Gå til innhold

De første Zelda anmeldelsene har kommet!


john_mcclane

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trenger 20 anmeldelser for å komme inn på lista- og jeg tør vedde begge testiklene mine på at det ender på under 97,7%.

Any takers? :D

7305421[/snapback]

Tror nok ikke det er lurt å vedde mot det, nei. Litt for mange nostalgiske reviews av OoT for at skal bli "slått", enn om Twilight Princess viser seg å være et bedre spill.

Lenke til kommentar
Pluss at OoT var et N64-spill - en tid der anmeldelser på nett ikke akkurat florerte, slik det gjør idag.  Er mye lettere å få et høyt gjennomsnitt med et tjuetalls anmeldelser, enn med rundt 100 (som jeg forventer vi kommer til å se).

7305480[/snapback]

Vel, OoT har faktisk blitt reviewet langt fler ganger. Sjekket det ut bare for morro skyld, og Gamerankings har over 50 reviews av OoT, hvorpå fire av de første er 10 av 10 reviews fra 2002 og senere. Så jeg hadde tenkt å si "Godt poeng!" til deg, men når jeg sjekket det opp viste det seg å ikke være et så godt poeng allikevel. ;)

Lenke til kommentar
jeg har aldri spilt zelda, og etter å ha sett video av spillet ser det jo ikke akkurat imponerende ut (grafikkmessig)

 

hva er det som er så inni helvete bra med dette spillet (eller serien)?

7305565[/snapback]

Gameplay.

 

Enkelt og greit.

 

Og... ett lite sidespor:

 

Jeg er så sinnsykt lei av Previews og Review som sier at "Det kan selvfølgelig ikke sammenlignes med grafikken i Oblivion"....

 

Selvfølgelig kan det ikke sammenlignes med grafikken i Oblivion.

 

Zelda har stødig 60fps frame-rate, fantastisk art-direction og animasjon, prikkfritt Level-of-Detail-system, og noen av de fineste partikkeleffektene noensinne.

 

Å sammenligne grafikken med Oblivion blir som å sammenligne et Van Gogh maleri med en eller annen akvarell som de selger på fisketorget. Oblivion er mye rart det, men grafisk og teknisk så sliter det hardt.

 

Eller er det bare meg som forventer god frame-rate og design på spill for at man skal gi det bra karakter for grafikken?

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar
jeg har aldri spilt zelda, og etter å ha sett video av spillet ser det jo ikke akkurat imponerende ut (grafikkmessig)

 

hva er det som er så inni helvete bra med dette spillet (eller serien)?

7305565[/snapback]

Gameplay.

 

hehe vennligst utdyp. kanskje du verver en fan her

7305656[/snapback]

For å oppsummere ett par viktige punkter i Zelda:

 

- Kontroll. Ocarina of Time var vel det første 3D-action adventure spillet som hadde ordentlig flytende og "smooth" kontrol, og serien har utviklet det videre siden det. Wind Waker, enn om man liker spillet eller ikke, hadde noe av den meste fantastiske slåssingen og kamerakontrollen noensinne, samt at bevegelsene var mykere enn smør. Twlight Princess skal ha utviklet dette videre også(Untatt kameradelen, som denne gang visstnok er mindre interaktiv, men reviewne sier at det ikke betyr noe så jeg håper de snakker sant).

 

- Oppbygging. Zeldaspillene har alltid vært perfekt oppbygget i gameplayet sitt. Med en gang man har mestret en egenskap, så får man alltid ett nytt gameplayelement å bryne seg på. Hvordan Zeldaspillene(Og Mariospillene) alltid gir spilleren nye utfordringer er en av de uttalte hovedinspirasjonene til f.eks Half-Life serien(Som er en av de få seriene som gjør det samme nesten like bra).

 

- Frihet. Zeldaspillene var de første til å gi spilleren en fri verden og åpen verden, som likevel hadde en sammenheng og ble introdusert stykke for stykke. Den måten som Zeldaspillene er gir spilleren frihet på er den DIREKTE inspirasjonen til GTAspillene, og alle andre spill som følger samme metode. Twilight Princess sies å gi mer frihet, ha en større verden, og samtidig være mer fokusert enn noensinne.

 

- Fiender. Fiendene er alltid unike, og man må lære seg nye teknikker for å ta hver nye fiendetype man møter. Dessuten er "boss' ene" alltid storslåtte, både i gameplay, story, og grafikk.

 

- Sidespor. Hvis man ikke kommer noen vei i ett Zeldaspill, så finnes det alltid ett dusin minigames og småquests å gjøre, og disse er som oftest mer enn underholdende nok.

 

Dette er noen av de utallige høydepunktene fra Zeldaserien. Når Twilight Princess sies å være det største Zeldaspillet, ha den beste story'en, og være mest fokusert i tillegg, så virker det som ett sikkert kjøp for alle som liker actionspill.

 

Men.... nå skal det også sies at jeg er vedlig skeptisk til tidlige anmeldelser, og venter med å bedømme spillet til jeg har rundet det selv.

Lenke til kommentar
For å oppsummere ett par viktige punkter i Zelda:

 

*Zelda stuff*

7305800[/snapback]

 

*sniff* that was beautiful, man... tearsofjoy.gif

 

 

BTW Zelda grafikk > Oblivion grafikk

Er ikke antall polygons det kommer an på. Oblivion ser altfor generisk ut, mens Zelda har den sjarmerende grafikk-stilen over seg som gjør hele spillet så mye bedre.

 

Den dagen Zelda lages i Oblivion-grafikk, er dagen jeg slutter å spille Zelda.

