Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var fordi sekvensen i Spiderman var malplassert. Det virka bare som det var putta inn på måfå. Shooter hadde også et stort amerikansk flagg som vaiet i vinden et sted, men der føltes det naturlig. Så lenge det virker logisk/naturlig/akseptabelt at et nasjons flagg dekker bildeflaten, gjør det meg ingenting. Det skal også sies at jeg elsker Amerika.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan veldig gjerne ha noe å si. Kom litt ut av det blå, når jeg tenker meg om. Amerika er et fint land det, og jeg er evig takknemlig for all den populærkulturen de gir oss.

Skrevet

http://www.imdb.com/title/tt0997276/ - Der Goldene Nazivampir von Absam 2 - Das Geheimnis von Schloß Kottlitz <- Noen som klarer å finne en 1-er? Lurer på om 2tallet bare er hektet på for å få en finere tittel.

Begynte å se den igår, sovnet. Tysk humor er sære greier. Vampirer som blir stoppet av ett kors bestående av to wienerpølser :tease: Okkultspesialist fra England(?) som må infiltrere slottet med vampirene fordi han tuller til "magitrikset" sitt. Geniale greier dette :p

Skrevet
Jeg vil si meg uenig: det var noe å heve et øyenbryn over. Enig i alt du sier ovenfor, men det er ikke ofte du får det så direkte som i Spiderman :p Det ble såpass overkill at du humra litt for deg selv.

Husk at filmen kom kort tid etter 9/11. Landet trengte en helt, noe å drømme seg litt vekk i. Derfor ble også Spider-Man den enorme suksessen som den ble. Amerikanerne trengte dette nå som de var blitt angrepet.

Skrevet

Dotten har jo et godt poeng med nasjonssamling og idealer, film er jo et ganske efektivt hjelpemiddel for å fremme nettopp dette. Vi vil nok anse det som en smule svett, men så er jo ikke akkurat 9/11 noen virkelighet for de fleste av dem inne på forumet.

Men det jeg stusser på er at jeg trodde flaggscena var i toern, som kom i 2004... Er det feil?

Skrevet
Så man trenger et flagg helt ute av det blå for eskapisme? Den koplinga må du nesten forklare nærmere.

Flagget var ikke helt ut av det blå, den var en naturlig del av filmen. Det er skrevet mye om Spider-Mans enorme suksess på kinolerretet og 9/11 brukes til å forklare mye av det.

Med mindre man er en patriot eller veldig USA-fiendtlig tviler jeg på at folk flest i det hele tatt enset flagget.

Men selv superhelter blir jo sensurert. Supermann gikk fra den velkjente strofen "truth, justice and the american way" til "Truth, justice and all that stuff" (Superman Returns), som Bryan Singer forklarte, kort oppsumert, med at det internasjonalt var så mange mennesker som grunnet sitt syn elsket å ta ting ut av sin sammenheng.

Det er trist. Men ikke unormalt. Folk som analyserer film er jo eksperter til å ta scener og sekvenser ut av sin sammenheng fremfor å analysere en scene som del av en helhet. Hva som går under betegnelsen den hermeneutiske sirkel. Synd de ikke lærer vekk slik allerede på ungdomsskolen, for vi nordmenn hadde virkelig trengt slik kunnskap slik at vi kanskje hadde fått litt mer nyansert syn på ting (merk, her generaliserer jeg, det finnes hundretusener av nordmenn som nok faller utenom generaliseringen).

Spider-Man fenomenet var jo til og med norske anmeldere flinke til å gripe fatt i. Det ble poengtert i mange artikler også her hjemme minnes jeg :)

Skrevet

Har aldri brydd om om flag vifting i filmer, men noen filmer tar fanatisk patriotisme litt langt, som Green Berets med John Wayne, jeg driter i hvor mange flag en film vifter med, det er hva filmen prøver å si som betyr noe

Skrevet
Men det jeg stusser på er at jeg trodde flaggscena var i toern, som kom i 2004... Er det feil?

