Gå til innhold

De første Zelda anmeldelsene har kommet!


john_mcclane

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skjønner du er nysgjerrig på spillet, la meg forklare deg så godt jeg kan hvordan det føles, med tanke på Ocarina of Time her, til N64:

 

Du starter på et relativt lite område, Kokiri Forest. Får beskjed om å ruste deg for kamp. OK, fint det. Så får du fatt i et sverd og nok rupiees til et tre skjold og begir deg ut på eventyr til det store Deku Treet.

 

Etter en enkel første dungeon er du egentlig sugen på mer. Ghoma, første kjempe, er enkel, men såpass "vanskelig" at du får lyst til å oppleve mer.

 

Så begir du deg ut til Hyrule field. Og da slår det deg hvor stort området er (til N64 å være). Kameraet snurrer rundt fra din posisjon over tre toppene. Du ser Lon Lon Ranch, Hyrule castle og litt av Death Mountain i det fjerne. Når du endelig klarer å lukke kjeften lenge nok til å begynne å gå, er du bare paralysert over hvor fantastisk dette egentlig er.

 

Slik går det, fra dungeon til dungeon, quest til quest. Og samt at der er en del side quests. Som f.eks da jeg fikk Epona som voksen Link, og ridde ut til Gerudo Vally. Broen var ødelagt, så jeg tok min trofaste ganger og piska rompa til fart og akkurat da du skulle til å hoppe, skifter det til en cutscene som ser på skrått nedenfra og opp mot broen, mens du hopper over. Frysninger.

 

Og ikke minst, historien. Ah man. Den kan bare ikke forklares. Måten den blir fortalt på, fremlagt på, bruken av det visuelle de har til rådighet og musikken. Sukk, hvem kan vel med handa på hjerte si at de ikke ble rørt helt i slutten av OoT da alt var over? Sukk.

 

Så om du ikke har opplevd Zelda før anbefaler jeg deg til å gjøre det med en gang. Det gruser alt av spill som er der ute. Med 1 hand på ryggen og begge føttene i sement.

7306964[/snapback]

 

Husker første gang jeg og en kompis så Hyrule Field. "En gang skal jeg utforske alt." sa jeg til han. "Det kommer til å ta lang tid." svarte han.

 

OoT's Hyrule Field er ikke så veldig stort i forhold til dagens spill, men tilbake i '98 var det enormt! Man har den følelsen at det er så mye å se og gjøre at man blir helt overveldet, en følelse jeg tror TP kommer til å ha i massevis.

 

 

Det er sant det du sier at Zelda-spillene bruker veldig mye visuell/audiovisuell story-telling i forhold til andre spill. Det er noe av det som gjør spillene unik i forhold til andre AAA-spill.

 

WW spoiler:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Da jeg spilte WW tidligere idag kom jeg til der Link spiller Earth God's Lyric til Medli, og Medli blir til en Sage. Det var et av de beste øyeblikkene jeg noengang har opplevd. Perfekt bruk av lyd og bilde og dialog.

 

Jeg har aldri kommet igjennom WW (er ikke så lenge siden jeg kjøpte det), så jeg gleder meg til å se hva som skjer videre.

 

Men en ting er sikkert: Link skal ALDRI ha stemme eller dialog. Uten dialog ER man Link. Man styrer ikke en person som opplever en flott verden, man ER en person som opplever en flott verden. Det er kjernen i Zelda-spill.

Lenke til kommentar
Da har den godeste Jeff Gerstmann hos Gamespot gitt spillet 8.8/10. Samme fyren som ga Diddy Kong racing 6.6, Perfect dark zero 9.0, og Tony Hawks 3 10/10. Jeg liker ham ikke.

7308137[/snapback]

 

Hadde forventet høyere score, men GS er jo ganske streng, spesielt når det gjelder spill som følger samme gameplay-konvensjoner som spillene før.

 

Men det bryr meg lite. Hadde bestemt meg for Zelda TP et par år siden, og lar ikke en litt skuffende review stoppe meg.

 

EDIT: Hører at reviewen inneholder spoilers. Kan noen bekrefte?

