Gå til innhold

Smaaprat rundt Andre Verdenskrig.


Ustedalen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En annen ting som er veldig spennende, er historier fra når tyskerne var i Norge.

Min farmor har ofte fortalt om når tyskerne kom brusende inn i huset, men roet seg og var veldig snakksalige etter røyk og hjemmbrent... Utrolig spennende

 

Men de var fortssatt noen svin!

Endret av Zozzy
Lenke til kommentar

Tyskland gikk dårlig, mange som var arbeidsløse.

Hitler skaffet dem arbeid og fikk mange tilhengere. Ca. 1/3 holdt med Hitler under krigen faktisk... Men hvor mange som visste om alt det grusomme er vel kanskje en annen ting.

 

Har lest litt rundt dette og vurderer og se en del dokumentarfilmer. Det er veldig spennende synes jeg.

Lenke til kommentar
Svin og svin. :) De fulgte ordre. Og følger du ikke ordre i krig, blir du skutt.

 

Bestemor opplevde et britisk luftangrep på et tysk marineskip. :)

 

Bestefar og naboen kjørte forbi et tysk kystfort med en fiskeskøyte, og ble beskutt med maskingevær. De merket det ikke. De hørte ikke så bra. Og bestefar så veldig dårlig. :wee:

7306169[/snapback]

 

Det fantes vel de av tyskerne som virkelig la sjelen i arbeidet sitt. På en sadistisk måte..

 

Når vi er inne på temaet brutalitet fra tyskernes side så er det nok ikke de tyske soldatene vi egentlig tenker mest på, heller de norske som hjalp tyskerne. For eksempel Henry Rinnan fra Trøndelag var en med rykte på seg for å være en spesielt fæl forræder.

Lenke til kommentar
Svin og svin. :) De fulgte ordre. Og følger du ikke ordre i krig, blir du skutt.

 

Bestemor opplevde et britisk luftangrep på et tysk marineskip. :)

 

Bestefar og naboen kjørte forbi et tysk kystfort med en fiskeskøyte, og ble beskutt med maskingevær. De merket det ikke. De hørte ikke så bra. Og bestefar så veldig dårlig. :wee:

7306169[/snapback]

 

Det fantes vel de av tyskerne som virkelig la sjelen i arbeidet sitt. På en sadistisk måte..

 

Når vi er inne på temaet brutalitet fra tyskernes side så er det nok ikke de tyske soldatene vi egentlig tenker mest på, heller de norske som hjalp tyskerne. For eksempel Henry Rinnan fra Trøndelag var en med rykte på seg for å være en spesielt fæl forræder.

7308581[/snapback]

Og det var mange sadister blandt Amerikanerene, Britene, Franskmennene og i det hele tatt over alt.

 

De fleste tyske soldater var bare normale tyske menn som sloss for landet sitt, og det var gjerne det de følte.

 

De store skurkene er som du sier enkelte norske nazister, og ikke minst enkelte fra Schutzstaffel og Geheime Staatspolizei, bedre kjent som SS og Gestapo, som uten tvil begikk uhyrligheter av verste sort.

Lenke til kommentar

Aribert Heim var en av de verste sadistene vil jeg si, og man kan jo si at han la alt i sitt arbeid.

Med sine medisinske eksperiment ble han vel regnet som en av de verste.

 

 

Over til noe annet.

Hadde virkelig operasjonen på Rukjan så masse å si om Tyskland hadde fått atomvåpen før USA?

Lyst til å høre andres meninger om dette, har vært mange diskusjoner om dette før, men jeg vil gjerne høre litt om deres synspunkt, legg gjerne framm litt fakta.

Endret av LeanFear
Lenke til kommentar
Aribert Heim var en av de verste sadistene vil jeg si, og man kan jo si at han la alt i sitt arbeid.

Med sine medisinske eksperiment ble han vel regnet som en av de verste.

 

 

Over til noe annet.

Hadde virkelig operasjonen på Rukjan så masse å si om Tyskland hadde fått atomvåpen før USA?

Lyst til å høre andres meninger om dette, har vært mange diskusjoner om dette før, men jeg vil gjerne høre litt om deres synspunkt, legg gjerne framm litt fakta.

7309348[/snapback]

Mange mener at tyskerne var langt unna, men man kan jo aldri vite...

Operasjonen var jo også viktig med tanke på å holde motet oppe. At man virkelig kunne gjøre motstand mot tyskerne på en "festning"...

Lenke til kommentar
Aribert Heim var en av de verste sadistene vil jeg si, og man kan jo si at han la alt i sitt arbeid.

Med sine medisinske eksperiment ble han vel regnet som en av de verste.

 

 

Over til noe annet.

Hadde virkelig operasjonen på Rukjan så masse å si om Tyskland hadde fått atomvåpen før USA?

