Gå til innhold

Gitartråden for nybegynnere


Martin-sama

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har jeg faktisk lest hele denne tråden (ja, det tar tid). Virkelig en fin kilde til motivasjon. Jeg hadde store planer om å starte med gitarspill da jeg var rundt 13-14 år gammel. Den gangen ble det aldri noe av. Nå er jeg 22, og kjøpte tilfeldigvis en kassegitar på Europris til 299 kroner. Etter å ha spilt i et par uker, er jeg blitt litt hekta :) Justinguitar er min mentor, og jeg følger opplegget hans nøye.

 

Men Europris-gitaren trenger definitivt en oppgradering. Jeg har vel gehør som en halvdøv sjimpanse, men til og med jeg hører at gitaren låter grusomt. Stålstrenger frister også mer enn nylonstrenger.

 

Derfor ser jeg etter en western-gitar i prisklassen 15-2000 kroner. Det er jo kanonmange gitarer å velge mellom, for eksempel Cataluna SGS C900 CE, Sierra - Nordic SGS GA1, Morgan GP W 14 CE, Cort AD880CE NAT, Ibanez V-105SJP, Yamaha F370BL, Yamaha FG700MS, Washburn D10SB, Fender CD60, Epiphone AJ 200S, Fender CD100 eller Takamine EG124C.

 

Det ble mange ulike gitarer det gitt... Jeg kommer nok til å stikke innom en gitarbutikk og prøve gitarene før jeg bestemmer meg, men det kan jo være greit å få litt andre erfaringer enn kun det som selgerne sier. Derfor spør jeg her, er det noen her som har erfaring med noen av de gitarene jeg listet opp ovenfor? Eventuelt om noen kan anbefale andre gitarer i samme prisklasse.

 

Jeg vil ha en lettspilt gitar for å lære meg å spille. Det relativt lave budsjettet skyldes først og fremst stram studentøkonomi, men også det at jeg ikke ønsker at gitaren skal bli for "ekslusiv". Det kan være greit å kunne ta med gitaren på fest eller til allsang rundt et leirbål. :)

 

Det som er viktig for deg er at du får en gitar som DU synes er god å spille på. jeg startet med samme type gitar som du har, og jeg kom ikke skikkelig i gang med spilling før jeg fikk meg en skikkelig gitar. (jeg kjøpte dog el-gitar).

 

Av de du har linket til har jeg prøvd morganen, yamahaen (den med naturell farge), washburnen og corten. Morgan-gitaren synes jeg ikke noe om, yamahaen, washburnen og corten prøvde jeg for noen mnd siden, da jeg skulle ha meg kassegitar, og jeg endte opp med corten. betalte 1600 for den, så jeg synes det var mye for pengene. men cort, yamahaen og washburnen ligger omtrent likt, jeg valgte cort fordi jeg ville ha innebygd stemmeapparat og mulighet for å koble til forsterker.

 

ellers kommer det an på om du vil ha en tykk eller tynn hals feks. har du gitarbutikker der du bor? i såfall, så kan det lønne seg å prøve noen gitarer og finne ut hvilken du synes er mest behagelig å spille på. lyden skal du ikke være så nøye på i denne prisklassen, men det er mye bedre lyd i disse gitarene i forhold til de fra europris, det kan jeg love deg :)

 

mine anbefalninger er å styre unna morgan i denne prisklassen, mens yamhaha, washburn og cort er gode kjøp i prisklassen 1500-2000kr :) et tips er å bytte strenger med en gang, da strengene på slike billige gitarer sjelden er gode. jeg satt på et 0.010-sett, noe som er enklere/mykere å spille på ;)

 

til deg som lurer på strenger, så er stikker.no som mannen over meg nevnte. de har strengesett til 49kr, og frakten blir beregnet etter vekten på produktene, slik at frakten sjelden blir mer enn 20-50kr.