Endret av Bakkland
Lenke til kommentar

Jeg synes altfor mye av de negative sidene som blir nevnt er relatert til lyd og grafikk i forhold til PS3. Dette er jo fullstendig latterlig, ettersom Wii ganske enkelt ikke klarer å prestere dette. Standarden på Wii-spill skal måles ut ifra hva Wii er kapabel til, ikke hva PS3/360 klarer.

Lenke til kommentar

Stiller meg litt skeptisk til den 8.8 med tanke på at "alle de andre" har gitt den 9.5+, men dette betyr jo ikke at spillet er dårlig eller kjedelig, men at Jeff ikke likte enkelte ting i spillet som f.eks lyd.

 

Men dette skjer jo alltid når spill er "hypa" noe så inni he....da er det en del fans av spilla som ikke tar det så pent når det kommer en dude å gir det mindre enn perfekt.

 

0/10 eller 10/10. Zelda er Zelda og det skal spilles som bare det i jula! :!:

Lenke til kommentar

Hehe, her er det mange ildsjeler, kjærlighet gjør blind ville kanskje noen si? :) Jeg leste gamespot anmeldelsen, og det var vel ikke bare pga at grafikken og lyden ikke var next gen standard, men også litt at det ser, hører og spiller veldig likt som OoT uten å ta serien noe særlig videre rent gameplay messig.

 

Og så tenker jeg, dette er sikkert mer enn nok for en fan av serien, det bygger tross alt videre på det beste action adventure spillet noensinne. Men er det nok til å trekke nye tilhengere? Jeg skulle gjerne sett at Nintendo turte å ta et skritt bort fra vinner oppskriften de har fra OoT og gjøre noe nytt og interessant med serien.

Endret av sp0ck
Lenke til kommentar
Og så tenker jeg, dette er sikkert mer enn nok for en fan av serien, det bygger tross alt videre på det beste action adventure spillet noensinne. Men er det nok til å trekke nye tilhengere? Jeg skulle gjerne sett at Nintendo turte å ta et skritt bort fra vinner oppskriften de har fra OoT og gjøre noe nytt og interessant med serien.

7308310[/snapback]

 

En viderebygging av "det beste action adventure spillet noensinne" bør vel være mer enn nok for ALLE som er interesserte i den type spill, og ikke bare de som er tilhengere fra før. Skjønner ikke hva du eller Jeff i anmeldelsen egentlig forventer. Nintendo kan ikke finne opp hjulet på nytt igjen hver gang de gir ut et nytt Zelda-spill. De satte standarden for 3D-actioneventyrspill med OoT, og nå bygger de videre på denne standarden. Derfor blir det kanskje noen reaksjoner på at anmeldelsen til Jeff nevner dette som noe negativt. Gidder ellers ikke kommentere om poengsummen GS ga er riktig, da jeg ikke har spilt spillet selv enda. Men er mye man kan kritisere med innholdet i anmeldelsen.

 

Og hørt om Zelda: The Wind Waker? Nintendo beveger seg da mer enn gjerne bort fra "vinner oppskriften" hvis de får en ide de liker. Blir for dumt å kritisere dem for å ikke tørre å gi ut noe nytt.

Endret av Dinex
Lenke til kommentar
Da har den godeste Jeff Gerstmann hos Gamespot gitt spillet 8.8/10. Samme fyren som ga Diddy Kong racing 6.6, Perfect dark zero 9.0, og Tony Hawks 3 10/10. Jeg liker ham ikke.

7308137[/snapback]

Følte han begrunnet karakteren ganske bra.

 

Å kanskje Tony Hawks 3 fortjente den summen i tiden det ble lansert?? Det måler lite opp mot spill nå til dags. Men situasjonen var litt annerledes for 6 år siden ;)

Lenke til kommentar
:hmm: Det har vel ikke noe å si at jeg ikke har spilt noen av de andre Zelda-spillene før jeg begynner på dette?

7308589[/snapback]

 

Nei, jeg tror ikke det går utover spillopplevelsen. Du minster kanskje gjenkjennelsen mange har i spillet når de spiller det nye spillet i serien.

 

Men TP er et spill for seg selv, og nesten uavhengig av de forrige spillene i serien som har blitt laget. Det er vel bare historien til Link som forsetter, og de fleste av de gamle figurene blir glemt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...