Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Var en del forskjell ja. Samtidig har du jo god og dårlig Urquell der nede også. Enkelte plasser var det meget godt, mens andre plasser var det ikke så mye bedre enn den du får i Norge.

 

Vanskelig å forklare forskjellen, men ølet var mye fyldigere og friskere. Jeg tror også temperatur har en del å si. Når jeg drikker Urquell her, så hiver jeg dem i kjøleskapet og drikker dem når de er iskalde. Det er forsåvidt godt nå på sommeren, som du sier, men man mister en del av smaken. På menyene i Praha sto det hvor mange grader ølet var, Urquell var fra 10-12C. Dette tenkte jeg forsåvidt ikke så mye over, ølet kjentes faktisk like kalt og friskt ut som en iskald flaske rett fra kjøleskapet, men hadde også den mer fyldige smaken av litt høyere temperaturer.

 

Jeg skulle likt å hatt en Norsk flaske og et fat-tappet glass fra en god pub, slik at jeg kunne sammenlikne litt grundigere. ^^

 

EDIT:

 

Glasset skal jo ikke holdes på skrå heller da, så det er bra at du ikke gjorde det.

 

Skal det ikke? Og hva er prependikulært?

Endret av Aak1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Glasset skal jo ikke holdes på skrå heller da, så det er bra at du ikke gjorde det.

 

Skal det ikke? Og hva er prependikulært?

 

Njet. Ølet skal helles mens glasset står flatt. Dette fordi at du vil "slå løs" litt mer smak på det viset. Skaper på et vis mer bevegelse i ølet, tror jeg. JEg skulle likt å få besøke en dansk pub jeg leste om i BT for flere år siden. De hadde en egen, husets fatøl. Denne tar ca 10 minutter å tappe. I mellomtiden får du en vanlig pils å briske seg på.

 

Perpendikulært er en vanskelig måte å si "nitti grader" på. Kan også kalles å stå normalt på en linje. Poenget var at glasset skal stå flatt, og ølbeholderen skal holdes ca vannrett. Så skal du overføre (les: helle) ølet til glasset på det viset. Det er bl.a. derfor jeg fikk en såpass seriøs skumtopp på boksvarianten. Det tar lengre tid å tappe, men skal ha mye å si for smaken...

Lenke til kommentar

Jasså. Nesten alt jeg har lest, sett og hørt er at man skal helle pilsner i et skrått glass for så å snu det rett når man er kommet halvveis, får å få en passe stor skumtopp.

 

Å helle det slik du/dere foreslår skal vel fortsatt gi den samme skumtoppen? Og om pilsen fra boksen har en merkverdig større top enn den fra glass, så har jo den mistet merkverdig mye mer karbondioksid enn den andre, som vil ha innvirkning på smaken. Uavhengig av om de er skjenket likt.

Om den fra flaske hadde en like stor skumtop som den fra boks, så er jo skomtoppen uansett for stor for en Pilsner Urquell?

Lenke til kommentar
Jasså. Nesten alt jeg har lest, sett og hørt er at man skal helle pilsner i et skrått glass for så å snu det rett når man er kommet halvveis, får å få en passe stor skumtopp.

 

Å helle det slik du/dere foreslår skal vel fortsatt gi den samme skumtoppen? Og om pilsen fra boksen har en merkverdig større top enn den fra glass, så har jo den mistet merkverdig mye mer karbondioksid enn den andre, som vil ha innvirkning på smaken. Uavhengig av om de er skjenket likt.

Om den fra flaske hadde en like stor skumtop som den fra boks, så er jo skomtoppen uansett for stor for en Pilsner Urquell?

 

NikkaYoichi vet kanskje noe annet, men det som jeg har fått med meg er at det ikke skal helles på skrått. Fordi at da "slår" man ikke like løs smaksstoffene. Det går mye kjappere om du gjør det på den meåten du nevner, fordi at karbondioksiden ikke blir "frigjort" i samme grad som om det går rett opp og ned. Du sparer hastighet på halve ølglasset. KAn godt hende at det du nevner er et kompromiss, eller at jeg for den saks skyld husker noe feil.

