Gå til innhold

Tråden for antall konsoller solgt + software!


Mr.FOXHOUND

Anbefalte innlegg

Regner med X360 igjen selger bedre enn PS3 de nærmeste ukene.

 

Ikke helt :p Faktisk ikke i det hele tatt. Og tviler på at xbox 360 vil kunne slå ps3 en eneste uke som er igjen av dette året. Ps3 vil nok få enda en opptur rundt om 2 juledag når White Knight blir lansert. USA og europa derimot. Europa blir nok ganske så jevnt, men i Usa blir nok xbox 360 å knuse ps3 denne julen. Sony skulle virkelig ha fått ut fingern. Usa trenger ett priskutt NÅ.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde som sagt trodd at Last Remnant-lanseringen i kombinasjon med lav pris ville få X360 foran PS3, men dengang ei. Forskjellen mellom PS3 og X360 vil nok bare øke i Japan nå.

 

Ser X360 nå har overgått PS3 i Skandinavia på VGChartz. Kan vel dele disse tallene omtrent med 4 for å få norske tall:

 

DS: 1,974,581

PSP: 868,607

Wii: 655,590

X360: 522,791

PS3: 482,751

 

EDIT: Zelda: TP-reklame på TV-en nå. Skal Nintendo/Bergsala pushe det spillet denne jula også?

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Usa trenger ett priskutt NÅ.

USA trenger et priskutt? Sorry, men PS3 trenger et priskutt over hele linja. Og Sony trenger å få hue ut av rompa en gang for alle. Jeg hadde store forhåpninger til Sony, men dessverre har de nok parkert seg på 3. plass i konsollkrigen for godt denne generasjonen.

 

Det mest idiotiske med PS3 er igrunn prissettingen/innholdet i de ulike SKU, og da mener jeg faktisk ikke at konsollen er dyr. Av alle konsoller, gav PS3 uten tvil mest valuta for pengene ved lansering. Å betale 6000 kr for 60GB PS3 med BC og minnekortleser var ikke dyrt sett i forhold til hva konkurrentene tilbød for et par høvdinger mindre. Men så begynte panikken å bre om seg i Sony, da de så MS sin agressive prising av 360.

 

Sony gjorde så, er etter min mening, deres største feiltrinn noen sinne som konsollprodusent. I stedet for å opprettholde de opprinnelige modellene, gav de ut gimp'ede PS3er der BC, minnekortleser og USB-porter var fjernet i et desperat forsøk på å opprettholde marginene. Istedet satser Sony på å legge ved Blu-Ray filmer og spill, og forventer så at folk skal betale ca det samme for disse gimp'ede PS3ene.

 

Så her sitter vi altså med et A-lag og B-lag av PS3-konsoller med forskjellig innmat og forskjellig funksjonalitet. Regelen for konsoller er uten unntak: Man beholder HW gjennom hele levetiden, til nød kan man legge til - men man fjerner ALDRI. For meg var dette en brøler av dimensjoner. Borte var argumentene om det enorme utvalget av spill fra hele PS-biblioteket, borte var håningen av MS som kun tilbød begrenset BC av XBox1-titler, borte var multimedia-SKUen som kunne "alt", borte var tilliten innad i Sony at de faktisk besatt den mest komplette konsollen på markedet og med dette forsvant også tilliten markedet hadde til produktet. Hvis Sony selv opplagt ikke trodde på produktet sitt selv lenger, hvorfor skal jeg som kunde?

 

Tilbake sitter vi altså idag igjen med en gimp'ed PS3, der Sony nekter å gi sine kunder det de vil ha i frykt for å kannibalisere salget av PS2-konsoller (som de faktisk tjener penger på). MS på sin side går nå rett i strupen på PS2-salget med sitt siste priskutt, og vi har alt sett 360 til samme pris som PS2.

 

Jeg kjøpte en 60GB PS3 med 2 spill for 1 år siden til 4990,- God valuta - svært fornøyd. Idag var jeg innom Elkjøp for å se på prisene på PS3 igjen, og hva ser jeg? I løpet av 1 år får man faktisk mindre valuta for pengene enn det jeg gjorde. Man får nå gimp'ed PS3 som mangler 2x USB, BC og minnekortleser med 40/80GB HDD og en film og et par spill (gjerne nedlastbart) til ca 4000 - 4500 kr. Ikke vet jeg hvordan Sony driver butikk i USA eller Japan, men slik det nå utvikler seg i Europa så kommer MS til å vaske gulvet med Sony.

