Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Hvor kan man få tak i Sink The Bismarch?

Hvis du tenker en hel flaske så tror jeg det er nærmest umulig nå, men når(hvis?) de brygger en ny batch så er nok det letteste å kjøpe den direkte fra webshopen deres. (Men forbered deg på å betale mer enn du noensinne har betalt for drikkevarer før ;) ) Dersom du bare vil ha en liten smak så kan det være enkelte steder som fortsatt har noe stående. Håndverkerstuene i Oslo hadde den før så kanskje de har noe fortsatt. Amundsen Bryggeri/Spiseri (Oslo) kan også være verdt å sjekke.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble en liten tur ut i går kveld.

 

Drakk Lervig Lucky Jack, Ska Modus Hoperandi, Nøge Ø Porter og et glass Talisker (single-malt) i går.

 

Lucky Jack er fortsatt en ganske grei øl, Modus Hoperandi var en herlig IPA og NØ Porter er av mine favorittøl, nydelig!

Lenke til kommentar

I går smakte jeg en rekke forskjellige øl. Mye kjent og ukjent, og det var en jeg følte skilte seg ut på en uvant måte. Green's Bottle Fermented Blonde Ale. Lys, lett og behagelig. Perfekt balanse og ingen unoter av noe slag. En frisk, nesten vektløs opplevelse av alt man ønsker i en lys øl. Jeg smakte denne tidlig på kvelden, og eneste ulempen var at den eksponerte mye av de småfeilene andre øl har. Jeg kommer absolutt til å kjøpe denne igjen.

Lenke til kommentar

Hei! Da jeg var i Tyskland fikk jeg tips om å drikke "dunkel bier", smakte på dette (den het frankonia, eller franken eller noe sånt, husker ikke hva den het dessverre) og må si at dette rett og slett var godt! Er også nå i Spania og var på en engelsk bar og spurte etter dette, mørk øl. Fikk da vite at man hadde to typer, guinneis (eller noe sånt) og Adam Smith's. Tok sistnevnte, og den var også meget god for å si de pent. Vet ikke hvorfor, likte bare smaken og fyldigheten -noe kremaktig- over ølen. Vet noen om det er noe lignende øl i Norge? Helst som man kan kjøpe i butikken, dessverre så har jeg ikke funnet så mye god øl i Norge som i utlandet. Må man eventuelt spesialbestille det?

Lenke til kommentar

Ble en liten tur ut i går kveld.

 

Drakk Lervig Lucky Jack, Ska Modus Hoperandi, Nøge Ø Porter og et glass Talisker (single-malt) i går.

 

Lucky Jack er fortsatt en ganske grei øl, Modus Hoperandi var en herlig IPA og NØ Porter er av mine favorittøl, nydelig!

 

Patricks?

 

Pingvinen faktisk. Overrasket over å finne Modus Hoperandi, en helt uprøvd øl for meg, der, da Pingvinen ikke pleier å by på de store overraskelsene på øl-fronten.

Lenke til kommentar

Ble en liten tur ut i går kveld.

 

Drakk Lervig Lucky Jack, Ska Modus Hoperandi, Nøge Ø Porter og et glass Talisker (single-malt) i går.

 

Lucky Jack er fortsatt en ganske grei øl, Modus Hoperandi var en herlig IPA og NØ Porter er av mine favorittøl, nydelig!

 

Patricks?

 

Pingvinen faktisk. Overrasket over å finne Modus Hoperandi, en helt uprøvd øl for meg, der, da Pingvinen ikke pleier å by på de store overraskelsene på øl-fronten.

 

Pingvinen er i ferd med å ta seg opp.

 

Tippet Patricks (Kristiansand) ford de hadde NØ imp Porter og Modus Hoperandi der da jeg var innom på lørdag. Regner med at det er NØ som importerer og distribuerer den siste også.

Lenke til kommentar

Hei! Da jeg var i Tyskland fikk jeg tips om å drikke "dunkel bier", smakte på dette (den het frankonia, eller franken eller noe sånt, husker ikke hva den het dessverre) og må si at dette rett og slett var godt! Er også nå i Spania og var på en engelsk bar og spurte etter dette, mørk øl. Fikk da vite at man hadde to typer, guinneis (eller noe sånt) og Adam Smith's. Tok sistnevnte, og den var også meget god for å si de pent. Vet ikke hvorfor, likte bare smaken og fyldigheten -noe kremaktig- over ølen. Vet noen om det er noe lignende øl i Norge? Helst som man kan kjøpe i butikken, dessverre så har jeg ikke funnet så mye god øl i Norge som i utlandet. Må man eventuelt spesialbestille det?

 

Dunkel bier er tysk for mørk øl, så her er det mange typer å velge mellom. Guinness er ein svært kjennt stout, medan Adam Smith's har eg ikkje høyrt om før men eg vil annta at dette også var ein stout.

 

Guinness får du kjøpt på dei fleste daglegvarehandelane. Større butikker som har betre utvalg har ofte også forskjellige andre alternativer til øl av typen stout eller porter, vinmonopolet har endå fleire typer dersom dei har eit brukbart ølutvalg.

Lenke til kommentar

 

Dunkel bier er tysk for mørk øl, så her er det mange typer å velge mellom. Guinness er ein svært kjennt stout, medan Adam Smith's har eg ikkje høyrt om før men eg vil annta at dette også var ein stout.

