Gå til innhold

Gitartråden for nybegynnere


Martin-sama

Anbefalte innlegg

Jeg sammenligner ikke det å spille gitar med å spille Guitar Hero, men det å synge MENS begge hendene skal gjøre en oppgave individuelt fra hverandre og samtidig synge. Altså selve multitaskingen.

På akustisk har jeg null problem med det. Når jeg spiller maiden f.eks så KAN det til nøds gå men det blir somregel to forskjellige rytmer :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

har en kompis som bare spiller gitar når han har tatt seg noen pils, han nekter å spille mens jeg hører på når han er edru,men jeg synes at han har et talent, bør jeg be han fortsette å spille, eller er det bare jeg som er tønedøv???

 

[

 

han får det meget bra til på slutten

Endret av rolfarne14
Lenke til kommentar

har en kompis som bare spiller gitar når han har tatt seg noen pils, han nekter å spille mens jeg hører på når han er edru,men jeg synes at han har et talent, bør jeg be han fortsette å spille, eller er det bare jeg som er tønedøv???

 

[

 

han får det meget bra til på slutten

 

Han kan spille. Det er sikkert!

Lenke til kommentar

har en kompis som bare spiller gitar når han har tatt seg noen pils, han nekter å spille mens jeg hører på når han er edru,men jeg synes at han har et talent, bør jeg be han fortsette å spille, eller er det bare jeg som er tønedøv???

 

[

 

han får det meget bra til på slutten

 

Han kan spille. Det er sikkert!

Jupp, burde be han fortsette. :)

Lengesiden jeg har spilt, vet ikke hvor noen av gitarene er. Kanskje på tide å finne de frem igjen. ^^,

Lenke til kommentar

har en kompis som bare spiller gitar når han har tatt seg noen pils, han nekter å spille mens jeg hører på når han er edru,men jeg synes at han har et talent, bør jeg be han fortsette å spille, eller er det bare jeg som er tønedøv???

 

[

 

han får det meget bra til på slutten

 

Han kan spille. Det er sikkert!

Jupp, burde be han fortsette. :)

Lengesiden jeg har spilt, vet ikke hvor noen av gitarene er. Kanskje på tide å finne de frem igjen. ^^,

 

har lastet opp den siste lyd snutten jeg har!!!

 

kanskje jeg skal få kameraten min til å prøve å spille inn noen toner på you tube?, hva mener dere?

Endret av rolfarne14
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Green Day - Good Riddance (Time of your Life) er jo en avansert, teknisk vanskelig og fet låt.

 

 

Eller ikke...

 

 

Du kan kanskje prøve deg på noe av Megadeth? Hakket mer teknisk enn Metallica. Eventuelt Chemistry fra Susperia - jeg regner det som metallverdenens svar på Sweet Child of Mine (som du også kan prøve på).

Lenke til kommentar

Hei, jeg skal kjøpe meg en gitar for første gang (er nybegynner og har gitar som valgfag på folkehøgskole). Jeg vil helst ikke gå over 2500 kr. Jeg har tenkt til å fortsette og spille etter dette årskurset, så vil ha en mer solid gitar enn de billig-gitarene for 500 kr. Jeg har også lyst på en gitar med stålstrenger, men vet ikke om dette vil være for dyrt for en student? I tilleg sa læreren at det var lurt å kjøpe seg en gitarstemmer og en kapo(?).

 

Jeg har funnet tre gitarer:

Zephyr W1 for 995 kr.

Morgan CG DLX for 1195 kr med tilbehør.

Epiphone for 2995 kr. Har veldig lyst på denne, men vet ikke om det er noe vits for meg?

 

Noen andre forslag? Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar

Hei, jeg skal kjøpe meg en gitar for første gang (er nybegynner og har gitar som valgfag på folkehøgskole). Jeg vil helst ikke gå over 2500 kr. Jeg har tenkt til å fortsette og spille etter dette årskurset, så vil ha en mer solid gitar enn de billig-gitarene for 500 kr. Jeg har også lyst på en gitar med stålstrenger, men vet ikke om dette vil være for dyrt for en student? I tilleg sa læreren at det var lurt å kjøpe seg en gitarstemmer og en kapo(?).

 

Jeg har funnet tre gitarer:

Zephyr W1 for 995 kr.

Morgan CG DLX for 1195 kr med tilbehør.

Epiphone for 2995 kr. Har veldig lyst på denne, men vet ikke om det er noe vits for meg?

 

Noen andre forslag? Takker for alle svar :)

 

Først må du bestemme deg for om du vil ha nylon- eller stålstrenger.

 

Når det er bestemt, så er mitt tips å kjøpe så dyrt/bra som du har råd til. en 1000-kroners gitar vil du merke begrensningene på etter kun kort tid med spilling, og da må du oppgradere (re-sale verdien av en nybegynnergitar er lik 0)

Lenke til kommentar

Hei, jeg skal kjøpe meg en gitar for første gang (er nybegynner og har gitar som valgfag på folkehøgskole). Jeg vil helst ikke gå over 2500 kr. Jeg har tenkt til å fortsette og spille etter dette årskurset, så vil ha en mer solid gitar enn de billig-gitarene for 500 kr. Jeg har også lyst på en gitar med stålstrenger, men vet ikke om dette vil være for dyrt for en student? I tilleg sa læreren at det var lurt å kjøpe seg en gitarstemmer og en kapo(?).

 

Jeg har funnet tre gitarer:

Zephyr W1 for 995 kr.

Morgan CG DLX for 1195 kr med tilbehør.

Epiphone for 2995 kr. Har veldig lyst på denne, men vet ikke om det er noe vits for meg?

 

Noen andre forslag? Takker for alle svar :)

 

Enig med han over her at du får langt mer for pengene brukt. Dog lønner det seg å få testet gitaren før kjøp.

Endret av chainreaction
Lenke til kommentar

Heyhey, har tenkt litt på det å lære å spille gitar (har brukket foten, så nå er det slutt på sport de neste 8 månedene...), men jeg har et fåtall spørsmål

 

1. Jeg har lite nok penger som det er, så noen leksjoner blir det neppe. Da man skal lære seg selv, hvordan går man fram? bare lære seg notene, øve, deretter teknikker osv.?

 

2. Det med noter, jeg har sett slike noter som "dm7", jeg vet hva dm vil si, men hva betyr sjutallet?

 

3. En kamerat vil selge meg sin fender stratocaster (meget gunstig nybegynnergitar, har jeg hørt) for en uslåelig pris, men den trenger strengebytte. Kan musikkforretninger bytte for meg/hvor mye koster det? Jeg er forsåvidt klønete da det gjelder slike greier, og vil ikke ende opp med en knekt gitar da jeg prøver å bytte strenger (heller vet jeg ikke hvordan det gjøres)

 

4. Dere som har erfaring med å begynne, hvor lang tid tok det deg å virkelig komme seg i gang? Altså, når gikk det fra å pugge hvordan notene var, til å øve seg på mer og mer krevende sanger?

Lenke til kommentar

Green Day - Good Riddance (Time of your Life) er jo en avansert, teknisk vanskelig og fet låt.

 

 

Eller ikke...

 

 

Du kan kanskje prøve deg på noe av Megadeth? Hakket mer teknisk enn Metallica. Eventuelt Chemistry fra Susperia - jeg regner det som metallverdenens svar på Sweet Child of Mine (som du også kan prøve på).

 

Vill nå si at om du er nybegynner og lærer deg den, så har du lært en del. Ta den bak huet også så du har noe å briefe med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...