Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

 

Mangel på +ØL-utsalg i Oslo er utrolig frustrerende! :realmad:

På dette punktet har Vinmonopolet underlevert i en årrekke. Noe som er ekstra irriterende all den tid de er monopolister og ikke trenger bry seg om konkurranse. De to siste årene har jeg stadig mast på deres distriktssjef og bl.a. fått følgende info:

  • 11.2016. "Når det gjelder øl – pol er jeg helt enig med deg. Det må vi få på plass så fort som mulig. Vi leter intenst etter lokale i Oslo."
  • 11.2016. "Forskjellen fra Sandnes og Trondheim er at vi ønsker eget lokale for øl – pol i Oslo. Ikke shop-in-shop som de to andre butikkene."
  • 10.2017. "Jeg skjønner at dette er etterlengtet. Vi er frustrerte over å ikke finne lokale vi også."
  • 10.2017. "Vi er imidlertid i dialog med en gårdeier nå. Jeg har stor tro på at det skal ordne seg. Med alle mulige forbehold håper jeg at vi kan åpne en flott øl-butikk i Oslo sentrum før påske neste år."
  • 02.2018. "Jeg venter spent på om dette går i orden i nærmeste framtid. Vi er i forhandlinger og det er jo positivt."

Jeg har også snakket med et par andre i systemet, og det virker helt klart som de ønsker lokale i området Torggata-Grünerløkka. Har også fanget opp at de var interessert i lokalet Gulating nå har i Markveien, men åpenbart ikke var villig til å betale markedspris...

 

Det jeg virkelig ikke forstår er hvorfor de ikke kan konvertere 1 av de 33-34 eksisterende butikkene til ren øl-butikk?! Kast ut all vin og brennevin fra f.eks. butikken på Oslo City, installer 30 meter kjølevegg og rykk inn med de 6-7-800 sortene de har lovet oss og vi fortjener. Vipps!

 

Dersom flere ønsker å presse på er dette rett mann:

Trond Idar Nilsen

Distriktssjef

[email protected]

41619203

 

 

"Purret" på han Trond nå.

Unnskyldningen er den samme fremdeles, de leter etter lokaler.

Men sa også at om de ikke finner noe kan du gjøre om ett eksisterende pol.

Nå har de jo holdt på lenge med dette, skjønner ikke hvorfor de ikke bare kan gjøre om ett av de 29 polene de har i Oslo i dag til ett +ØL pol.

 

Tror det ingen bryr seg om det er ett nytt pol eller ett eksisterende som blir gjort om...

 

 

Takk! Flott at flere maser på dem. :)

Fatter ikke hvor lang tid det skal ta å finne ett lokale, eller at de ikke gjør om en av de eksisterende til ØL+... Hvor vanskelig kan det være...?!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, de har jo forskjellig styrke og at jeg gikk utfra at det er grunnen til forskjellen i smaken. Bortsett fra det gikk jeg ut fra ølene var like.

 

Fort gjort. Du har kanskje funnet det ut allerede, men jeg kan nå bare forklare forskjellen siden jeg først sitter her på dataen. Global Pale Ale er en type IPA, men det som gjør at den er "Global" er at de har laget den med humler fra mange forskjellige land i hele verden (mener jeg leste et sted at det var 12 forskjellige typer, men her er jeg usikker). Den andre IPAen er nok brygget med langt færre humler, og da spesifikt med karakteristikker som Nøgne Ø ville ha. Typisk: bittersmak fra en type humle men aromasmaken fra en (eller flere) andre humletyper.

Lenke til kommentar

 

Vel, de har jo forskjellig styrke og at jeg gikk utfra at det er grunnen til forskjellen i smaken. Bortsett fra det gikk jeg ut fra ølene var like.

 

Fort gjort. Du har kanskje funnet det ut allerede, men jeg kan nå bare forklare forskjellen siden jeg først sitter her på dataen. Global Pale Ale er en type IPA, men det som gjør at den er "Global" er at de har laget den med humler fra mange forskjellige land i hele verden (mener jeg leste et sted at det var 12 forskjellige typer, men her er jeg usikker). Den andre IPAen er nok brygget med langt færre humler, og da spesifikt med karakteristikker som Nøgne Ø ville ha. Typisk: bittersmak fra en type humle men aromasmaken fra en (eller flere) andre humletyper.

