Gå til innhold

Smaaprat rundt Andre Verdenskrig.


Ustedalen

Anbefalte innlegg

Jeg tviler på at Sovjet ville turt å angripe Tyskland. Iallefall så måtte Sovjet vært mye mer klar for en krig, noe de ikke var. Sovjet måtte også se at Tyskland slet i Vest-Europa (De Britiske Øyer, USA f.eks).

7553566[/snapback]

Jeg er av den oppfatning av at om ikke tyskland hadde angrepet så hadde det likevel blitt krig. Grunnen til at Hitler gikk til angrep er nettopp det du nevner... Sovjet var ikke klar på det tidspunktet. Hadde Sovjet kunne velge tidspunktet så hadde de selvsagt hatt en fordel. Denne ikke-angrepsavtalen var nok ikke verd papiret det var skrivd på. Det var bare snakk om å kjøpe seg tid fra begge sider.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Svin og svin. :) De fulgte ordre. Og følger du ikke ordre i krig, blir du skutt.

 

Bestemor opplevde et britisk luftangrep på et tysk marineskip. :)

 

Bestefar og naboen kjørte forbi et tysk kystfort med en fiskeskøyte, og ble beskutt med maskingevær. De merket det ikke. De hørte ikke så bra. Og bestefar så veldig dårlig. :wee:

7306169[/snapback]

 

Det var den sovjetiske arme som handlet på denne måten under 2. verdenskrig. Svek du den "røde arme" (kapitulere, tilbaketrekning osv.) risikerte du å bli skutt uansett hvilken av partene tyskland/russland du kom til. I russland ble du straffet for forederi og fra tyskernes side som rusisk stats borger. Dette forekom også i " Wehrmacht", men det var nok betydelig ferre enn i "den røde arme." Det kan være tilfellet at russiske styrker drepte flere av sine egne under 2. verdenskrig, enn antall tyskere. (Tenker på det du skrev øverst i posten din)

 

Dette forekommer heldigvis ikke nå lenger, og godt er det. Hvem vil vel bli skutt i førstegangs tjeneste? :)

 

Mvh: LockBreaker :)

Lenke til kommentar
En annen ting som er veldig spennende, er historier fra når tyskerne var i Norge.

Min farmor har ofte fortalt om når tyskerne kom brusende inn i huset, men roet seg og var veldig snakksalige etter røyk og hjemmbrent... Utrolig spennende

 

Men de var fortssatt noen svin!

7305737[/snapback]

Erfaringer som jeg har hørt fra min farmor var at tyskerne stort sett oppførte seg ordentlig, ihvertfall der min fars familie bodde. Generellt sies det at Wehrmacht soldater var de som oppførte seg best, man hører mest skrekkhistorier angående Gestapo og waffen-SS som tortur og henrettelser og slikt.

For øvrig etter krigens slutt så var tyskernes materiell stort sett up for grabs så min farfar tok til seg en mercedez bens offiserbil. (sikkert derfor min far, onkel og fetter utelukkende har kjørt mercedez benz)

 

Så må det sies at Wehrmacht var profesjonelle soldater og nødvendigvis ikke indoktrinert og trodde på den nazistiske raselæren. Men det hjalp nok endel at mesteparten av norges befolkning var av den "riktige" rasen, nært beslektet med den ariske.

Under Barbarossa så var dette, for den profesjonelle wehrmacht soldat krigen mot bolsjevikene, mens for waffen-ss en krig mot slavere / asiater i øst. Wehrmacht tok seg av slossinga, mens einsatzgrupper tok av seg drap på jøder, partisaner osv.

 

Når det gjelder pessimisme på slagmarken så var nok russerne værst på det ja, finnes vel ikke tall på hvor mange som ble drept pga. "defeatism". Man kunne bli drept eller sendt til gulag for alt mulig "ikke-parti aktivitet".

For russerne og stalin var jo bare det å overgi seg i kamp noe man kunne bli dømt som forræder for. Det var nok ikke noe særlig for de millioner av russiske soldater som ble omringet på starten av Barbarossa.

 

Stort sett så var det russerne som vant krigen for de allierte etter min mening. Mulig at russerne hadde kontrollert så utrolig mye mer landmasse hadde det ikke vært for de alliertes landgang på normandie.

Lenke til kommentar
Jeg tviler på at Sovjet ville turt å angripe Tyskland. Iallefall så måtte Sovjet vært mye mer klar for en krig, noe de ikke var. Sovjet måtte også se at Tyskland slet i Vest-Europa (De Britiske Øyer, USA f.eks).

7553566[/snapback]

Jeg er av den oppfatning av at om ikke tyskland hadde angrepet så hadde det likevel blitt krig. Grunnen til at Hitler gikk til angrep er nettopp det du nevner... Sovjet var ikke klar på det tidspunktet. Hadde Sovjet kunne velge tidspunktet så hadde de selvsagt hatt en fordel. Denne ikke-angrepsavtalen var nok ikke verd papiret det var skrivd på. Det var bare snakk om å kjøpe seg tid fra begge sider.

7553588[/snapback]

 

Er du sikker på det? Når Tyskland angrep var jo sovjet totalt uforberedt, tyskerne pløyde jo gjennom alt som lignet forsvarsmekanismer over de enorme russiske slettene. Har en teori om at Russland stolte litt på avtalen, men vet Tyskland fikset avtalen bare for å kjøpe seg tid. De kunne tross alt ikke kjempe mot både sovjet i øst og de allierte i vest på en gang.

Lenke til kommentar

Hei! Har et par spørsmål om andre verdenskrig så jeg kjører de liksågodt inn her :)

 

1. Hvordan fungerte rangeringa i den amerikanske hæren under WW2? Da tenker jeg på Løytnant, Fenrik, Oberst osv. Fint vis det går i fra lavest til høyest..