Lenke til kommentar

Helt riktig det du sier, her er faktisk en artikkel som går akkurat på det.

http://www.dagensit.no/trender/article1554967.ece?jgo=dne

 

 

- Tjener faktisk penger på Wii

 

Nintendo er eneste aktør som tjener penger på selve spillmaskinen.

Magnus Eidem

 

 

Det har «alltid» vært slik i spillkonsollbransjen at produsentene tjener sine penger på spillene, men at salget av selve konsollen går med underskudd. Men også på dette punktet går Nintendo egne veier. Ifølge en analyse gjort av Macquaire Securities tjener Nintendo seks dollar per konsoll de selger.

 

Samtidig taper Sony penger på hver enkelt Playstations 3, mens Microsoft går omtrent i null med Xbox 360 som har vært lengre på markedet. Forklaringen er at Nintendos konsoll er langt billigere å produsere.

 

Seks dollar per konsoll kan høres lite ut, men Nintendo har solgt 19 millioner konsoller. Det gir 114 millioner dollar i fortjeneste før et eneste spill er solgt.

 

Kunne vært mer

Ifølge Forbes kunne fortjenesten vært enda høyere for Nintendo om de klarte å selge flere tredjeparts spill til Wii. På dette området konkurrerer Wii med de to andre konsollene, og er taperen omsetningsmessig.

 

På en annen side, påpeker Forbes, er det ikke så ille å tjene penger på egne spill heller. Spillnettstedet 1up.com har på sin julegaveranking hele fire egenutviklede Wii-spill på sin topp fem liste denne julen.

 

 

Lenke til kommentar

Tja i starten stod den for ca 1/8 av kostandene om jeg ikke husker feil, nå er det enda mindre. Og Sony gikk i starten mye i minus per solgte konsoll så tror ikke at de kunne ha solgt den særlig billigere uansett. Er jo ingen tvil om at SCE fikk kjeft hos Sony Hq for å bruke så mye penger, og derfor MÅ få SCE til å gå med overskudd før vi når årsavslutningen i mars 2009. Og derfor går det også rykte om at Sony ikke vil sette ned prisen før nettopp mars 2009.

Lenke til kommentar

Blu-ray er i alle fall ikke noe kostnadsargument lenger nå. Det var det i starten, men ikke mange hundrelappene som skiller et DVD-drev og BD-drev nå. Cell-prosessoren har blitt klart billigere og den rimeligere 45 nm-versjonen er snart ute på markedet (februar?). Den vil halvere kostnadene rundt prosessoren sammenlignet med lansering. Ting ligger absolutt til rette for $299/2990 kr nå.

 

Største negative overraskelsen for min del i høst er LittleBigPlanet som så langt bare har solgt rundt 900,000. Jeg trodde virkelig Sony hadde en bestselger på gang her og det gjorde nok Sony selv også. Men venter til julesalget er over før jeg konkluderer helt der.

Lenke til kommentar
“We expect the Xbox 360 to increase its Japanese market presence even more in the coming months,” Square Enix Executive Officer Shinji Hashimoto tells us. “There is a growing interest in Xbox 360 among Japanese users, due to the release of familiar titles, the increasing appeal of overseas titles, and the excellent reputation of the Xbox 360’s network services.”

 

However, success of Xbox 360 in Japan is not necessarily vital to Square Enix’s strategy.

 

“Square Enix develops its titles for users all around the world,” Hashimoto says. “We would not make decisions regarding hardware based solely on the Japanese user base. [star Ocean 4, Last Remnant and Infinite Undiscovery] were developed with the global market in mind, so by releasing them on the Xbox 360, which enjoys a high market share in the United States and Europe, we are hoping to gain more recognition from this large user base.”

 

It has already tested the waters with Infinite Undiscovery, the sales of which seem to have rapidly tailed off in Japan since its September release, but are slow and steady in the US and Europe. Square Enix has higher hopes for Star Ocean 4 and Last Remnant, and the arrival of Final Fantasy XIII on 360 does much to shore up the console’s reputation among JRPG fans – no longer is it just the space marine shooter’s platform of choice.

 

Ser ut som Square Enix har en god deal gående med MS iallefall. Spørs vel om de vil slå igjennom skikkelig i Japan, men som de sier, de gjør det ikke kun for det japanske markedet.

