Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Ok, jeg fikk telefon fra Gallup iom. AmEx-kundeforhold.

 

Det var en rekke spørsmål, og jeg måtte svare som sant var "meget misfornøyd" på en del ting, når det har med kundeservice og svartid etc. å gjøre.

 

Det jeg mener passet ikke helt inn i deres skjema, men AmEx-folkene har ihvertfall en gyllen mulighet til å få jobbet med det man mener om dere tar opp ting på kommende møte, og uansett har de jo fått brev fra meg der ting står utførlig beskrevet.

 

Imidlertid har jeg ikke oppfattet et strekt initiativ fra AmEx7DnBs side så langt til å få godt skikk på ting, så jeg holder "døren" åpen fortsatt for å søke EuroCard.

 

Har andre blitt oppringt av Gallup i så måte?

 

Med tanke på denne tråden var det litt "morsomt" at intervjueren også omtalte AmEx som "kredittkort, Robbie var det vel som omtalte det som betalingskort/charge card, for de tilbyr vel ikek alminnelige nedbetalingsordninger her i landet ihvertfall?

 

Om de tar å "brusher opp" kundeservice/svartid og får flere brukersteder og noe bedre instrukser til brukerstedene på kortbruk generelt og ikke minst år til liste over brukersteder så er de godt på vei.

 

De har vel ikke noen kontor/representanter i Bergen? Skulel gjerne ha deltatt på et "vestlandsmøte" Er det snakk om Oslo er det nok meget få/spesielle datoer og tier som passer for min del i så måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke blitt oppringt ennå, men kommer kanskje. Får gi litt kritiske svar, så ikke alt er fryd og gammen. Drømmen er jo amex latvia, men får klare med amex norge inntil videre ;).

 

Sendte ikke du noen brev til amex, både i Norge og USA RYNE? Har du fått svar på disse brevene?

Lenke til kommentar

Hva er så bra med AmEx i Latvia?

 

Det er ikke betalingskort, men kredittkort de tilbyr. Det Platinumkortet de tilbyr er IKKE det samme som f.eks. Danmark, Finland og Sverige har.

 

Det er heller ikke det Platinumkortet jeg ønsker til Norge. Det kortet de tilbyr i Latvia er uten Concierge Service f.eks.

Lenke til kommentar

Selv med de opplysningene du kommer med, så er vel Amex Latvia sitt tilbud bedre enn amex norge uansett. Priority pass, hertz gold, gode forsikringer, proffere hjemmesider osv osv..Trist men sant. Men Amex Sverige rykker opp som ønskelandet.

Endret av stue
Lenke til kommentar

Etter mye frem og tilbake fikk jeg tilslutt mailet VD (adm.dir) i American Express Norden.

 

Svaret jeg fikk tilbake om hvorfor AmEx/DnB NOR ikke tilbyr Platinum Card er at dette er en avtale mellom Global Network Services (som er en del av American Express) og DnB NOR. Dette har American Express i Norden ingen invirkning på.

 

American Express i Norden har derfor ingen kunskap om det vil bli lansert AmEx Platinum Card i Norge.

 

Dermed har jeg dessverre ingen ny informasjon om det kommer AmEx Platinum Card til Norge med det første.

Lenke til kommentar

Litt fra Amexhverdagen i dag:

 

Man brukte kortet 4 ganger; dagligvareforretninger (ICA), bensinstasjon samt Elkjøp.

 

”Utestående” jeg venter på fakturering fra AmEx på er rundt 25000 kr tror jeg. Imidlertid ser det ut til at ting som billeie og parkering tar lang tid før det kommer inn på oversikten. Fint for meg igrunn.

Jeg regner med at saldoene fremover går ned noe da jeg pt. ikke tjener så mye at forbruket på stedene som tar AmEx kan opprettholdes på dette nivået ....

 

Så til de enkelte forretningenes mottagelse av kortet:

Stadig denen nitide kontrollen på aviskjøp på Statoil, jeg tror en undercover KGB-agent ville ha problemer med å komme gjennom denne kontrollen uten å bli avslørt!

Stadig skjønner jeg ikke hvorfor de kontrollerer så sterkt her, f. eks fra hva jeg hører fra drosjeeiere i Bergen kontrolleres AmEx og Eurocard etc. meget sjelden, da dette brukes av ”voksne” folk som skal på jobb etc, da er det jo usannsynlig at de voksne seriøse setter ting på spill for å svindle til seg ting for noen tiere? Jeg kan forestille meg ”oppstandelse” dersom man i slike rutinemessige AmEx/Eurocard-situasjoner skulel begynne med nitid kontroll og notering av ID-nummer etc, har noen noen gang engang sett en taxiregning der det er felt for å skive/kontrollere ID? I ”verste” fall kontrolleres navn mot ID med bilde, vanligvis ingen kontroll, ihvertfall ikke da jeg tok taxi i Oslo sist, da var det bare å la sjåføren dra kortet, skrible noen som lignet en signatur og så gå. Ingen ID, ingen kontroll, ingen notering av noe.

