Gå til innhold

Diskusjon innen Luftforsvaret


femftifem

Anbefalte innlegg

Takker for svar! Kan du gi enda mer info? Gjerne mer spesifikk. Når du snakket om oppbygningen med eskorte- og vakt-lag, var dette om Basesett 1? Det er vel ikke kun disse to troppe/lagstypene? Hvor mange lag er det i hver tropp? Når det i søknaden var snakk om QRF-lag hvilken troppetype kommer det innenfor?

 

Som du/dere skjønner er jeg sugen på mest mulig info om Basesett 1 ved Ørland HFS.

 

Basesettet (eller Baseforsvarsstridsgruppe HRF som det ble omdøpt til for kort tid siden) består av aktiv tropp + støttetropp. Aktivtroppen har 3 geværlag oppsatt på terrenggående kjøretøy (Iveco, MB Multi Light 3, PASI 186, diverse lette terrengkjøretøy, etc.). Støttetroppen innehar funksjoner som eksplosivrydding, sanitet og CBRN.

 

Geværlagene er primært tenkt brukt til force protection av Luftforsvarets personell og materiell når disse er deployert i utenlandsoperasjoner. Basesettet var tungt inne under utdanning og deployering av soldatene som har utført eskorte-, QRF- og leirvakttjeneste i Maiamana PRT18.

 

Daglig tjeneste hjemme i Norge består av trening innen infanteridisipliner, skyting med avdelingens våpen, FYFO, leksjoner o.a.

Endret av Distressor
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Skal inn i Luftforsvaret 24. juli på Madla og begynner å bli litt usikker på hva jeg skal gjøre etter rekruttskolen. Hundefører, er etter hva jeg leser, svært vanskelig å komme inn på. Hvilke andre alternativ finner man da som ikke innebærer uendelig vakthold i nord eller arbeid med fly?

 

EDIT: Og som ikke innebærer førerkort klasse B... Herre, skulle nok hatt det ja. Utrolig mange stillinger som krever dette.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Trenger hjelp/råd!

Jeg er fortiden stasjonert i Vaktstyrken i en av luftforsvarets stasjoner. Det jeg lurer på er hva har vi rett til angående arbeidstider. Siden vakten er aktiv året rundt og har 24 timers "åpent", så har vi da en turnus plan. Dagvakt: 0700 - 1900, nattevakt 1900 - 0700. Turnusen er normalt 2 uker med vakt, 1 uke med grønntjeneste (utdanning) og én uke fri: 3 uker på, 1 uke fri.

 

Det jeg er usikker på er hvor mye befalene har lov til å ha oss i tjeneste.. For i det siste har befalet fått en genial plan med at den uken vi har dagvakt (07-19), så skal vi på mandag etter endt vakt ha skytetrening i 3-4 timer, og senere i uken skal vi opp kl.0400 og ha Arrestasjonsteknikk/tøffhetstrening før vakt som begynner 0700! I og med at vi har 12 timers vakt 7 dager i uken, så vil våre tjenestetider ende på litt over 90 timer i uken!

Jeg kan også legge til at det har blitt mye endringer i vaktlagene, som har gjort at soldater har blitt flyttet frem og tilbake - mest pga at Septemberkullet fikk førtidsdimme (Skoledimme) da de har kommet inn på videre utdanning - og vi da har blitt i undertall av vaktsoldater. Enkelte soldater har da hatt 4 uker med vakttjeneste i løpet av en måned uten fri, i tillegg at de har hatt skyte- og AT trening etter og før vakt. Noe som tilsvarer rundt det totale på 350 arbeidstimer uten en eneste permdag.

 

Hva har vi rett på? Har befalene rett til å drive på med dette? Vi har tenkt til å ta det opp med ATV, TMO og lignende. Men tenkte å høre her inne også

Endret av Real-Madrid
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Trenger hjelp/råd!

Jeg er fortiden stasjonert i Vaktstyrken i en av luftforsvarets stasjoner. Det jeg lurer på er hva har vi rett til angående arbeidstider. Siden vakten er aktiv året rundt og har 24 timers "åpent", så har vi da en turnus plan. Dagvakt: 0700 - 1900, nattevakt 1900 - 0700. Turnusen er normalt 2 uker med vakt, 1 uke med grønntjeneste (utdanning) og én uke fri: 3 uker på, 1 uke fri.

 

Det jeg er usikker på er hvor mye befalene har lov til å ha oss i tjeneste.. For i det siste har befalet fått en genial plan med at den uken vi har dagvakt (07-19), så skal vi på mandag etter endt vakt ha skytetrening i 3-4 timer, og senere i uken skal vi opp kl.0400 og ha Arrestasjonsteknikk/tøffhetstrening før vakt som begynner 0700! I og med at vi har 12 timers vakt 7 dager i uken, så vil våre tjenestetider ende på litt over 90 timer i uken!

Jeg kan også legge til at det har blitt mye endringer i vaktlagene, som har gjort at soldater har blitt flyttet frem og tilbake - mest pga at Septemberkullet fikk førtidsdimme (Skoledimme) da de har kommet inn på videre utdanning - og vi da har blitt i undertall av vaktsoldater. Enkelte soldater har da hatt 4 uker med vakttjeneste i løpet av en måned uten fri, i tillegg at de har hatt skyte- og AT trening etter og før vakt. Noe som tilsvarer rundt det totale på 350 arbeidstimer uten en eneste permdag.

 

Hva har vi rett på? Har befalene rett til å drive på med dette? Vi har tenkt til å ta det opp med ATV, TMO og lignende. Men tenkte å høre her inne også

 

Som hundefører når man hadde vakt så hadde jeg 24timers tjeneste sov kanskje 2-3 timer iløpet av en dag, men så hadde jeg ikke en uke eller mer i strekk da. Vakt om natta også ut og møte resten av troppen klokka halv 8 om morgenen og trene hund.

 

Du er ikke den første eller siste som kommer til å gjøre det, dette er jo heller ikke ulikt det som egentlig skjer i rekrutten hos hæren, luftforsvaret har bare en så mye bløtere rekrutt så man blir godt vant.

Lenke til kommentar
  • 10 år senere...

Det er nå i hvert fall ikke negativt, og om du er interessert i begge deler er det jo bare å kjøre på.

Når det er sagt, så hadde jeg flyteknisk tjeneste i Luftforsvaret, og de fleste av oss der hadde ikke yrkesfaglig bakgrunn en gang, selv om vi riktignok hadde en faktisk helikopter-mekaniker på avdelingen også

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...