Jeg tenker på scenen hvor han henger i toppen av bygning, med flagget vaiende. Husker strengt talt ikke noen andre flaggscener, jeg henger meg som sagt ikke opp i USA på slikt vis. Nå begynte jeg i tillegg å lure på om det var et flagg i toppen av masten i Spider-Man, eller om det kun var en "mast" :hmm:

*sjekke opp*

Skrevet

Joa, siste scene i Spider-Man er han som svaier rundt toppen av en bygning med et stort amerikansk flagg. Samme scene inneholdt opprinnelig Twin Towers, som ble editert ut.

Her har man jo en teaser for Spider-Man, som fort ble trukket:

Skrevet
Flagget var ikke helt ut av det blå, den var en naturlig del av filmen. Det er skrevet mye om Spider-Mans enorme suksess på kinolerretet og 9/11 brukes til å forklare mye av det.

At det er en såkalt helbredende film er det ingen som har motstridet, jeg så bare ikke koplingen til flagget. Jeg ser ingen umiddelbar sammenheng mellom veldig åpenbar bruk av flagg, og at filmen er eskapistisk og helbredende, rent sett bort i fra de som virkelig synes denne bruken av flagg er nødvendig for å kunne opprettholde en stolthet over landet (noe jeg vil tro er en relativt mager del av seerne).

At det er en naturlig del av filmen kan godt være, det vil vel kanskje jeg også si, men det har mer med hvordan det blir brukt, og i hvilken sammenheng, mer enn at det bare er et flagg i bildet.

Alt i en film har en funksjon, og flagget er der som en del av en større tankegang. Poenget er at det helt tydelig ikke er en enkel representasjon, for f.eks. informasjon om hvor handlingen finner sted. Det går utover det, og blir mer en representasjon for amerikansk selvfølelse. I mange tilfeller vil jeg si at dette veldig fort kan gå over i en misrepresentasjon.

Flagg i slike typer settinger er ofte svulstig fordi det er overflødig og klisjefylt i sammenheng med den stereotypiske amerikanske patriotismen. Stereotypisk for hvordan europeere ser på amerikansk selvfølelse, og for hvordan enkelte amerikanere ser på seg selv. Se f.eks. på bruken av flagg sammen med suburbs i Coyote Ugly. Det blir som en parodi på amerikansk selvfølelse, ikke som en fullgod representasjon. Folk flest behøver ikke et amerikansk flagg vaiende i slow-motion over en fullframe i 35mm; selvfølelse og patriotisme, sett som noe ikke-pervertert og positivt blir nok langt oftere konnotert til noe som faktisk er veldig amerikansk (og positivt) i seg selv, og ikke dette fokuset på å fremstille selve erkesymbolet for USA på en måte som rett og slett ikke kan karakteriseres på noen annen måte enn svulstig. Hvilke andre enkeltelementer gis en slik behandling? Dette er en stil man gjerne finner igjen i gammeldags markedsføring, og om man tenker over det eller ei, så er det en rar representasjon, all den en slik type form er veldig lett å gjennomskue, og gjerne ofte er det som blir avslørt lite heldig for brukeren av denne formen.

Altså, kombinerer man et flagg med noe, så kan en påstand være at man f.eks. vil kommunisere at akkurat denne delen er veldig amerikansk. Det er ikke det at jeg synes det passer dårlig med et flagg om man skal vise et New York-cityscape eller en erke-amerikansk suburb (og spesielt ikke i en Spiderman-film, noe jeg for øvrig heller ikke har sagt), det er selve formen jeg snakker om her. Bruken av kinematografi og klipp. Forherligelse av et stykke tøy.

I tillegg til formen, så er selve fokuset på flagget i seg selv problematisk. At det tar så stor plass. Det man ofte konnoterer til et ekstremt fokus på flagg er ekstreme former for f.eks. nasjonalisme. Det er problematisk. Hvor ellers er det man ser et slikt fokus på flagg? Trenger jeg egentlig å gå videre med det her? Fokus på flagg har ufine konnotasjoner, og påpekning av det behøver slettes ikke å ha noe med et eventuelt hat for et annet land, det er først og fremst en merkelig estetisk valg. Litt campy, rett og slett. I tilfellet Spiderman, så er det først og fremst morsomt, på en campy måte, nettopp fordi det er i en film om en erkeamerikansk superhelt, og fordi det formmessig er gjort veldig åpenbart at man er klar over klisjeen. Andre steder kan det bli litt slitsomt, nettopp fordi det er gjort uten glimt i øyet.

