Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Idag tok jeg meg en Kilkenny, synes den var god, men vet det er maaaaange her inne som sikkert ikke liker den. Igår ble det en NØ Imperial Stout igjen. Synes den var god. Blir som regel til at jeg kjøper det samme på polet, meget begrenset utvalg så det er nok ikke så dumt.

 

 

Jeg ser ingen grunn til å ikke like Kilkenny, eller i aller foretrekke fremfor en god del mer industrialiserte proukter, men jeg finner ganske enkelt en del mer spennende produkter som jeg heller tar med meg hjem.

 

Lit utvalg på polet er egentlig ikke et stort problem. Om du bestiller vi a nettet noen dager før du har tenkt å drikke det oppnår du to ting. Du får det ølet du har lyst på og om du velger utlevering på lokalt utsalg forteller du hva de bør ta inn.

 

 

 

Lenke til kommentar

Hadde ølsmaking med noen venner i dag og fikk prøvd litt øl utenom det vanlige. Likte spesielt Aas Bock, mens de andre ikke falt like mye i smak. Prøvde blant annet Goose Island India Pale Ale, Geuze Boon og Schneider Weisse hveteøl. Henholdsvis smak av grapefrukt, sur hvitvin og noe pussig og litt kvalmt.

 

Noen som har noen tips til noen andre øl for de som er litt nye, men som heller ikke akkurat er dagligvareøl?

 

Hvilken Schneider Weisse var det du drakk? Polet har for tiden Schneider Weissen Mein Grünes og Schneider Mein Hopfenweisse. De er temmelig forskjellige. Mein Grünes er 6,2% og en litt uvanlig hveteøl. Den er litt syrlig. Hopfenweise skiller seg også fra vanlige tyske hveteøl fordi den har litt ekstra humlebitterhet. Den er ganske fyldig i smak, søt og har en bitterhet som kan virke litt rar sammen med hvete-/maltsødmen. Du behøver ikke avskrive tysk hveteøl fordi om en av disse ikke falt i smak. Prøv gjerne Erdinger eller Weihenstephaner Weissbier, dette er mer normale tyske hveteøl, og de kan være utrolig leskende og deilige.

 

En annen øl som jeg virkelig synes du burde prøve er den belgiske Triple Karmeliet. Etter min mening er dette en av de beste, mest leskende og lett tilgjengelige belgiske ølene. Den har mye mer smak enn både Orval og Duvel. Den er ikke så søt som øl fra Corsendonks eller Gouden Caroulus' øl. Den er nesten like smakfull, men friskere enn Chimays trippel. Den har ikke uvant mye kullsyre som mange belgiske øl. Den har også mye mer smak enn f. eks. Saison Dupont og La Chouffe Ardenne blond. OK, det er kanskje galt å sammenligne øl fra ulike klasser, men hvis man er interessert i å finne øl man liker, så driter man ofte i ølklasser bare man finner de man liker. Polet har den, men den er bestillingsvare. Bestill den for henting på ditt lokale pol, så slipper du å betale frakt.

Lenke til kommentar

Smakte faktisk Ægirs "Sumbel" for første gang idag. Var alltid skeptisk til denne da jeg mistenkte den for å være en litt vassen sak som var tilpasset salg fra vanlige butikker. Det var forsåvidt riktig. "Sumbel" er kort forklart, en litt tilbakestående utgave av den flotte Ægir "Natt", men den var overraskende smakfull. Herved fyker nok "Sumbel" opp på første plass på min liste over "butikkøl". :thumbup:

Lenke til kommentar

En annen øl som jeg virkelig synes du burde prøve er den belgiske Triple Karmeliet. Etter min mening er dette en av de beste, mest leskende og lett tilgjengelige belgiske ølene. Den har mye mer smak enn både Orval og Duvel. Den er ikke så søt som øl fra Corsendonks eller Gouden Caroulus' øl.

