Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitter med en Brewdog Zeitgeist her nå. God smak, men litt lite av den - blir litt lite fylde og oppleves som litt utvannet. Kvalifiserer mer som en mengdeøl enn noe man sitter og nyter lenge i mine øyne.

Min personlige mening er at det aller meste fra Brewdog som er lyst og under 10% kan kjøres rett i vasken(*). Nå skal det sies at Zeitgeist ikke er lyst og dermed faller utenfor nevnte kategori, men jeg er enig i at den er vassen og oppfattes som "mengdeøl".

(* Unntaket er Nanny State)

Lenke til kommentar

@ThaHoward

Når det gjelder "Dunkel bier" så refereres det typisk til den tyske sjangeren.

Stout,porters etc. havner vanligvis altså ikke inn under begrepet "dunkelbier". Om du vil ha en dunkelbier som trolig ligner på det du fikk servert i Tyskland så anbefaler jeg deg å kjøpe "Paulaner Dunkel" og/eller "Erdinger Dunkel" fra vinmonopolet.

Om du vil ha en stout som er så bra som en stout blir når du skal kjøpe den på vanlig butikk her i Norge, så vil jeg anbefale "Kinn Svart Hav". Denne ligger etter min mening et godt stykke foran alt annet av stout i vanlig butikkstyrke. Guinness er noe av det siste jeg ville kjøpt. Den er rett og slett skikkelig vassen. (Men den har nok det beste skummet av alle om det skulle være interessant)

 

Takk for tipset, likte den tyske best og kunne merke at det var en ganske forskjellig smak og at den tyske var mye mer sort på en måte... Takk for tipsene :) Hvor ligger prisen på disse? Er de svært mettende? Er det en grunn til at du anbefaler akkurat disse? Eller er de rett og slett de eneste -gode?- man kan få tak i Noreg?

 

Kan også prøve Kinn svart hav når jeg kommer hjem, ja skum er godt det, men i bunn og grunn så bryr jeg meg mest om hvor god selve ølen er og ikke skummet.

 

BTW: Er belgisk øl godt? Er Belgia kjent for å produsere høykvalitets øl? Så bare en bar som reklamerte for at de hadde belgisk øl.

 

Takk for alle svar, jeg er vel egentlig den eneste jeg vet om som faktisk LIKER øl og ikke drikker det kun for å bli full :p (hvor mange, egentlig alle, har sagt at jeg ikke kan like øl og drikker det kun for å bli full) Så setter gjerne pris på tips og at dere deler erfaringer slik at jeg kan utvide min kulinariske horisont ^^

Endret av ThaHoward
Lenke til kommentar

BTW: Er belgisk øl godt? Er Belgia kjent for å produsere høykvalitets øl? Så bare en bar som reklamerte for at de hadde belgisk øl.

 

Oisann, du regner deg som en som liker godt øl, og ikke kjenner til belgisk? Da vil jeg nbefale følgende:

 

Maredsous Blond

Chimay Rød

Pauwel Kwak

Westmalle Trappist Dubbel

 

Disse kjøper du rimelig på polet, og de vil gi deg en god innføring i hva Belgia har å by på. Jeg kunne tatt med Hoegaarden, men den syns jeg ikke er helt god på flaske, men fra kran er den snadder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

BTW: Er belgisk øl godt? Er Belgia kjent for å produsere høykvalitets øl? Så bare en bar som reklamerte for at de hadde belgisk øl.

 

Oisann, du regner deg som en som liker godt øl, og ikke kjenner til belgisk? Da vil jeg nbefale følgende:

 

Maredsous Blond

Chimay Rød

Pauwel Kwak

Westmalle Trappist Dubbel

 

Disse kjøper du rimelig på polet, og de vil gi deg en god innføring i hva Belgia har å by på. Jeg kunne tatt med Hoegaarden, men den syns jeg ikke er helt god på flaske, men fra kran er den snadder.

 

Det er en forskjell mellom å like noe og ha god kjennskap til noe.. Kanskje en grunn til at spør om mer erfaring for at jeg kan finne annet øl som er mye bedre? ;)

 

Men uansett takk for tipsene :) Skal prøve meg på belgisk nå og kan se om jeg liker det.