Med mindre man er en patriot eller veldig USA-fiendtlig tviler jeg på at folk flest i det hele tatt enset flagget.

Jeg vil påstå at det er diametralt motsatt, nettopp fordi flaggbruken ikke gir mening utover en kontekst som tilsier en helt pragmatisk funksjon som informasjons-cue, men heller har en helt klar symbolbruk.

Det er trist. Men ikke unormalt. Folk som analyserer film er jo eksperter til å ta scener og sekvenser ut av sin sammenheng fremfor å analysere en scene som del av en helhet. Hva som går under betegnelsen den hermeneutiske sirkel. Synd de ikke lærer vekk slik allerede på ungdomsskolen, for vi nordmenn hadde virkelig trengt slik kunnskap slik at vi kanskje hadde fått litt mer nyansert syn på ting (merk, her generaliserer jeg, det finnes hundretusener av nordmenn som nok faller utenom generaliseringen).

Den hermeneutiske sirkel kalles ikke en sirkel for ingenting. For å forstå helheten må man ta for seg delene, og for å forstå delene må man ta for seg helheten. Hvordan du mener det kan bli hermenuetisk feil å analysere delelementer, det skulle jeg gjerne ha likt å se noen argumenter for. Dessuten er det vel ingen her som har vært noen proponent for å ta flagget ut av noen større sammenheng, siden ingen har påpekt hvilken sammenheng man eventuelt har tatt flagget ut av.

Skrevet
Den hermeneutiske sirkel kalles ikke en sirkel for ingenting. For å forstå helheten må man ta for seg delene, og for å forstå delene må man ta for seg helheten. Hvordan du mener det kan bli hermenuetisk feil å analysere delelementer, det skulle jeg gjerne ha likt å se noen argumenter for. Dessuten er det vel ingen her som har vært noen proponent for å ta flagget ut av noen større sammenheng, siden ingen har påpekt hvilken sammenheng man eventuelt har tatt flagget ut av.

Det blir feil når man isolerer dem isolert sett (dvs uten hensyn til helheten). Det kan illustreres med en som mener første akt suger balle, mens siste akt var fantastisk som så ønsker å foreta endringer i første akt. Men i farten glemmer at det å endre første sekvens fort kan medføre at siste sekvens blir dårligere (selv om man ikke fysisk endrer noe der). Jeg har aldri hevdet det er feil å analysere delelementer, det får være din stråmann. Jeg hevder mange analyserer delelementer uten hensyn til helheten brikken er en del av. Flaggkritikken mot Spider-Man er noe som virker totalt tatt ut av sin sammenheng. Som så mye annet som endel folk prøver å presse gjennom av politisk korrekthet hvor filmer som ikke fremstiller egen politisk ideologi blir slaktet.

Ellers, for Bay-haterne så blir det vel et slitsomt halvår:

Okay it's time to turn up the heat on Transformers - Revenge of the Fallen. We've waited low in the weeds letting all the summer movies get their stuff out. We've seen the great year end movies, and watched the upcoming clips of the upcoming summer fare. We've seen certain movies coming out even try to duplicate Transformer size robots in their ads. Please, come on.

Well, I promise you we will rock your world with Transformers 2. The fans wanted ROBOTS KICKING ASS - well we got it. Today we are releasing the teaser poster and soon the onslaught will continue with a steady drum beat until June 26th.

I'll keep you informed.

Bay

http://www.shootfortheedit.com/forum/showthread.php?t=3323

Jeg gleder meg selvfølgelig som en unge :)

Skrevet (endret)

Kom over denne da jeg spilte Kokkeli-Monke med noen: Hell Comes to Frogtown

"Sam Hell blir tatt til fange av frosker bevæpnet med rakettgevær i Frogtown, og blir tvunget til å avgi spermier"

Noen som har sett den :p ?

Endret av Mojo Pin
Skrevet

Og pga. den traileren fant jeg ut at mange (Kanskje alle?) de gamle episodene av Disney's Zorro som gikk på TV2 om ettermiddagen på 90-tallet er på youtube! Satan nå koser jeg meg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...