (av en representant fra forsvaret) at det koster 15-20 mill. å utdanne en jagerflyver. For flytypen du nevner vet jeg ikke, men jeg vil tro at 100.000,- blir småpenger hvis man skal regne ut alt. :)

Lenke til kommentar
hvisst jeg vil bli flermotorsflyger for forsvaret, har en gjennomsnittskarakter på 4-5, og har ppl-a sertifikat vil ikke jeg være et godt valg for dem da? jeg tenker på at hvisst jeg tar ppl-a før jeg begynner i forsvaret, så koster det jo dem ca.100 000 mindre og utdanne meg..?

8353555[/snapback]

 

Ingen som bryr seg om de 100.000 bortsett fra deg som må betale de. Utdanningspakken blir ikke neo annerledes om du har sertifikat fra før, så ingen mulighet for å spare inn de penga uansett. Å ha PPL er heller ingen garanti for å komme inn.

 

Men det er bare søke, eneste måten å finne ut på om du kommer inn :)

Lenke til kommentar
For å bli flermotorflyger(?), og vil begynne utdannelsen min i luftforsvaret, må jeg ta de 3 årene oppi trondhjem? Og hva er det man lærer der?

8360670[/snapback]

 

Ja du må ta de 3 årene i Trondheim. Det du lærer der er mye forskjellig. Fag er alt fra Engelsk, Lederskap, Luftmakt, Miljølære og realfag, barefor å nevne noen. Det er en generell utdannelse for offiserer i luftforsvaret og derfor ikke spesielt rettet mot flygere, så det du lærer handler ikke så mye om fly......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...