Gå til innhold

Gitartråden for nybegynnere


Martin-sama

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor lenge har du spillt? tar tid før du kan lage ordentlig bra riff

Hvor lenge mener du man "må" ha spillt før man kan lage et bra riff?

 

Vel, har mann spillt i ett halvt år så tror jeg man trenger mer erfaring. 2-4 år tenker jeg kansje.

Syns ett halvt år kan være nok. Det kommer jo selvfølgelig an på hvor fort man utvikler seg og selvfølgelig på kreativiteten.

Lenke til kommentar

Lær deg noen grep A, E og G.

eller bare gå til en butikk, si du har lyst å begynne emd gitar, MEN at du er evnstrehendt.

 

 

Lurt - har dog ikke så lett tilgang til gitar for å lære noen enkle grep. God tanke...

 

Gitarbutikken anbefalte høyrehendt siden jeg begynte fra scratch og ikke ville vite noen forskjell så lenge alt var nytt...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Håper å få napp her.

 

Har bestemt meg for å kjøpe meg en gitar og se om jeg klarer å lykkes med å lære å spille.

 

Jeg burde kanskje bare kjøpt en gitar til 500 kr, men vil legge litt mer i det.

 

Har skjønt på noen at hvis de lærer å spille blir den første gitaren kjær. Derfor vil jeg bruke litt mer, sånn ca 2000 tusen kr. (tenker ikke pakke - kun gitar )

 

Har kikket på nettbutikker, finn osv... men klarer liksom ikke ta noe valg.

 

Ikke kan jeg prøvespille heller for det sier meg ikke noe - jeg må liksom ha gitaren for å lære.

 

Kan noen komme med et godt tips - tenker akustisk (om ikke det kom klart frem), finnes det noe som er mer lettspilt enn andre - ja så gjerne det og....

 

Please....Ibanez, Court, Morgan, Yamaha, Takai, Epiphome osv....alt er aktuelt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da var tiden kommet for å oppgradere gitaren. Har nå en 3 år gammel Fender Strat mapleneck som er lite brukt og som jeg vil selge for å kjøpe en ny en. Budsjettet ligger på 4-5000 og har begynt å ta turer innom musikksjapper for å se utvalg.

 

Tenkte også å gå fra vanlige pickups til humbucker, og butikken jeg var i i går (4sound i oslo sentrum) var det noen fine gitarer av Epiphone, Gibson og LTD som jeg ikke kjenner så mye til. Syns LTD var mer for min smak, men har noen erfaring med det? Er det like bra som ovennevnte?

 

Skal ta turen innom et par butikker til og se om jeg finner noe bra.

 

Får ikke linka til 4sound for øyeblikket, men skal få sjekka ut denne LTD F-50 BLK og LTD M-100FM STBLK.

 

Gibson er nok bedre enn de to, men det spørs om jeg finner en god modell til en god pris.

 

Råd og tips mottas med takk.

Lenke til kommentar

snip

 

Vær obs på at de fleste av disse "heavy" gitarene har extra jumbo frets, altså frets som er mye høyere enn på din Fender Strat. Det kan være vanskelig å venne seg til mtp. på at strengen går out of tune hvis du trykker litt hardt. Samt at flying tremolo systemer er vanskelig å forholde seg til for mange. Ville gått for en fast stol eller en enklere tremolo, samt testet ut en gitar med jumbo frets slik at du får en følelse på hvordan det er å spille på.

Lenke til kommentar

Prøver å lære meg gitar.

 

Øver meg litt med han justingitar.com karen.

 

Finnes det noe bok eller annet jeg som er lurt å kjøpe seg - som er bra å bruke slik at jeg ikke alltid trenger å sitte med en PC foran meg.

 

Så tid for dumme spørsmål.

 

Tuppen av fingrene mine er mykee slike at når jeg strekker fingre i forskjellige grep klarer jeg ikke alltid å få presset alle strenger helt ned fordi strengen liksom borer seg inn i huden.

 

Smerten over å presse strengene er på vei vekk, men skulle gjerne kunne ytt litt mer motstand i fingertuppene fremfor at strengen graver seg inn i huden - finnes det noe lurt jeg kan gjøre med fingertuppene??

Lenke til kommentar

Prøver å lære meg gitar.

 

Øver meg litt med han justingitar.com karen.

 

Finnes det noe bok eller annet jeg som er lurt å kjøpe seg - som er bra å bruke slik at jeg ikke alltid trenger å sitte med en PC foran meg.

 

Så tid for dumme spørsmål.

 

Tuppen av fingrene mine er mykee slike at når jeg strekker fingre i forskjellige grep klarer jeg ikke alltid å få presset alle strenger helt ned fordi strengen liksom borer seg inn i huden.

 

Smerten over å presse strengene er på vei vekk, men skulle gjerne kunne ytt litt mer motstand i fingertuppene fremfor at strengen graver seg inn i huden - finnes det noe lurt jeg kan gjøre med fingertuppene??

 

Spill jevnt og trutt, de blir grovere etterhvert da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...