 

Spilte forresten Wind Waker for noen timer siden. Fantastisk spill. Elsker retningen Aonuma tok med Zelda etter han ble producer.

Lenke til kommentar
Trenger 20 anmeldelser for å komme inn på lista- og jeg tør vedde begge testiklene mine på at det ender på under 97,7%.

Any takers? :D

7305421[/snapback]

 

A title needs at least 10 reviews in the database before it is placed into the overall rankings

 

Vistnok 10 :)

 

Eg har pesonlig trua på at TP kan slå OoT, men vi får sjå :)

Lenke til kommentar

*sniff* that was beautiful, man... tearsofjoy.gif

 

 

BTW Zelda grafikk > Oblivion grafikk

Er ikke antall polygons det kommer an på.  Oblivion ser altfor generisk ut, mens Zelda har den sjarmerende grafikk-stilen over seg som gjør hele spillet så mye bedre.

 

Den dagen Zelda lages i Oblivion-grafikk, er dagen jeg slutter å spille Zelda.

 

Spilte forresten Wind Waker for noen timer siden.  Fantastisk spill.  Elsker retningen Aonuma tok med Zelda etter han ble producer.

7305900[/snapback]

Er helt enig, selvom jeg må ærlig innrømme at Elder Scrolls er, og kommer alltid til å være, min yndlingsserie. Har spillt den helt siden Arena, flere år får jeg fik mine første Zeldaopplevelser med OoT.

Lenke til kommentar
jeg har aldri spilt zelda, og etter å ha sett video av spillet ser det jo ikke akkurat imponerende ut (grafikkmessig)

 

hva er det som er så inni helvete bra med dette spillet (eller serien)?

7305565[/snapback]

 

Tsk tsk tsk, sukk. Enda en som bare ser på grafikken i spillet og driter i resten. Synd egentlig, alt for mange av dere i dag til å verdsette spill som ikke har cutting edge grafikk.

 

Hva som er så bra med Zelda spillene har Niskivara så nydelig oppsumert, faktisk så nydelig at jeg kjente en liten tåre presse seg frem i min øyekrok.

 

Sitter foresten og spiller gjennom Ocarina of Time, og vet dere hva? De frysningene jeg fikk da jeg spillet spillet første gang i 98, they are still there!! For vær cutscene som kommer, kjenner jeg frysningene bre seg ut fra nakken og ut i hele kroppen. Ikke værst for et spill fra 98.

Lenke til kommentar
jeg har aldri spilt zelda, og etter å ha sett video av spillet ser det jo ikke akkurat imponerende ut (grafikkmessig)

 

hva er det som er så inni helvete bra med dette spillet (eller serien)?

7305565[/snapback]

 

Tsk tsk tsk, sukk. Enda en som bare ser på grafikken i spillet og driter i resten. Synd egentlig, alt for mange av dere i dag til å verdsette spill som ikke har cutting edge grafikk.

 

7306600[/snapback]

vel, jeg har vel ikke vært negativt innstilt, bare veldig nysgjerrig over hva som er så bra ettersom det ikke kommer fram under enkle klipp, men hvis den ubeskrivelige feelingen er så bra som dere sier, så tror jeg dere.

 

(Håper dere skjønner at jeg lurer når jeg ser et klipp fra en stor sal med masse folk og når det kommer en helt enkel video med en av zeldafigurene som rir på en hest på en storskjerm går alle i salen bananas, og jeg tenker: ok? hvorfor? sånn vil jeg føle også)

 

anser ikke meg selv som en som dømmer spill etter grafikk. Spiller fortsatt starcraft, homm3 og diablo2, selv om jeg har oblivion på xboxen

Endret av Pinglebolle
Lenke til kommentar

Skjønner du er nysgjerrig på spillet, la meg forklare deg så godt jeg kan hvordan det føles, med tanke på Ocarina of Time her, til N64:

 

Du starter på et relativt lite område, Kokiri Forest. Får beskjed om å ruste deg for kamp. OK, fint det. Så får du fatt i et sverd og nok rupiees til et tre skjold og begir deg ut på eventyr til det store Deku Treet.

 

Etter en enkel første dungeon er du egentlig sugen på mer. Ghoma, første kjempe, er enkel, men såpass "vanskelig" at du får lyst til å oppleve mer.

 

Så begir du deg ut til Hyrule field. Og da slår det deg hvor stort området er (til N64 å være). Kameraet snurrer rundt fra din posisjon over tre toppene. Du ser Lon Lon Ranch, Hyrule castle og litt av Death Mountain i det fjerne. Når du endelig klarer å lukke kjeften lenge nok til å begynne å gå, er du bare paralysert over hvor fantastisk dette egentlig er.

 

Slik går det, fra dungeon til dungeon, quest til quest. Og samt at der er en del side quests. Som f.eks da jeg fikk Epona som voksen Link, og ridde ut til Gerudo Vally. Broen var ødelagt, så jeg tok min trofaste ganger og piska rompa til fart og akkurat da du skulle til å hoppe, skifter det til en cutscene som ser på skrått nedenfra og opp mot broen, mens du hopper over. Frysninger.

 

Og ikke minst, historien. Ah man. Den kan bare ikke forklares. Måten den blir fortalt på, fremlagt på, bruken av det visuelle de har til rådighet og musikken. Sukk, hvem kan vel med handa på hjerte si at de ikke ble rørt helt i slutten av OoT da alt var over? Sukk.

 

Så om du ikke har opplevd Zelda før anbefaler jeg deg til å gjøre det med en gang. Det gruser alt av spill som er der ute. Med 1 hand på ryggen og begge føttene i sement.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...