Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vi kutter ned på sukker og brus!


Notatblokk

Anbefalte innlegg

Jeg var en gang i tiden "avhengig" av brus. Men hvorfor klarer jeg meg helt fint uten brus? Jeg tror alle kan klare seg fint uten brus. Man trenger det ikke for å kose seg. Jeg koser meg helt fantastisk uten brus. Det fins så mange godheter i verden som er sunne og som faktisk er dritgodt som erstatning for brus og annet dritt. Håper noen vil slutte med brus for godt. Uten unntak. Altså ikke 1 eneste slurk brus året rundt. Da fortjener du respekt  :D

7361350[/snapback]

 

vel, jeg liker en liten skvett brus til maten i helgen, ser ikke noe galt i det. Men det angår jo meg. Grunnen til at du ikke har lyst på brus lengre er at du har gått i en lengre periode uten å drukket det. Da forsvinner suget etter noe søtt. Jeg har heller ikke noe problemer med å kutte ut all brusen når som helst, men føler ikke noe forferdelig behov for det. Drikker jo bare et par små glass i helgene. Og forresten, denne helga drakk jeg ikke brus, kjøpte 3liter med eplenektar istedet. :D

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sluttet å ha i meg godteri og brus for en stund siden, men det er ikke slik at jeg ikke kan kjøpe meg en flaske brus et par ganger i måneden. Jeg føler liksom ikke noe trang etter noe søtt lengre, men jeg spiser alltid to bananer etter styrketrening tre ganger i uken for å få tilført kjappt opptakelig energi til kroppen da kroppen virkelig har underskudd av det.

 

For et par år siden kunne jeg gjerne helle i meg en eller to halvlitersflasker med cola el. om dagen, men så bare sluttet jeg og etter en stund var lysten borte. Jeg kikker på godterihyllen i ny og ne, men har liksom ikke det impulset til å kjøpe noe. Føler meg i fin form, men kan ikke si jeg ikke gjorde det på den tiden før jeg kuttet ned.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Tror jeg skal prøve å kutte ut all brus og sjokolade. Ikke at jeg egentlig drikker så mye brus, men når jeg drikker det er det ikke sånn at jeg har så veldig lyst på det. Så da kan jeg vell like godt bare kutte det ut :) Sjokoladen er det desverre værre med. Jeg er totalt avhengig! Men jeg skal klare det, iallefall på ukedagene

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har slutta å drikke brus, noe jeg er veldig glad for :)

 

Sjokoladen og alle de andre søtsakerne spiser jeg bare i helgene, men også i ferien. Så kommer heelt sikkkert til og spise aaalt for mye sjokolade osv i ferien :( Klarer ikke bestemme meg for å ikke spise det...Men en dag, da spiser jeg kun 1 sjokolade i uka, uansett om det er ferie eller ikke :)

Lenke til kommentar

Mange viljesterke mennesker her på forumet =)

Først av alt må jeg si til Brian_N at eplenekter er like ille som Cola, sukkermessig. Det er heller ikke spesielt sunt for tennene. Epler har en ganske lav pH hverdi :ohmy: Men så lenge man pusser tenner etter man har spist epler går det fett!

 

Jeg har prøvd å kutte ned på Colaen og må si jeg klarer meg ok! Jeg og en kompis pleide å dele en 1,5L Cola hver dag + mange liter i helgene. Det er sååå godt =D

Jeg er überfan av godis; godiskrokodiller, peaces, pulverpadder, heksehyl, salte/sure tær. ALT! Det samme gjelder potetgull og holiday-dip.

Men så lenge jeg klarer å ta avstand fra det første potetgullflaket pleier det å gå greit. " Ett tygg, og du er hekta..."

Sjokolade derimot er jeg relativt svak mot. Ikke noe stress å sluke en 200grammers i løpet av en kveld, eller en halvliter is.

 

Har sluttet helt å kjøpe halvliters Cola, av 3 grunner: de mister kullsyret altfor fort, ikke like god smak som 1.5liters (ikke spør)og det er dyrt!

Har en sånn greie om at jeg skal holde meg til digg og brus i helga. Helga for meg starter på torsdag, for da har jeg og noen andre filmkveld =]

 

 

EDIT: leifs

Endret av Lil-H
Lenke til kommentar

Det er bra dette folkens. Når dere lar være å handle usunne produkter i butikkene, bidrar dere til å gjøre de sunne produktene billigere. Og det er en fremgang vi trenger, ikke bare i Norge, men overalt egentlig. Det er mange i Norge som ikke har råd til å leve sunt, og det er jævli synd. Det er dyrt å være sunn, dessverre. :(

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Det begynner å bli en stund siden jeg drakk brus sist. Var vel i november en gang, hvis jeg husker rett. Får i meg veldig lite sukker ellers også. Kjøper smågodt maks to ganger i måneden, ofte ikke det engang. Å kutte ned på brus og godteri er noe av det lureste jeg har gjort. Merker at helsen er mye bedre. Frukt og juice er fullgode erstatninger.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...