Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Appen jeg snakker om heter "Ølpriser". Den har lite informasjon nå, men den har potensiale. Feks dersom alle her i denne tråden laster ned appen så kan det jo bli intressant... Appen er avhengig i at hver bruker gir info om priser og utvalg på utesteder.

Etter det jeg ser er denne appen primært fokusert på å finne billigste halvliter så den er egentlig ikke så nyttig for ølentusiaster.

Jeg har mer tro på alehunt.com (som også kan brukes på enhver telefon). Alehunt lister opp nye øl på kran og flasker som dukker opp på ditt hjemsted og er mer "entusiast-basert".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Appen jeg snakker om heter "Ølpriser". Den har lite informasjon nå, men den har potensiale. Feks dersom alle her i denne tråden laster ned appen så kan det jo bli intressant... Appen er avhengig i at hver bruker gir info om priser og utvalg på utesteder.

Etter det jeg ser er denne appen primært fokusert på å finne billigste halvliter så den er egentlig ikke så nyttig for ølentusiaster.

Jeg har mer tro på alehunt.com (som også kan brukes på enhver telefon). Alehunt lister opp nye øl på kran og flasker som dukker opp på ditt hjemsted og er mer "entusiast-basert".

Mulig det, men det går også på utvalg og anmeldelser fra publikum da. Står ikke hva de har, det må du skrive selv. Men som sagt, det er hva hver enkelt gjør det til.

Lenke til kommentar

Mulig det, men det går også på utvalg og anmeldelser fra publikum da. Står ikke hva de har, det må du skrive selv. Men som sagt, det er hva hver enkelt gjør det til.

Fant egentlig ikke noe om utvalg. Det eneste om utvalg var at det feks. sto 187stk på Amundsen Bryggeri, men når ikke det står spesifisert noen av ølene, så blir egentlig tallet 187 verdiløst, med mindre man er helt ny og ønsker å finne et sted med stort utvalg.

Men de har ihvertfall hatt vett til å gjøre applikasjonen gratis nå. Når den kom ut (ifjor?) skulle de vel ha ca 20kr for den, men jeg gadd ikke engang å undersøke nærmere da jeg syntes det var utrolig dårlig å kreve penger for noe hvor innholdet var 100% community basert.

Lenke til kommentar

Mulig det, men det går også på utvalg og anmeldelser fra publikum da. Står ikke hva de har, det må du skrive selv. Men som sagt, det er hva hver enkelt gjør det til.

Fant egentlig ikke noe om utvalg. Det eneste om utvalg var at det feks. sto 187stk på Amundsen Bryggeri, men når ikke det står spesifisert noen av ølene, så blir egentlig tallet 187 verdiløst, med mindre man er helt ny og ønsker å finne et sted med stort utvalg.

Men de har ihvertfall hatt vett til å gjøre applikasjonen gratis nå. Når den kom ut (ifjor?) skulle de vel ha ca 20kr for den, men jeg gadd ikke engang å undersøke nærmere da jeg syntes det var utrolig dårlig å kreve penger for noe hvor innholdet var 100% community basert.

Jeg måtte betale 7kr. Men nå er det gratis ja....

 

Enig i at det er litt tynt, men som sagt det er jo hva man gjør det til når det er communitybasert. I hver pub så kan hver enkelt skrive inn hva de har i info. Men ellers står det kun hvor mange sorter det er. Men det er lett for hvermannsen å skrive i infofeltet hva de har på hver enkelt pub. Men det krever jo sef at folk skriver da. Det er nok mange som ikke gidder skrive noe, og da blir det deretter.

Lenke til kommentar

Imorgen skal jeg til byen for å kjøpe et par øl til Fredag.... Min forlovede har kjøpt et par liter øl for meg i Danmark også. Blir spennende.

 

Har fortsatt ikke hørt noe fra Odins Tipple, polet. Sikkert utsolgt igjen...

 

Er det mye å spare ved å handle øl på systembolaget? Lurer på om jeg skal ta en tur innom Strømstad neste gang jeg skal til Sandefjord.. Kjedelig øl på båten, mer spennende på systemet?

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

http://www.tv2.no/ny...el-3847812.html

 

 

Sysembolaget:

De har nettsider med oversikter og etter det jeg skjønner driver de drevne svenskehandlerne og bestiller før de drar over grensen, slik at de er sirket å finne noe spennende.

 

Om man vil ha gourmetøl, må man bestille på forhånd. De har endel god øl på systemet i Strömstad, men det er av den "billige" sorten - man kan si det er lite som er på topp på ølratingsider. Kommer nok til å handle fra standardsortimentet igjen, da det er mer velsmakende enn norsk butikkøl og mye billigere enn norsk poløl :)

Endret av Avien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Imorgen skal jeg til byen for å kjøpe et par øl til Fredag.... Min forlovede har kjøpt et par liter øl for meg i Danmark også. Blir spennende.

 

Har fortsatt ikke hørt noe fra Odins Tipple, polet. Sikkert utsolgt igjen...

 

Er det mye å spare ved å handle øl på systembolaget? Lurer på om jeg skal ta en tur innom Strømstad neste gang jeg skal til Sandefjord.. Kjedelig øl på båten, mer spennende på systemet?

 

Gjør deg kjent med ølutvalget på nettsidene til Systembolaget (www.systembolaget.se), plukk ut det du vil ha og ring og bestill 8 arbeidsdager før. Ofte kommer ølet raskere, men ikke sats på det. Mange av øltypene må bestilles kassevis (alt fra 6-24 stk.). Det står nederst på infosiden for hver øl. Ølet koster mye mindre, alt fra 50% billigere til en tredjedel av prisen i Norge. Særlig belgisk og tysk øl er mye billigere. De fører også masse øl som aldri kommer til Vinmonopolet. Du kan ta med 5 liter tollfritt uansett alkoholstyrke. I tillegg kan du fortolle 30 liter til for 20,- kroner literen.

