Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Ser fram til å teste det nye ølet som Lervig lanserer på Gladmaten i Stavanger neste uke :) – Det er en humlepreget red ale med smak av karamell og sjokolade. Humlen kommer fra USA og New Zealand. Jeg er håpefull, men man vet aldri, sier Mike Murphy, bryggerimester ved Lervig Aktiebryggeri, om bedriftens kommende nyhet Hoppy Joe.

 

hvorfor tar dem ikke å bruker norske humler?, er da nok av disse awesome insektene :D forsåvidt spennende å bruke noe slikt som ingrediens, fins det vepseøl og flueøl ? :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser fram til å teste det nye ølet som Lervig lanserer på Gladmaten i Stavanger neste uke :) – Det er en humlepreget red ale med smak av karamell og sjokolade. Humlen kommer fra USA og New Zealand. Jeg er håpefull, men man vet aldri, sier Mike Murphy, bryggerimester ved Lervig Aktiebryggeri, om bedriftens kommende nyhet Hoppy Joe.

 

hvorfor tar dem ikke å bruker norske humler?, er da nok av disse awesome insektene :D forsåvidt spennende å bruke noe slikt som ingrediens, fins det vepseøl og flueøl ? :D

Tuller du, eller tror du det er humler(insektet) de putter i ølet?

 

Dette er hva de bruker: http://en.wikipedia....Humulus_lupulus

 

Humulus lupulus ellers kalt Humle på norsk.

 

De bruker "hunnkonglen" i brygging av øl: http://en.wikipedia.org/wiki/Hops

Endret av ole a
Lenke til kommentar
Ser fram til å teste det nye ølet som Lervig lanserer på Gladmaten i Stavanger neste uke :) – Det er en humlepreget red ale med smak av karamell og sjokolade. Humlen kommer fra USA og New Zealand. Jeg er håpefull, men man vet aldri, sier Mike Murphy, bryggerimester ved Lervig Aktiebryggeri, om bedriftens kommende nyhet Hoppy Joe.

 

hvorfor tar dem ikke å bruker norske humler?, er da nok av disse awesome insektene :D forsåvidt spennende å bruke noe slikt som ingrediens, fins det vepseøl og flueøl ? :D

Finnes ikke noe veps og flueøl, meg bekjent, men det finnes et øl som inneholder anal-kjertel sekret fra Bever. Det kan kanskje være noe i "samme gate"? http://www.ratebeer....e-baver/131490/

Ikke deres mest populære øl akkurat, men ganske så kuriøst.

Lenke til kommentar

Ser fram til å teste det nye ølet som Lervig lanserer på Gladmaten i Stavanger neste uke :)

 

– Det er en humlepreget red ale med smak av karamell og sjokolade. Humlen kommer fra USA og New Zealand. Jeg er håpefull, men man vet aldri, sier Mike Murphy, bryggerimester ved Lervig Aktiebryggeri, om bedriftens kommende nyhet Hoppy Joe.

 

Det ryktes at den er god.

Eller for å sitere 50% av Die By The Beer (kommentaren kom ikke på bloggen)

"Gled dere"

Lenke til kommentar
Ser fram til å teste det nye ølet som Lervig lanserer på Gladmaten i Stavanger neste uke :) – Det er en humlepreget red ale med smak av karamell og sjokolade. Humlen kommer fra USA og New Zealand. Jeg er håpefull, men man vet aldri, sier Mike Murphy, bryggerimester ved Lervig Aktiebryggeri, om bedriftens kommende nyhet Hoppy Joe.

 

hvorfor tar dem ikke å bruker norske humler?, er da nok av disse awesome insektene :D forsåvidt spennende å bruke noe slikt som ingrediens, fins det vepseøl og flueøl ? :D

Tuller du, eller tror du det er humler(insektet) de putter i ølet?

 

Dette er hva de bruker: http://en.wikipedia....Humulus_lupulus

 

Humulus lupulus ellers kalt Humle på norsk.

 

De bruker "hunnkonglen" i brygging av øl: http://en.wikipedia.org/wiki/Hops

 

hehe regna med det var noe sånt men kunne ikke dy meg :) men hvem vet, kanskje det hadde smakt godt med en humle eller veps oppi om de hadde blitt tilberedt riktig ^^

men får vel kanskje prøve dette ølet under gladmaten da hvis den skal være så god som det ryktes ;)

Lenke til kommentar

Noen som har smakt Lost Dog

Aghh ..skuff skuff skuff...men skriver senere.

 

Takk forr tipset, da kjøper jeg ikke den. Jeg drakk en Paradox-øl for to år siden, men likteden ikke noe spes da. Men det er jo en stund siden, og smaken min har nok utviklet seg siden da. Tror kanskje jeg skal kjøpe et par Tokyo neste gang jeg er på Systembolaget. Likte ikke Abstrakt 06 eller 07 noe særlig, så det skal sterke anbefalinger til før jeg gidder å prøve noen fra den serien igjen.