 

Det som er med skumtopp-forskjellen på de to ølene jeg har på bildet er at flaskeølet allerede var helt oppi glasset FØR jeg begynte å helle opp bokseølet. Dermed har toppen fått sjanse til å legge seg litt.

 

Jeg er altså ikke sikker på om skumtoppen er for stor, for den synker "fort" sammen, til den når et visst nivå...

 

Edit: Jeg hadde ikke fylt i mer enn halve boksen før jeg bestemte meg for å stoppe og ta bilder av dette.

Endret av Onkel Kompost
Lenke til kommentar

Ja men når du har en så stor skum-topp og skummet forsvinner, så forsvinner mye av karbondioksidet også. Og selv om noe av det skaper skumtoppen, så skal det meste holdes inne i ølen.

Om du tømmer det slik du gjør, vil mye av karbondioksiden(kullsyren) forsvinne. Spesielt om du tømmer det for fort. Blir som dau cola ^^

Lenke til kommentar
JEg skulle likt å få besøke en dansk pub jeg leste om i BT for flere år siden. De hadde en egen, husets fatøl. Denne tar ca 10 minutter å tappe. I mellomtiden får du en vanlig pils å briske seg på.
Tror jeg har nevt det tidligere i denne tråden, men på Oslo Mikrobryggeri i Bogstadveien så kan du oppleve det samme :) Riktignok ikke fatøl, men en Stout.

 

For mye skum= piss

På samme måte som forlite skum = flat øl

eller ikkeno sum = møkkete glass / vaskemiddelrester

Lenke til kommentar
Ja men når du har en så stor skum-topp og skummet forsvinner, så forsvinner mye av karbondioksidet også. Og selv om noe av det skaper skumtoppen, så skal det meste holdes inne i ølen.

Om du tømmer det slik du gjør, vil mye av karbondioksiden(kullsyren) forsvinne. Spesielt om du tømmer det for fort. Blir som dau cola ^^

 

Det kan godt hende at du har rett. Men et par momenter jeg vil ha med i dette. Merk deg, dette er personlig teorier og opplevelser, og det kan fremdeles være at jeg tar feil.

 

Jeg kan ikke si jeg merker den store forskjellen kullsyremessig mellom disse to hellemåtene. Det kan naturligvis være fordi at jeg i utgangspunktet har en forkjærlighet for øltyper som ikke er proppfulle i karbondioksid.

 

Jeg tømmer det heller ikke voldsomt fort. Vi vet ja at mye skum når man urinerer som regel tyder på at det er mye protein i urinen din. På samme måte vil jeg da anta at skummet er proteiner som blir frigjort/skilt ut ved overføring av pils mellom beholder og glass. Jeg tror også at proteinene legger et lite lokk på glasset, og at all CO2'en på den måten ikke blir frigjort av hellingen. Men igjen, jeg kan ta feil.

 

Dau Cola har jeg sjelden vært utsatt for. Sikkert fordi at jeg ikke drikker så mye cola (eller andre former for brus), og at de gangene jeg tar meg noe brus blir den drukket opp temmelig for. Når jeg er på ferie hos foreldrene mine har jeg lagt merke til at de tar seg et glass eller to med brus, og så legger de flasken ned på siden. I følge min bror (som er selverklært cocaholiker) gjør dette at brusen blir mye fortere dau. Jeg husker også fra den gang jeg var ung og hadde et ganske brutalt brusinntak, så var det ikke lurt å tute fra 1.5l flasken. Man la da ofte hodet helt tilbake, og snudde flasken brått når man ikke hadde lyst på mer. Etter en 4-6 slike omdreiinger var brusen merkbart tammere.

 

Når det gjelder det MongoMan sier om puber, så har det en ganske grei grunn. Om man skulle prøvd å tappet øl på andre måter enn den han nevner ville det tatt mye mer tid, noe som ikke hadde blitt populært utover kvelden når køen ble større og større. En annen grunn for denne tappingen kan også være det at med de autmatiske tappetårnene er det lagt slik til at de setter inn glasset på skrått, tapper, og når de når et visst nivå setter de glasset ned slik at kranen kan få renne av seg.

