Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vi kutter ned på sukker og brus!


Notatblokk

Anbefalte innlegg

Vet ikke hvordan det er med deg, men jeg liker å ha noe å putte i kjeften på julaften/bursdager/fester. Og da snakker jeg ikke om en fruktcocktail som sannsynligvis har nok kalorier til å kaste seg over deg likevel.

7302897[/snapback]

 

enig der, skal ikke kutte ned alt heller, å spise litt godis en sjelden gang i helger bursdager og lignende har ingenting å si. Det er faktisk sundt det og, som gymlæreren vår sa. Å ta en bit sjokolade en gang i helgene er bare sundt og ikke farlig i det hele tatt. Gidder heller ikke å gå å telle kalorier på det jeg hiver i meg og slikt, spiser bare ikke goderi på ukedagene men holder meg til helgene. Mener du blir fanatisk når du begynner å telle kalorier og sånt.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Kunstige søtningsmidler påvirker ikke blodsukkernivået. Det er bare en myte. At man får økt sultfølelse er nok individuelt. Jeg merker ikke noe til det(er type 1 diabetiker).

7295825[/snapback]

 

Er nok ikke bare en myte.

Det finnes to hovedgrupper av kunstige søtningsmidler, og den ene av disse gir omtrent samme stigning i blodsukker som vanlig sukrose.

7299360[/snapback]

 

Stemmer det. Styr unna søtningsmiddel som ender på -ol. Cola light/zero, pepsi max og andre typer lettbrus er ikke søtet med slikt søtningsmiddel.

 

Disse søtningsstoffene påvirker blodsukkeret:

Sorbitol

Mannitol

Xylitol

Laktitol

Maltitol

 

Disse søtningsstoffene påvirker ikke blodsukkeret:

Sukralose

Aspartam

Acesulfam K

Sakkarin

Cyklamat

7301972[/snapback]

 

men vet dere HVORDAN de ,Sorbitol, mannitol osv, påvirker blodsukkeret. Er det komponenter i disse om blir omdannet til Glucose eller gjør de endringer i insulinnivået? Har lett etter info om dette på nettet, men finner ingenting konkret :ermm:

Lenke til kommentar

Når man først skal spise godteri, hvorfor ikke spise det som kanskje ikke er så usunt likevel.

 

Sjokolade for eksempel, mørk sjokolade er faktisk bra for kroppen din. Jo høyere kakaoinnhold jo bedre. (Alt med måte selvsagt, 200g om dagen blir i meste laget),

 

Potetgull, den store synderen. "original chips", inneholder lite mettede fettsyrer, er fritert i peanøttolje. Også betraktelig mindre kcal pr 100g i forhold til vanlig potetgull. De sunne fettsyreme (fleru og enumettede) er med på å få fart på forbrenningen.

 

Popcorn, micro-pop er NONO, lag selv da slipper du mye billigere unna.

 

Baconsvor, null karbohydrater, masse proteiner og litt fett.

 

Yoghurt-iskrem, spis i vei med god samvittighet. Her kan man vel også nevne "Sans-iskrem", veldig snill når det kommer til kcal.

 

Saltstenger, masse karbohydrater, her er mengde et stikkord. Men så og si ingenting fett.

 

 

 

Kjeks: Virket som flere mente at kjeks var bedre enn godteri, det er ikke nødvendigvis tilfellet. Kjeks som Kornmo f.eks inneholder store mengder sukker! Safari er minst like ille som vanlig godteri.

 

Nøtter: Liker du nøtter kommer du langt! Utall varianter og alle smaker aldeles fortreffelig. Mandel og Valnøtter er spesielt bra.

 

 

Alt som er nevnt her bortsett fra iskremen og muligens popcornet (kommer ant på hvordan du tilbreder det) vil gå under kategorien "kaloribombe". Derfor er mengde et stikkord her.

