Gå til innhold

De første Zelda anmeldelsene har kommet!


john_mcclane

Anbefalte innlegg

Leste Gamespot anmeldelsen, og må si at jeg forstår den.

 

Veldig mye av det spillanmeldere har gitt gode karakterer for de siste årene er "emergent gameplay", altså gameplay som spilleren "skaper" selv, spillbransjens nye hellige Gral.

Zelda var et av de tidlige spillene som hadde noe som minnet om "emergent gameplay", men serien har alltid vært høyst fokusert og de fleste tilfellene der spilleren føler han "lager" gameplayet selv er scriptet inn av designerne. Ekte "emergent gameplay", derimot, har serien hatt lite av.

 

MEN... Spill som har hatt ekte "emergent gameplay" har alltid også vært buggete og fulle av småfeil. De spillene som best har greid å gå balansegangen mellom gammelt puzzlebasert gameplay og "emergent gameplay", sånn som Half-Life 1&2, GTA serien, Deus Ex, Thief serien, er alltid de som har kommet heldigst ut av det. Men enten har de vært lineære(Half-life og Thief), eller så har de vært bugget(GTA). Begge "feil" er noe som spillanmeldere gladelig har oversett hvis spillet bare er godt nok.

 

Zelda ser ut som det hviler litt for mye på den tradisjonelle puzzlebaserte løsningen. Noe som kan virke "utdatert". Men personlig så synes jeg at det er lettere å overse litt "utdatert" design enn det er å overse "emergent gameplay" som ikke fungerer. Elder Scrolls, Deus Ex, og 3D GTAspillene er noen av mine absolutt yndlingspill, men jeg har alltid vært litt uenig med de latterlige høye scores de har fått, fordi(I motsetning til de mer lineære Thief og Half-Life, og mer gammeldagse Zelda), har de vært fulle av plagsomme feil. Til tider feil som ødelegger gameplayet. Personlig ville jeg satt karakterene ned for spill med slike feil, men anmeldere flest har bestemt seg for å ikke gjøre det.

 

Personlig ville jeg ikke satt et spill ned for gammeldags design, hvis designet bare fungerer. For etter min mening er det ennå det gammeldagse designet som rent praktisk fungerer best, og de virkelig STORE "emergent gameplay" opplevelsene vil først komme når man steg for steg greier å introdusere de nye gameplay elementene sømløst inn i de gamle gameplay paradigmene, slik som Half-Life 1 og 2 gjorde.

 

Men å kritisere Zelda for å være for gammeldags blir litt som å kritisere Half-Life for å være for lineært, eller GTA for å være for åpent. Noen anmeldere gjorde nettopp dette, og de anmelderne mener jeg at ikke griede å se poenget med spillene. GTA skal være for åpent(Men man kan kritisere det å være for bugget), og Half-Life skal være lineært(Men man kan kritisere det hvis man ikke synes oppbyggingen av det lineære gameplayet fungerer), og Zelda skal være gammeldags. Fordi at det er disse elementene som gjør seriene så utrloig bra som de er.

 

Zelda ER gammeldags, men hvis det gammeldagse ennå fungerer bedre enn det nye, så er det faktisk ikke noe problem. I alle fall ikke for meg. Som veldig mange andre spillere for tiden så tilbringer jeg uansett nesten like mye eller mer tid med gamle spill enn nye spill. Dette er fordi, som mange spillere, har jeg blitt skuffet i mange mange år over løfter om "emergent gameplay" som alltid viser seg å være enten veldig restriktivt og gammeldags, eller veldig bugget.

 

De eneste tingene jeg stusset over i anmeldelsen at han ikke likte kontrollene og lengden. Siden i sommer har jeg bare lest en annen review\preview som ikke har vært håpløst forelsket i kontrollene. Så der håper jeg det bare er Gamespot anmelderen som er sær.

Lengden sier Gamespot er mellom 35 og 50 timer på hovedstory' en, noe som får meg til å tro at enten har ikke Gamespot spillt spillet ferdig, ellers har ikke de andre anmelderne spillt spillet ferdig. Hva som er korrekt aner jeg ikke.