 

Jeg vet ikke hvor mange av dere som har vært på Finnegans Irish Pub i Bergen, men om du bestiller Guiness eller Kilkenny der, tar det mye lengre tid å få tappet et glass. Disse øltypene har jo langt mindre karbondioksid i seg enn pilsneren. Så det kan godt hende at det er rett som Aak1 sier, at mye karbondioksid går tapt. Men jeg kan ikke si at jeg merker den store forskjellen på karbondioksidinnholdet om jeg drikker det rett fra boksen eller tapper det slik jeg pleier. Igjen, det kan godt være at jeg rett og slett ikke tenker noe over det, jeg bare drikker ølet.

 

Nero: det er godt mulig at du har nevnt det før. I alle fall så tror jeg nok det kunne ha vært vel verdt å fått med seg noe slik om jeg skulle finne meg selv vandrendende i Kristianias gater, denne by ingen kan forlate uten å få sår. Eller noe slikt. Jeg har etterhvert et par kompiser som har flyttet dertil, så det kan godt hende jeg slenger meg på en tur der senere i høst. Me får nett sjå

Lenke til kommentar

Årsaken til at man skal helle ølet slik at det gir en kraftig skumtopp er at man for det første frigjør mer aroma, men også at det er lettere å få lukte på ølet. I tillegg så vil man se om skummet klistrer seg til kantene og ikke minst om skummet er fyldig, noe som sier mye om kvaliteten på ølet.

 

Det er en "misforståelse" av fyllefolket at øl skal skjenkes forsiktig i glasset. Det eneste man oppnår med det er å gå glipp av halve smaksopplevelsen. Av flere årsaker, mer aroma og smak frigjøres ved en røffere tømming, pluss at man får luktet mer av ølet. Som de fleste vet så henger smakssansen tett sammen med luktesansen.

 

Hvis man får øl ute på byen som ikke har skumtopp så er det flere faktore som spiller inn, men oftest så er det at de ikke har skikkelig rengjøring av glassene, at glassene brukes til andre ting enn bare øl eller (måtte gud forby) de vasker glassene sammen med matfat eller i samme maskin som matfatene. Dette gjør at det setter seg fett i porene på glasset, noe som i neste omgang ødelegger ølet du skjenker i glasset.

 

Red.: Og man kan gi en lang faen i å drikke f.eks melkeprodukter fra ølglasset. Da det også fucker opp glasset. Helst bør man ha en egen oppvaskemaskin for ølglass på puber, hjemme så bør de vaskes for hånd i varmt vann og f.eks Zalo. Aller helst bare varmt vann.

 

Husk også på at alle øl ikke passer i de samme glassene. Du bruker ikke et vanlig halvlitersglass til en stout eller imperial stout f.eks. Dype glass gir større skumtopp(head), tynne glass gjør at ølet lettere suger til seg varmen fra omverdenen og kan således varmes opp i hånda ...

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar
Vanskelig å forklare forskjellen, men ølet var mye fyldigere og friskere. Jeg tror også temperatur har en del å si. Når jeg drikker Urquell her, så hiver jeg dem i kjøleskapet og drikker dem når de er iskalde. Det er forsåvidt godt nå på sommeren, som du sier, men man mister en del av smaken. På menyene i Praha sto det hvor mange grader ølet var, Urquell var fra 10-12C. Dette tenkte jeg forsåvidt ikke så mye over, ølet kjentes faktisk like kalt og friskt ut som en iskald flaske rett fra kjøleskapet, men hadde også den mer fyldige smaken av litt høyere temperaturer.

 

Ikke helt riktig det du skriver. De gradene er ikke temperatur, men heller et mål på hvor mye maltekstrakt det ble brukt i bryggingen, noe som igjen gir utslag i alkoholprosenten. Når du sier at ølet kjentes ut som kjøleskapstemperatur, er det nettopp fordi pilsneren holder kjøleskapstemperatur der nede også. Dette kan jeg bekrefte, da jeg var i Tsjekkia (Plzen og Praha) i sommer. Fantastisk land!

 

What are these "degrees" you mentioned?

