Gå til innhold

Gitartråden for nybegynnere


Martin-sama

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det som er viktig for deg er at du får en gitar som DU synes er god å spille på. jeg startet med samme type gitar som du har, og jeg kom ikke skikkelig i gang med spilling før jeg fikk meg en skikkelig gitar. (jeg kjøpte dog el-gitar).

 

Av de du har linket til har jeg prøvd morganen, yamahaen (den med naturell farge), washburnen og corten. Morgan-gitaren synes jeg ikke noe om, yamahaen, washburnen og corten prøvde jeg for noen mnd siden, da jeg skulle ha meg kassegitar, og jeg endte opp med corten. betalte 1600 for den, så jeg synes det var mye for pengene. men cort, yamahaen og washburnen ligger omtrent likt, jeg valgte cort fordi jeg ville ha innebygd stemmeapparat og mulighet for å koble til forsterker.

 

ellers kommer det an på om du vil ha en tykk eller tynn hals feks. har du gitarbutikker der du bor? i såfall, så kan det lønne seg å prøve noen gitarer og finne ut hvilken du synes er mest behagelig å spille på. lyden skal du ikke være så nøye på i denne prisklassen, men det er mye bedre lyd i disse gitarene i forhold til de fra europris, det kan jeg love deg :)

 

mine anbefalninger er å styre unna morgan i denne prisklassen, mens yamhaha, washburn og cort er gode kjøp i prisklassen 1500-2000kr :) et tips er å bytte strenger med en gang, da strengene på slike billige gitarer sjelden er gode. jeg satt på et 0.010-sett, noe som er enklere/mykere å spille på ;)

 

til deg som lurer på strenger, så er stikker.no som mannen over meg nevnte. de har strengesett til 49kr, og frakten blir beregnet etter vekten på produktene, slik at frakten sjelden blir mer enn 20-50kr.

 

Takker for svar :)

Jeg har idag vært på 4sound i Stavanger. Der har jeg kikka og prøvd litt gitarer. Jeg har blitt ganske så forelska i Washburn D10SB. Snakk om natt og dag i forhold til Europris-gitaren! Strengene ligger lavt, det liker jeg godt, samtidig som lyden er fin. I tillegg virka kvaliteten god. Halsen er også mye tynnere enn nylongitaren. Det har vel både fordeler og ulemper?

 

Det blir fort en slik på meg. Når jeg nå sitter her med Europris-gitaren, er det ikke akkurat det samme. Motivasjonen blir også mye større med en skikkelig gitar :)

Endret av Arrosiach
Lenke til kommentar

om halsen er tykk eller tynn kommer an på hva du foretrekker, ellers er det ikke noe nevneverdig forskjell. nylonstrengs gitarer har mye bredere og tykkere hals i utgangspunktet da :) den washburn gitaren er et godt kjøp, så du gjør nok ikke feil ved å gå for den ;)

Endret av Gridset
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har nettopp byttet den nederste gitarstrengen(E-den lyseste), jeg har nylonstreger. MEn når jeg skal stemme gitaren min( har en stemmemaskin) så står det at E-strengen er en B-streng(den nest lyseste) og jeg tørr ikke å skru frdi jeg vil ikke at strengen skal ryke på nytt, hvis jeg stemmer "feil vei".

Noen som kan hjelpe meg? :D

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp byttet den nederste gitarstrengen(E-den lyseste), jeg har nylonstreger. MEn når jeg skal stemme gitaren min( har en stemmemaskin) så står det at E-strengen er en B-streng(den nest lyseste) og jeg tørr ikke å skru frdi jeg vil ikke at strengen skal ryke på nytt, hvis jeg stemmer "feil vei".

Noen som kan hjelpe meg? :D

 

du har enten strammet den for lite eller for mye. hvis strengen føles veldig stram, så prøv å slakke litt på den, slik at den vises som E. føles strengen litt slapp, så stram den til den vises som E.

 

hvis du har en instilling på stemmeapparatet som heter "chromatic", så kan det lønne seg å bruke, da den vil vise alle tonene etterhvert som du stemmer den opp.

 

tonene går slik: A, A#, B, C, C#, D, D#, E, F, F#, G, G#. så begynner det på A igjen, derfor er det mulig at du enten har stemt den "for langt" eller "for kort" hvis du skjønner :)

Lenke til kommentar

Hei! Jeg går rett på sak her: jeg holder på å prøve å lage egne riff osv, men jeg har aldri egentlig lært noe mer avansert en powerchords og palm muting. Jeg vet ikke helt, men er ikke palm muting og powerchords brukt opp? Føler jeg trenger mer avanserte ting for å få til noe bra :)

 

Noen tips hadde gjort seg, hvis dere har tid :D

Lenke til kommentar

Hei! Jeg går rett på sak her: jeg holder på å prøve å lage egne riff osv, men jeg har aldri egentlig lært noe mer avansert en powerchords og palm muting. Jeg vet ikke helt, men er ikke palm muting og powerchords brukt opp? Føler jeg trenger mer avanserte ting for å få til noe bra :)

 

Noen tips hadde gjort seg, hvis dere har tid :D

Powerchords og palm muting er vel ikke oppbrukt? :D

Men prøv blande powerchords og litt hammer-on og pull-ofs.

