Gå til innhold

Diskusjon innen Luftforsvaret


femftifem

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
@ Jurn; Jeg skal på opptak til Rygge om et par uker, og det er et par ting jeg har begynt å lure på;

 

Om man kommer gjennom, deltar man på felles opptak og seleksjon, eller kommer man rett gjennom? Og hvis man ryker ut på uttaksflygingen, får man da plikttjeneste som befal, siden man har gått befalsskskole?

8387709[/snapback]

 

Ja du deltar på felles opptak og seleksjon (FOS). Har ihvertfall alltid vært sånn. Har vært snakk om å endre det, men det har ikke skjedd enda såvidt meg bekjent. Hvis man ryker ut av uttaksflygingen får man ikke plikttjeneste, men må fullføre året dersom du ikke har fullført verneplikten din. Året vil da telle som din verneplikt. De siste årene har det også vært mulighet for å fullføre befalsutdanningen for de som ryker ut. Da vil man selvsagt få plikttjeneste som om man har gått befalsskolen (1år).

 

Håper det besvarer spørsmålet.

Lenke til kommentar
Hvordan er det med uttaksflyvning hvis du kan fly fra før?

8391553[/snapback]

 

Du deltar på samme linje som alle de andre. Instruktørene vil også ta høyde for at du har flydd før og således forvente mer av deg. Det de ser mest etter på uttaksflygingen er hvor fort du klarer å lære deg det de lærer deg (litt krøkkete forklart). De ser mye på progresjonen din. På den måten kan de også "teste" de som kan fly fra før, de bare starter på en litt "høyere" nivå.

Lenke til kommentar
@ Jurn; Jeg skal på opptak til Rygge om et par uker, og det er et par ting jeg har begynt å lure på;

 

Om man kommer gjennom, deltar man på felles opptak og seleksjon, eller kommer man rett gjennom? Og hvis man ryker ut på uttaksflygingen, får man da plikttjeneste som befal, siden man har gått befalsskskole?

8387709[/snapback]

 

Ja du deltar på felles opptak og seleksjon (FOS). Har ihvertfall alltid vært sånn. Har vært snakk om å endre det, men det har ikke skjedd enda såvidt meg bekjent. Hvis man ryker ut av uttaksflygingen får man ikke plikttjeneste, men må fullføre året dersom du ikke har fullført verneplikten din. Året vil da telle som din verneplikt. De siste årene har det også vært mulighet for å fullføre befalsutdanningen for de som ryker ut. Da vil man selvsagt få plikttjeneste som om man har gått befalsskolen (1år).

 

Håper det besvarer spørsmålet.

8392624[/snapback]

Jepp, takker for svar, det var det jeg lurte på. Har uansett vært inne til førstegangstjeneste fra før, så slipper vel å fullføre året, om det skulle komme til det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871324

Pappa var helikopter flyger på 339 og 337 sq, men han flyr nå som kaptein i Braathens. Begge besteforeldrene mine var Generalløytnanter i luftforsvaret.

 

Og jeg har syyykt lyst til å bli pilot jeg og. Men jeg er 15 år og driver med skihopping, og har søkt idrettslinje til neste år. Her får jeg helt vanlig studiekompetanse med teoretisk matte.

 

Vil gjøre alt jeg kan for å prøve å komme igjennom. :)

 

MEN Jurn:

 

Hvis det er sånn at du ikke kommer igjennom de medisinske testene eller noe annet, kan du fortsatt få andre interessante jobber i luftforsvaret? :dontgetit:

Endret av Slettet+9871324
Lenke til kommentar

Som det blir sagt her, hvis du stryker på feks medisinske krav kan du fortsatt gjøre andre ting i luftforsvaret bortsett fra det som vi kaller for LOS, også kalt jagerflykontrollør, fordi de har nesten samme medisinske krav. Men stort sett alt annet skal fortsatt være åpent.

 

Så vidt jeg husker et maks totallengde for jagerflygere 193cm. I tillegg må du være under spesifikk krav på lårlengde og rygglengde. Hvis du er over på noen av disse målene (slik som meg) får du ikke fly jagerfly, men får tildelt en annen flytype.

Lenke til kommentar

Noen som vet om man må ha akkurat 0 i styrke for å bli jagerflypilot? Skal på sesjon om et par dager og har i det siste lest litt om opptaket for å bli jagerflyver. Det jeg ikke helt får svar på er om 100% normalt syn vil si at jeg må ha nøytral styrke, eller om det er at jeg ikke trenger å bruke briller? Har nå -0,5 og har hatt den styrken i halvannet år nå, og det jeg lurer på er om -0,5 rett og slett er for mye?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Noen som vet om man må ha akkurat 0 i styrke for å bli jagerflypilot? Skal på  sesjon om et par dager og har i det siste lest litt om opptaket for å bli jagerflyver. Det jeg ikke helt får svar på er om 100% normalt syn vil si at jeg må ha nøytral styrke, eller om det er at jeg ikke trenger å bruke briller? Har nå -0,5 og har hatt den styrken i halvannet år nå, og det jeg lurer på er om -0,5 rett og slett er for mye?

8479381[/snapback]

 

Leste forskriftene om synskrav i går og jeg forstod det slik som at du kunne ha inntil +1,5 eller inntil -0,5 for å bli godkjent som pilot på F-16

 

Link til teksten: http://www.kongstud.hibu.no/o-04_syn_i_yrk...tforsvaret.html

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Her var denne tråden ja, hadde helt glemt den.

 

Driver selv å lurer på om jeg skal begynne med matte som privatist eller ikke (har 1MX, et år igjen som lærling og så 1 år almenn). Hvis jeg tar de to siste årene med matte (som jeg ikke har så lyst til) så mangler jeg jo fortsatt 2FY. :/ Vanskelig dette her..

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...