 

Les resten

Lenke til kommentar
Blu-ray er i alle fall ikke noe kostnadsargument lenger nå. Det var det i starten, men ikke mange hundrelappene som skiller et DVD-drev og BD-drev nå. Cell-prosessoren har blitt klart billigere og den rimeligere 45 nm-versjonen er snart ute på markedet (februar?). Den vil halvere kostnadene rundt prosessoren sammenlignet med lansering. Ting ligger absolutt til rette for $299/2990 kr nå.

 

Største negative overraskelsen for min del i høst er LittleBigPlanet som så langt bare har solgt rundt 900,000. Jeg trodde virkelig Sony hadde en bestselger på gang her og det gjorde nok Sony selv også. Men venter til julesalget er over før jeg konkluderer helt der.

 

Hvis den ikke er det så skjønner jeg enda mindre hvorfor Sony tar 4500kr for LBP bundelen f.eks. Hvorfor skal den ellers koste rundt 2500kr mer enn 60gb 360 pakken? 360 har mer i pakken sin (1 spill mer og HD kabel) og de har omtrent samme størrelse harddisk. Så med mindre Sony er ekstremt griske, noe jeg ikke betviler et sekund, så er det noe der som gjør den flere tusen kroner dyrere å lage.

Lenke til kommentar
Blu-ray er i alle fall ikke noe kostnadsargument lenger nå. Det var det i starten, men ikke mange hundrelappene som skiller et DVD-drev og BD-drev nå. Cell-prosessoren har blitt klart billigere og den rimeligere 45 nm-versjonen er snart ute på markedet (februar?). Den vil halvere kostnadene rundt prosessoren sammenlignet med lansering. Ting ligger absolutt til rette for $299/2990 kr nå.

 

Største negative overraskelsen for min del i høst er LittleBigPlanet som så langt bare har solgt rundt 900,000. Jeg trodde virkelig Sony hadde en bestselger på gang her og det gjorde nok Sony selv også. Men venter til julesalget er over før jeg konkluderer helt der.

 

Hvis den ikke er det så skjønner jeg enda mindre hvorfor Sony tar 4500kr for LBP bundelen f.eks. Hvorfor skal den ellers koste rundt 2500kr mer enn 60gb 360 pakken? 360 har mer i pakken sin (1 spill mer og HD kabel) og de har omtrent samme størrelse harddisk. Så med mindre Sony er ekstremt griske, noe jeg ikke betviler et sekund, så er det noe der som gjør den flere tusen kroner dyrere å lage.

 

Øhh hva er det du mener? At Sony er ekstremt griske? Eller at det er noe som gjør den flere tusen kroner dyrere å lage?

Lenke til kommentar

Her er ståa i amerika forrige uke ifølge vgchartz.

 

LittleBigPlanet = Rank 44

 

Resistance 2 = Rank 52

 

Motorstorm 2 = Out of Top 200

 

At Resistance 2 allerede er ute av topp 50 er ganske oppsiktsvekkende.

 

 

Blu-ray er i alle fall ikke noe kostnadsargument lenger nå. Det var det i starten, men ikke mange hundrelappene som skiller et DVD-drev og BD-drev nå. Cell-prosessoren har blitt klart billigere og den rimeligere 45 nm-versjonen er snart ute på markedet (februar?). Den vil halvere kostnadene rundt prosessoren sammenlignet med lansering. Ting ligger absolutt til rette for $299/2990 kr nå.

 

Største negative overraskelsen for min del i høst er LittleBigPlanet som så langt bare har solgt rundt 900,000. Jeg trodde virkelig Sony hadde en bestselger på gang her og det gjorde nok Sony selv også. Men venter til julesalget er over før jeg konkluderer helt der.

 

Hvis den ikke er det så skjønner jeg enda mindre hvorfor Sony tar 4500kr for LBP bundelen f.eks. Hvorfor skal den ellers koste rundt 2500kr mer enn 60gb 360 pakken? 360 har mer i pakken sin (1 spill mer og HD kabel) og de har omtrent samme størrelse harddisk. Så med mindre Sony er ekstremt griske, noe jeg ikke betviler et sekund, så er det noe der som gjør den flere tusen kroner dyrere å lage.

 

Øhh hva er det du mener? At Sony er ekstremt griske? Eller at det er noe som gjør den flere tusen kroner dyrere å lage?

 

Enten så er de griske, noe som er mest sannsynlig siden vi betaler mye mer for PS3 enn resten av verden, eller så koster bluray fortsatt ganske mye å lage.

Lenke til kommentar

Nå består nå ikke PS3 av bare et blu-ray drev og en cell prosessor, det er alt som utgjør PS3 som koster.

