Gå til innhold

hvordan fungerer denne vannkjølinga?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro det er en ganske enkel forklaring på ditt problem.

 

I vannkjøling er det radiatoren som sørger for kjølingen i systemet. Får ikke radiatoren kald luft, vil den heller ikke klare å kjøle ned vannet, ergo vil temperaturene øke kraftig.

 

En enkel måte å finne ut om det er dette som er grunnen er å ta radiatoren med pumpen ut av kabinettet, la den stå utenfor en stud og se om temperaturene synker kraftig. Har du fortsatt samme temperaturer vil jeg nesten tro det er et annet sted feilen ligger.

 

Har du ikke plass til å feste radiatoren et annet sted ville jeg vurdert å laget plass, eventuelt et annet kabinett.

Lenke til kommentar

Eit anna kabinett ja. Har tenk litt på TT Kandalf LCS. Den har trippel rad i fronten. Eg vil ikkje få bruk for blokka eller slangane eller pumpa, men tanken trur eg at eg skal bruke. Er det verdt å bytt ut slangane til 1/2" ID?

 

Edit: Temperaturn min går opp 10 grader når eg belastar GPU, men etter kvart så går den opp til 70 grader. Den stige, sakte, men sikkert... Både CPU og GPU.

Endret av tharshan
Lenke til kommentar
Har du enda ikke fikset store nok hull så luften kommer inn i bunn? Du får ikke nok luftflyt over radiatoren hvis du har fire hull i en mindre størrelse enn 120-mm-viftene dine! Det at det kommer luft inn, betyr ikke at det kommer nok luft over alle finnene på radiatoren!

7868581[/snapback]

 

Men det er ikkje så enkelt få laga større hol. For det første så kan eg ikkje ta av radiatoren, og bruka eg saks, så blir heil bunnen skeiv. Er det nokon som har gode råd til kva eg kunne ha gjort?

Men viss eg laga hol på bunenn av kabinetet, vil eg då få mykje betre temps?

Lenke til kommentar

Det er ikke rart det blir varmt når du ikke har god nok luftgjennomstrømning! Og "kan ikke ta av radiatoren"? Hvorfor? Tror nok du må bite i det sure eplet å ta fra hverandre hele vannkjølingen, ta frem stikksag/dremel og lage skikkelige hull for radiatoren. Å bytte kabinett er bare tull. Vil tro at den radiatoren du har nå er mye bedre og stillere enn kandalf lcs som har tynne, runde rør med veldig mye motstand for luftgjennomstrømning (og dermed vil få mer luftstøy).

 

(æsj, sablabra var litt raskere)

Endret av baronKanon
Lenke til kommentar

Ok, takk for infoen, men det største problemet er å få pappa til skjønne dette :(

 

Men eg skal få gjort dette neste veke.

Får hjelpe til med mykje hus arbeid :innocent:

 

Edit: Raden er kopla ilag med pumpa og lsnage frå pumpa kjem ifrå eit lite hol.... og dermed sitter den så god som fast. Men eg skal få prøve få gjort, og viss dokke vil garantere at eg få betre temp, mykje betre, så skal eg gjere dette.

Endret av tharshan
Lenke til kommentar

Slik ser det ut. Den raude ringen viser eit liknande hol der slangen kjem frå pumpa og den lange streken viser ca. korleis slangen går. Og etter radiatoren så går vatnet rett til CPU blokka.

 

post-97393-1170605822_thumb.jpg

 

Edit: Ja, eg veit at dte er utruleg uryddig inni kabinetet, men det erså dårleg plass at eg ikkje får gøymd kablane...

Endret av tharshan
Lenke til kommentar

Det første som slår meg er at jeg ville hatt viftene under radiatoren, og ikke over, for så at de henter luft uteneifra kabinettet. Grunnen er at du kanskje vil få mer luft inn på den måten om det er små hull luften blir hentet i fra.

 

Vil gjerne se et bilde hvordan det er under radiatoren, samt jeg lurer på om der er andre steder i kabinettet der kommer luft inn/ut. Har du andre vifter?

Endret av svortevik
Lenke til kommentar

jeg ville kuttet ned på antall vifter, ser ikke helt at det er nødvendig med 8 vifter i kabinettet.

 

Lat to store hull i bunn, gjerne 2x120 mm side om side slik at radiatoren får kald luft. Prøv å feste viftene under radiator og ikke oppå, kanskje det har noe å si.

 

Videre hadde jeg bare satt en annen vifte til å trekke inn luft, og satt denne til å kjøle diskene.

 

Burde vel videre holde med to vifter til å trekke ut luft også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...