Endret av Gridset
Lenke til kommentar

til deg som lurer på strenger, så er stikker.no som mannen over meg nevnte. de har strengesett til 49kr, og frakten blir beregnet etter vekten på produktene, slik at frakten sjelden blir mer enn 20-50kr.

 

Men hva er forskjellen på de forskjellige merkene, prisklassene, osv? Har strengens kvalitet mye å si på lyden?

Lenke til kommentar

til deg som lurer på strenger, så er stikker.no som mannen over meg nevnte. de har strengesett til 49kr, og frakten blir beregnet etter vekten på produktene, slik at frakten sjelden blir mer enn 20-50kr.

 

Men hva er forskjellen på de forskjellige merkene, prisklassene, osv? Har strengens kvalitet mye å si på lyden?

 

Strenger lager litt forskjellig lyd, noen syns også noen er mer behagelige enn andre

Lenke til kommentar

til deg som lurer på strenger, så er stikker.no som mannen over meg nevnte. de har strengesett til 49kr, og frakten blir beregnet etter vekten på produktene, slik at frakten sjelden blir mer enn 20-50kr.

 

Men hva er forskjellen på de forskjellige merkene, prisklassene, osv? Har strengens kvalitet mye å si på lyden?

 

de fleste strenger du får kjøpt i på musikkbutikker er gode, er mest preferanser. Kjøper du d'addario eller ernie ball, så går du ikke feil ;) jeg foretrekker ernie ball på el-gitar og d'addario på akkustiske gitarer :) når det kommer til lyd, så har tykkelsen på strengene litt å si, men desto tykkere strenger, desto "tyngre" blir det å spille på gitaren. på akkustiske gitarer er vel 012 strenger en vanlig dimensjon, mens på el-gitar er 010 det som er vanligest.

 

det du må være obs på er at hvis du setter på betydlig tynnere/tykkere strenger enn det som er på gitaren fra før, så kan det bli nødvendig å justere gitaren etter byttet. sjekk i instruksjonsboka eller på nettsiden til produsenten, så ser du hva som er på orginalt. på min akkustiske har jeg gått fra 012 til 010 uten problemer, men på el-gitaren måtte jeg justere litt da jeg byttet fra 009 til 010. :)

Endret av Gridset
Lenke til kommentar

de fleste strenger du får kjøpt i på musikkbutikker er gode, er mest preferanser. Kjøper du d'addario eller ernie ball, så går du ikke feil ;) jeg foretrekker ernie ball på el-gitar og d'addario på akkustiske gitarer :) når det kommer til lyd, så har tykkelsen på strengene litt å si, men desto tykkere strenger, desto "tyngre" blir det å spille på gitaren. på akkustiske gitarer er vel 012 strenger en vanlig dimensjon, mens på el-gitar er 010 det som er vanligest.

 

det du må være obs på er at hvis du setter på betydlig tynnere/tykkere strenger enn det som er på gitaren fra før, så kan det bli nødvendig å justere gitaren etter byttet. sjekk i instruksjonsboka eller på nettsiden til produsenten, så ser du hva som er på orginalt. på min akkustiske har jeg gått fra 012 til 010 uten problemer, men på el-gitaren måtte jeg justere litt da jeg byttet fra 009 til 010. :)

 

Takk for et utfyllende svar! :)

 

Jeg fant ikke noe på nettsidene til Yamaha om hvilke tykkelse det er på strengene som følger med originalt, så jeg får vel sjekke hva det står på de pakkene som fulgte med settet.

 

Her er det jeg fant om el. gitar-settet jeg har...

- http://no.yamaha.com...ls/?mode=series

- http://no.yamaha.com...pii/?mode=model

Endret av Meh.
Lenke til kommentar

 

 

Takk for et utfyllende svar! :)

 

Jeg fant ikke noe på nettsidene til Yamaha om hvilke tykkelse det er på strengene som følger med originalt, så jeg får vel sjekke hva det står på de pakkene som fulgte med settet.

 

Her er det jeg fant om el. gitar-settet jeg har...

