Gå til innhold

Smaaprat rundt Andre Verdenskrig.


Ustedalen

Anbefalte innlegg

Men ubåten er ikke bare et praktisk våpen, det er i veldig stor grad et psykologisk våpen. Du vet du kan senkes, når som helst og hvor som helst.

 

Hadde en hatt fly med lang nok distanse er jeg dog enig, det hadde vært det absolutt mest praktiske.

7314948[/snapback]

 

Er dette jeg også kom fram til. Dog hvis Tyskland skulle ha gjort dette så måtte de nok ha utviklet fly med mer enn to motorer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tyskland utviklet da Firemotors fly. Heinkel He 274, blandt annet. Det var faktisk jetbombere under utvikling. Det som dog stemmer er at de ikke kom i bruk.

 

Luftwaffe var jo utviklet med taktisk bombing som hovedformål. De tomotors bombeflyene Luftwaffe brukte i slaget om luftherredømme i Storbritannia, var absolutt ikke egnet til formålet.

 

Til slike formål kom B-17, Lancaster og ikke minst Halifax. Interessant nok husker alle Lancaster, men Halifax ble produsert i mye større nummer og slapp flere tonn bomber.

 

Men det jeg personlig ser på som et av de mest imponerende bombeflydesignene under den andre verdenskrig er RAFs De Havilland Mosquito. Det klarte nesten 700km/t. Og var laget av tre. Usynlig på radar.

 

Fantastisk fly. Så britisk at det minner meg om Tweed og pipe. Göring sa en gang at han ønsket at noen lagde et trefly til ham.

 

Morsomt nok gjorde man jo det mot slutten. Heinkel HE 162, den såkalte "Folkejageren". Bare ett problem. Fly bygd av tre og jet-motorer går ikke så bra sammen. :whistle:

 

Men Me 262. Genialt fly. Det ser jo helt fantastisk pent ut. :love:

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Tyskland utviklet da Firemotors fly. Heinkel He 274, blandt annet. Det var faktisk jetbombere under utvikling. Det som dog stemmer er at de ikke kom i bruk.

 

Luftwaffe var jo utviklet med taktisk bombing som hovedformål. De tomotors bombeflyene Luftwaffe brukte i slaget om luftherredømme i Storbritannia, var absolutt ikke egnet til formålet.

 

Til slike formål kom B-17, Lancaster og ikke minst Halifax. Interessant nok husker alle Lancaster, men Halifax ble produsert i mye større nummer og slapp flere tonn bomber.

 

Men det jeg personlig ser på som et av de mest imponerende bombeflydesignene under den andre verdenskrig er RAFs De Havilland Mosquito. Det klarte nesten 700km/t. Og var laget av tre. Usynlig på radar.

 

Fantastisk fly. Så britisk at det minner meg om Tweed og pipe. Göring sa en gang at han ønsket at noen lagde et trefly til ham.

 

Morsomt nok gjorde man jo det mot slutten. Heinkel HE 162, den såkalte "Folkejageren". Bare ett problem. Fly bygd av tre og jet-motorer går ikke så bra sammen. :whistle:

 

Men Me 262. Genialt fly. Det ser jo helt fantastisk pent ut. :love:

7316109[/snapback]

 

Enig her med Me 262. Det som kunne ha vært ganske interessant var vist Tyskland hadde fått en flåte med hangarskip. Og klart å fått Me 262 mye før. Da kunne det ha blitt futt over teorien til sjefen min om at Tyskland skulle klare å kutte ned all skipstrafikk til Storbritannia ved hjelp av fly.

Endret av MemorY
Lenke til kommentar

Litt betenkelig at Hitler ikke kom til makten som følge av statskupp, som slo feil da han prøvde, men ble valgt av det tyske folket, samt at han regelrett tvang Hindenburg til å utnevne han som kansler.

 

Anbefaler folk å se den engelske filmen "Rise of Evil" som tar for seg hvordan Hitler kom til makten. Dog engelsk tale ødelegger litt men det historiske perspektivet er fremdeles reelet.

 

Anbefaler og folk å lese "Berlin: Nederlaget 1945" av Antony Beevor, som tar for seg Det tredje rikets siste dager.

 

Og folkens, ikke kall tyskerne for svin for selv om noen var det var det langt fra alle som var det. Mange gjorde bare som de ble ordret til å gjøre fordi gjorde de det ikke kunne myndighetene gjøre ublu tinger med familien deres hjemme. Ren frykt for sitt eget rike drev mye av den tyske krigsmaskinen.