 

 

Pluss at det er bred konsensus om at en IPA ikke kan selges i butikk i Norge. Nøgnes GPA er en type pale ale (på lik linje som IPA), men ikke en IPA. En "session IPA" er det nærmeste du kommer en IPA i butikk.

Lenke til kommentar

 

 

SNIP

Jepp, jeg skal nedover for en session!

 

Gleder meg til de du nevner, og blant annet J Wakefield. Håper appen til Jon Packer (brukte den ikke i fjor) gjør at man får sortert etter blant annet ABV, stil og Untappd-rating (sistnevnte ikke spennende på festival-eksluvise øl før en gjennomsnittsrating er oppe og går, men det går fort).

Den offisielle MBCC appen har mulighet nå til å sjekke inn via UT, men er langt fra like god som Jon sin web-app.

 

Snakket med han og den er på vei med forbedringer.

 

 

Vet du hva appen heter? Og om den har kommet? 

Lenke til kommentar

 

 

Vet du hva appen heter? Og om den har kommet?

Webappen ligger på mbcc.jonpacker.com

 

 

Takk :)

 

Kommer ikke en app i app store? 

 

 

 

Det er bare en nettside som du linker mot UT-brukeren din.

 

Mye bedre enn den offisielle og lar deg planlegge i størregrad hva som er verdt å få med seg. 

 

Har "bare" 139 som jeg har sett meg ut foreløbig.

Lenke til kommentar

 

 

 

Vet du hva appen heter? Og om den har kommet?

Webappen ligger på mbcc.jonpacker.com

 

 

Takk :)

 

Kommer ikke en app i app store? 

 

 

 

Det er bare en nettside som du linker mot UT-brukeren din.

 

Mye bedre enn den offisielle og lar deg planlegge i størregrad hva som er verdt å få med seg. 

 

Har "bare" 139 som jeg har sett meg ut foreløbig.

 

 

Ahhh, sett litt på den nå. Ser veldig bra ut! Satser på at Untappd-scorene oppdaterer seg fortløpende for de som ikke har rating pr. i dag.

 

Alle sessions på deg, da, regner jeg med? 

 

Ser forresten i mailen vi fikk i dag at de ikke aksepterer at folk har mer enn ett glass. Så veldig mange med det i fjor, men then again, er vel ikke akkurat verdens største poeng når det ikke er så veldig mye kø å snakke om. 

Lenke til kommentar

 

Ahhh, sett litt på den nå. Ser veldig bra ut! Satser på at Untappd-scorene oppdaterer seg fortløpende for de som ikke har rating pr. i dag.

 

Alle sessions på deg, da, regner jeg med? 

 

Ser forresten i mailen vi fikk i dag at de ikke aksepterer at folk har mer enn ett glass. Så veldig mange med det i fjor, men then again, er vel ikke akkurat verdens største poeng når det ikke er så veldig mye kø å snakke om. 

 

 

Alle fire + en sessions på meg, ja.

Untappd scrapes desverre ikke under festivalen (maks 100 oppdateringer i timen), men han har inkludert en kontinuerlig oppdatert gjennomsnittlig rating fra festivalgåerne. Det blir dermed mulig å se hvordan folk på festivalen rater mot omverdenen.

 

Har aldri vært "lov" med mer enn ett glass men det hindret ikke meg, eller andre, å gå rundt med to glass. Veldig greit når en kjører koordinert med noen venner for å komme over flest bryggerier på kortest tid. Kommer til å gjøre det samme i år igjen såfremt ingen tar glasset fra meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vel, de har jo forskjellig styrke og at jeg gikk utfra at det er grunnen til forskjellen i smaken. Bortsett fra det gikk jeg ut fra ølene var like.

 

Fort gjort. Du har kanskje funnet det ut allerede, men jeg kan nå bare forklare forskjellen siden jeg først sitter her på dataen. Global Pale Ale er en type IPA, men det som gjør at den er "Global" er at de har laget den med humler fra mange forskjellige land i hele verden (mener jeg leste et sted at det var 12 forskjellige typer, men her er jeg usikker). Den andre IPAen er nok brygget med langt færre humler, og da spesifikt med karakteristikker som Nøgne Ø ville ha. Typisk: bittersmak fra en type humle men aromasmaken fra en (eller flere) andre humletyper.

 

 

Dette var et godt svar.  :thumbup:

Lenke til kommentar

Sitter å venter på flyet nå. Har venner som har vært der nede hele uken, så har fått de til å plukke opp diverse for meg.