Lenke til kommentar
Grunnet positiv påvirkning av....bekjente ( :p )

 

Ikke for å slanke meg, men for å tenke litt mer over hva jeg faktisk stapper i kroppen. Har også begynt å ha med meg en halvlitersflaske med vann, som jeg drikker av om jeg føler meg sugen på ett eller annet, og gjerne en appelsin eller et eple. Dette hjelper faktisk!

 

 

 

Så er det noen fler som kunne tenkt seg å bli med på å kutte ned på brus og godsaker? :) Så kan vi dele våre erfaringer med viljestyrke og manglende selvbeherskelse her :p

7288865[/snapback]

 

Det må jeg virkelig si Julie :) Bra med en som kan gi en positiv påvirkning. Heldig han må jeg si :)

 

Da jeg kutta ut brusen, som er 2-3 år siden. Så bestemte jeg meg på dagen at dette ikke går lengre. Jeg ødlegger tenna, og alt annet (Nei jeg er ikke feit, har aldri vært det og kommer mest trolig ikke til å bli det).

 

Jeg sipser heller en lakerol en èn pose med godteri. Man kan bruke tyggis om man vil ha smak i munnen. Du kan drikke saft istedet for brus (Gud så mye penger du eller dine foreldre sparer). Kutte ned på masse saft å drikke vann.

 

Om man legger livsstilen sin sånn at man vil leve sunt, spiser salat osv. Så får man etter tid mindre lyst på sukker. Er bare å venne seg av det.

Lenke til kommentar

Har for en stund siden trappet ned på godteri/brus: Nå brukes det kun slik det skal brukes, nemlig som kos i hverdagen. Prøver å være litt obs på andre tomme karbohydrater i tillegg til sukker, og prøver å trappe opp protein/fett-inntaket en del nå. Før var jeg ung og dum og drakk saft for å slippe å drikke brus og denslags, men nå som jeg er litt mer obs på hva det er i forskjellig mat er det nok en del mindre tomme karbs som går nedpå daglig. Det er jo faktisk hverken ubehagelig, eller gir noe savn, i lengden. Passer man på å få i seg nok mineraler (krom) så minsker vel også godte-savnet, og et annet lurt tips kan være å spise ofte så insulinnivåene holder seg stabile.

Lenke til kommentar

Drikker bare brus i helgene ti middagen.

Ca. 0.5 liter i uka

Spiser en kvart potetgullpose (300 g), hver 3. helg eller noe i den duren :)

Spiser godteri på mandager, da jeg er fast til morfaren min :) (går som regel i 5 biter fra smågodt)

Kaker spiser jeg aldri (bortsett fra bursdag), da jeg blir veldig lett kvalm :)

Det som derimot har blitt mer usunt i det siste (etter at jeg begynte på vidregående) er at jeg har skifta ut vanlig ekstra lett med 24 på skolen :(

Hvis jeg skal kjøpe mat på skolen blir det som regel salat :)

Og istedenfor pølser o.l. BigBite.

 

Spiser et par frukt om dagen, og har alltid med meg vann rundt på skolen og sånn :) Drikker kanskje litt for mye melk da (min. 1 liter per dag, er så godt :) )

Lenke til kommentar
Så er det noen fler som kunne tenkt seg å bli med på å kutte ned på brus og godsaker? :) Så kan vi dele våre erfaringer med viljestyrke og manglende selvbeherskelse her :p

7288865[/snapback]

Gjort for LENGE siden, her går det bare i 100% sunn mat, kanskje litt for sunn for noen ;) Er vel nesten 1 år siden jeg spiste godteri og drikker heller eple juice isteden for brus i helgene. Og hvorfor har man jordebærmilkshake når man har proteinshake! :D

Endret av DNA
Lenke til kommentar
Gjort for LENGE siden, her går det bare i 100% sunn mat, kanskje litt for sunn for noen ;) Er vel nesten 1 år siden jeg spiste godteri og drikker heller eple juice isteden for brus i helgene. Og hvorfor har man jordebærmilkshake når man har proteinshake! :D

7333466[/snapback]

Det er ikke sunt å være for sunn heller.

