Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Jeg tror at folk hadde kjøpt håndverksøl på taxfree hvis de hadde hatt det. Jeg skal vedde på at det bare er taxfreebutikkene som ikke aner at det er et marked der, og ikke tar inn ølet. Vi får bare etterspørre det når vi er innom, så tar de det vel inn til slutt.

 

@Brettanomyces & slikt:

Jeg liker ikke den smaken, og jeg liker heller ikke den syrlige eller tørre tresmaken i enkelte fatlagrede øl. Cognac-tønner, rødvinstønner, etc ødelegger de smakene jeg liker. Bourbonfat, f.eks. er mye mer min stil. Lost Dog er lost case for meg.

 

Har vært en tur på Systembolaget i Strømstad og kjøpt øl for 950 sek. I Norge hadde dette kostet over 1800 sek, nesten dobbelt så mye. Glad jeg bor bare 1,5 times kjøring unna. Enkelte øl er svært mye billigere, f.eks. Weihenstephaner Hefe Weissen som koster 2,75 ganger mere i Norge med den kursen vi har i dag.

 

Hvilket systembolag er det? Det inne i byen finnes det lenger? Eller det ute på sletta som kalles Osloveien?

 

Det inne i byen. Begge butikkene har dårlig utvalg så jeg pleier å bestille på nett eller via telefon et par uker på forhånd.

 

Har de ikke det GIGA systembolaget ute på sletta? Det som skulle være nordens største alkoholbutikk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er splitter nytt og ganske stort ja. Men med mindre du er nordmann som er ute etter mest mulig fyll for minst mulig penger så er er det ikke noe å skryte av. Ølutvalget er som de sier på svensk: bajs!

 

Det er jo rart, skulle tro de hadde plass til spesielle ting der. Kan ikke tro de fyller alle hyllene med Absolut Citron....

Lenke til kommentar

Imponerende, de hadde Nøgne Ø selv i kinokafeen på Ringen i Oslo. Jeg får inntrykket av at godt øl er mer tilgjengelig her i Norge enn i Tsjekkia, selveste pilsens hjemland, der jeg var en tur denne sommeren.

 

Det er nok i tilfelle bare i Oslo og Bergen.. Ellers i landet går det i industripils, unntagen på Meny kanskje men det er jo dyrt..

Lenke til kommentar

Kan nok være tilfellet, men må si at Trondheim heller ikke har skuffet meg, der jeg har vært på minst to utesteder med et ordentlig godt utvalg av øl. Så også en artikkel i Aftenposten

 

Ellers ble jeg oppriktig skuffet av Tjsekkia. På musikkfestivalen i Ostrava, som skal være en av sentral-Europas største, var det ikke annen øl å få i ølteltet enn skikkelig kjedelig pils. Var også ute på flere restauranter, hvor det mest spennende de kunne tilby var en blanding av lys pils og en mørkere øltype som også var lager. Var til og med på en restaurant i Brno som en venn fra Tsjekkia sa var kjent for å brygge og servere god og spennende øl i lokalene sine. Men fikk smakt på tre av de fire ølene de tilbø, og ingen hadde slik kraftig og spennende smak som jeg er vant til å finne i de håndlagede ølene jeg har kjøpt på Vinmonpolet her i Norge. Tjsekkere er kanskje først og fremst et pilsdrikkende folk? Den mest spennende ølen jeg drakk på den turen var i hvert fall en boks Urquell jeg kjøpte på flyplassen på vei hjem.

Lenke til kommentar

Er det noen som har noen forslag til andre øl jeg kan like dersom jeg liker Ægir IPA? Jeg har smakt en del IPA-er, men Ægir sin står frem som den soleklare favoritten. Synes de andre IPA-ene jeg har smakt har vært for drøye/sterk...

Endret av John-B
Lenke til kommentar

Er det noen som har noen forslag til andre øl jeg kan like dersom jeg liker Ægir IPA? Jeg har smakt en del IPA-er, men Ægir sin står frem som den soleklare favoritten. Synes de andre IPA-ene jeg har smakt har vært for drøye/sterk...

Brewdog Ipa og Pale ales/ blonde ales. Feks Lucky Jack og Brewdog trashy blonde.

 

Ægirs øl er veldig snille på smak, så kanskje du burde prøve fler av Ægirs ale.

Endret av Dropkmurphy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen som har noen forslag til andre øl jeg kan like dersom jeg liker Ægir IPA? Jeg har smakt en del IPA-er, men Ægir sin står frem som den soleklare favoritten. Synes de andre IPA-ene jeg har smakt har vært for drøye/sterk...