Skulle feil person ha brukt et kort i taxi taes det jo bare chargeback og drosjeeier går glipp av den omsetningne, noen som jo skjer fra tid til annen etter hva jeg hører; så om ”knøttebedrifter” som drosjeeiere har tåler disse hundringsene i chargeback, hvorfor vil da ikke Statoil detaljhandel ”risikere” dette for noen tiere?

 

Så til Ica: Der sjekkes ikke ID, men derimot er det ”den store pennejakten”. Det må letes høyt og lavt etter PENN, og kollegaer må spørres. Opptil flere ganger har man endt opp med TUSJ. (Rart at de ikkje kjøper inn 50-pakker med Bic-penner på Binders eller lignende og sprer dem rundt i kasser, tippedisker og kontorer på de der butikkene.)

Det sier jo sitt om hvor sjelden slike kort brukes selv om de faktisk tar AmEx!!!

(Når jeg har brukt Visa og MC på slike steder har det kommet opp ”tast kode-tast F1 for signatur”; hadde gjerne sett at det samme kom for AmEx!!!)

(Kan dere ta dette opp på møtet Robbie og andre? AT AmEx-kortet går på kode som ”default” når kortet har kode? Da hadde man sluppet mye krøll i forretningene!!)

 

Elkjøp hadde rutinemessig kontroll av ID; tror ikke de skrev ned ID-nummer, bare så at bilde stemte overens med navn på kortet ,,,,,,,, hadde vært greit om også AmEx bare gikk på kode når man først har dette så man slapp dette opplegget.

(Imidlertid var det ikke ID-sjekken som skapte kø i denne forretningen, det var surrete kunder om betjening ved begge ”betalingspunktene”, ikke minst de som kom på at de skulle sjekke priser i en annen forretning akkurat idet de var i ferd med å bli betjent i denne butikken.

 

Man kan jo spørre seg hvorfor jeg orker all denne stressingen og med AmEx og ikke bare holder meg til ”vanlig Visa”. (Altså BankAxept.)

 

Der står jo i informasjonen at dette er ”verdens mest respekterte kort”, men ut fra kassaoperatørenes reaksjoner fremstår det heller som verdens mest plagsomme kort, og jeg føler at jeg er til bry.

 

Kun i taxi, bilutleie og på flyplasser har jeg opplevd at kortet mottas rutinemessig uten ”oppstyr”.

 

Det enkeste stedet å bruke AmEx er selvsagt i parkeringsautomatene, kort inn, kort ut, ferdig.

Skulle ønske det var like greit andre steder!

 

Håper AmEx benytter muligheten til å få inputs om hva folk synes fra oss som ”fikserer” på kortet!!!!

Lenke til kommentar

Lurer selv litt på dette med kredittkort.

 

Jeg fikk reklame om kredittkort fra Sparebank1 og det stod bla at det var rentefri nedbetaling innen 45 dager.

Vil dette da si at jeg kan feks kjøpe meg en ting tell feks 15000 kr, og KUN betale 15000 kr dersom jeg betaler tilbake pengene innen 45 dager?

takk for svar :D

Lenke til kommentar
Lurer selv litt på dette med kredittkort.

 

Jeg fikk reklame om kredittkort fra Sparebank1 og det stod bla at det var rentefri nedbetaling innen 45 dager.

Vil dette da si at jeg kan feks kjøpe meg en ting tell feks 15000 kr, og KUN betale 15000 kr dersom jeg betaler tilbake pengene innen 45 dager?

takk for svar :D

 

Det stemmer ja. Hvis man klarer å bruke kredittkort på denne måten er det særs gunstig.

Lenke til kommentar

Hei Robbie!

 

Har du og American Expresss/DnB NOR avtalt møtetidspunkt?

 

Setter opp en liste over mine forslag til "nye" produkter, så kan jo du nevne disse om du føler det slik. Vil tro at mange av disse forslagene allerede står på din agenda.

 

American Express Platinum Card

24/7 Concierge Service

Priority Pass

Forbedret kundeservice og raskere responstid

Øke antall brukersteder (dette i samarbeid med Teller AS)

 

Fint om andre her på Diskusjonssiden kan sette opp sin liste over "nye" produkter.

 

PS. Lykke til med møtet Robbie.

Lenke til kommentar

Hei Robbie og andre ”kortmennesker”.

 

Jeg håper dere skriver grundige notater før møte så ikke punkt blir glemt.