 

Guinness får du kjøpt på dei fleste daglegvarehandelane. Større butikker som har betre utvalg har ofte også forskjellige andre alternativer til øl av typen stout eller porter, vinmonopolet har endå fleire typer dersom dei har eit brukbart ølutvalg.

 

Ja vet at "dunkel bier" betyr mørk/svart øl. Derfor jeg spurte om de hadde "dark beer" i den engelske baren. Og da hadde de guinness og adam smith's. Har tenkt å prøve guinness idag eller noe sånt, ser at de reklamerer det på alle irske og engelske puber. Så man kan kjøpe det i daglivarebutikken? Hva er stout og porter?

Lenke til kommentar

Hvor kan man få tak i Sink The Bismarch?

 

Amundsen Bryggeri i Oslo hadde denne på fredag (20.07) i hvert fall. Fikk gleden av å smake den, verdt det for opplevelsen, morsomt at det fortsatt er mulig å smake aner av øl, men det minnet meg egentlig mer om en slags likør, en veldig sterk likør :)

Lenke til kommentar

Ja vet at "dunkel bier" betyr mørk/svart øl. Derfor jeg spurte om de hadde "dark beer" i den engelske baren. Og da hadde de guinness og adam smith's. Har tenkt å prøve guinness idag eller noe sånt, ser at de reklamerer det på alle irske og engelske puber. Så man kan kjøpe det i daglivarebutikken? Hva er stout og porter?

 

Stout og porter er eit overgjæra øl av brent malt, derfor får ølet ein svært mørk/svart farge med armoaer som i enkelte tilfeller kan minne om kaffe, sjokolade, karamell, osv.

Det er litt forskjell på stout og porter, men akkurat det blir teoretisk. Du vil heilt sikkert merke større forskjell frå produsent til produsent enn du vil kjenne forskjell på porter og stout.

 

Guinness er nok den mest kjente stouten, den er spesielt kjennt for eit godt skum. Dette skummet blir best når du tapper frå tappekran, men boksene har ein liten "bordtennisball" nede i boksa som skal gi litt samme følelsen når du kjøper Guinness på boks.

Eg vil anbefale at du alltid heller Guinnessen opp i eit stort glass (0,5 l). Hell fort og hold boksa omtrent opp ned slik at du får mykje skum. La glaset stå til øllet er heilt svart før du drikker, dette tar eit par minutter. Guinness sjølv påstår at den perfekte Guinness skal stå i 119 sekunder før servering.

 

Du får kjøpt dette på større dagligvarebutikker. Gjerne butikker av typen Meny, Spar eller andre butikker med stort utvalg og ferskavare avdeling, desse butikkane bruker å ha best utvalg på øl.

 

Sjølv synest eg at Doerthys (?) porteren er betre enn Guinness men dette er ei smak sak. Nøgne Ø har også ein havre stout som er ganske god. Alle desse får du kjøpt i dagligvarebutikken.

 

Går du på polet får du fleire alternativer. Mange mørke øl har ein så kraftig smak at dei kan bære ein høg alkoholprosent, mange produserer derfor stout/porter på 5-10% alkoholinnhold, desse får du ikkje kjøpt i dagligvarebutikken.

Lenke til kommentar

@ThaHoward

Når det gjelder "Dunkel bier" så refereres det typisk til den tyske sjangeren.

Stout,porters etc. havner vanligvis altså ikke inn under begrepet "dunkelbier". Om du vil ha en dunkelbier som trolig ligner på det du fikk servert i Tyskland så anbefaler jeg deg å kjøpe "Paulaner Dunkel" og/eller "Erdinger Dunkel" fra vinmonopolet.

Om du vil ha en stout som er så bra som en stout blir når du skal kjøpe den på vanlig butikk her i Norge, så vil jeg anbefale "Kinn Svart Hav". Denne ligger etter min mening et godt stykke foran alt annet av stout i vanlig butikkstyrke. Guinness er noe av det siste jeg ville kjøpt. Den er rett og slett skikkelig vassen. (Men den har nok det beste skummet av alle om det skulle være interessant)

Lenke til kommentar

Eg vil anbefale at du alltid heller Guinnessen opp i eit stort glass (0,5 l). Hell fort og hold boksa omtrent opp ned slik at du får mykje skum. La glaset stå til øllet er heilt svart før du drikker, dette tar eit par minutter.

 

NEI, NEI, NEI

Dette ødelegger skummet.

 

Hell sakte langs siden av glasset og avslutt med å helle midt i glasset, slik at det dannes skum. Skummet skal da være tett og jevnt og ikke ha en eneste stor boble.

Endret av StoreMyen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers la jeg tilfeldigvis merke til tidligere idag at det nå er noen (veldig få) flasker Haandbryggeriet "Odin's Tipple" i omløp i Oslo området. Løp og kjøp! Jeg kjøpte opp de flaskene jeg fant på nærmeste pol men det finnes fortsatt noen igjen spredt utover. Om du er glad i øl i den tyngre enden av skalaen er det ingenting som bør stoppe deg fra å smake på denne. En skikkelig smaksbombe som i tillegg har en ganske så bra pris: 80kr for denne er nærmest et røverkjøp. Her bør spesielt Ægir se og lære!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...