 

Forresten, har du lest hva eple juicen inneholder ? Det er MASSE søt stoffer i sånt.

 

Det er ikke usunt å spise godteri en gang i måneden, eller en liten sjokoladebit hver lørdag. Det er faktisk sunt å få i seg sukker, noe kroppen din trenger.

 

100% sunn mat ? Ingen mat er vel 100% sunt ? Skjønner ikke helt hva du spiser om dagene.

 

Om det er sånn som du legger det fram (Tviler neppe på det). Så blir livet ditt rimelig usunt i et desperat forsøk av å være sunn.

Lenke til kommentar

har også kuttet ned på brus og lignende. Jge har egentlig aldri spist noe særlig sjokkis. Eneste gangene det blir er som regel i høytidene og lignende. dte hender at jeg spiser godis men detter er kanskje en gang i måneden når jeg er på kino. kinofilmen er ikke det samme uten Lucky Lips.

 

brus har det vært verre med egentlig. Har "alltid" drukket mye bruk og det synes kanskje på kroppen min per idag. I våres bestemte jeg meg for å kutte ned på brusdrikking. På det verste kunne det gå et par liter brus hver dag. Dette selv på hverdagene. Da jeg ville kutte ned på saftdrillingen også kjøpte jeg meg likesågodt en Soda Stream. På denne måten kunne jeg drikke så mye kullsyreholdig vann jeg bare orket. Synes ikke vann fra springen er noe særlig godt så dette er absolutt et alternativ. En kullsyrepatron gir cirka 60 liter med kullsyrevann så her kan du drikke på. Smaksmessig skiller den seg ikke noe særlig ut ifra hverken Farris eller BonAqua.

 

Fordelen med å drikke vann på flaske er jo at sukkerinntaket i kroppen synker drastisk. På den måten øker sjansene for at du vil gå noe ned i vekt.

Lenke til kommentar

Vel, hadde jeg bare hatt viljestyrke. :p

Jeg er vel ikke så ille... kjøper ofte juice eller sjokolademelk og når jeg tyr til brus er det Pepsi Max.

Jeg drikker nok fort 3 liter Pepsi Max i uka, men skal prøve å få det ned til 2 hvertfall. Å begynne å minske godteriinntaket er egentlig ikke vits, spiser nok en sjokolade eller noe drops hver dag, men før jul pleier vi å få en stor sekk med godis fra jobben. :D

Lenke til kommentar
Vel, hadde jeg bare hatt viljestyrke. :p

Jeg er vel ikke så ille... kjøper ofte juice eller sjokolademelk og når jeg tyr til brus er det Pepsi Max.

Jeg drikker nok fort 3 liter Pepsi Max i uka, men skal prøve å få det ned til 2 hvertfall. Å begynne å minske godteriinntaket er egentlig ikke vits, spiser nok en sjokolade eller noe drops hver dag, men før jul pleier vi å få en stor sekk med godis fra jobben. :D

7335130[/snapback]

 

hos meg er det alt eller ingenting. Drikker heller Farris/Bon Aqua enn lettbrus.

Lenke til kommentar
Det er ikke sunt å være for sunn heller.

 

Forresten, har du lest hva eple juicen inneholder ? Det er MASSE søt stoffer i sånt.

 

Det er ikke usunt å spise godteri en gang i måneden, eller en liten sjokoladebit hver lørdag. Det er faktisk sunt å få i seg sukker, noe kroppen din trenger.

 

100% sunn mat ? Ingen mat er vel 100% sunt ? Skjønner ikke helt hva du spiser om dagene.

 

Om det er sånn som du legger det fram (Tviler neppe på det). Så blir livet ditt rimelig usunt i et desperat forsøk av å være sunn.

7334735[/snapback]

Hvorfor er det ikke for sunt å være for sunn? Jeg spiser bare sunt som fisk, kylling osv. Er en spesial eple juice som kjøpes i en spesiel gammel butikk med 100% eple som er most til og med små fruktbiter, eplejuice er ikke usunt i små mengder ;)

Endret av DNA
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...