 

Satser på jeg får plukket opp Alchemist i ettermiddag. Kan være de har overskudd i Baghaven imorgen.

Håper inderlig de har noe igjen til i morgen tidlig. Hold meg gjerne oppdatert om du sjekker ut etterpå, da :)
Lenke til kommentar

Når jeg nå har brukt en liten uke på komme meg etter forrige helg's eskapader er det verdt å ta en liten oppsummering av årets MBCC.

 

 

unknown.png

 

 

Etter å ha smakt nærmer 400 øl over en helg, er det vanskelig å plukke ut en eller to favoritter. Skal sies at jeg er ganske så enig med high-score for festivalen. Desverre litt stout-fokusert (BA Træblod burde vært på Top 10), men vannvittig mange gode IPA'er og surøl ble også servert.

unknown.png?width=328&height=617

 

 

Fortsetter å være imponert over 3 Sons, men det bryggeriet jeg ble mest positivt overrasket over er nok Black Project. Virkelig gode surøl. 

 

Andre som var fornøyd med festivalen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når jeg nå har brukt en liten uke på komme meg etter forrige helg's eskapader er det verdt å ta en liten oppsummering av årets MBCC.

 

 

 

 

 

Etter å ha smakt nærmer 400 øl over en helg, er det vanskelig å plukke ut en eller to favoritter. Skal sies at jeg er ganske så enig med high-score for festivalen. Desverre litt stout-fokusert (BA Træblod burde vært på Top 10), men vannvittig mange gode IPA'er og surøl ble også servert.

 

 

 

Fortsetter å være imponert over 3 Sons, men det bryggeriet jeg ble mest positivt overrasket over er nok Black Project. Virkelig gode surøl. 

 

Andre som var fornøyd med festivalen?

 

Var selv i Køben den helgen, og deltok på en session, den grønne. Neste år blir det mest sannsynlig gull og full pakke. Stikkord: Deilig øl, deilig vær, nydelig stemning!

 

Endte logisk nok ikke opp med like heftige tall som deg, men endte opp med respektable 74 unike i løpet av helgen. Flesteparten av disse var på selve festivalen, men fikk med meg noe fra Foam og Cerebral på can release i general store på fredagen, samt en veldig fin tur til Mikropolis der LIC og Hoof Hearted hadde mye snacks.

 

Den høyeste ratingen, og min andre fem-stjerner gitt blant mine 1315 unike check-ins, gikk til Angry Chairs BA Rocky Road. For en øl! Andre høydepunkt var definitivt Perennials BA Abraxas (2017), Prairie sin BA The bomb!, Monkish sin Biggie, Biggie, Biggie, J. Wakefield sin BA Bout it Bout it, Civil Society sin $eeing Green også videre, også videre. Ble gitt mye høye ratings fra min side. Jon Packer sin web app var helt, helt fantastisk, og med unntak av et par "utsolgt"-situasjoner (som oppstod litt vel fort hos noen), så fikk jeg prøvd omtrent akkurat det jeg ville. Gikk mye i stouter og IPAer, men fikk også fått inn litt mjød, surøl og annet snacks. Forøvrig gøy å merke seg, og noe å si til bedre halvdeler som er noe skeptiske til å slenge seg på; fruen storkoste seg! Drakk litt vin, litt cider, litt øl (mye bra fruktøl slo godt an). Dette er faktisk en festival for alle (som liker å drikke øl, vin, sprit hva enn).

 

Min andre, men definitivt ikke siste MBCC! Anbefales 10/10 ganger. For et sted! 

 

Angående 3 sons må jeg si jeg er greit spent på dette:

6ac4bd77c4a18611667ab3721b3b9920.png

 

fb8bc590c457a16ffb6638423b88157e.png

 

 

Planlegges tydeligvis tap takeover neste gang 3 sons er i Drammen, og! Da blir det sporenstreks bort til Brakerøya, merker jeg.

Endret av d'espresso
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min andre, men definitivt ikke siste MBCC! Anbefales 10/10 ganger. For et sted!

Enig. Helt fantastisk opplevelse for ølinteresserte. Men det som var litt negativt var at jeg syntes at Gull hadde blitt dårligere nå enn det var ifjor. Dårligere goodies og det virket som at de hadde utvidet antall gullbilletter ganske kraftig. Ifjor var de første 20minuttene avslappende og rolige, men iår var det jo helt massive køer allrede 1min etter at man hadde sluppet inn på Gull. :(
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...