Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vi kutter ned på sukker og brus!


Notatblokk

Anbefalte innlegg

Grunnet positiv påvirkning av....bekjente ( :p ) så har jeg bestemt meg for å slutte å drikke brus. Dvs, ingen brus i uka, og bare litt i helgene. Jeg drakk ikke brus forrige uke, og i helgen drakk jeg 0,66 l brus til sammen, mot kanskje 2 halvannenlitere som jeg lett kunne tømme nedpå til vanlig.

Har heller ikke spist noe særlig godteri siden onsdag i forrige uke. I helgen spiste jeg en halv pose med sånn Dumle Bites.

 

Ikke for å slanke meg, men for å tenke litt mer over hva jeg faktisk stapper i kroppen. Har også begynt å ha med meg en halvlitersflaske med vann, som jeg drikker av om jeg føler meg sugen på ett eller annet, og gjerne en appelsin eller et eple. Dette hjelper faktisk!

Trenger ikke bly hysterisk, det er jo selvfølgelig opp til en selv hvor streng en vil være :)

Men jeg må si det føltes utrolig deilig da jeg klarte å motstå marsipankaka som lå og frista i kjøleskapet i går kveld! I stedet lukket jeg kjøleskapet og tenkte at dette trengte jeg ikke. Jeg var jo ikke sulten, jeg hadde bare lyst på kake!

 

Det føles godt å trene viljestyrken, det er sunt å drikke mer vann, og ikke minst sparer jeg penger når jeg ikke løper i kantina og kjøper meg to vafler, skolebrød, kanelsnurrer, iskaffe, nudler og sjokolade hver dag. Det blir jo dyrt etter hvert.

 

Så er det noen fler som kunne tenkt seg å bli med på å kutte ned på brus og godsaker? :) Så kan vi dele våre erfaringer med viljestyrke og manglende selvbeherskelse her :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har allerede kuttet ned en del, brus skal ikke inn i kjeften på hverdager, bare til middag i helgen helst. Godteri har jeg ikke spist noe av på lenge, maaaange måneder siden jeg kjøpte godteri sist, men kjøper kjeks istedet i helgene hvis jeg får lyst på godteri.

Men har en liten uvane enda med at jeg kjøper mat på skolen, prøver å kjøpe mat med minst mulig sukker, boller, nudler og slikt. Ingen drikke, hvis jeg må ha det kjøper jeg vann eller eplenektar eller noe i den duren.

 

Generelt sett føler jeg at jeg ikke har så stor sukkerinntak egentlig, er fornøyd med dette. :D stolt over meg selv, spiste mye godteri og drakk mye brus før, men det ble det en brå slutt på. Tenkte mest på tennene, hadde hull hvert år for noen år siden, men i de siste årene har jeg ikke hatt hull i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Drikker ikke sukkerbrus lenger, spiser ei heller sjokolade eller potetgull. Dette har jeg sluttet med over de siste årene. Om jeg skal ha noe å knaske på, blir det litt frukt eller grønnsaker. (Har også kuttet ut poteter til middag, og spiser også lite ris, nå er det kun dampede grønnsaker. Saus spiser jeg bare på søndagsmiddagen, noen ganger også lørdagsmiddagen. For mye stivelse og fett er ikke bra).

Lenke til kommentar
Drikker ikke sukkerbrus lenger, spiser ei heller sjokolade eller potetgull. Dette har jeg sluttet med over de siste årene. Om jeg skal ha noe å knaske på, blir det litt frukt eller grønnsaker.  (Har også kuttet ut poteter til middag, og spiser også lite ris, nå er det kun dampede grønnsaker.  Saus spiser jeg bare på søndagsmiddagen, noen ganger også lørdagsmiddagen. For mye stivelse og fett er ikke bra).

7288956[/snapback]

 

du hadde tatt dette ganske seriøst ser jeg, har ikke tenkt så grundig gjennom hva jeg spiser, men målet mitt var å få ned sukkerinntaket som hjelper masse. MEn likevel er det sunt å skeie ut bittelitt en eller annen gang. En liten sjokolade på helg en gang i måneden gjør jo ingenting. :)

Lenke til kommentar

Spiser aldri noen form for godteri, kaker, kjeks eller andre former for dessert, men drikker noen ekstreme mengder med brus. Føler meg ganske så avhengig (i hovedsak Urge), og greier rett og slett ikke å slutte. Det begynte når jeg begynte på vgs der vi hadde brusautomat på skolen. Er tynn og i god form og alt, men er redd for å få diabetes, tror ikke jeg kunne taklet det.