 

Det eneste jeg er totalt uenig i er musikken og lyden. Gamespot kritiserer musikken for å være digital, men glemmer å nevne at digital musikk har større mulighet til å forme seg etter gameplay. Wind Waker har ennå de beste overgangene mellom utforskingsmusikk\kampmusikk, og den beste oppbyggingen av kampmusikken. Musikken følger virkelig det du gjør, og selvom det er feiende flott med heroisk orkestermusikk som i Shadow Of The Colossus, så er det noe helt spesielt med å spille Wind Waker og høre tonene løfte seg hakk for hakk ettersom du hakker på fienden din. Skal forundre meg om Twilight Princess er dårligere på det punktet, og hvis det er bedre på det punktet så betyr det at det er den beste interaktive musikken i noe actionspill noensinne.

 

Så klager han over manglende stemmer og.... ja.... Stemmer kan være fine de. Men... jeg har ALDRI spillt et eneste spill med mye stemmer hvor ikke minst et par av stemmene er grenseløst plagsomme. Så hvis man må lese litt tekst for å unngå grenseløst plagsomme stemmer.... Da er det helt OK for meg.

 

Alt i alt synes jeg anmeldelsen virker som om den er skrevet av en som er lei av Zeldaspillene, og ville sette et eksempel. Og anmeldelsen er sikkert god for folk som allerede er lei av Zelda. Men for oss andre som ikke er lei av Zelda tror jeg at en rettferdig score vil ligge langt høyere enn 8.8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selvsagt er det lov til å kritisere, men jeg mener at det blir feil å kritisere en ameldelse når man ikke har spilt spillet nok til å kunne anmelde det selv.

Man kan kritisere de aspekter man har grunnlag for å kritisere.

Øh.. er ikke helt sikker på hvor du vil hen med den, men det var vel i bunn og grunn det jeg sa...? :dontgetit:

7310001[/snapback]

Man kan kritisere en kritikk for en kritikk uten å ha opplevd produktet det kritiserer.

 

F.eks, hvis jeg leser BT så har jeg ingen problemer med å kritisere Astrid Kolbjørnsen sin kritikk av action, grøsser, eller slap-stick komedier, fordi hun ikke liker sjangerene og ikke greier å kritisere de på en noenlunde objektiv måte. Hun kritiserer de ut i fra det faktum at hun ikke liker sjangeren. Ergo er hennes kritikk kun relevant for de som ikke liker sjangerene.

 

På samme måte kan men lese Gamespot sin kritikk som en kritikk fra en som er lei av Zeldaspill. For meg som ikke er lei av Zelda er det ikke relevant med deler av Gamespot sin kritikk.

 

MEN.... Det er nok mer enn nok å kritisere i de positive kritikkene også. Hittil har det ikke vært en eneste kritikk jeg har sett som direkte sier at de faktisk har spillt spillet ferdig, men de skryter likevel av at spillet hele tiden gir deg nye utfordringer. Så hvordan vet de det, hvis de ikke har spilt spillet helt ferdig?

Lenke til kommentar

Hva får deg til å tro de andre anmelderne ikke har spilt det ferdig? Virker mer som Gamespot anmelderen har hastet gjennom spillet, kanskje han ikke har opplevd de "skjulte" minispilla og side-questene?

 

Med Wind Waker klagde noen kritikere på at spillet var for ulikt de andre spillene, og de fikk (på grunn av grafikken) ikke hel den samme stemningen som i OOT f.eks. Noen klagde på verdenen, og at det var dumt å reiser rundt i båten.

 

Men nå som Nintendo har lagd et større, mer intenst Zelda spill, så klager noen på at det er for likt :S

 

"Why fix it, if it ain't broken?"

