Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den har ikke blitt sluppet i utlandet enda. Utenom kanskje et par visninger til noen få folk på festivaler. Så den IMDb scoren består så godt som bare av nordmenn.

 

Edit: Jeg vet noen folk fra Aintitcool har sett den, og likte den veldig godt. De plukket nok ikke opp alt av humoren, men jeg vil tro mye er ganske universalt også.

Endret av Venerable
Lenke til kommentar

Sånn er det jo med japanske filmer også. Det er utrolig mye uoversettelig småhumor vi ikke får med i subtitles, iflg japanerne selv. Men vi digger dem jo her i Vesten likevel. De som ser Trolljegern vet jo ikke hva de går glipp av, siden de bare kan lese subtitles uansett og ikke skjønner språket. Akkurat som oss med japanske/koreanske filmer.

Endret av Bytex
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er amerikanere blitt dummere med årene? Jeg merker at det er mye vanskeligere å henge med på filmer uten undertekst fra 40-50-tallet enn det er i dag. Ikke nødvendigvis fordi lydkvaliteten var dårligere, men fordi språket var mye mer avansert da. Er det fler som føler det samme?

Lenke til kommentar

Er amerikanere blitt dummere med årene? Jeg merker at det er mye vanskeligere å henge med på filmer uten undertekst fra 40-50-tallet enn det er i dag. Ikke nødvendigvis fordi lydkvaliteten var dårligere, men fordi språket var mye mer avansert da. Er det fler som føler det samme?

Skjønner hva du mener, men det er nok bare et følge av at språket over alt i verden endres. Vi (tror du er ca. i min generasjon) er nok vant til å høre dagens engelsk hver gang vi hører engelsk og når vi da hører engelsken i 50, 60, 70 år gamle filmer så er vi ikke helt med av og til. Vil ikke si at det er en fordumming som har skjedd. Hadde de gamle stjernene hatt en tidsmaskin og hørt dagens engelsk hadde nok de også stusset her og der.

 

Men det er i stor grad språket som har fått meg mer interssert i gamle filmer. Det er en god del utrolige formuleringer som vi bare kan drømme om i dagens filmer. Inb4 Tarantino. For ikke å snakke om alle høflighetsfrasene som i dag oppleves som komisk.

 

Må prøve den nye CGI-sjokoladen Daniel. Selges vel bare på kinoer.

Endret av Hyperio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...