Lenke til kommentar
Spiser aldri noen form for godteri, kaker, kjeks eller andre former for dessert, men drikker noen ekstreme mengder med brus. Føler meg ganske så avhengig (i hovedsak Urge), og greier rett og slett ikke å slutte. Det begynte når jeg begynte på vgs der vi hadde brusautomat på skolen. Er tynn og i god form og alt, men er redd for å få diabetes, tror ikke jeg kunne taklet det.

7289307[/snapback]

 

brusen bør du iallefall kutte ned på kjappest mulig, det er det absolutt værste du kan ha i deg. Nesten som godteri er bedre. Prøv å kjøp noe annet istedet, eplejuice eller noe slikt, det hjalp iallefall med meg.

Lenke til kommentar

Kunne også tenkt meg å kutte ned en del på brusen.

 

Jeg drikker i snitt 6 liter om dagen, og det er jo selvsagt alt for mye.

 

I tillegg har jeg lyst til å begynne å spise litt sunnere, men det blir til at vi handler mat hver dag, og man har jo selvsagt alltid lyst på noe godt, og da blir det sjeldent noe sunt....

 

Synes det er lettere å kjøpe noe sunt som kanskje ikke er så godt til dagen etter. Når man først har kjøpt det, så er det liksom for sent å angre :-)

 

 

Marvin

Lenke til kommentar
Kunne også tenkt meg å kutte ned en del på brusen.

 

Jeg drikker i snitt 6 liter om dagen, og det er jo selvsagt alt for mye.

 

I tillegg har jeg lyst til å begynne å spise litt sunnere, men det blir til at vi handler mat hver dag, og man har jo selvsagt alltid lyst på noe godt, og da blir det sjeldent noe sunt....

 

Synes det er lettere å kjøpe noe sunt som kanskje ikke er så godt til dagen etter. Når man først har kjøpt det, så er det liksom for sent å angre :-)

 

 

Marvin

7289561[/snapback]

 

6 liter om dagen !!?? wow! :D imponerende isåfall!

 

Noen som vet noe om kunstige søtningsmidler? Feks skal Cola Light og de andre lettbrusene føre til et økt insulinnivå i blodet. Det fører igjen til senket blodsukker og derfor til et økende sukkerbehov (eventuellt økt sultfølelse).

Hvordan kan kunstige søtningsmidler øke blodets insulinnivå? Trodde det var sukker som gjorde det... :ermm:

Lenke til kommentar
Da må du være litt streng med deg selv. For du er vel ikke så tørst at du trenger 2L hver gang du drikker? I tilfelle ville jeg kanskje drukket vann til jeg ikke var tørst mer (du lærer deg å like det), og så tatt litt brus på toppen. Om du klarer.

7289462[/snapback]

Jeg liker vann, men det går jo ikke på at jeg er tørst. Drikker sikkert minst 2 liter vann om dagen fra før.

 

Selvfølgelig vet jeg at jeg burde være strengere med meg selv, og jeg klarer å gå dager uten Urge, det er mer tanken på å ikke kunne drikke det akkurat når jeg vil som er problemet. Jo vanskeligere det er for meg å få tak i det (pga penger, eller det at jeg bor 6437 mil fra butikken eller noe annet) jo mer føler jeg at jeg MÅ ha det.

 

Aldri tenkt å det før egentlig, men føler meg ganske syk når jeg leser det jeg har skrevet.

Lenke til kommentar

Etter eg begynte å snuse, så likte eg plutselig ikke ting med masse sukker i lengre. Eg hater alt som smaker utrolig søtt. Drikker bare brus under tvang og spiser omtrent aldri "gummi" godteri lengre. Men sjokolode er fremdeles godt en sjelden gang :love:

Når eg er i kantina kjøper eg altid en bagett og et eple :)

 

Har egentlig fått smaken for det som er sundt. Det føles på en måte som kroppen vil veie opp for usunne i snuse med og rope etter sunnere ting :)

Lenke til kommentar

Sluttet med sukker, snop, brus, chips og generelt snacks for snart 1 år siden. Vil ikke si jeg har sprukket enda, selv om det naturligvis blir litt sniking en i uka elns.

 

Hardeste å gå bort i fra var sjokolade. Andreplassen til chips og så brus. Deretter kommer et veeeldig stort skille ned til resten av digget.

 

Drakk veldig mye juice første perioden før jeg kjøpte et kjøleskap og startet med kaldt vann. Frukt erstattet snop i starten, men spiser ikke så mye av det heller lengre pga prisen. Og fordi spisesuget er "borte".

 

Nå kommer derimot snart jul og da kastes alle regler ut vinduet. Jul er unntakstillstand :)

Endret av Blib
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...