 

Også komisk når spillanmelderne klager så mye på at det ikke er orkester musikk. For det første er det melodiene og selve musikken som er viktigst. Musikk er ikke teknisk som grafikk, det er veldig forskjellig hva folk liker. Jeg tror at noen av anmelderne er for selvsikre. Når ble de musikkeksperter?

Lenke til kommentar
Hva får deg til å tro de andre anmelderne ikke har spilt det ferdig? Virker mer som Gamespot anmelderen har hastet gjennom spillet, kanskje han ikke har opplevd de "skjulte" minispilla og side-questene?

 

Med Wind Waker klagde noen kritikere på at spillet var for ulikt de andre spillene, og de fikk (på grunn av grafikken) ikke hel den samme stemningen som i OOT f.eks. Noen klagde på verdenen, og at det var dumt å reiser rundt i båten.

 

Men nå som Nintendo har lagd et større, mer intenst Zelda spill, så klager noen på at det er for likt :S

 

"Why fix it, if it ain't broken?"

 

Også komisk når spillanmelderne klager så mye på at det ikke er orkester musikk. For det første er det melodiene og selve musikken som er viktigst. Musikk er ikke teknisk som grafikk, det er veldig forskjellig hva folk liker. Jeg tror at noen av anmelderne er for selvsikre. Når ble de musikkeksperter?

7310271[/snapback]

Det går ikke ann å lage noe perfekt siden det bestandig finnes noe å klage på :p

Lenke til kommentar

Eg er heilt eining med han Jeff at musikken fortjener orkesterkvalitet. At dei enda baserer seg på midisynths skuffer meg skikkeleg :(

Stemmer er og noko eg meiner det er på tide å innføre. Men dette er kanskje fordi Nintendo ikkje har vore modige nok å forandre for mykje i Zelda med tanke på korleis alle kvina om Wind Waker.

Uansett med tanke om kva alle seier så tviler eg ikkje på om at dette kan bli det mest fantasktiske spelet nokonsinne sjølv om det har eindel små *feil*.

Lenke til kommentar

Hvorfor MIDI og ikke orkester? Svaret er ganske enkelt.

 

Husker dere i OoT når du var i Hyrule field f.eks og kom over et monster, hvor musikken forandret seg fra fin og rolig til en "farlig" musikk type?

 

Der er svaret, du kan ikke ha den faden i musikken om du har orkester, lar seg ikke gjøre, blir ikke så bra og sømløs overgang.

 

personelig synes jeg lydbilde til OoT var bare fantastisk til tross for MIDI kvalitet, og ettersom IGN sier har det ingen ting å si at de bruke MIDI og ikke orkester.

Lenke til kommentar
Hehe, her er det mange ildsjeler, kjærlighet gjør blind ville kanskje noen si?  Jeg leste gamespot anmeldelsen, og det var vel ikke bare pga at grafikken og lyden ikke var next gen standard, men også litt at det ser, hører og spiller veldig likt som OoT uten å ta serien noe særlig videre rent gameplay messig.

 

Og så tenker jeg, dette er sikkert mer enn nok for en fan av serien, det bygger tross alt videre på det beste action adventure spillet noensinne. Men er det nok til å trekke nye tilhengere? Jeg skulle gjerne sett at Nintendo turte å ta et skritt bort fra vinner oppskriften de har fra OoT og gjøre noe nytt og interessant med serien.

 

Da er han en av de første som syns spillet er veldig likt OoT. Mener du med det, at han har rett? Eller at 8 andre og kanskje mer respekterte anmelderer har rett? Har du prøvd spillet selv kanskje? Ettersom du er så fast bestemt på at Nintendo bruker den samme oppskriften igjen og igjen. Rart at du eventuelt vet det, uten å ha spilt spillet. Dersom du har prøvd både Oot og WW, burde du ha vist at serien ble utviklet betraktelig når det gjelder gameplay. Greit nok å ikke like en spillserie, men å komme med påstanden som ikke holder vann, er høyst unødig.