 

I følge Wikipedia kostet en PS3 rundt 400$ å produsere, kilde fra Januar 2008. Om man går ut fra at det er det den koster i dag og vil dette tilsvare rundt 2865 NOK i dagens valutta kurs i produksjonskostnader.

Lenke til kommentar

Men Sony gjorde seg veldig upopulære med enkelte designvalgene til PS3, det er ikke uten grunn at folk har ytret så mye negativt mot sony. Mange brutte løfter, fjerning av PS2 støtte osv.

 

Det er ingen tvil at Sony tabbet seg litt på begynnelsen og lot konkurrentene sine få en ganske så god start, men får vel satse på at de klarer seg og at overskuddet vil komme til slutt.

Lenke til kommentar

Når det gjelder fortjeneste per PS3-konsoll tror jeg ikke den er all verden. PS3 ER den dyreste å produsere selv om kostnadene har gått kraftig ned. Jeg tror det heller er MS som taper en del kroner per konsoll, særlig på Arcade-utgaven til den prisen vi ser nå. Det er uansett Nintendo som tjener mest på hardware (og software for den saks skyld).

 

Uansett har det vært vanlig i bransjen å ikke la kostnadene til konsollen diktere prisen. Historisk sett har man solgt konsollen for ca. 2000 kroner uansett og så tjent inn eventuelt tap ved å ta ca. 600 kroner for et spill. Og det er her jeg ikke skjønner Sony. Logikken virker å være at setter vi ned prisen på PS3 med 1000 kroner, så taper vi 1000 kroner per konsoll. Men da glemmer man helt at et PS3-salg generer mye mer enn 1000 kr. i form av solgte spill, blu-ray-filmer og ekstrautstyr på lang sikt.

 

Dette minner meg faktisk litt om N64 og Nintendo. 1,5 år etter konkurrenten PlayStation. Svakere tredjepartssupport. En dyrere konsoll og mye dyrere spill.

Lenke til kommentar
Enten så er de griske, noe som er mest sannsynlig siden vi betaler mye mer for PS3 enn resten av verden, eller så koster bluray fortsatt ganske mye å lage.

 

Det man baserer slike kostnader på er stort sett estimerte kostnader for komponentene lagt sammen. Ved lansering vurderte man et selskap ved navn iSuppli som har rede på slikt hvor man på det tidspunktet regnet med at PS3 kostet i rene fabrikasjonskostnader. Link

 

Kostnadene for komponentene til PS3 ble vurdert til $840.35 for 60Gb HDD versjonen. Denne ble solgt for $599.00.

Til kontrast, på samme tid ble Xbox360 vurdert til å ha en estimert produksjonskostnad $323.30, mens den ble solgt for $399.00. Det er synd at iSuppli har tatt ned tabellene sine, men vi som har fulgt med på dette og har diskutert dette X antall ganger, vet at BD drevet hadde en kostnad på rundt $120.00.

 

Det finnes et par utgifter til som gjør at det koster penger forøvrig:

-Vår kjære stats beskatninger i form av importavgifter og moms.

-Frakt fra Taiwan/Korea/Japan til Norge

-Selgers avanse

 

Om vi skal legge til Nintendo, så påstås det at de har tjent penger på Wii fra dag 1.

 

Jeg lurer meg pinadø hvem som er grisk her. Det er uansett ikke noe å gnåle om. :)

Lenke til kommentar

PS3 300k ahead of 360 in PAL territory

 

David Reeves bekrefter at Sony har alle intensjoner om å følge opp idiotstrategien i enda noen år til. Altså: samme pris, men enda flere blu-ray filmer og nedlastbare spill blir bundlet. Det er dette de kaller value-added marketing.

 

Slik jeg leser artikkelen, så har Sony ingen problemer med å bli nr 3 denne generasjonen. Det er nå så alvorlig for SCE at det har utviklet seg til et spørsmål om å i det hele tatt overleve. Jeg er helt enig med kilik over at dette er veldig utypisk for en konsollprodusent.

Lenke til kommentar

:no:

 

Og om de hadde tenkt å ta ett priskutt nå eller i mars 2009 så hadde han selvfølgelig fortalt det i intervjuet.

 

Ikke?

 

Hvorfor i guds navn trekker du konklusjoner da? Markedstratigier er ikke noe de forteller åpenlyst om i ett intervju. Om det stemmer det ryktet om at de skal sette ned prisen i mars, så vil de selvfølgelig prøve å brånekte så godt de kan helt til slutten av februar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...