Jeg ville prøvd en Imperial IPA, Double IPA eller en Black IPA. Disse er i prinsippet mer "drøye/sterke" enn vanlig IPA, men fordi kroppen balanserer ut humlen mye bedre så oppfatter jeg helheten som mye mer smakfull og fornøyelig.

Jeg favoriserer nok Nøgne #500 sammen med Midtfyns Gleipner (Eneste Black IPA de har på polet dessverre), men Midtfyns Double IPA og NØs Two Captains er også verdt å smake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har de ikke det GIGA systembolaget ute på sletta? Det som skulle være nordens største alkoholbutikk?

 

De har ikke flere sorter øl enn det lille inne i byen, bare flere flasker av hver type. Ingen av dem har noe bra utvalg, så man må bestille på forhånd hvis man vil ha bra øl. Den lille butikken har mindre kø, mindre harrynordmenn og hyggeligere betjening. Men den store har gratis parkering rett utenfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen som har noen forslag til andre øl jeg kan like dersom jeg liker Ægir IPA? Jeg har smakt en del IPA-er, men Ægir sin står frem som den soleklare favoritten. Synes de andre IPA-ene jeg har smakt har vært for drøye/sterk...

Da er det jo naturlig å prøve pale ale, de fremstår som litt snillere. Lervik Lucky Jack og Haandbryggeriet Pale Ale selges i dagligvarebutikker med godt utvalg, Nøgne Ø sin er på polet.

Endret av the_last_nick_left
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Er det noen som har noen forslag til andre øl jeg kan like dersom jeg liker Ægir IPA? Jeg har smakt en del IPA-er, men Ægir sin står frem som den soleklare favoritten. Synes de andre IPA-ene jeg har smakt har vært for drøye/sterk...

 

Muligens kan en Brooklyn East India Pale Ale passe.

 

Ellers kan du går på kategoriskyen på min, eller andre av Norske Ølbloggeres, blogg og velge IPA eller Pale Ale og der få et intrykk av hav vi mener om de forskjellige. Vær obs på at du da får flere sider slik at du kan bla deg bakover.

Endret av StoreMyen
Lenke til kommentar

Venner av Nøgne Ø er norges svar på Danske Ølentusiaster og er, på tross av navnet, en klubb for folk som liker godt øl og ikke en fanklubb for et bryggeri. Den har avdelinger i Kristiansand og Bergen.

 

Jeg regner med det er grunnlag for lokallag også i andre byer/bygder.

Noen som har meninger om dette?

Lenke til kommentar

Kan nok være tilfellet, men må si at Trondheim heller ikke har skuffet meg, der jeg har vært på minst to utesteder med et ordentlig godt utvalg av øl. Så også en artikkel i Aftenposten

Utestedene i Trondheim begynner faktisk å komme seg. Det er flere utesteder som nå har mer enn bare kjedelig norsk industripils. Heldigvis får man si. For å nevne noen; Den Gode Nabo(Nabon) og Antikvariatet, som begge ligger på Bakklandet, har et godt utvalg. Naboen noen hundre hestehoder foran, både på kunnskap og utvalg, men Antikvariatet har mye godt i hyllene, til akseptabel pris.

 

Av alle steder, så har Diskoteket bra ølutvalg. Jeg fikk hakeslepp da jeg ble dratt med dit og fant Rye IPA på fat, mye annet godt i hyllene har de også.

 

Karl Johan, har faktisk overraskende bra ølutvalg, i første etasje.

 

BrukBar på Leütenhaven har også fått inn en del spennende flaskeøl, men dessverre ligger hovedvekten fortsatt på ørtogførti lager/pilsner, og noe litt annet. Dessverre er inntrykket mitt at personalet har NULL peiling på varene de selger. Jeg fikk f.eks. servert en Taddy Porter(klasket i disken), og fikk et tomt og overrasket blikk, da jeg ba om å få et glass - og da gjerne et glass med litt form. Tsk, tsk, tsk.

 

 

Jeg regner med det er grunnlag for lokallag også i andre byer/bygder.

Noen som har meninger om dette?