7308729[/snapback]

 

Har DU prøvd spillet? Det er vel ikke mindre holdbart å være litt skeptisk enn å prise spillet opp i skyene, jeg snakker bare ut ifra det jeg har sett av spillet (f.eks når gamespot testet wii live). Jeg har selv vært en stor Zelda fan, jeg prøver bare å se om det er mulig å velte gullkalven her :)

 

Du nevner OoT og WW, og helt riktig så utviklet serien seg her. Det er kanskje litt av det som er poenget mitt, at man altså går litt tilbake til OoT i stedet for å ta serien nye veier som man gjorde med WW. For all del, jeg har ingen tvil på at TP blir et knallbra spill, men for en som kanskje har blitt en litt mer "generell" Zelda fan hadde det vært litt morsomt om de gjorde noe litt mer spennende med serien.

Lenke til kommentar
Hvorfor MIDI og ikke orkester? Svaret er ganske enkelt.

 

Husker dere i OoT når du var i Hyrule field f.eks og kom over et monster, hvor musikken forandret seg fra fin og rolig til en "farlig" musikk type?

 

Der er svaret, du kan ikke ha den faden i musikken om du har orkester, lar seg ikke gjøre, blir ikke så bra og sømløs overgang.

7310560[/snapback]

 

Å joda det går fint ann idag og, det er teknologi utvikla for det. Spel av nyare dato er eg litt usikker når det kjem til det, men Unreal 2 brukte masse 10 sekunders samples som blei spilte i ein rekkefølge angåande etter kva som skjedde osv. Du fekk ein dynamisk musikk. Meiner det blir brukt mykje idag og, men tenkjer aldri over det.

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at det er ekte orkester musikk som er like perfekt satt sammen inne i spillet du har hørt. Husk at i Zelda settes musikken sammen ettersom hva som skjer rundt deg. Den nær perfekte faden er umulig å gjøre fra et orkester punkt da orkesteret må ha spillet helt 100% klint likt hele tiden slik at overgangen har blitt sømløs og perfekt. Da det er umulig for et orkester å spillet 100% klin likt hele tiden, er det og umulig å lage en slik perfekt overgang med orkester musikk.

Lenke til kommentar
Har DU prøvd spillet? Det er vel ikke mindre holdbart å være litt skeptisk enn å prise spillet opp i skyene, jeg snakker bare ut ifra det jeg har sett av spillet (f.eks når gamespot testet wii live). Jeg har selv vært en stor Zelda fan, jeg prøver bare å se om det er mulig å velte gullkalven her 

 

Du nevner OoT og WW, og helt riktig så utviklet serien seg her. Det er kanskje litt av det som er poenget mitt, at man altså går litt tilbake til OoT i stedet for å ta serien nye veier som man gjorde med WW. For all del, jeg har ingen tvil på at TP blir et knallbra spill, men for en som kanskje har blitt en litt mer "generell" Zelda fan hadde det vært litt morsomt om de gjorde noe litt mer spennende med serien.

 

Nei, har ikke spilt spillet og har vel egentlig aldri gitt uttrykk for det heller. Sa aldri at du ikke skulle være skeptisk, syns bare det var litt rart at du VET at spillet ikke har utviklet seg gameplay messig. Har lest mange anmeldelser, minst 10 stykk som ikke nevner noe som helst at gameplayet har blitt dårligere i forhold til ww. De eneste jeg har hørt klage på gameplayet, er en spillanmelder ved navn Jeff(som forøvrig har prøvd spillet) og du som har sett filmer fra spillet.

Lenke til kommentar
Tviler sterkt på at det er ekte orkester musikk som er like perfekt satt sammen inne i spillet du har hørt. Husk at i Zelda settes musikken sammen ettersom hva som skjer rundt deg. Den nær perfekte faden er umulig å gjøre fra et orkester punkt da orkesteret må ha spillet helt 100% klint likt hele tiden slik at overgangen har blitt sømløs og perfekt. Da det er umulig for et orkester å spillet 100% klin likt hele tiden, er det og umulig å lage en slik perfekt overgang med orkester musikk.