Lenke til kommentar
Enig her med Me 262. Det som kunne ha vært ganske interessant var vist Tyskland hadde fått en flåte med hangarskip. Og klart å fått Me 262 mye før. Da kunne det ha blitt futt over teorien til sjefen min om at Tyskland skulle klare å kutte ned all skipstrafikk til Storbritannia ved hjelp av fly.

7316587[/snapback]

Nja. Problemet med Me 262 er rekkevidden. Det kunne ikke fly mer enn et par timer, og det er upraktisk, uansett hvordan en ser på det. Problemet for Tyskland var jo uansett det at Royal Navy alltid ville være sterkere enn Kriegsmarine. Britene hadde et så stort forsprang på flåtefronten at Tyskland aldri ville klare å ta dem igjen.

 

Men det er en interessant teori, dersom en hadde hatt senere fly som f.eks. Sabre ville nok saken kunne vært en annen. Men med Me 262 tror jeg ikke saken ville vært realstisk gjennomførbar. Alt for kort rekkevidde.

 

Litt betenkelig at Hitler ikke kom til makten som følge av statskupp, som slo feil da han prøvde, men ble valgt av det tyske folket, samt at han regelrett tvang Hindenburg til å utnevne han som kansler.

Det var slik det foregikk, kan en si. :) Tvang og tvang, Hitler og koalisjonen hans hadde flertall, Hindenburg måtte jo utnevne ham som rikskansler.

 

Mange tyskere var redde for kommunistene, og derfor var Nasjonalsosialistene en fin motvekt, ble det antatt. Det er ikke uten grunn at Hitler kunne gjennomføre et misslykket statskupp, gå ut av fengselet etter under ett år, og kunne starte partiet sitt igjen etter kort tid.

 

Anbefaler folk å se den engelske filmen "Rise of Evil" som tar for seg hvordan Hitler kom til makten. Dog engelsk tale ødelegger litt men det historiske perspektivet er fremdeles reelet.

Gikk ikke den på norsk TV for en tid tilbake?

 

Og folkens, ikke kall tyskerne for svin for selv om noen var det var det langt fra alle som var det. Mange gjorde bare som de ble ordret til å gjøre fordi gjorde de det ikke kunne myndighetene gjøre ublu tinger med familien deres hjemme. Ren frykt for sitt eget rike drev mye av den tyske krigsmaskinen.

7316629[/snapback]

Støttes. Å kalle alle tyske soldater svin er noe vi sluttet med i Norge på 1950-tallet, for guds skyld.

Lenke til kommentar

Satt å tenkte på en hard nøtt på skolen i dag. "Hva skulle til for at Tyskland (Eller da aksemaktene) skulle ha vunnet krigen?

 

Et godt steg hadde vært bedre produksjon av tankser. Og Hva hadde skjedd hvis Japen hadde gått på Sovjet heeelt i øst? Plutselig hadde Sovjet måtte ha kjempet på to fronter.

Lenke til kommentar

Tror Tyskland undervurderte de -30 kuldegradene de måtte sloss i utenfor Stalingrad og Moskva. Så, ja. Det som gjorde at Hitler gikk down-under var jo primært at britene/Usa (?) renset Nord-Afrika, samt at USA invaderte det fascistiske Italia. Og da selvfølgelig det mislykkede forsøket på sovjet-unionen. USA med sin klisjè-aktige ankomst i "slutten" av krigen, ved normandi-strendene blant annet, da var det bare et spørsmål om tid før Hitler måtte kapitulere. Godt spørsmål det der, vet ikke om jeg har noe godt svar selv. Mulig Hitler burde ventet med å angripe sovjet-unionen. Han trodde jo at han ville knuse Russland i løpet av kort tid, men de sovjetiske styrkene hadde flyttet industrien nærmere Moskva, som gjorde at de hadde ferske sovjetiske styrker der, eller noe slikt i hvert fall? :hmm:

Lenke til kommentar

Han undervurderte den Røde Armé. Og både britene og amerikanerne gikk i land på Italia, Monty marsjerte opp i østsiden av Sicilia, Bradly gikk opp fjellveiene midt på øya, og Patton gikk på vestsiden. Amerikanerne skulle primært gi støtte til flanken.

