Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Når vi er inne på øl som smaker rare ting: Jeg er en stor tilhenger av å smake på det meste én gang. I den ånd smakte jeg på amerikansk Budweiser, mest av alt for å kunne slakte det med god samvittighet. Det er jo kanskje det letteste og kjipeste ølete som finnes, men det hadde en distinkt smak av banan. Banansmak får man også i Beaujolais og der kommer det fra gjæringsmetoden og gjæren, så jeg regnet med at det kom fra gjæren i Bud også. (Det skyldes et spesielt ester, isopentylacetat, hvis jeg ikke tar helt feil). Men så smakte jeg Brewdog Single Hop IPA. Jeg kjøpte en firepakning med fire forskjellige humletyper. Disse er altså brygget på samme måte men med forskjellig type humle. Jeg husker ikke hvilken av dem, men en av dem hadde den samme banansmaken (i tillegg til en hel den andre ting, jeg påstår ikke at den smakte bare banan eller lignet mye på Bud). Men dette forvirrer meg. Det er jo samme gjæren i de forskjellige SIngle Hop IPA'ene, og de andre smakte ikke banan. Kan samme bananesteret komme fra gjæren i Bud og Beaujolais og en bestemt humletype? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser dere i stor grad kritiserer industriøl. Er forsåvidt enig i at det finnes mye dårlig øl i butikkene, men det finnes også mye som er overaskende bra. Har selv smakt på litt mørkere øl fra polet uten hell. Føler at mye av ølet har en god smak, men at den blir for mektig eller mørkt. Dette gjør at jeg bruker i hvert fall en time på bare å konsumere noen desiliter. Kan være at jeg rett og slett ikke liker mørkt øl, har kanskje ikke prøvd ut mange nok varianter.

 

Når det gjelder industriølet så er jeg glad i pilsneren til urquell, mack 1877 og diverse fatøl. Har dere noen tips til hvilket øl jeg burde kjøpe hvis jeg er innom polet? Helst noe som passer for en "nybegynner".

Lenke til kommentar

Du kan kanskje prøve noen snillere IPA om du ikke blir skremt av litt bitterhet.

 

Du kan f.eks. prøve: Proper Job, Belhaven Twisted Thistle IPA og Mikeller Green Gold.

 

Budvar (den originale Tsjekkiske Budweiser) burde være en innertier om du liker Urquell.

 

_____

 

Hva synes folket her om Hornbeer? Lageren deres Svejk er fantastisk! Meget godt humlepreg på denne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, noen lyse øl som IPA kan jo passe dersom du liker Urquell. Du kan jo også forsøke deg på noe lyst hveteøl også? De aller fleste liker dette når de smaker det. Feks. en "Weihenstephaner Hefeweissbier" evt. Erdinger eller Paulaner Weissbier.

Når det gjelder Hornbeer så har jeg ikke funnet noen som imponerer meg nevneverdig. Tror den beste jeg smakte var "Hornbock",men det er ikke noe jeg egentlig kommer til å kjøpe igjen. De to andre husker jeg ikke engang navnet på...

Lenke til kommentar

Ja, når du nevner det, "Black Magic Woman" var den andre og tror faktisk "Vårøl" var den tredje. Jeg mener å huske at "Vårøl" var en ganske lys grei sak, men husker ikke helt. "Black Magic Woman" syntes jeg hadde en veldig ubehagelig søtlig og rar bismak som jeg aldri har smakt i en Imperial Stout før. Jeg husker at jeg sammenlignet det med vanlig Cola vs. Cola Zero. Cola Zero er Cola men den har en søtlig rar og ubehagelig bismak.

Lenke til kommentar

Av pils så synes jeg Schous er veldig god, men har ikke funnet noe sted de selger denne. Bare fra fat.

 

Kjøpte inn tre øl til helgen samt to pils.. Skal prøve å spare en øl til øldagen på Søndag. Tror ikke jeg gidder å dra noe sted, blir nok hjemme.

 

De jeg kjøpte på polet sist var Ægir Skumring dubbel, HB Norwegian wood og NØ 100#.

 

Har smakt to av de før, venter stadig på Odins Tipple, håper det ikke tar flere måneder igjen...

 

 

Skumring var ikke en favoritt men helt greit belgisk.. osv, NØ 100# er helt ekstremt god...

Endret av Dropkmurphy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan kanskje prøve noen snillere IPA om du ikke blir skremt av litt bitterhet.

 

Du kan f.eks. prøve: Proper Job, Belhaven Twisted Thistle IPA og Mikeller Green Gold.

 

Enig og legger til Ægir IPA (svært godt balansert).

Det kan imidlertid være like greit å begynne med Pale Ale om en vin utforske ølverden. Foreslår da Lervig Lucky Jack (ICA) og Haandbryggeriet Pale Ale.

 

Det at det går lengre tid å drikke en øl med mer smak er nevnt og for meg er det en del av poenget med smakfullt øl, men da fordi det er mer smak og ikke fordi en sliter med å få det ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder Hornbeer så har jeg ikke funnet noen som imponerer meg nevneverdig. Tror den beste jeg smakte var "Hornbock",men det er ikke noe jeg egentlig kommer til å kjøpe igjen. De to andre husker jeg ikke engang navnet på...

 

Black Magic Woman er absolutt verdt et forøk om en liker mørkt (les: Sort) øl. Jeg har smakt den, men ikke anmeldt den. Har imidlertid en flaske stående for dette formålet.

Lenke til kommentar

Har smakt to av de før, venter stadig på Odins Tipple, håper det ikke tar flere måneder igjen...

 

Odin Trippel kan bestilles og finnes på noen butikker i Oslo-området.

(Stol ikke på varebeholdninger på 2-3. Ring i så tilfelle i forkant og få dem til å sette av. Dette pga. forsinkelser i registrering og mulig mangel på rapportering av brekasje.)

 

Dubbelpost ehem...

 

Belgisk?

Lenke til kommentar

Jeg tror at folk hadde kjøpt håndverksøl på taxfree hvis de hadde hatt det. Jeg skal vedde på at det bare er taxfreebutikkene som ikke aner at det er et marked der, og ikke tar inn ølet. Vi får bare etterspørre det når vi er innom, så tar de det vel inn til slutt.

 

@Brettanomyces & slikt:

Jeg liker ikke den smaken, og jeg liker heller ikke den syrlige eller tørre tresmaken i enkelte fatlagrede øl. Cognac-tønner, rødvinstønner, etc ødelegger de smakene jeg liker. Bourbonfat, f.eks. er mye mer min stil. Lost Dog er lost case for meg.

 

Har vært en tur på Systembolaget i Strømstad og kjøpt øl for 950 sek. I Norge hadde dette kostet over 1800 sek, nesten dobbelt så mye. Glad jeg bor bare 1,5 times kjøring unna. Enkelte øl er svært mye billigere, f.eks. Weihenstephaner Hefe Weissen som koster 2,75 ganger mere i Norge med den kursen vi har i dag.

 

Hvilket systembolag er det? Det inne i byen finnes det lenger? Eller det ute på sletta som kalles Osloveien?

 

Det inne i byen. Begge butikkene har dårlig utvalg så jeg pleier å bestille på nett eller via telefon et par uker på forhånd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...