Snodig at du nevnte denne, Jeg har vært litt usikker på "Tripel Karmeliet", men da jeg drakk min tredje flaske igår så fikk jeg endelig gjort meg opp en mening. Jeg synes den er altfor "sitrus aktig" i forhold til det jeg forventer fra et Belgisk øl. Fikk nesten litt Weissbier assosiasjoner da jeg drakk den. Og jeg vil egentlig ikke tenke på Weissbier når jeg drikker en Tripel. :)

Lenke til kommentar

En annen øl som jeg virkelig synes du burde prøve er den belgiske Triple Karmeliet. Etter min mening er dette en av de beste, mest leskende og lett tilgjengelige belgiske ølene. Den har mye mer smak enn både Orval og Duvel. Den er ikke så søt som øl fra Corsendonks eller Gouden Caroulus' øl.

Snodig at du nevnte denne, Jeg har vært litt usikker på "Tripel Karmeliet", men da jeg drakk min tredje flaske igår så fikk jeg endelig gjort meg opp en mening. Jeg synes den er altfor "sitrus aktig" i forhold til det jeg forventer fra et Belgisk øl. Fikk nesten litt Weissbier assosiasjoner da jeg drakk den. Og jeg vil egentlig ikke tenke på Weissbier når jeg drikker en Tripel. :)

 

Jeg liker nettopp denne fruktige, krydrede smaken. Den er jo langt unna f.eks Chimays smaker som har mye smak av tørket frukt og malt. Dessuten er den jo også brygget på hvete (i tillegg til bygg og havre). Jeg synes tripler smaker veldig forskjellig så jeg venter egentlig ikke annet enn mye smak og sødme. Men smak & behag er jo forskjellig, og det man drikker jevnlig vil man også like mer og mer (til man blir lei...). Hvis jeg hadde drukket en Orval annenhver uke som deg Palme, så vedder jeg på at jeg hadde begynt å oppdage mer og mer subtile smaker og fått dilla jeg og.

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

Den er vel en del av deres faste utvalg, så i praksis kan du kjøpe så mye du vil av den.

Sjekka hjemmesidene deres og du har jaggu rett. Hadde fått det for meg at den var utsolgt for godt. Da blir det å finne ut hvordan den kan lures inn i hjemlandet billigst mulig. Takk for opplysninga!

 

Stemmer med på Sumbel som et godt butikk øl og som et fint alternativ når en Natt rett og slett har mer alkohol enn man trenger selv om den smaker fantastisk.

 

Fikk og høre at Lervig Lucky Jack til slutt har funnet veien til Meny Solsiden i Trondheim. God nyhet for meg som synes det var en av favorittene av det jeg smakte på Copenhagen Beer Festival i fjor. Selv om det allerede finnes mange Amerikanske IPA i verden så var det noe med den som var utrolig friskt selv etter et utall smaksprøver den dagen, eller kanskje akkurat derfor? Må smake igjen :-)

Lenke til kommentar

Angående Kilkenny så synes jeg den er helt kurant men ikke så mye mer. Foretrekker en Guinness over en Kilkenny men absolutt et steg opp fra standard pils.

 

Ægirs butikk-serie er helt kurant med Sumbel Porter som det store høydepunktet i serien. Dog synes jeg prisen på ca 55-60 kr blir for stiv når det er mye annet på polet som er langt bedre til samme pris.

 

Ellers så var det komt inn noen kasser med Ægir Witbier på Meny Bergen Storsenter. Drakk også en slik en i går kveld og må si at det var en meget fin wit, spesielt for å være fra butikk.

 

Tenker jeg må ta meg en tur på ICA Maaseskjæret i Bergen for å se hva som finnes av spennende øl i den sjangeren.

 

Til den som så etter Tactical Nuclear Penguin/Sink the Bismarck er det muligens noen flasker igjen på Valken/Vika-polene. Ellers så kan du vel forsøke å trikse litt med mva/toll dersom du bestiller direkte fra Brewdog. :hmm:

Lenke til kommentar

Angående Kilkenny så synes jeg den er helt kurant men ikke så mye mer. Foretrekker en Guinness over en Kilkenny men absolutt et steg opp fra standard pils.