 

Systembolaget har også et androidprogram, Sök og hitta, som er greit å bruke.

Endret av Kaaz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Venner av Nøgne Ø er norges svar på Danske Ølentusiaster og er, på tross av navnet, en klubb for folk som liker godt øl og ikke en fanklubb for et bryggeri. Den har avdelinger i Kristiansand og Bergen.

 

Jeg regner med det er grunnlag for lokallag også i andre byer/bygder.

Noen som har meninger om dette?

 

 

Jeg er interessert i en klubb i Oslo. Vice og jeg har allerede en liten privat ølsmakeklubb, men det er klart at det blir mye morsommere hvis vi kunne vært mange flere som kunne møttes regelmessig. Det er jo sikkert flere hundre ølgeeks i Oslo. Jeg kan godt være med å ta initiativer, men det er jo allerede mange relativt drevne bloggere, ratebeerfolk og medlemmer i Venner av Nøgne Ø i Oslo, og jeg synes det blir litt rart hvis ikke de vil være med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er interessert i en klubb i Oslo. Vice og jeg har allerede en liten privat ølsmakeklubb, men det er klart at det blir mye morsommere hvis vi kunne vært mange flere som kunne møttes regelmessig. Det er jo sikkert flere hundre ølgeeks i Oslo. Jeg kan godt være med å ta initiativer, men det er jo allerede mange relativt drevne bloggere, ratebeerfolk og medlemmer i Venner av Nøgne Ø i Oslo, og jeg synes det blir litt rart hvis ikke de vil være med.

 

Jeg kjenner noen av de du nevner her og mistenker at de er med om noen trekker i gang, men har litt mange jern i ilden til å dra noe i gang selv.

Lenke til kommentar

Jeg er interessert i en klubb i Oslo. Vice og jeg har allerede en liten privat ølsmakeklubb, men det er klart at det blir mye morsommere hvis vi kunne vært mange flere som kunne møttes regelmessig. Det er jo sikkert flere hundre ølgeeks i Oslo. Jeg kan godt være med å ta initiativer, men det er jo allerede mange relativt drevne bloggere, ratebeerfolk og medlemmer i Venner av Nøgne Ø i Oslo, og jeg synes det blir litt rart hvis ikke de vil være med.

 

Jeg kjenner noen av de du nevner her og mistenker at de er med om noen trekker i gang, men har litt mange jern i ilden til å dra noe i gang selv.

 

Hvis jeg skulle trekke det i gang, hvem burde jeg kontakte?

Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle trekke det i gang, hvem burde jeg kontakte?

 

Er du på Facebook?

I så tilfelle ville jeg begynt på gruppen Venner av Nøgne Ø.

Denne er, etter det jeg husker, åpen for alle og dekker hele landet.

Uansett hvilke planer en ellers har et godt sted å få innspill og informasjon om øl.

 

I samme slengen anbefaler jeg selvsagt Norske Ølbloggere, for alle som liker øl.

Lenke til kommentar

Kan hende jeg er sent ute, men men:

 

Daglighallen presenterer ølfest 2012

 

En skikkelig ølfeiring er noe Trondheim har trengt lenge, og nå gjør Samfundet i Trondhjem et ærlig forsøk på å få dette til. Daglighallen, Klubben, Edgar og Knaus ryddes for å gjøre klar til en fantastisk kveld der kvalitet går foran kvantitet.

 

Tanken er simpel, men genial: Vi åpner barene Daglighallen, Klubben og Edgar utelukkende for ølglade mennesker. I tillegg setter vi opp "mobile barer" fra bryggerier og importører rundt i Klubben, og holder kurs/smaking på Knaus. Dette er forøvrig lokaler som mer eller mindre er knyttet til hverandre på Samfundet, for de som ikke har vært der tidligere. Her skal man kunne smake fantastiske ting, rett fra bryggerier som representerer seg selv, og også heftige øl importert fra det store utland. Små smaksprøver, store smaker.

En smaksprøve er 1.5 dl, og en bong koster 20 kr. Fire(!) av disse er altså inkludert i billettprisen (verdi kr 80). Noen øl som er veldig spesielle vil kunne koste mer enn 1 bong.

 

Ikke til å forveksles med den "tradisjonelle" øl-festivalen som holdes separat fra dette arrangementet. Denne torsdagskvelden blir det kunnskapsbasert fokus på de edleste malt-dråper, og profesjonelle bryggere, importører og entusiaster fra det ganske land dukker opp for å dele kvelden med deg.

 

Inkludert i billettprisen er ett personlig glass (som du beholder hele kvelden og kan ta med hjem) og fire smaksbonger (verdi kl 80). Barene Daglighallen, Edgar og Klubben vil holde åpent med kunnskapsrikt personale og et fantastisk utvalg, som bare blir å finne denne ene kvelden. I Klubben vil man også finne representanter for de fremste og mest spennende bryggeriene i Norge, og de har med seg noen godbiter for anledningen.

Ost- og pølsefat vil selges hele kvelden i Edgar.

 

Fra 17:00 kan man altså smake forskjellig øl og benytte bonger i de forskjellige barer og stands, her er det anledning til å gå rundt blant barer og bryggere og kose seg.

Der utredes muligheter for lukkede kurs og smakinger i løpet av kvelden.

Lyche og andre lokaler holder åpent separat fra dette arrangementet. Man må ha billett til Øl-fest for å komme inn på området Daglighallen, Klubben, Knaus & Edgar denne kvelden

 

 

Kult initiativ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...