Siden jeg sitter i styret i Det Gode Øls klubb i Trondheim, kan jeg ikke si at det er grunnlag for noen "konkurrenter". ^^ Vi har møter 1 gang i måneden og svinger fra 15-50 oppmøtte medlemmer til medlemskveldene. Vi har eget tema hver kveld, med foredrag og smakspakke. Alle er selvsagt hjertelig velkomne, uavhengig av kunnskapsnivå. :)

Lenke til kommentar

Siden jeg sitter i styret i Det Gode Øls klubb i Trondheim, kan jeg ikke si at det er grunnlag for noen "konkurrenter". ^^ Vi har møter 1 gang i måneden og svinger fra 15-50 oppmøtte medlemmer til medlemskveldene. Vi har eget tema hver kveld, med foredrag og smakspakke. Alle er selvsagt hjertelig velkomne, uavhengig av kunnskapsnivå. :)

 

Konkurrenter er ikke tema. Her har vi alle samme interesse, men jeg er enigi i at det neppe er behov for to klubber i Trondheim. Det som er mer nærliggende er et nasjonalt samarbeid. En gang i fremtiden kan vi muligens klare noe tilsvarende som Danske Ølentusiaster. Egen app for å finne godt øl, egen bok for å finne godt øl, utmerkelser til forhandlere og puber som disse er stolte av å få, felles turer til utlandet etc.

Lenke til kommentar

Jeg regner med det er grunnlag for lokallag også i andre byer/bygder.

Noen som har meninger om dette?

Jeg må jo tro at det eksisterer et godt grunnlag i Oslo, men merkelig nok finnes det ikke noe lignende såvidt jeg vet. Hadde egentlig vært interessert i noe slikt selv, men jeg har dessverre ikke ressurser til å involvere meg særlig på "dra-siden" på nåværende tidspunkt. :hm:

Lenke til kommentar

Siden jeg sitter i styret i Det Gode Øls klubb i Trondheim, kan jeg ikke si at det er grunnlag for noen "konkurrenter". ^^ Vi har møter 1 gang i måneden og svinger fra 15-50 oppmøtte medlemmer til medlemskveldene. Vi har eget tema hver kveld, med foredrag og smakspakke. Alle er selvsagt hjertelig velkomne, uavhengig av kunnskapsnivå. :)

 

Konkurrenter er ikke tema. Her har vi alle samme interesse, men jeg er enigi i at det neppe er behov for to klubber i Trondheim. Det som er mer nærliggende er et nasjonalt samarbeid. En gang i fremtiden kan vi muligens klare noe tilsvarende som Danske Ølentusiaster. Egen app for å finne godt øl, egen bok for å finne godt øl, utmerkelser til forhandlere og puber som disse er stolte av å få, felles turer til utlandet etc.

 

Er allerede en app for øl for iPhone, men den er ikke så veldig nyttig for annet enn å sjekke mengde ølutvalg og ølpriser. Den er nok best for folk i norske større byer som Oslo og Bergen. Men den er grei for å sjekke utesteder og priser for øl. Funker i Danmark og Sverige også...

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Er allerede en app for øl for iPhone, men den er ikke så veldig nyttig for annet enn å sjekke mengde ølutvalg og ølpriser. Den er nok best for folk i norske større byer som Oslo og Bergen. Men den er grei for å sjekke utesteder og priser for øl. Funker i Danmark og Sverige også...

 

Vet ikke hvilken app du sikter til.

Testet en som skulle fortelle hva som var på kran på de forskjellige utestedene. Den fungerte kun for Oslo og jeg kunne, fra Bergen, finne en god del feil (foreldet informasjon).

 

Den jeg snakker om forteller hvor du finner Godt Øl (det er også navnet). Det vil si steder som serverer en del mer enn industripils.

Lenke til kommentar

Er allerede en app for øl for iPhone, men den er ikke så veldig nyttig for annet enn å sjekke mengde ølutvalg og ølpriser. Den er nok best for folk i norske større byer som Oslo og Bergen. Men den er grei for å sjekke utesteder og priser for øl. Funker i Danmark og Sverige også...

 

Vet ikke hvilken app du sikter til.

Testet en som skulle fortelle hva som var på kran på de forskjellige utestedene. Den fungerte kun for Oslo og jeg kunne, fra Bergen, finne en god del feil (foreldet informasjon).

 

Den jeg snakker om forteller hvor du finner Godt Øl (det er også navnet). Det vil si steder som serverer en del mer enn industripils.

 

Appen jeg snakker om heter "Ølpriser". Den har lite informasjon nå, men den har potensiale. Feks dersom alle her i denne tråden laster ned appen så kan det jo bli intressant... Appen er avhengig i at hver bruker gir info om priser og utvalg på utesteder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...