Gå til innhold

Salt+ Is på hud - Hva skjer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Måtte jo være morro å drysse hodet sitt fullt av salt og legge en svær isbit på hode før man legger seg og se neste morgen om man har fått merker :!:  :tease:

7044550[/snapback]

 

Tviler på at man hadde sovet så veldig godt med en isblokk på hue. ;)

Eneste gang jeg har lagt salt på huden er når det har vært tequila i nærheten.

Lenke til kommentar
Det er ikke at isen blir kaldere, men at vannet blir kaldere.. (Se på Knut Eriks innlegg.)

7062323[/snapback]

 

Prøvde det igår ikveld. Kult at isen smelter og at det bare blir kaldere og kaldere. Målte minus 15 grader i "vannet". Er dette da en endotermisk reaksjon?

Det var sikkert enda kaldere, men jeg har bare et kjøleskapstermometer.

Kult :cool:

Lenke til kommentar
Løsing av salter er vel endotermiske reaksjoner, ja. (Jeg er dog ingen kjemiker ennå.)

 

Det går ikke an å komme særlig lavere enn 15 grader. Nøyaktige tall husker jeg ikke, men 0 Fahrenheit ~ -17 Celcius.

7074578[/snapback]

 

den idelle vann-salt blandingen går ned til -21grader celsius (også kalt det eukletiske punkt.) hvis jeg husker riktig så er det det som er 0 grader farenheit!

Lenke til kommentar
Løsing av salter er vel endotermiske reaksjoner, ja. (Jeg er dog ingen kjemiker ennå.)

 

Det går ikke an å komme særlig lavere enn 15 grader. Nøyaktige tall husker jeg ikke, men 0 Fahrenheit ~ -17 Celcius.

7074578[/snapback]

 

den idelle vann-salt blandingen går ned til -21grader celsius (også kalt det eukletiske punkt.) hvis jeg husker riktig så er det det som er 0 grader farenheit!

7097461[/snapback]

Etter det jeg finner på Google, er 0F = -17,7C. Men det er vel definert av temperaturen på vannet - ikke på isen. Det er ellers riktig at isen kan nå -21C.

Lenke til kommentar
Løsing av salter er vel endotermiske reaksjoner, ja. (Jeg er dog ingen kjemiker ennå.)

 

Det går ikke an å komme særlig lavere enn 15 grader. Nøyaktige tall husker jeg ikke, men 0 Fahrenheit ~ -17 Celcius.

7074578[/snapback]

 

den idelle vann-salt blandingen går ned til -21grader celsius (også kalt det eukletiske punkt.) hvis jeg husker riktig så er det det som er 0 grader farenheit!

7097461[/snapback]

Etter det jeg finner på Google, er 0F = -17,7C. Men det er vel definert av temperaturen på vannet - ikke på isen. Det er ellers riktig at isen kan nå -21C.

7124890[/snapback]

 

da er det sikkert riktig. jeg mente bare å huske at det var det.

Lenke til kommentar
Vi målte temperaturen på saltet is til -20°C i naturfagen. Blir litt forfrysninger hvis man tar lenge i sånt. Det var med NaCl, kanskje det blir enda kaldere om man bruker et annet salt.

7048101[/snapback]

Man må vel også ta i betraktning at vann har relativt gode termiske overførbare egenskaper, som gjør vann+NaCl ved -20 grader veldig mye "kaldere" mot bar hud enn om det hadde vært luft ved -20 grader. :)

Lenke til kommentar
Vi målte temperaturen på saltet is til -20°C i naturfagen. Blir litt forfrysninger hvis man tar lenge i sånt. Det var med NaCl, kanskje det blir enda kaldere om man bruker et annet salt.

7048101[/snapback]

Man må vel også ta i betraktning at vann har relativt gode termiske overførbare egenskaper, som gjør vann+NaCl ved -20 grader veldig mye "kaldere" mot bar hud enn om det hadde vært luft ved -20 grader. :)

7147975[/snapback]

Selvfølgelig. Det er ved faste eller flytende stoffer det blir farlig. Varmen fra kroppen varmer opp luften og får den til å isolere istedet. Det er mye vanskeligere for kroppen å varme opp væske eller fast stoff.
Lenke til kommentar
Selvfølgelig. Det er ved faste eller flytende stoffer det blir farlig. Varmen fra kroppen varmer opp luften og får den til å isolere istedet. Det er mye vanskeligere for kroppen å varme opp væske eller fast stoff.

7148240[/snapback]

Jeg tenkte jeg bare skulle påpeke det, så ingen misforstår og tror at dette er farlig fordi salt og vann blir en farlig blanding, men at det som gjør dette så farlig allerede ligger i de termiske egenskapene til helt vanlig vann man får ut av springen :)

 

Det var ingen rettelse av hva du sa, men en tilføying.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...