7310950[/snapback]

 

Då går fint ann å komponere sånt saman nesten uansett kva slags musikk det er. Det handler om å designe musikk sånn at du får ein fin overgang til ein ny sang når det skjer ein event. Om eg ikkje tar feil så har Gears of War ein fin overgang når ting skjer og du får ein meir intens musikk.

Lenke til kommentar
Fair enough Niskivara, jeg skjønner poenget ditt. :)

Men jeg føler likevel at deler av hylekoret her inne ikke akkurat kritiserte anmeldelsen på den måten - det gikk mer i retning om at spillet burde ha fått bedre karakter (uten begrunnelser, selvsagt) og at Jeff er en stor idiot.

7310241[/snapback]

Ja, men det er vel hylekorets oppgave! :lol:

 

"DU SOM IKKE LIKER DET JEG LIKER, DU MÅ VÆRE EN DUST!"

 

:ermm:

Tviler sterkt på at det er ekte orkester musikk som er like perfekt satt sammen inne i spillet du har hørt. Husk at i Zelda settes musikken sammen ettersom hva som skjer rundt deg. Den nær perfekte faden er umulig å gjøre fra et orkester punkt da orkesteret må ha spillet helt 100% klint likt hele tiden slik at overgangen har blitt sømløs og perfekt. Da det er umulig for et orkester å spillet 100% klin likt hele tiden, er det og umulig å lage en slik perfekt overgang med orkester musikk.

7310950[/snapback]

 

Då går fint ann å komponere sånt saman nesten uansett kva slags musikk det er. Det handler om å designe musikk sånn at du får ein fin overgang til ein ny sang når det skjer ein event. Om eg ikkje tar feil så har Gears of War ein fin overgang når ting skjer og du får ein meir intens musikk.

7311211[/snapback]

Det GÅR ann å gjøre det, ja. Men... (Uten å ha spillt Gears of War).... jeg må ærlig innrømme at jeg aldri har hørt like interaktiv orkestermusikk som digital musikk. Det er mange spill som fader over fra en orkestermusikk til en annen, men det høres alltid mer primitivt ut en Wind Wakers musikk som skifter rytme, tone, og intensitet etter hva som skjer på skjermen, og hvor faktisk det hjelper å spille spillet rytmisk(Selvom man ikke akkurat trengte noe ekstra hjelp til å ta fiendene i det spillet).

Lenke til kommentar

Nei, har ikke spilt spillet og har vel egentlig aldri gitt uttrykk for det heller. Sa aldri at du ikke skulle være skeptisk, syns bare det var litt rart at du VET at spillet ikke har utviklet seg gameplay messig. Har lest mange anmeldelser, minst 10 stykk som ikke nevner noe som helst at gameplayet har blitt dårligere i forhold til ww. De eneste jeg har hørt klage på gameplayet, er en spillanmelder ved navn Jeff(som forøvrig har prøvd spillet) og du som har sett filmer fra spillet.

7310993[/snapback]

 

Fint, da kan vi være enige i at ingen av oss har prøvd spillet :) Jeg skjønner ikke helt hvor du får det fra at jeg VET noe som helst om gameplayet, har aldri sagt at jeg VET at gameplayet ikke har utviklet seg, sier bare at ut ifra det jeg har sett VIRKER det som det er veldig likt OoT. Jeg mener heller ikke at det er dårlig, bare at jeg kanskje finner det litt uinteressant.

Lenke til kommentar

Hva har disse anmeldelsene å si? Kommer dere som skal ha Zelda ikke til å kjøpe det nå som Gamespot ga det 8,8?

 

Selvsagt kommer dere fremdeles til å kjøpe det.

 

Å er personlig enig i mange av tingene de nevner. Litt evolusjon vil man jo ha. Som for eks:

Tale på folk man møter

Mer musikk en midi

 

Dette er bare skammelig at de ikke har. Selv om man ikke hadde det på gamle Zeldaspill. Så bør man kunne gjøre noe med det nå. All nostalgi er ikke nødvendigvis god nostalgi ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...