Enig i dette. Kjøpte riktignok en Kilkenny på pub for et par uker siden og ble noe skuffet, men det var vel mest min egen feil, siden jeg gjorde den klassiske tabben med å kjøpe et mildere øl etter først å ha drukket noe mer smaksrikt. Uansett velger jeg Kilkenny før de fleste pils-varianter jeg òg. Kurant tørsteslukker.

Lenke til kommentar

Hva er folkets favoritter her? :D

Mine favoritter må være:

Butikk: Newcastle Brown Ale

Bar/polet: Corsendonk

 

Oj, det er ikke lett!

 

Butikk: Haandbryggeriet Pale Ale (fat), Ægir Sumbel Porter, Dorothy Goodbody's Wholesome Stout

 

Det er for lenge siden jeg har prøvd ølene til NØ i butikk så jeg tenkte å ta meg en runde på de når jeg sjansen til det.

 

Bar/polet:

Nøgne Ø Porter, Haandbryggeriet Fyr og Flamme (fat), Lost Abbey 10 Commandments, Ægir IPA (fat), North Coast Old Rasputin Imp. stout (fat).

 

Som et annet høydepunkt men mer fordi det var et artig øl vil jeg si Southern Tier Creme Brulee Stout.

 

Skal merkes at HB Pale Ale på flaske har ganske begrenset distribusjon. Fyr og Flamme og Old Rasputin er nok også nokså begrenset hvor man får i disse.

 

 

Forøvrig morsomt å lese fra første innlegg her som var 11/06-2009 til hva jeg har prøvd/vet i dag.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

....

 

Ellers så var det komt inn noen kasser med Ægir Witbier på Meny Bergen Storsenter. Drakk også en slik en i går kveld og må si at det var en meget fin wit, spesielt for å være fra butikk.

 

Tenker jeg må ta meg en tur på ICA Maaseskjæret i Bergen for å se hva som finnes av spennende øl i den sjangeren.

 

...

 

Ægir Wit på bystasjonen liker vi å høre! Da må vi innom der en tur og hanke med noen flasker. Synes denne sammen med Nøgne sin Wit er av de beste man kan få tak i på butikk. (selv om Blanche de Namur imponerte stort når jeg smakte på den)

 

Maaseskjæret er eneste dagligvare i Bergen som selger Kinn øl! Og de har et ganske så bra utvalg av det også!

Lenke til kommentar

Blir det produsert nok av disse flaskene til at de kan distribueres til alle polene da? F.eks. Brewdog Abstrakt blir ikke akkurat produsert i voldsomme opplag.

[/Quote]

Hvor stort opplaget er, er da vel revnende likegyldig i forhold til hvilke byer i Norge det skal selges? Ølet distribueres verden over, men fordi man bor i Norge og tilfeldigvis i feil by, så skal man ikke ha mulighet til å kjøpe varen? Det blir selvsagt galskap, da vi har en monopolist på slike varer i dette landet.

 

Ellers så vil en alltid finne et større utvalg av nisjebutikker og spesialbutikker i store byer, som en naturlig konsekvens av det finnes flere mennesker som er villig til å handle der. Dersom tilgangen på storbyenes goder er personlig viktig for en, vil jeg rett og slett råde vedkommende til å flytte. Selv om jeg gjerne skulle ønske det, så finner jeg det heller tvilsomt om det ville blitt noen eksplosiv vekst av gode nisjeutsalg før øl, dersom man opphevet (sterk)ølmonopolet.

Du mener altså at Trondheim, som er den tredje mest folkerike kommunen i Norge - er for en småby å regne, en svært logisk slutning må jeg si.

 

Å foreslå å legge ned nisjeutsalget i de to største byene til fordel for en landsdekkende nettbutikk er for øvrig et ekstremt sosialistisk forslag som ville varmet SP og deres bygdepolitikk langt inn i hjerteroten.