 

Beer is measured here with degrees, according to the method devised by Professor Balling in the 17th century. The degree sign caused some confusion for consumers in the past, as international norms used it to signify the temperature of brewing and other things. So it was changed to a percentage sign, which causes confusion among consumers today. Many think that the percent is the amount of alcohol, but it's actually the amount of malt extract used in the brewing process. The percentage of alcohol is about a quarter of the "percent" shown on the bottle, so 12% beer is roughly 3.1% alcohol, though it's often higher. Czech beer comes in degrees from 6-19%, but 10% and 12% are the most common.

Kilde

Lenke til kommentar
Jasså, det var jeg ikke klar over. Takk for den informasjonen :)

Så pilsen er altså rundt 4 grader der nede også?

 

Min erfaring var at pilsen var temperert likt som øl du får på en vilkårlig uteplass i Norge, sikkert rundt 4 grader ja. Men igjen kan jo dette variere fra pub til pub. De stedene jeg kjøpte hjemmebrygget, mørkt øl (U Fleku og en til) var det litt mer temperert mener jeg å huske.

 

Kan anbefale Tsjekkia til alle ølentusiastene, det er mye godt å prøve ut der nede. Prisene er også utrolige, den billigeste halvliteren jeg fant på butikk kostet 1,50 norske kroner, på pub fant jeg halvliteren nede i 7 kroner.

Lenke til kommentar
Ikke nok til å bli full.. dvs 2 liter/6pack

 

Feil, du kan ha med deg 5l øl.

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...;epslanguage=NO

 

 

Import av alkohol som reisegods

Avgiftsfri kvote

 

Som reisende kan du benytte deg av den avgiftsfrie kvoten:

 

 

Brennevin/likør o.l. over 22 % til og med 60 % 1 liter

Vin o.l. mellom 4,7 % og 22 % 1,5 liter

Øl over 2,5 % (også sterkøl),

eller rusbrus o.l. fra 2,5 til 4,7 % 2 liter

 

 

"Brennevinskvoten" kan byttes i 1,5 liter av enten vin eller øl, mens vinkvoten kan byttes i øl, liter for liter.

 

Eksempler på lovlige kombinasjoner:

1 liter brennevin + 1,5 liter vin + 2 liter øl

3 liter vin + 2 liter øl

5 liter øl

 

My bad :cry: Fortsatt ikke nok øl. Burde vært en grense på 5 kasser eller no sånt.

Lenke til kommentar
Jasså, det var jeg ikke klar over. Takk for den informasjonen :)

Så pilsen er altså rundt 4 grader der nede også?

 

Min erfaring var at pilsen var temperert likt som øl du får på en vilkårlig uteplass i Norge, sikkert rundt 4 grader ja. Men igjen kan jo dette variere fra pub til pub. De stedene jeg kjøpte hjemmebrygget, mørkt øl (U Fleku og en til) var det litt mer temperert mener jeg å huske.

 

Kan anbefale Tsjekkia til alle ølentusiastene, det er mye godt å prøve ut der nede. Prisene er også utrolige, den billigeste halvliteren jeg fant på butikk kostet 1,50 norske kroner, på pub fant jeg halvliteren nede i 7 kroner.

 

Jeg mener også å huske at U Fleku var litt mer temperert. Kozel Dark tror jeg også var det. Det fant jeg på Ica i dag forresten. Gleder meg til å prøve, spesielt hvordan det er i forhold til den jeg fikk i Tsjekkia.

 

Jeg var også en kjapp tur innom en dagligvarebutikk. Øl utvalget var imponerende, både i utvalg og pris.

 

Billigste ølen jeg kjøpte på pub var til 10kr. Selv om jeg fant plasser der det var billigere. Det var fra et mikrobryggeri. Meget godt! Det var bare en 100 meter fra turiststrømmen i Nerudova gaten nedenfor slottet. Ellers var det mye godt øl mellom 10-15 kroner i ganske sentrale beliggenheter. Jeg kjøpte også øl til 20-30 kroner, og kaffe til 50 kroner midt i turistgryta. Forskjellene er store.

Endret av Aak1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...