Og får grundig respons fra AmEx-folkene for hvert punkt; HVA de skal gjøre med hver sak, og når. (Evt. om de kan si tydelig fra dersom de ikke akter å ”ordne” en av tingene vi snakker om.)

 

Er det fortsatt ”lunk” i det det var snakk om kompensasjon/fri oppgradering til gull for de av oss som ikke har det?

(Som sagt: ”Gi meg gullkort og alt er tilgitt”. Uansett ville nevnte oppgradering og evt. fri årsavgift være en hygelig gest fra AmEx-folkene, ikke minst som tegn på at de tar tilbakemeldingene seriøst og setter pris på innspillene. I tillegg er det jo interesserte brukere og 100% sikre betalere de har med å gjøre her går jeg ut fra.

Og dette er jo gratis kvalitetsinputs fra interesserte og flittige kortbrukere, skulle noe byrå ha kommet med dette går jeg ut fra at en regning på 5 eller 6 sifre ville ha fulgt med. Altså en meget bra deal for AmEx å fåp til slikt et møte!)

 

Som sagt også skulle jeg gjerne ha vært med selv, men det er slik at man ”plages” med en del jobb og studier nå til jul, så man er ikke til Oslo igjen før ved et par anledninger i januar og februar.

(Der er vel ikke AmEx-folk i Bergen?)

 

Jeg kan videre referere til en typisk AmEx-dag igjen:

Parkering: kort inn, kort ut, ferdig.

Detaljhandel: (Vel 100 kr) kort, signatur, ingen ID-sjekk.

Restaurant: (Vel 600 kr) kort, signatur, ingen ID-sjekk.

Og ikke minst:

Avis på Statoil, 15 kr; Sjekk av kort, sjekk av separat ID, notering og føring av førerkortnummer.

 

Så igjen er det småbeløp som blir kontrollert, mens de større handlene går uten problemer eller sjekking av noe som helst hos kortbruker.

 

 

Lykke til på møtet, håper dere får tatt opp og avklart alt som er blitt nevnt i tråden her og på mail/PM, så ingen ”brenner inne” med ting uten at AmEx har vurdert det og kommet med konkrete tiltak eller konkret avvisning av ideer/forslag og kommentarer!

 

(Enda en gang; to av mine ønsker; flere brukersteder og liste over disse!)

Lenke til kommentar
Og dette er jo gratis kvalitetsinputs fra interesserte og flittige kortbrukere, skulle noe byrå ha kommet med dette går jeg ut fra at en regning på 5 eller 6 sifre ville ha fulgt med. Altså en meget bra deal for AmEx å fåp til slikt et møte!)

 

Du har helt rett. Vår input er verdt ganske mye sett i forhold til en vanlig analyse levert av en uavhengig part.

 

Vi skal forresten treffe direktøren for American Express Consumer Cards i Norge samt en ansvarlig for Marketing over en lunsj.

 

Jeg er for øvrig ganske tilfreds med hvordan dette er blitt eskalert opp i systemet, fra å ha vært en dialog med ansvarlig for kundeservice til å få booket møte med ledelsen. Det er egentlig litt utrolig hva vi har klart. :)

Lenke til kommentar

Virker veldig spennende dette her Robbie og det er sikkert ikke bare jeg som venter i spenning på hva dette møtet fører til.

 

Håper du kan legge ut info om møtet (enten her direkte på siden eller som PM) og hvilke tiltak som vil bli iverksatt.

 

Når det gjelder oppgradering til Gold Card som noen ser på som en hyggelig gest fra AmEx, føler jeg dette er feil vei å gå. Det å bli oppgrader bør en bli dersom en fortjener det og har brukt kortet for så mye penger at Gold Card er neste skritt.

 

I Sverige får de som har brukt sitt Platinum Cad for mer enn 1 million SEK pr. år tilbud om å bli oppgradert til Centurion Card.

 

For å bli oppgradet til Gold i Norge, bør man ha brukt kortet for en viss sum pr. år.

Lenke til kommentar

Her er det jo snakk om at Ryne har opplevd uholdbar service fra amex sin side. Så vidt jeg kan se av denne tråden, så er det jo snakk om responstid på uker på mail, og spørsmål som ikke blir besvart osv. Er vel vanlig å kompensere for slett service med oppgraderinger, og ettergivning av årsavgift osv. Dette er ihvertfall helt normalt i USA, og regner med at det foregår i Norge også. Han har jo ikke akkurat fått den servicen han har blitt lovet, og faktisk betalt for.

 

Men blir veldig spennende dette møtet her ja. Lurt av Amex å utnytte denne muligheten til litt viktig feedback fra kundene sine.

Lenke til kommentar
Når det gjelder oppgradering til Gold Card som noen ser på som en hyggelig gest fra AmEx, føler jeg dette er feil vei å gå. Det å bli oppgrader bør en bli dersom en fortjener det og har brukt kortet for så mye penger at Gold Card er neste skritt.