Hvem snakker om å legge ned nisjeutsalget? Det er bare snakk om å gjøre varene tilgjengelig for andre enn de som bor i umiddelbar nærhet av de utsalgene monopolisten på slike varer har sett seg ut. Hvis jeg ønsker å betale for frakt, til min lokale butikk av spesielle varer som min butikk ikke fører - hvorfor skal monopolisten ha mulighet til å nekte meg å bestille varer de faktisk selger? Det er ren og skjær diskriminering.

Lenke til kommentar

Har vært på Mandag i annen (etasje) på Cardinal pub i Stavanger. 30-40 ølinteresserte personer som møtes en gang i uken og får prøve nye øl sammen. Et åpent arrangement. Vi må få til noe slikt i Oslo. Det er flaut at vi ikke har noe sånt i hovedstaden. Hvem er interessert i å være med på no slikt i Oslo?

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

Har vært på Mandag i annen (etasje) på Cardinal pub i Stavanger. 30-40 ølinteresserte personer som møtes en gang i uken og får prøve nye øl sammen. Et åpent arrangement. Vi må få til noe slikt i Oslo. Det er flaut at vi ikke har noe sånt i hovedstaden. Hvem er interessert i å være med på no slikt i Oslo?

 

For de som bor i Trondheim har vi Det Gode Øls klubb, som møtes 2. tirsdag hver måned med samme formål. Vi arrangerer også en årlig hjemmebryggfestival, hvor vi i fjor hadde nærmere 70 forskjellige brygg på deltakerlisten. Det er stort sett åpne arrangementer, men enkelte ganger har vi lukket selskap, på grunn av sjenkelovgivningen. Dette bl.a under hjemmebryggfestivalen og de forskjellige importølmøtene våre.

Lenke til kommentar
Hvor stort opplaget er, er da vel revnende likegyldig i forhold til hvilke byer i Norge det skal selges? Ølet distribueres verden over, men fordi man bor i Norge og tilfeldigvis i feil by, så skal man ikke ha mulighet til å kjøpe varen? Det blir selvsagt galskap, da vi har en monopolist på slike varer i dette landet.

Når du sier verden over så mener du sikkert ikke hver minste lille bygd i hele verden.

 

Du mener altså at Trondheim, som er den tredje mest folkerike kommunen i Norge - er for en småby å regne, en svært logisk slutning må jeg si.

Egentlig ganske enkel matematikk. Dersom en tilfeldig butikk regner med 1 kunde pr 10.000 innbyggere vil den får vesentligere flere kunder i Oslo enn i Trondheim. For øvrig anser jeg Oslo som en småby.

 

Hvem snakker om å legge ned nisjeutsalget? Det er bare snakk om å gjøre varene tilgjengelig for andre enn de som bor i umiddelbar nærhet av de utsalgene monopolisten på slike varer har sett seg ut. Hvis jeg ønsker å betale for frakt, til min lokale butikk av spesielle varer som min butikk ikke fører - hvorfor skal monopolisten ha mulighet til å nekte meg å bestille varer de faktisk selger? Det er ren og skjær diskriminering.

Dersom ditt forslag umuliggjør det å ha et spesialutvalg vil konsekvensen være dårligere utvalg. Igjen. Byer har varer og tjenester andre steder ikke har, mens disse småstedene har goder byene ikke har. Ønsker man varene og tjenestene bare byene kan tilby, flytt til byen.

Lenke til kommentar

Hva er folkets favoritter her? :D

Mine favoritter må være:

Butikk: Newcastle Brown Ale

Bar/polet: Corsendonk

Butikk: Menabrea (Tror ikke den selges i Norge lenger, men jeg drikker mye av den når jeg er i Italia), Fuller's London Pride, Pilsner Urquell, Aass Fatøl og Heineken (Import på glassflaske). Alt til sin anledning.

 

Bar/Polet: Brewdog Hardcore IPA, Nøgne Ø IPA, Fyr & Flamme, Mikeller Green Gold

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...