 

Edit: Er ikke meningen åvære frekk hvis det virker sånn :)

Endret av ThaHoward
Lenke til kommentar

Kjøpte tre øl til helgen: Ægirs "Skumring Dobbel", Mikkelles "Beer Geek Breakfast" og Slottskållans "Imperial Stout"

 

Noen som har smakt disse? God? Ikke god?

 

Slottskållans imp stout synes jeg var meget god. Beer Geek Breakfast også meget god. Dubbel skal jeg prøve selv til helgen...

Lenke til kommentar

Kanskje jeg er litt sær, men skulle ønske at det fantes mer øl på 0.33 flakse. Opplever nemlig ofte at 0.5 blir for mektig å drikke alene hvis det er snakk om mørkt øl, burde vell ha funnet noen å dele gelden med, men den gang ei.

 

Jeg er helt enig. For de virkelig kraftige ølene synes jeg 0,33 kan være litt for mye. Da er det fint at jeg har oppdratt kona til å like godt øl, så vi kan dele en flaske eller to..

Lenke til kommentar

Kjøpte tre øl til helgen: Ægirs "Skumring Dobbel", Mikkelles "Beer Geek Breakfast" og Slottskållans "Imperial Stout"

 

Noen som har smakt disse? God? Ikke god?

Helt greie øl. Skumring ble som en litt tynn Belgisk Dubbel i min gane. Et spennende forsøk og jeg skulle gjerne ønske meg flere Belgiske øl eksperimenter fra Norske Bryggerier. Men jeg mener det ikke er noen grunn til å velge Skumring istedet for en hvilken som helst annen Dubbel på polet.

"Beer Geek Breakfast" ble altfor mye besk kaffe for min del så den styrer jeg unna.

"Slottskallans IS" synes jeg var en litt anonym IS. Verken god eller dårlig, og havnet derfor fort i glemmeboka. Kanskje jeg kjøper en ny flaske snart for en revurdering.

 

Kanskje jeg er litt sær, men skulle ønske at det fantes mer øl på 0.33 flakse. Opplever nemlig ofte at 0.5 blir for mektig å drikke alene hvis det er snakk om mørkt øl, burde vell ha funnet noen å dele gelden med, men den gang ei.

Jeg synes nærmest det bare er stas desto større flasken er. Da varer den jo bare mye lenger. :) Jeg kan fint kose meg i en time på en 0,5 flaske med skikkelig kraftig øl. Det jeg skulle ønske meg var at enkelte bryggerier droppet 0,25 flaskene de kjører (særlig NØ) på noen spesialbrygg.
Lenke til kommentar

Etter å ha prøvd Innis & Gunn andre gangen, så må jeg si att den er veldig søt, men jeg synes fremdeles det er en skikkelig deilig øl, men det blir litt sånn kose øl hvor man drikker en eller kansje to flasker. Kjøpte også Rum Finish da jeg var i sverige, gleder meg til prøve ut den også.

 

Smakte Punk IPA for andre gang i kveld, og den står solid som nr.1 hos meg, makan til god øl har jeg ikke smakt..

 

Har Hardcore IPA stående også, samt 5.am Saint, gleder meg til å prøve ut de :) Samt Sierra Nevada, både pale ale og Torpedo IPA, :)

Lenke til kommentar

Kjøpte tre øl til helgen: Ægirs "Skumring Dobbel", Mikkelles "Beer Geek Breakfast" og Slottskållans "Imperial Stout"

 

Noen som har smakt disse? God? Ikke god?

Har smakt de to siste, og syntes, i likhet med Vice, at Beer Geek Breakfast var litt vel besk. Ingen anbefaling fra meg heller der, med andre ord. Slottskällans husker jeg derimot som en veldig godt stout som jeg godt kan tenke meg å kjøpe igjen.

Lenke til kommentar

Etter å ha prøvd Innis & Gunn andre gangen, så må jeg si att den er veldig søt, men jeg synes fremdeles det er en skikkelig deilig øl, men det blir litt sånn kose øl hvor man drikker en eller kansje to flasker.

 

En til to flasker? For meg holder en til to slurker, å drikke en flaske I & G blir som å spise en hel pose fudge..

 

Apropos det smakte jeg Haandbryggeriet Dark Force for to uker siden. Hvis jeg ikke hadde åpnet flasken og sjenket til meg selv hadde jeg lurt på hvem som skulle kødde med meg og ha romkuler i ølet mitt.. Jeg vil ikke at øl skal smake romkuler!

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...