Jeg drakk også en Paradox Arran for lang stund siden og ble på langt nær like imponert som med Jura, men som du sier så har man gjerne forskjellig smak etter lang tid. Når det gjelder "Lost Dog" så skal jeg gjerne innrømme at jeg hadde svært store forventninger til denne og "ville så inderlig" like den. Men det var rett og slett noe som ikke passet meg. Den var svak syrlig i smaken, noe som som jeg vil tro kommer fra Rom tønna den er lagret i. Har kjent noe lignende med Cognac tønner, men ikke like mye. Kanskje "Lost Dog" vil passe bedre for folk som liker stout laget med brettanomyces gjær? Men for meg passet den ikke. Dessverre. Har en flaske stående som vi kan dele neste gang vi sees.
Lenke til kommentar

Noen som har smakt Lost Dog

Aghh ..skuff skuff skuff...men skriver senere.

 

Takk forr tipset, da kjøper jeg ikke den. Jeg drakk en Paradox-øl for to år siden, men likteden ikke noe spes da. Men det er jo en stund siden, og smaken min har nok utviklet seg siden da. Tror kanskje jeg skal kjøpe et par Tokyo neste gang jeg er på Systembolaget. Likte ikke Abstrakt 06 eller 07 noe særlig, så det skal sterke anbefalinger til før jeg gidder å prøve noen fra den serien igjen.

Jeg drakk også en Paradox Arran for lang stund siden og ble på langt nær like imponert som med Jura, men som du sier så har man gjerne forskjellig smak etter lang tid. Når det gjelder "Lost Dog" så skal jeg gjerne innrømme at jeg hadde svært store forventninger til denne og "ville så inderlig" like den. Men det var rett og slett noe som ikke passet meg. Den var svak syrlig i smaken, noe som som jeg vil tro kommer fra Rom tønna den er lagret i. Har kjent noe lignende med Cognac tønner, men ikke like mye. Kanskje "Lost Dog" vil passe bedre for folk som liker stout laget med brettanomyces gjær? Men for meg passet den ikke. Dessverre. Har en flaske stående som vi kan dele neste gang vi sees.

 

100-150kr for en sterkøl man kanskje ikke en gang liker blir litt i overkant for min del. Greit om man kan dele med noen. Hadde de hatt sånt på taxfree hadde jeg slått til.

 

Hvorfor i all verden har de ikke det tro?

Lenke til kommentar

100-150kr for en sterkøl man kanskje ikke en gang liker blir litt i overkant for min del. Greit om man kan dele med noen. Hadde de hatt sånt på taxfree hadde jeg slått til.

 

Hvorfor i all verden har de ikke det tro?

Jeg ser den. Men om du i det minste liker sjangeren så har du jo en god pekepinn :) Når det gjelder taxfree så er det et godt spørsmål. Virker som om folk generelt er ute etter mest alkohol pr.krone når det gjelder taxfree, og da stiler øl veldig svakt...Men på den positive siden så har de hvertfall fått inn noe Hefeweissbier de siste årene. I det minste. :hm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror at folk hadde kjøpt håndverksøl på taxfree hvis de hadde hatt det. Jeg skal vedde på at det bare er taxfreebutikkene som ikke aner at det er et marked der, og ikke tar inn ølet. Vi får bare etterspørre det når vi er innom, så tar de det vel inn til slutt.

 

@Brettanomyces & slikt:

Jeg liker ikke den smaken, og jeg liker heller ikke den syrlige eller tørre tresmaken i enkelte fatlagrede øl. Cognac-tønner, rødvinstønner, etc ødelegger de smakene jeg liker. Bourbonfat, f.eks. er mye mer min stil. Lost Dog er lost case for meg.

 

Har vært en tur på Systembolaget i Strømstad og kjøpt øl for 950 sek. I Norge hadde dette kostet over 1800 sek, nesten dobbelt så mye. Glad jeg bor bare 1,5 times kjøring unna. Enkelte øl er svært mye billigere, f.eks. Weihenstephaner Hefe Weissen som koster 2,75 ganger mere i Norge med den kursen vi har i dag.

Lenke til kommentar

Jeg tror at folk hadde kjøpt håndverksøl på taxfree hvis de hadde hatt det. Jeg skal vedde på at det bare er taxfreebutikkene som ikke aner at det er et marked der, og ikke tar inn ølet. Vi får bare etterspørre det når vi er innom, så tar de det vel inn til slutt.

 

@Brettanomyces & slikt:

Jeg liker ikke den smaken, og jeg liker heller ikke den syrlige eller tørre tresmaken i enkelte fatlagrede øl. Cognac-tønner, rødvinstønner, etc ødelegger de smakene jeg liker. Bourbonfat, f.eks. er mye mer min stil. Lost Dog er lost case for meg.

 

Har vært en tur på Systembolaget i Strømstad og kjøpt øl for 950 sek. I Norge hadde dette kostet over 1800 sek, nesten dobbelt så mye. Glad jeg bor bare 1,5 times kjøring unna. Enkelte øl er svært mye billigere, f.eks. Weihenstephaner Hefe Weissen som koster 2,75 ganger mere i Norge med den kursen vi har i dag.