Lyst til å høre andres meninger om dette, har vært mange diskusjoner om dette før, men jeg vil gjerne høre litt om deres synspunkt, legg gjerne framm litt fakta.

7309348[/snapback]

Det er flere faktorer som spiller inn her.

 

For det første, aksjonen satte bare Rjukan ute av produksjon i en månede, og de allierte måtte rett og slett bombe fabrikken i stedet.

 

Videre, har man sett på den atombomben Tyskland jobbet på. USA laget i Manhattan-programmet et våpen som kunne fraktes med fly.

 

Den tyske planen for utvikling av et atomvåpen var ganske anderledes. Den tyske atombomben - som ikke virket, men var konstruert som en modell, en trengte bare en del bestanddeler - var på størrelse med et HUS!

 

Den var komplett ubrukelig.

 

Og selv om tyskerne hadde fått tungtvannet ville de lite trolig klare å produsere en funksjonell atombombe.

 

Men aksjonen i seg selv var heroisk, og jeg tror det er bra for folk flest å ha den myten om at vi reddet verden i bakhodet. :)

Lenke til kommentar
Over til noe annet.

Hadde virkelig operasjonen på Rukjan så masse å si om Tyskland hadde fått atomvåpen før USA?

7309348[/snapback]

Nå gav vel tyskerne opp drømmen om a-bomben pga. en regnefeil (kommafeil) som gjorde at forskerne deres trodde de trengte 2,4 tonn uran for å lage en enkelt bombe. Atomprogrammet deres ble likevel ikke ikke lagt på is. Det de trengte ellers var en stabil elektrisitetskilde. Planene deres var å lage et atomkraftverk. Dette kraftverket ville hatt anriket uran som biprodukt. Dette visste forøvrig ikke forskerne på dette tidspunktet. Men hadde de fullført planene (som ble lagt på is pga mangel på tungtvann) ville de fått all den uranen de trengte for å lage en atombombe...

Lenke til kommentar

For å gå over til et helt annet tema. Sjefen min hadde en ganske artig teori på hvordan Tyskland burde senka skip. Tyskland brukte jo som kjent u-båter til å senke stort sett alle skip de kom over. Sjefen min mener at de skulle ha gitt f*** i u-båter å bygd fly istedet. Altså de krever mindre manskap og matriell. Fly kan dekke et mye større område på kortere tid enn en u-båt. Meningen her er altså å senke skip med fly. Meninger?

Lenke til kommentar
For å gå over til et helt annet tema. Sjefen min hadde en ganske artig teori på hvordan Tyskland burde senka skip. Tyskland brukte jo som kjent u-båter til å senke stort sett alle skip de kom over. Sjefen min mener at de skulle ha gitt f*** i u-båter å bygd fly istedet. Altså de krever mindre manskap og matriell. Fly kan dekke et mye større område på kortere tid enn en u-båt. Meningen her er altså å senke skip med fly. Meninger?

7313868[/snapback]

 

Under krigen var det ganske vanlig å senke skip med både fly og andre krigsskip, i tillegg til ubåter. Problemet med fly var vel at de er rimelig lette å oppdage og har kort rekkevidde. For ikke å nevne alle luftvernkanonene mange krigsskip hadde.

Lenke til kommentar
For å gå over til et helt annet tema. Sjefen min hadde en ganske artig teori på hvordan Tyskland burde senka skip. Tyskland brukte jo som kjent u-båter til å senke stort sett alle skip de kom over. Sjefen min mener at de skulle ha gitt f*** i u-båter å bygd fly istedet. Altså de krever mindre manskap og matriell. Fly kan dekke et mye større område på kortere tid enn en u-båt. Meningen her er altså å senke skip med fly. Meninger?

7313868[/snapback]

Fly er mer effektive for å ta et krigsskip. Krigsskip har ikke hatt overtaket ovenfor fly siden den første verdenskrig.

 

Men ubåten er ikke bare et praktisk våpen, det er i veldig stor grad et psykologisk våpen. Du vet du kan senkes, når som helst og hvor som helst.

 

Hadde en hatt fly med lang nok distanse er jeg dog enig, det hadde vært det absolutt mest praktiske.

 

Under krigen var det ganske vanlig å senke skip med både fly og andre krigsskip, i tillegg til ubåter. Problemet med fly var vel at de er rimelig lette å oppdage og har kort rekkevidde. For ikke å nevne alle luftvernkanonene mange krigsskip hadde.

7314372[/snapback]

Nja. Luftvern på skip var sjelden et stort problem.

 

Den mengden materiell du satte ut av spill ved å ta alt fra en Jager til en Krysser, betyr at en kan ofre en del fly på å ta skipet i alle tilfeller, men som Mitchell beviste i 1934(?) er fly alltid overlegne krigsskip. Dersom det er en stor nok mengde fly med godt trente piloter og de rette våpen, er de alltid overlegne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...