Gå til innhold

Diskusjon innen Luftforsvaret


femftifem

Anbefalte innlegg

Dersom man får plass på flygeskolen, så forstod jeg det slik at man ikke selv kan velge hva slags flyger man blir utdannet. Riktig? I starten er det jo likt for alle, men så blir det forskjellig etter hva man skal fly. Kan man da risikere å bli navigatør, selv om man egentlig vil bli f.eks. F16- pilot? Det er jo to ganske forskjellige yrker...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om du går skikkelig inn for det kan du søke UB, utskrevet befalskurs, da tar du befalsutdanning under førstegangstjenesten, blir bra kjent med Forsvaret, og slipper befalsskolen som en del av flygerutdanningen.

Vil komme med et lite tips her: dersom du vet du vil inn på UB, og du skal kalles inn til militærtjeneste om sommeren, sørg for å søke UB før søknadsfristen på vårparten (15. april tror jeg det var). Jeg er inne til førstegangstjeneste som vaktsoldat i Luftforsvaret, og har blitt innkalt til UB-opptak i januar (etter søknad selvsagt), men pga at jeg ikke bestemte meg for å søke UB før jeg allerede var møtt til førstegangstjeneste og dermed søkte før høstfristen 1. november isteden, vil jeg dersom jeg takker ja til innkallelsen få forlenget førstegangstjeneste med 6 mnd, siden opptaket finner sted 6 mnd etter min innrykksdato.

Lenke til kommentar
Dersom man får plass på flygeskolen, så forstod jeg det slik at man ikke selv kan velge hva slags flyger man blir utdannet. Riktig? I starten er det jo likt for alle, men så blir det forskjellig etter hva man skal fly. Kan man da risikere å bli navigatør, selv om man egentlig vil bli f.eks. F16- pilot? Det er jo to ganske forskjellige yrker...

 

Du har forstått delvis riktig. Man får ikke tildelt flytype før man går på Luftkrigsskolen, altså er ferdig med opptaket. Men de som får tilbud om å bli navigatør er de som ikke klarer seg gjennom hele uttaksflygningen. De blir derfor tatt opp i skoleråd (de som bestemmer om man får fortsette eller ikke). Hvis de finner ut at du ikke er bra nok til å bli flyger kan det hende de tilbyr deg en plass som navigatør. Du kan selvfølgelig velge å si nei til det.

 

Så du risikerer ikke å plutselig få slengt i ansiktet at du skal bli navigatør istedetfor flyger. Det er bare snakk om om du skal på jagerfly, helikopter eller multi (flermotor).

Lenke til kommentar
Forutsetninger for godkjenning:

Det finnes flere forutsetninger for å kunne bli godkjent som A3 etter utført laseroperasjon:

1. Det er kun tillatt med operasjon for nærsynthet.

2. Øyets nærsynthet før operasjon må ha vært under -5 Dioptrier. (Må dokumenteres)

3. Astigmatismen må ha vært under -2 Dioptrier. (Må dokumenteres)

4. Stabile brytningsverdier etter operasjon.

5. Undersøkelse og evt. godkjenning foretas kun på FMI først 6 måneder etter operasjon.

6. Det kreves normal kontrastsensitivitet, dvs. evne til å skille kontraster.

7. Syn i henhold til gjeldende regelverk

Strange, de vektla i hvert fall at det ikke var lov da jeg var på opptak i år. :hmm:

De sjekket til og med etter spor fra laseroperasjoner på øynene.

Men ting forandrer seg jo... :)

 

Legg merke til at det står A3. Det er annet flygende personell som navigatører, systemoperatører, maskinister osv. Flygere har A1 og i noen få tilfeller A2. Laserkorrigert syn er ikke godkjent for A1 og A2. Så ting har ikke forandret seg riktig enda.

Lenke til kommentar
Dersom man får plass på flygeskolen, så forstod jeg det slik at man ikke selv kan velge hva slags flyger man blir utdannet. Riktig? I starten er det jo likt for alle, men så blir det forskjellig etter hva man skal fly. Kan man da risikere å bli navigatør, selv om man egentlig vil bli f.eks. F16- pilot? Det er jo to ganske forskjellige yrker...