 

Monty vant krangelen om hvem som skulle ha hovedrollen i planen. :p

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Helt ening her med at Hitler tapte krigen 22 juni 1941 da han statte i gang Barbarossa. Men hva tror dere om et Japansk angrep på Sovjet. For å være ærlig så aner jeg ikke om de hadde kapasitet til å gjøre det en gang. Men det er en "morsom" tanke å leike med. En annen ting som ikke ville ha gjort at Hitler hadde vunnet krigen, men den hadde nok blitt lengre var hvis han ikke hadde satt igang operation citadel (kodenavnet på angrepet på Kursk) Der gikk jo en halv million tyske soldater tapt. Dog Sovjet tapte litt over 600 000, men hvis man ser på "verdien" av 500 000 tyske soldater opp mot 600 000 Sovjetisk så tror jeg at tyskland er den klare taperen akkurat der. Meninger?

Lenke til kommentar

Tror ikke det hadde vært så lurt av Japan og satse så mye på å ta Russland, de var allerede ganske langt nede i dritten og nokk og gjøre der borte de holdt på.

Tror fortsatt at han hadde slitt med å vinne krigen uansett om han hadde satt igang "kursk".

Jeg vil si at han var en god del fra å vinne krigen, men det var sånne store ting som Barbarosa som gjorde at han ikke vant.

Lenke til kommentar
Jepp spennende, oldefar fikk kappet hodet av i en kirke, en oldefar ble kastrert levende, en annen fikk tyfus og den siste endte i konsentrasjonsleir, men overlevde...

 

Jepp borsett fra dette, så er det facinerende, men akkirat nå er jeg opptatt av WWI.

7325938[/snapback]

Og min bestefar satt i tysk konsentrasjonsleir i tre år.

 

Men en kan like fullt være interessert i hendelsene, ikke minst hva som førte til det.

 

Og du er jo ganske godt i gang siden du leser deg opp på WW1. :)

Lenke til kommentar
Aribert Heim var en av de verste sadistene vil jeg si, og man kan jo si at han la alt i sitt arbeid.

Med sine medisinske eksperiment ble han vel regnet som en av de verste.

 

 

Over til noe annet.

Hadde virkelig operasjonen på Rukjan så masse å si om Tyskland hadde fått atomvåpen før USA?

Lyst til å høre andres meninger om dette, har vært mange diskusjoner om dette før, men jeg vil gjerne høre litt om deres synspunkt, legg gjerne framm litt fakta.

7309348[/snapback]

Det er flere faktorer som spiller inn her.

 

For det første, aksjonen satte bare Rjukan ute av produksjon i en månede, og de allierte måtte rett og slett bombe fabrikken i stedet.

 

7309864[/snapback]

Produksjonen ble satt ute i 6 mnd. Etter det bombet allierte fabrikken, men all tungtvannen var i kjelleren og ble ikke ødelagt på noen måte.

Lenke til kommentar
Interessant. Vel, da var vel bombingen av passasjerfergen mer viktig.

Ja du kan vel si det, det var jo ferdig frammstilt så at de fikk sprengt båten var veldig viktig.

7326623[/snapback]

Det var faktisk ikke allt av tungtvannet som ble sendt ned i sjøen. Det var to andre transporter til Berlin på litt over 100l om jeg ikke husker helt feil.

Lenke til kommentar

Utrolig mye spennendes i WW2, alltid noe spennendes å lære.

Vi må bare ikke glemme hvor mange som har lidd under Andre verdens krig.

RIP

 

Synes det som er mest spennendes med WW2 er det av du får muligheten til å se hvordan man kan få frem det verste i et menneske.

Hat, frykt, og bedrageri for å ikke nevne tortur.

 

Nei, mye fælt..og mye viktig, ble forsåvidt en stor revolusjon WW2 også.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig i at det var avgjørende for Tysklands tap at de gikk løs på Sovjetunionen, noe de hade gjort en gang før, i WW1. At de ikke lærer av sine feil.

En annen ting er at Hitler kunne vunnet frem med sin politikk og bygget på kommunistfrykten om han ville, i flere land, og dermed fått flere allierte, i stedet for å "bare" ta kontrollen over nye områder.

 

FunFact: Knut Hamsun, som sympatiserte med mye nazistene gjorde, er en av de få menneskene som har kritisert Hitler rett i ansiktet under hans storhetstid og komt fra det med livet i behold.

 

Annen sak; Hitler var overbevist om at alle ville se ham død, og valgte med vilje folk som hatet hverandre til generaler, så de ikke skulle rotte seg sammen mot ham.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...