Gå til innhold

Program som krymper bilder

Reino

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal laste opp en del bilder til et nettsted som kun godtar bilder som er max 40 KB, og de bildene jeg har er på over 1 MB. Finnes det et program som kan krympe bildene etter ønsket størrelse i bytes, ikke bare pixler?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du krymper bildene i pixler blir de mindre i bytes. Du kan også prøve og bytte til ett annet filformat som f.eks .png eller .bmp for og se om de blir mindre da.

Skrevet

ikke velg .bmp da :cry:

ønsker man små filer er .jpg eller .gif tingen, men kvaliteteten minker jo betraktelig.. Selv bruker jeg png mest, da den ikke reduserer bildekvaliteten (iallefall ikke mye)

Ofte kan det også være en idé å senke oppløsningen på bilder. Tror det er slik at en pc-skjerm ikke viser med er 72px/inch? Uansett liten vits i å ha bilder på 300px/inch på en webside..

Mitt råd er å bruke et bildebehandlingsprogram, senk oppløsningen til 72, lagre som jpg eller png. Eventuelt senke høyde x bredde på bildet. Alt dette vil føre til at bilde tar mindre plass på harddisken

Skrevet

Kvaliteten blir ikke mindre med PNG, men filene blir det.

Hvor mange pixel per inch varierer fra skjerm til skjerm, oppløsning til oppløsning, og blir aldri tatt hensyn til.

Min anbefaling er som følger:

Hvis kvalitet spiller noen rolle, velg enten GIF eller PNG, men her er det også to valg:

Hvis du kan bytte til 256 farger uten at du ser noen forskjell, velg GIF, hvis ikke, velg PNG.

Hvis kvalitet ikke er så viktig, velg JPG.

JPG er aller best hvis det er et fotografi, siden PNG eller GIF ikke komprimerer bilder med mye nyanser og variasjoner like bra som JPG

PNG og GIF er best på datagrafikk, du vil ikke miste kvalitet på bildet, men filene kan bli noe store.

Grunnen er at PNG og GIF komprimerer på samme måte som ZIP, RAR, ARJ etc. ved å lagre ting som ofte gjentar seg kun én gang, mens JPG lagrer ved å gjøre endringer du ikke legger så godt merke til.

Spør du meg, så ville jeg valgt PNG, det er det formatet som er støttet over alt, pluss at bilder ikke mister noe informasjon.

Skrevet (endret)

Altså, det er snakk om fotografier som er tatt med digitalkamera. Disse vil jeg krympe til 40 KB på en måte som bevarer kvaliteten på beste mulige måte. Jeg vil ha muligheten til å velge størrelsen på fila i KB, ikke størrelsen i bredde x høyde som er vanlig i alle bilderedigerings program. Er det noen program som fikser det på en bra måte?

Endret av Reino
Skrevet

Det er vel litt overkill for dette men Macromedia Fireworks har en funksjon hvor kan velge Optimize for web og velge en maks størrelse. Har ikke sjekket om det kan gjøres for mange bilder samtidig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...