 

Jeg er i utgangspunktet enig, men i vårt tilfelle er dette en incentiv for å beholde kunder. Et godt incentiv vil jo selvsagt motivere til økt bruk, så det er jo en vinn-vinn situasjon (som da jeg fikk mitt gold card 9 år unna den "offisielle" aldersgrensen).

Lenke til kommentar
Her er det jo snakk om at Ryne har opplevd uholdbar service fra amex sin side. Så vidt jeg kan se av denne tråden, så er det jo snakk om responstid på uker på mail, og spørsmål som ikke blir besvart osv. Er vel vanlig å kompensere for slett service med oppgraderinger, og ettergivning av årsavgift osv. Dette er ihvertfall helt normalt i USA, og regner med at det foregår i Norge også. Han har jo ikke akkurat fått den servicen han har blitt lovet, og faktisk betalt for.

 

Men blir veldig spennende dette møtet her ja. Lurt av Amex å utnytte denne muligheten til litt viktig feedback fra kundene sine.

 

 

 

Hei igjen, her er noen svar:

 

Robbie: Meget bra å ha fått til slikt et møte!! Jeg føler det er et ”toppmøte” hva AmEx i Norge og kundeservice angår.

Og så går jeg ut fra at møtet finner sted på ett av AmEx-brukerstedene i hovedstaden.....

 

Henrikes/stue: Når det gjelder oppgradering/fri årsavgift var dette noe som jo Robbie nevnte at en person i AmEx-systemet hadde antydet/foreslått? Derfor fikk jeg ”ideen” av det. Dette vilel være en hyggelig gest som viser at de er på vei og setter pris på våre inputs. Det vil jo koste dem meget lite å la alle på ”listen” herfra få bli med på en oppgradering av sine respektive kort.

For min del vil det jo medføre minimale forandringer i bruk og opplevelse, men vitenen om ar jeg blir satt pris på og blir tatt seriøst av AmEx er gull verdt!

AmEx/DnB har alt å vinne på å skape gunst hos sine interesserte brukere.

Dessuten: Det er helt vanlig å gi kunder som kommer med kommentarer en liten ting eller eksempler på bedriftens produkter som de er stolte av, som stue skriver.

Så i forhold til hva andre bedrifter gjør, ville det faktisk skille seg ut dersom AmEx ikke kommer med noe konkret ”takk for hjelpen”.

Jeg går ikke med forventninger til annet enn at de punkter som blir tatt opp blir behandlet seriøst og gitt konkrete tilbakemeldinger på.

 

Dessuten: For oss som er privatbrukere er det litt vanskelig å få opp forbruket i forhold til dere som bruker det i jobben. (Der jeg har å gjøre med betalingskort i arbeids medfør så langt ligger der jobbens eget kredittkort, så jeg får ikke den trafikken over på mitt eget kort i noen grad dessverre!)

Derfor må vi ”slite” litt mer for å kvalifisere til gull.

 

 

Uansett er det muligheter for å bli en helt lykkelig AmEx-bruker fremover, her har de en gyllen mulighet til å ”address the issues” som de ville sagt i statene og dessuten gi akkurat de inntrykket de ønsker man skal ha av deres kort og tjenester.

Lenke til kommentar
Når det gjelder oppgradering til Gold Card som noen ser på som en hyggelig gest fra AmEx, føler jeg dette er feil vei å gå. Det å bli oppgrader bør en bli dersom en fortjener det og har brukt kortet for så mye penger at Gold Card er neste skritt.

 

Jeg er i utgangspunktet enig, men i vårt tilfelle er dette en incentiv for å beholde kunder. Et godt incentiv vil jo selvsagt motivere til økt bruk, så det er jo en vinn-vinn situasjon (som da jeg fikk mitt gold card 9 år unna den "offisielle" aldersgrensen).

 

Ja, riktig. Vi her inne har jo ikke lyst til å bli presset over til Eurocard, og en hyggelig gest fra Amex i så måte kan jo være oppgradering for de folkene som har bidratt med gode synspunkter her inne. Amex vil jo således glede sine "fan boys" her inne, og skape ennå større motivasjon i vår kamp i å få flere amex-brukersteder i Norge!

 

Og til Robbie: Kan du legge merke til hvilke klokker disse amex-folkene går med?

Lenke til kommentar

Hvilke klokker bør de gå med?

 

Jeg har selv fått hjelp av AmEx Concierge Service til å skaffe meg to klokker. Den ene er sannsynligvis den vanskeligste klokken å få tak i world wide.

 

Concierge Service-tjenesten som American Express benytter seg av er helt unik og de har hjulpet meg med diverse "umulige" oppgaver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...