Gå til innhold

Diskusjon innen Luftforsvaret


femftifem

Anbefalte innlegg

Jeg går befalsskolen på Kjevik nå, og skal starte uttaksflygingen i Bardufoss etter jul. Såvidt det er meg bekjent kan de som ryker ut hoppe over på for eksempel UB, slik at de får fullført befalsutdanningen. Har man et ønske om å fortsette i Forsvaret kan man begynne på en av de vanlige befalsskolelinjene.

 

Kapt Nørsett som er troppsjefen din eller? ;)

 

Som tidligere skrevet, Luftforsvaret har blitt flinkere til å ta vare på de som ryker ut av flyskolen. Litt variabelt fra år til år hvordan de løser det, men stemmer nok det du skriver.

Endret av stringfellow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Svarer på to overnevnte; tenker du får svar på søknad i løpet av januar en gang, siden runde #1 av opptaket er i februar. Har du søkt? I tilfelle får du ha lykke til! Fase 1 av opptaket er ganske greit.

 

Tror ikke det er noe du kan gjøre for å komme lettere inn, men for å bli bedre kjent med Forsvaret er det i hvert fall greit å ha førstegangstjeneste. Om du går skikkelig inn for det kan du søke UB, utskrevet befalskurs, da tar du befalsutdanning under førstegangstjenesten, blir bra kjent med Forsvaret, og slipper befalsskolen som en del av flygerutdanningen.

Lenke til kommentar
Tror ikke det er noe du kan gjøre for å komme lettere inn, men for å bli bedre kjent med Forsvaret er det i hvert fall greit å ha førstegangstjeneste. Om du går skikkelig inn for det kan du søke UB, utskrevet befalskurs, da tar du befalsutdanning under førstegangstjenesten, blir bra kjent med Forsvaret, og slipper befalsskolen som en del av flygerutdanningen.

 

Hva vil du da gjøre mens resten av de "utvalgte" går befalsskolen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
Jeg skal gå almenn påbyggning neste år (2008/2009), så da må jeg vel vente helt til slutten av 2009 for å søke?

Nei du bør søke i slutten av 2008, så blir du kalt inn til opptaksprøver ila vinteren/våren 2009 og starter skolen høsten 2009.

Okei, takk for svar. :thumbup:

Lenke til kommentar
Forutsetninger for godkjenning:

Det finnes flere forutsetninger for å kunne bli godkjent som A3 etter utført laseroperasjon:

1. Det er kun tillatt med operasjon for nærsynthet.

2. Øyets nærsynthet før operasjon må ha vært under -5 Dioptrier. (Må dokumenteres)

3. Astigmatismen må ha vært under -2 Dioptrier. (Må dokumenteres)

4. Stabile brytningsverdier etter operasjon.

5. Undersøkelse og evt. godkjenning foretas kun på FMI først 6 måneder etter operasjon.

6. Det kreves normal kontrastsensitivitet, dvs. evne til å skille kontraster.

7. Syn i henhold til gjeldende regelverk

Lenke til kommentar
Forutsetninger for godkjenning:

Det finnes flere forutsetninger for å kunne bli godkjent som A3 etter utført laseroperasjon:

1. Det er kun tillatt med operasjon for nærsynthet.

2. Øyets nærsynthet før operasjon må ha vært under -5 Dioptrier. (Må dokumenteres)

3. Astigmatismen må ha vært under -2 Dioptrier. (Må dokumenteres)

4. Stabile brytningsverdier etter operasjon.

5. Undersøkelse og evt. godkjenning foretas kun på FMI først 6 måneder etter operasjon.

6. Det kreves normal kontrastsensitivitet, dvs. evne til å skille kontraster.

7. Syn i henhold til gjeldende regelverk

Strange, de vektla i hvert fall at det ikke var lov da jeg var på opptak i år. :hmm:

De sjekket til og med etter spor fra laseroperasjoner på øynene.

Men ting forandrer seg jo... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...