- http://no.yamaha.com...ls/?mode=series

- http://no.yamaha.com...pii/?mode=model

 

slike gitarer bruker vanligvis å ha 009 strenger, noen kan også ha 010. eneste justeringen du kanskje må gjøre hvis du velger en annen tykkelse enn det som står på, er å justere fjærene til tremolosystemet. det er bare to skruer som fjærene er festet i på baksiden av gitaren. godt mulig det går fint uten å justere også. :)

Lenke til kommentar

slike gitarer bruker vanligvis å ha 009 strenger, noen kan også ha 010. eneste justeringen du kanskje må gjøre hvis du velger en annen tykkelse enn det som står på, er å justere fjærene til tremolosystemet. det er bare to skruer som fjærene er festet i på baksiden av gitaren. godt mulig det går fint uten å justere også. :)

 

Men hvis det ikke er noen stor forskjell på 009 og 010 annet enn at det er litt tyngre å spille på, er det da lurest å gå for 010 siden den er tykkere og tåler mer?

 

Mulig jeg misforstår, men når jeg først trenger nye strenger kan jeg like godt lære meg litt om forskjellene ;)

Lenke til kommentar

slinky navnene er bare navn etter størrelse. super slinky er 009, hybrid slinky er 009, men med litt tykkere basstrenger, regular slinky er 010. pedal steel er for steelpedal-gitarer osv. :)

 

Så et er med andre ord Ernie Ball Regular Slinky 10, Ernie Ball Regular Slinky RPS Reinforced 10 og Ernie Ball Regular Slinky Stainless Steel 10 det står i mellom i mitt tilfelle?

 

De koster jo like mye, så hvilke burde jeg satse på?

Endret av Meh.
Lenke til kommentar

Skal bytte strenger på min Goldtop nå, men er livredd for alt egentlig. Kan å bytte strenger men etter å ha brukt 15k på en gitar vil jeg gjerne være sikker på at nakken ikke blir skadet iløpet av de første årene.

Noen forslag på hvilke strenger etc jeg bør skaffe? evt noen justeringer?

 

skaff deg noen 010 strenger, på stikker.no har de flere merker, jeg vil anbefale ernie ball regular slinky, evt så har jo gibson egne strenger, men har ikke prøvd de. kjøper du et 010-sett så slipper du justeringer ihvertfall.

 

slinky navnene er bare navn etter størrelse. super slinky er 009, hybrid slinky er 009, men med litt tykkere basstrenger, regular slinky er 010. pedal steel er for steelpedal-gitarer osv. :)

 

Så et er med andre ord Ernie Ball Regular Slinky 10, Ernie Ball Regular Slinky RPS Reinforced 10 og Ernie Ball Regular Slinky Stainless Steel 10 det står i mellom i mitt tilfelle?

 

De koster jo like mye, så hvilke burde jeg satse på?

 

jeg har alltid likt ernie ball. nå har jeg de som er http://stikker.no/vare.aspx?vareid=779&katid=74&katsubid=126&katsubsubid=15 fordi de varer lengre, slik at jeg slipper å bytte så ofte :p

Endret av Gridset
Lenke til kommentar

Skal bytte strenger på min Goldtop nå, men er livredd for alt egentlig. Kan å bytte strenger men etter å ha brukt 15k på en gitar vil jeg gjerne være sikker på at nakken ikke blir skadet iløpet av de første årene.

Noen forslag på hvilke strenger etc jeg bør skaffe? evt noen justeringer?

 

ok:

1. den fine lille bridegn med fin justeringa kan falle av med en gang du tar strengene av. det kan fucke opp notene etter som du går oppover brette og evt flytte strenge høyden.

2. la halsen ligge uten strenger i 1 dag er ikke farlig

3. du må justere halsen om du går opp eller ned et strenge sett.

4. gå til nærmeste butikk og få en proff til å hjelpe deg første gang. evt stå å se på.

Har en gibson og faila på alt dette første gang :)

Endret av JuletreDuden
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...