Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Håper noen av dere kan hjelpe meg så fort som mulig. Visste ikke om filmforumet her på diskusjon.no før nå, og jeg har ekstremt dårlig tid. Skal nemlig levere forslag til disposisjon for særemne i morgen, og jeg har valgt å skrive om den franske nybølgen. Har valgt ut A bout de souffle - Godard og Les quatre cents coups - Truffaut som hovedverk. Får ikke "lov" til å velge flere filmer, så det var naturlig å ende opp med regissørenes gjennombruddsfilm. Har ennå ikke bestemt meg for problemstilling, og jeg vil helst ikke skrive for mye om tema, figurer eller handlingen i filmene (har allerede skrevet litt fra før av), men vil fokusere mest på filmatikken og gjerne trekke inn auteurkritikken osv. Har dere forslag til gode problemstillinger og evnt en god disposisjon? Eller noen andre ideer til hva jeg burde skrive om i stedet for?

 

Problemstillingene jeg har tenkt på:

- Hva er det som gjør Francois Truffaut og Jean-Luc Godard til en av filmhistoriens største og viktigste aktører?

- På hvilke måter har de påvirket filmmediet?

- Hva er det med A bout de souffle og Les quatre cents coups som markerte den franske nybølgen? (Dårlig formulert, men klarer ikke å formulere setningen ordentlig..?)

 

Takker og bukker for hjelpen.

 

PS: Ikke quote dette innlegget.

Lenke til kommentar

Jeg har bare sett én film av Godard - Week End - men kun med den ser jeg hvor han skiller seg ut. Filmen er skapet for å irritere, det er en ti minutter lang scene hvor det filmes en bilkø. Det er masse motbydelige scener, og på slutten står det "The End of Cinema". Det virker som Godard prøver å.. ja.. man kan kanskje tolke det hver for seg?

Lenke til kommentar

^ Haha, det kan man sannelig si. Har ikke sett Week end ennå, men det er kanskje dumt å starte med DEN filmen? Week end er jo en av de siste filmene hans fra nouvelle vague-tiden. Godard er en av mine favorittregissører, og jeg liker nettopp greia med at det er mange digresjoner og lange, absurde scener i filmene hans. I a bout de souffle er det en scene på ca 20 min der hovedfigurene ligger på senga og filosoferer og ikke gjør annet stort, og det er kanskje den beste scenen i hele filmen. Men så har jeg som sagt ikke sett Week end, men den skal jo være en av Godards beste filmer også.. haha!

Lenke til kommentar
Dere vet at i slutten av The Mist så har han bare fire kuler igjen og dreper de i bilen utenom han selv også blir han reddet osv? vet dere hva?! Han har seks kuler, de to første hiver han på gulvet, hvorfor? :hmm:

What? heiv han kuler på gulvet?!

eg huskar det som det bare var fire kuler.. heilt fucka slutt egentleg

Lenke til kommentar

SPOILER-tags sporenstreks!

 

Når slutten er så bra som på The Mist, så spoiler man den ikke!

 

Ellers, i litt mer lystig lag, hvilke filmer tenker de av dere som befinner dere i Bergen å se på BIFF? Jeg trenger litt veiledning... er såpass mye å velge mellom så noen som har noen "must-sees" på programmet?

Lenke til kommentar

Hei Nopros, se her!

 

Dere vet at i slutten av The Mist så har han bare fire kuler igjen og dreper de i bilen utenom han selv også blir han reddet osv? vet dere hva?! Han har seks kuler, de to første hiver han på gulvet, hvorfor? :hmm:

Sikkert brukte patroner, doh! Tror ikke Darabont gjør det så enkelt å finne feil.

 

 

Xtra: Tenker å se Baarìa, en haug med førpremierer inkludert Black Dynamite som høres fantastisk ut!

Endret av Fløyelsbøtte
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...