 

Hvilket systembolag er det? Det inne i byen finnes det lenger? Eller det ute på sletta som kalles Osloveien?

Lenke til kommentar

En ekte ølelsker drikker ikke mengdeøl. Når vi drikker øl er det om å gjøre å smake flest mulig spennende øl, gjerne noe man ikke har drukket på en stund. Vi har alltid en liten samling i kjeller/kjølerom, og dersom det skulle bli snakk om å drikke mye øl, så blir det å velge noe fra samlingen.

 

Men av og til smaker jeg enklere industriøl også, ble faktisk positivt overrasket over en frydenlund fatøl fra boks her om dagen. Men det betyr ikke at jeg løper ut og kjøper en sekspakning for å drikke dem back-to-back.

 

Men i dag er det vær for en utepils her i Bergen, og det står en Haandbryggeriet Pale Ale i kjøleskapet. Den overlever nok ikke ettermiddagen :-)

Lenke til kommentar

Tja "mengdeøl" vs. "hverdagsøl" kan vel sikkert diskuteres. For meg er hvertfall "hverdagsøl" noe jeg kjøper/drikker igjen og igjen, dvs. en øl som jeg liker mer enn gjennomsnittlig og som er økonomisk sett forsvarlig å drikke til "hverdags". For min del så vil jeg feks. kalle "Midtfyns Imperial Stout" og "Rochefort 8/10" en "hverdagsøl". "Mengdeøl" derimot, oppfatter jeg som en øl hvor ikke smaken spiller så stor rolle, men som derimot bare er en del av en helhetlig sosial opplevelse (Les: fest)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting jeg har lurt på. Hva drikker dere ølelskere her inne som mengdeøl? Personlig går det i Borg/Tuborg...

Jeg regner med at du her mener øl man drikker mest for å bli beruset. For min del kan jeg godt dra med meg spesialøl på fest. De er jo gjerne et par hakk vassere enn industripilsen, så å bli bedugget er ikke problemet :p Siste gangene jeg har vært på fest har jeg dratt med meg hjemmebrygget IPA. Men på sommeren synes jeg gjerne spesialøl kan bli litt tungt, samt at man ofte har dårlig tilgang på glass, så jeg drar som regel med meg Ladegaards Pilsneren. Jeg synes det er en ok smakfull pilsner til butikkøl å være, men jeg vet mange synes den har en ekkel bismak. Prøvde også hveteølet deres her om dagen, og ble positivt overrasket. Noen smaksbombe var det absolutt ikke, men en frisk og god sommerøl.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Mengdeøl" derimot, oppfatter jeg som en øl hvor ikke smaken spiller så stor rolle, men som derimot bare er en del av en helhetlig sosial opplevelse (Les: fest)

 

Hvorfor drikke det da?

 

Skal jeg på fest der jeg regner med at det blir konsumert en del tar jeg med de jeg allerede har nevnt, men begynner gjerne med noe som er enda mer spennende.

Lenke til kommentar

Jeg drikker bare dyrt håntverksøl enten det er små eller store mengder. Jeg har råd til det nå. Før, når økonomien var dårlig drakk jeg hva som helst bare det var billig. Ringnes, Grans, hva som helst. Når jeg var i utlandet pleide jeg å drikke belgisk øl, Chimay var min første favoritt. Haandbryggeriets Pale Ale er for tiden min favoritt blant de alkoholsvake. Men jeg drikker ikke mer en maks tre av den før jeg får lyst på noe annet.

 

Lenke til kommentar

Oppdaget att Coop Prix'en her hadde noen bokser med Brewdog 77 Lager i hylla, nam den var god! Coop Prix er vel den eneste butikken uten polet jeg har sett som har brewdog i hylla (Trashy Blonde og Alpha Dog) men Lager 77 har jeg ikke sett der før.

 

Kjøpte også likegodt opp de siste 11 flaskene med Hops Kill på polet her, denne har jo gått ut, og det var de siste 11 flaskene i Hedmark :)

 

Fikk også Hardcore IPA og 5.am Saint flaskene jeg bestile, men skal ikke smake på disse i dag, men jeg gleder meg.

 

Blitt en Brewdog fan :w00t:

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Oppdaget att Coop Prix'en her hadde noen bokser med Brewdog 77 Lager i hylla, nam den var god! Coop Prix er vel den eneste butikken uten polet jeg har sett som har brewdog i hylla (Trashy Blonde og Alpha Dog) men Lager 77 har jeg ikke sett der før.

 

Kjøpte også likegodt opp de siste 11 flaskene med Hops Kill på polet her, denne har jo gått ut, og det var de siste 11 flaskene i Hedmark :)

 

Fikk også Hardcore IPA og 5.am Saint flaskene jeg bestile, men skal ikke smake på disse i dag, men jeg gleder meg.

 

Blitt en Brewdog fan :w00t:

Tips: Hvis du har Eurospar eller en større Icabutikk i nærheten, sjekk de ut hvis du ikke er ute etter poløl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...