 

Du har forstått delvis riktig. Man får ikke tildelt flytype før man går på Luftkrigsskolen, altså er ferdig med opptaket. Men de som får tilbud om å bli navigatør er de som ikke klarer seg gjennom hele uttaksflygningen. De blir derfor tatt opp i skoleråd (de som bestemmer om man får fortsette eller ikke). Hvis de finner ut at du ikke er bra nok til å bli flyger kan det hende de tilbyr deg en plass som navigatør. Du kan selvfølgelig velge å si nei til det.

 

Så du risikerer ikke å plutselig få slengt i ansiktet at du skal bli navigatør istedetfor flyger. Det er bare snakk om om du skal på jagerfly, helikopter eller multi (flermotor).

Nytt av cirka nå er at man ikke blir fordelt på flytype før etter en felles grunnutdannelse i USA, altså etter krigsskolen. Det kullet som jeg er på blir førstemann ut med dette opplegget. (Om jeg klarer uttaksflygingen da... :whistle: )

Lenke til kommentar
Dersom man får plass på flygeskolen, så forstod jeg det slik at man ikke selv kan velge hva slags flyger man blir utdannet. Riktig? I starten er det jo likt for alle, men så blir det forskjellig etter hva man skal fly. Kan man da risikere å bli navigatør, selv om man egentlig vil bli f.eks. F16- pilot? Det er jo to ganske forskjellige yrker...

 

Du har forstått delvis riktig. Man får ikke tildelt flytype før man går på Luftkrigsskolen, altså er ferdig med opptaket. Men de som får tilbud om å bli navigatør er de som ikke klarer seg gjennom hele uttaksflygningen. De blir derfor tatt opp i skoleråd (de som bestemmer om man får fortsette eller ikke). Hvis de finner ut at du ikke er bra nok til å bli flyger kan det hende de tilbyr deg en plass som navigatør. Du kan selvfølgelig velge å si nei til det.

 

Så du risikerer ikke å plutselig få slengt i ansiktet at du skal bli navigatør istedetfor flyger. Det er bare snakk om om du skal på jagerfly, helikopter eller multi (flermotor).

Nytt av cirka nå er at man ikke blir fordelt på flytype før etter en felles grunnutdannelse i USA, altså etter krigsskolen. Det kullet som jeg er på blir førstemann ut med dette opplegget. (Om jeg klarer uttaksflygingen da... :whistle: )

 

Inkluderer det helikopter også nå? Vet det var ett kull like etter meg der multi og jagergutta gikk utdannelsen på Sheppard, og flytypene ble fordelt etter det.

Lenke til kommentar
Dersom man får plass på flygeskolen, så forstod jeg det slik at man ikke selv kan velge hva slags flyger man blir utdannet. Riktig? I starten er det jo likt for alle, men så blir det forskjellig etter hva man skal fly. Kan man da risikere å bli navigatør, selv om man egentlig vil bli f.eks. F16- pilot? Det er jo to ganske forskjellige yrker...

 

Du har forstått delvis riktig. Man får ikke tildelt flytype før man går på Luftkrigsskolen, altså er ferdig med opptaket. Men de som får tilbud om å bli navigatør er de som ikke klarer seg gjennom hele uttaksflygningen. De blir derfor tatt opp i skoleråd (de som bestemmer om man får fortsette eller ikke). Hvis de finner ut at du ikke er bra nok til å bli flyger kan det hende de tilbyr deg en plass som navigatør. Du kan selvfølgelig velge å si nei til det.

 

Så du risikerer ikke å plutselig få slengt i ansiktet at du skal bli navigatør istedetfor flyger. Det er bare snakk om om du skal på jagerfly, helikopter eller multi (flermotor).

 

Tusen takk for godt og oppklarende svar! :thumbup:

Lenke til kommentar
Er kommet inn allerede jeg :tease: Drar til Bardufoss og uttaksflyging på onsdag...

Da er du side om side med "skolen" vår: Flyfag ;)

Flyfag, hva er det for noe opplegg?

Det er flymekanisk linje :p

Går der for å bli fly/helikopter-mekaniker (og forhåpentligvis tekniker etter noen år) ;)

Lenke til kommentar

OK, hvor holder dere til da Gilera?

 

Ja, stemmer det, uttaksflygingen er ikke unnagjort på en dag, dessverre. ;)

 

Men nå er jeg i hvert fall innlosjert på kaserne, og hittil er det meget lovende!

Enerom med eget bad og dusj (og varmekabler!), sofa på rommet, bra trådløst nett på kasernen, og alt er plassert sentralt i leiren rett ved messen! I militær sjargong er dette nesten nirvana. (Av det jeg er vant med.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...