Gå til innhold

Kina bøyer seg for Wikipedia


Anbefalte innlegg

Fordi vesten har gjort fæle ting i fortiden skal det ikke være lov å kritisere:

- Kinas samarbeid med land som lar folkemord skje?

- Kinas investeringer i disse landene og vetoer i sikkerhetsrådet mot inngrep for å stoppe folkemordene?

- Kinas etniske rensing av folkegrupper innenfor sine egne grenser

- Utvanningspolitikken ved å flytte etniske kinesere til provinsene for at den opprinnelige befolkningen skal komme i mindretall

- Tibet

- Voldelige nedslåinger av over 1000 lokale opprør i året

- Tvangsflytting av folk og beslaglegging av eiendom uten kompensasjon

- Fengslinger uten lov og dom

- Henretting av tusenvis av fanger årlig

- Forbud av fredelige, kritiske organisasjoner

+++

 

Kina må jammen tåle kritikk for sin politikk. Det er riktig at veien til demokrati og velstand kan være vanskelig, men det forsvarer ikke de fleste menneskerettighetsbruddene til Kina.

 

Og personlig er hverken jeg eller du ansvarlige for hva Storbritannia gjorde på 1800-tallet, eller hva USA gjorde mot indianerne, så at vi skal holde kjeft om kritikk av menneskerettighetsbrudd pga hva vesten har gjort tidligere... det godtar jeg ikke.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne tråden må ikkje spinna heilt ut. Og utan å forsvara Kina på alle områder, hugs at Noreg var ganske kontrolerte dei også for 40++ år sidan. Ein fekk ikkje kjøpa bil utan å ha løyve! Om ein hadde hatt internett på den tida er det ikkje sikkert ein hadde fått lov å søka på "quisling" eller slikt.

 

Alle land som nokre sinne har blitt industrialiserte har gjort det "urivillig" og med ein del innskrenkelsar av goder me i Noreg tar forgitt nå.

Lenke til kommentar
Det er bra hardware.no er oppdatert.

 

http://www.iht.com/articles/ap/2006/11/17/...a_Wikipedia.php (Kina blokkerer Wikipedia igjen), tror den kom på slashdot rett før artikkelen deres.

7308776[/snapback]

Jeg la akkurat merke til den på slashdot.

 

China Reinstates Wikipedia Ban

 

Det var til dels dårlige nyheter. Men det er fint å se at saken ikke er enstemmig avgjort på høyeste politiske hold, men at det er politiske krefter som jobber mot sensuren. Kaos er bra i denne sammenhengen. Håper det ikke er lenge til de snur ennå en gang i saken.

Lenke til kommentar

Nå tror jeg det at Kina har blitt liberale på det økonomiske ommerådet er nøkkelen til en liberalisering også på det sosiale ommerådet. Historien har vist at alle autoritære regimer som har tillatt liberalistisk økonomi ganske raskt vil miste makten. Derfor er det naturlig å tro at Kinas bevegelse mot et mar fritt markedet vil også føre til større personlig frihet og intelektuell frihet.

 

Økonomen Milton Friedman som døde denne uken, jobbet som økonomisk rådgiver for flere autoritære regimer (som Chile og Sør Afrika), og bidro til å skape økonomisk liberalisme i disse landene. Mange har reagert på hvordan han indirekte støttet disse landene ved å jobbe sammen med dem. Selv svarte han med at han ikke forstod hvordan disse landene kunne finne på å følge hans økonomiske råd, da den frie handelen med tid og stunder også førte til at de autroritære regimene brast. Jmfr. Apartheid i Sør-Afrika og Pinochet i Chile, i dag er feks Chile det nest rikeste og et av de mest politisk stabile landene i Sør-Amerika, i tillegg har de en sterk økonomi med lav innflasjon og arbeidledighet sammenlignet med andre land i regionen.

 

"Jo friere markedet er jo friere blir menneskene", og dette kommer nok lederne i det kinessiske kommunistpartiet snart oppleve. Folk vil nemlig ikke bare ha frihet til å kjøpe hva de vil, eller frihet til næringvirksomhet. Når de har fått smake en slik frihet vil de også ha frihet til å si hva de vil, reise hvor de vil. Mene hva de vil, og stille til valg for hvilke verv de ønsker.

Endret av modin
Lenke til kommentar
Det som irriterer meg er at det er politisk ukorrekt å kritisere islamske eksteremister, Kina, Iran, palestinerne osv. Men nå har dette sklidd helt ut. Håper dette er starten på en utvikling som kan føre til at kineserne får full tilgang til Wikipedia, samt andre ting.

7310851[/snapback]

 

Det var nytt for meg. Jeg trodde tvert imot at det var veldig korrekt å kritisere disse. Kanskje med unntak av Palestina.

 

Jeg må tross alt si meg ganske enig i andre her som påpeker at mat, infrastruktur og utvikling er uendelig mye viktigere for Kinas befolkning enn et usensurert internett.

 

Det er _ikke_ det samme som å la være å kritisere men la være å spenne beina på et kinesisk styre som tross alt har en verdens reskest øakende økonomier. Vi kunne f.eks sett langt etter økonomisk oppgang og lav inflasjon uten Kina de siste 5-10 årene. Det er de som drar råvareprisene våre opp og forskyner oss med billige klær.

 

Så skal vi heller kritisere styret der de gjør grove overtramp, barnearbeid osv. men å lage en flaggsak av wikipedia er neppe lurt.

Lenke til kommentar
Jeg forstår godt at Kina ønsker å beholde kontrollen slik de gjør nå. De beveger seg sakte, men sikkert mot en mer liberal statlig kontroll, men sørger for at stegene er korte for å beholde stabiliteten i landet. En brå overgang av Sovjet-typen vil bare medføre et problemer av den typen Sovjet hadde, og det vet lederne veldig godt, og de prøver selvsagt å unngå det.

 

Å innse fakta og feilgrep og heller ta lærdom av det enn å ignorere det, dèt forstår de ikke noe av der borte. Med andre ord er det greit å gjøre feil, og ikke rydde opp i feilene. Folka der borte må jo få et enorm behov for psykologer, når de ikke vet bedre enn å gjøre samme feil om og om igjen. Fokusere på økonomisk vekt selv om det til de grader skader folket.

 

Når de ikke kan lære av feilsteg engang, er det utrolig lite håp selv om de tror de har kontroll.

 

:snapback:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...