 

2. Under andre verdenskrig hadde det amerikanske fallskjermtroppene og infanteriet kompanier. Alt i fra Able til

Item. Hva het alle de kompaniene?? :)

Endret av Selvin
Lenke til kommentar
Hei! Har et par spørsmål om andre verdenskrig så jeg kjører de liksågodt inn her :)

 

1. Hvordan fungerte rangeringa i den amerikanske hæren under WW2? Da tenker jeg på Løytnant, Fenrik, Oberst osv. Fint vis det går i fra lavest til høyest..

 

2. Under andre verdenskrig hadde det amerikanske fallskjermtroppene og infanteriet kompanier. Alt i fra Able til 

Item. Hva het alle de kompaniene?? :)

7670578[/snapback]

 

Wikipedia har en drøss bra artikler om den andre verdenskrig, med lenker til andre steder også, lurt å ta en titt der først.

 

1. http://en.wikipedia.org/wiki/Comparative_m...of_World_War_II

 

2. Disse kompaniene var videre delt under divisjonen (som 101st airbornes), brigader, regimenter/kompanier. sjekk http://en.wikipedia.org/wiki/101st_Airborne

 

Disse kompaniene het bare kompani A som tilsvarte noe i det fonetiske alfabetet de brukte i den tiden (i det tilfellet, Able): http://en.wikipedia.org/wiki/Joint_Army/Na...onetic_Alphabet

Lenke til kommentar

I en bok jeg nå sitter og leser, Nord-Norge: Hitlers skjebneområde, leser jeg noe interesangt som jeg faktisk ikke viste.

 

De tysker bergjegerne under Deitl var under kraftig press fra norske og allierte styrker. Da nordmenne hadde endelig samlet seg etter angrepet på Narvik, begynte de å mobilisere krefter. Freischer hadde hovedansvaret for de nord-norske styrkene.

 

Ikke bare klarte de nord-norske styrkene og de allierte å presse de tyske kompaniene tilbake, de klarte og å sette slik press på dem at de vurderte å flykte over til Sverige og overgi seg der, og forlate nord-norge. Hadde det ikke vært for politikk, og at de allierte trakk seg ut av Norge grunnet Chamberlain's avgang og rystelser i Underhuset i London, kunne Nord-Norge faktisk klart å holde seg nøytral under 2 verdenskrig mens resten av landet hadde vært okupert.

 

Vis ikke den norske utenriksministere hadde sagt sagt til den svenske utenriksministere, som hadde kontakt med tyskerne, at de allierte hadde trukket sine styrker, hadde ikke den norske regjeringen forlatt landet, Nord-Norge nord for Bodø hadde vært nøytral med svenske nøytraliseringsvakter og kanskje mye hadde vært spart, som f.eks raidet i Svolvær, som kunne endt med total ødeleggelse av byen vis Terboven hadde fått det som han egentlig ville.

 

Men takket være Koht, som sa at de allierte trakk seg ut av landet, forlot regjeringen og kongen landet for å fortsette kampen mot et fritt norge fra Englad.

 

Det interesange i denne historien er at norske soldater, ikke av de best trente i verden, klarte å presse fronten til Dietl tilbake meget kraftig, sammens med allierte styrker, og utfordre de topp trente bergjeger soldatene. Narvik ble vel og det første tapet på annen manns jord som de tyske tropper led.

Lenke til kommentar
*snip*

7709653[/snapback]

Med tanke på norsk og tysk styrkforhold så må du og tenke på at nordmennene kjempet for fedrelandet og egen jord... Var kanskje derfor de var sterkere enn tyskerne som på papiret hadde en bedre hær...

7709793[/snapback]

Dessutan var dei norske soldatane mykje betre kjende og vane med området dei forsvarte, i tillegg til at dei lettare fekk tak i informasjon om kvar tyskarane befann seg, noko som ga dei ein strategisk fordel.

Lenke til kommentar

Om Tyskland hadde trod at de alierte ville fortsette å holde seg i Nord-Norge, kunne et nøytralt Nord-Norge være til de tyske's fordeler. Det ville si at de allierte trakk seg ut av landet, samt at Tyskland kunne fremdeles få tak i deler av malm. Sverige var som kjent tyskervennlig, og lot tyske tropper ved flere annledninger gå gjennom landet, rett over grensen.

 

At nordmennene hadde den strategiske fordelen, er vel egentlig klar. Den nord-norske våren er heller ikke noe å spøke med, så fordeler hadde de. Men må og vite at de tyske soldatene var veldig godt trent, på flere måter, deriblant våpen og taktikk. Tyskland hadde jo og had flere sukseer på annen lands jord så de har vært god å tilpasse seg de områder de gikk i land på.

 

Eneste de tyske soldatene aldri fikk teken på var skigåingen. Husker jeg leste gjennom en bok hvor de siterte et dagbokinnlegg av en norsk soldat. Når de så meget brede skispor i en rettning, gikk de langt utenom dem for de viste da at det var tyske soldater i nærheten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Viste dere at Hitler var en fantastisk kunster? Han har lagd noen utrolige tegninger.

7783416[/snapback]

 

Han søkte og etter å komme inn på kunstakademiet i Wien, men ble ikke akseptert der. Han levde da en stund på gaten.

 

Viste du og at hitlers egentlige etternavn skulle vært Schicklgruber, men ble endret til Hitler, en nyere utgave av familiens Hüttler.

 

Göbble skal og vistnok ha sagt "Godt at etternavnet ble endret til Hitler, ellers hadde vi alle ropt "hail Schicklgruber"". Hvorvidt dette er historisk korrekt er dog ikke stadfestet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...