 

Lenke til kommentar

Hehe :D Tenacious D er genialt ^^ men jeg syns liksom ikke jeg kan starte band (som jeg egentlig vil ;P) med bare powerchords og palm muting og hammer ons som grunnlag :p Jeg har lært pentaton og blues skalaen og en dur skala og en skala til som jeg ikke husker navnet på :p men jeg synes jeg har for lite grunnlag til å begynne noe seriøst enda :S

 

Jeg har også et annet spørsmål: hovrdan får man til sounden som denne fyren har? Recorder man to looper og spiller det samme melodiske riffet en oktav lavere eller noe?

 

[media]

 

NB: Legger meg nå for jeg må opp klokka 4.45 for å på skolen så jeg sjekker denne tråden i morgen :p

Endret av Julekula
Lenke til kommentar

Kanskje man kan få et tips her!

 

Har aldri spilt, men har lyst til å begynne. Prøve å lære selv med - med alt som finnes på internt.

 

Jeg er venstrehendt. Og er jo da best med den handa, men høyre er ikke helt sløv. Klarer å skrive med den, men sent går det og det blir ikke nydelig.

 

Hva anbefales meg, vanlig gitar, el for ventrehendt?

 

Blir det helt likt å spille på venstrehendt med tanke på grep. Tenker hvis jeg ser en som skal lære meg på youtube som spiller på vanlig gitar - kan jeg gjøre akkurat likt bare at jeg bruker motsatt hand på venstrehendt gitar. Blir grepet likt?

 

Tenkte å kjøpe gitar på gitarhuset - noen som kan anbefale noe til maks kr 2000. Gjerne en som er lettspilt om noe slikt finnes og stålstrenger.... www.gitarhuset.no

Endret av Reggy
Lenke til kommentar

Så lenge du får ein gitar der tjukkaste strengen er øverst (sjølv om at gitaren går mot venstre) så vil det vere heilt likt ja. Kva som er å anbefale er litt vanskelig. Om du ikkje har ein spesiell preferanse kan du nok lære å spele på begge deler, men om du føler at du har bedre kontroll med venstre så kan det kanskje vere greit med ein gitar som er for venstrehendte. Du burde kanskje gå i ein gitarbutikk berre for å teste kva du synest kjennes best ut.

Lenke til kommentar

Så lenge du får ein gitar der tjukkaste strengen er øverst (sjølv om at gitaren går mot venstre) så vil det vere heilt likt ja. Kva som er å anbefale er litt vanskelig. Om du ikkje har ein spesiell preferanse kan du nok lære å spele på begge deler, men om du føler at du har bedre kontroll med venstre så kan det kanskje vere greit med ein gitar som er for venstrehendte. Du burde kanskje gå i ein gitarbutikk berre for å teste kva du synest kjennes best ut.

 

Jeg har nok egentlig ingen preferanser, men hvis fokus/ blikket stort sett skal være mer rettet mot halsen og grepene, vil det nok være en fordel at det er venstrehånden som slår strengene / fingerspiller...

 

Du vet det er nesten flaut å gå inn i en gitarbutikk - for jeg kan jo ikke spille...hadde bare lyst å kjøpe på nettet og gjemme meg bort:)

Lenke til kommentar

Hvor lenge har du spillt? tar tid før du kan lage ordentlig bra riff

Hvor lenge mener du man "må" ha spillt før man kan lage et bra riff?

 

Har spilt i ca 2-3 år :)

Det burde vel ikke være noe problem for deg å lage et fett riff. Du kan vel fler teknikker enn hammer-ons og pull-offs?

 

nå ... kan ikke si jeg kommer på noe annet ... jeg har ikke lært noe annet i kulturskolen jeg er med i. Enten lærer jeg / øver på skalaer eller riff som gitarlæreren viser meg og that's it. Sist gang lærte jeg introen til 10 000 lovers in one (som jeg fint klarte å spille). Men egentlig så har jeg ikke lært noen avanserte teknikker i kulturskolen. Jeg har så klart øvd på sanger fra band, men enten er de for vanskelige eller så er de for kjedelige o.O

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...