Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[løst]Oppsett av 3com Adsl Ruter og Telenor


Anbefalte innlegg

Fikk 3Com Officeconnect Adsl wireless 54 mbps 11g firewall router idag,

og har bare hatt tull og fanteri med den, om det er boksen i seg selv eller om det er telenor sitt oppsett som lurer meg , vet jeg ikke.

 

Fra før hadde jeg modem fra Telenor , og smc ruter som bare fallt ut stadig vekk.

 

Jeg har også en splitter , den gamle typen som man må koble seg innpå direkte uten bruk av plugg.

 

Jeg vet det er mange i norges land som har akuratt har kjøpt denne 3com modellen og har skrytt mye av denne.

Er det noen av disse som har telenor og får tildelt automatisk ip adresse?

 

I manualen til 3com´n står det at man skal bruke JR11 kabel (den lille typen)

Greit nok det, selv om plugghullet bak på 3com´n er større.

Der Cat5 plugger går rett på plass.

 

 

* Det går en ledning fra splitter med JR11 plugg, kun 2 ledninger er brukt her og til adsl inntaket på 3com´n

 

* Og en vanlig cat5 kabel fram til pc´n

 

* Jeg har for øyeblikket kontakt med 3com´n gjennom webgrensesnittet, men ikke videre ut i verden.

 

* Har satt opp pppoe med brukernavn + online.no og passord.

 

* VPI/VCI er satt opp med 8/35 og Encapsulation til LLC

 

 

Tror jeg har lest noen ang Telenor og nye modemer m/ruter som ikke går så bra sammen med Telenor, er dette tilfellet mon tro.

Noe med Wan Mac adresser osv.?

 

Jeg er selvfølgelig ikke helt 100 % sikkert på at jeg har koblet riktig rundt dette med splitter kolingene.

Jeg bruker det slik nå telenor mannen koblet det opp i sin tid.

Regner med at de små ledningene i kabelen går dit de skal.

 

Er det noen som kan kommen med noen ord og meninger evnt egne erfaringer av samme oppsett.

 

På forhånd takk

Endret av bholmsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant denne, kan dette være en mulighet montro?

 

Hei!

Jeg vet at mange IPS leverandører velger og sette på ett MAC filter på linjene sine.

Dette vil si at om du har koblet en router til rett etter modemet, låser de MAC adressen til linja. Om du tidligere har byttet mellom router og PC så har de sansylig hvis åpnet MAC en til PC en også. Men om du da kobler til en ny router har de ikke registrert MAC adressen til denne. Og den vil da ikke få kontakt.

 

Dette er noe de typisk bruker og gjøre om nette er kvote belastet.

Hør med IPS leverandøren din om det må åpnes noe.

 

--

Marius

7390569[/snapback]

Lenke til kommentar

Har du sync lampe? da vet du iallefall at du har koblet riktig.

Ellers ser alt riktig ut med henhold til verdier vp/vc.

 

Du har jo også mulighet for å sette det gamle modemet i bridge å kjøre pppoe på den nye routeren.

 

:edit: telenor har ikke macfilter på linjene sine såvidt jeg vet, eneste jeg kjenner til som gjør det er GET/UPC

 

Her har du forøvrig en link til oppsett av Telenors routere som kansje kan være til hjelp for tips og ideer om hva som kan være satt opp galt.

Endret av Lego
Lenke til kommentar

Ja, har sync lamp, wlan lampe ++ og en online lampe som ikke lyser.

 

Jeg har nå etter snart 9 timer, kommet på nett.

Jeg har reseta(defaulte instillinger) modemruteren (3com´n) x antal ganger nå, og nå siste gangen fikk jeg kontakt med verden.

Eneste jeg gjorde var å ikke gjøre noe annet enn å legge inn brukernavn,passord og verdiene på 8/35 og LLC

Tror jeg hadde rotet litt med Mac adresser før jeg reseta.

 

Men har har reseta før uten å rote med verdier og mac , men utrolig nok gikk det greit denne siste gangen.

 

Jeg har notert ned Wan/lan adressene som kom opp på statusen til rutern, tilfellet disse hjelper en annen gang jeg har trøbbel.

 

Hva kan jeg få eller ikke få ved å koble til bridge?

Er det noen fordeler med det?

 

Vil helst holde meg til en boks nå, siden jeg ville vekk fra modem og ruter i forskjellige bokser.

 

Takk for hjelpen alle sammmen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...