Gå til innhold

Hårtråden, diskusjon rundt emnet hår.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-3t93k9

Hva skal man når man har LYST, TYNT hår, og er generelt helt hvit og blir aldri brun? Har langt hår nå, som jeg drar i noe alá sleik (bue over panna) med håret forran ørene.. Men håret mitt ser ALLTID fett ut. Skal klippe meg i morra, og lurer på hvilken voks jeg skal ha..

Lenke til kommentar

Hva er tørt hår?

 

Tørt hår brukes om hår som ser brusete, frizzy, pistrete og "stort" ut (vanskelig å forklare.) Det kan komme av helt naturlige årsaker som f.eks. luft.

 

Skadet hår og tørt hår blir ofte brukt om hverandre, men skadet hår er noe man får pga. noe du selv har påført håret (kjemikalier, for mye hårprofukter, hårføner, rettetang osv...)

 

Du kan for så vidt ha både skadet og tørt hår, da ser det omtrent slikt ut. Ikke spesielt pent.

Endret av Jules Winnfield
Lenke til kommentar

Random balsam på dagligvaren VS random balsam hos frisøren?

 

Det er selvfølgelig mye dyrere hos frisøren, men er det EGENTLIG bedre produkter som kan forsvare prisen? Eller er det BARE merket man betaler for? Eller er det faktisk noen magiske virkemidler i balsam'en man får hos frisøren?

 

(Samme spørsmål kan vel stilles vedr. shampoo'er og andre produkter, men nå lurer jeg på balsam i første omgang.)

 

Noen som har tips til en god balsam, og eventuelt kan argumentere for hvorfor denne er bedre enn den på dagligvaren?

Lenke til kommentar

Skal vi se.. Jeg tror jeg har ganske tørt hår, som regel, det er veldig luftig når jeg bruker voks. Pleier å bruke ID de gangene jeg bruker voks. Hvilken voks er anbefalt om jeg vil ha litt mer.. tyngde? Eller? Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det, men ID voksen gjør i hvert fall slik at håret mitt blir luftig.

 

Dårlig forklart dette her, kanskje noen forstår?

Lenke til kommentar

Random balsam på dagligvaren VS random balsam hos frisøren?

 

Det er selvfølgelig mye dyrere hos frisøren, men er det EGENTLIG bedre produkter som kan forsvare prisen? Eller er det BARE merket man betaler for? Eller er det faktisk noen magiske virkemidler i balsam'en man får hos frisøren?

 

(Samme spørsmål kan vel stilles vedr. shampoo'er og andre produkter, men nå lurer jeg på balsam i første omgang.)

 

Noen som har tips til en god balsam, og eventuelt kan argumentere for hvorfor denne er bedre enn den på dagligvaren?

Nr. 1: Du må huske på at frisørprodukter er mer konsentrert enn billigprodukter. Derfor er det faktisk ikke så dyrt, for du får mye mer ut av 100ml frisørsjampo enn 100ml billigsjampo.

Nr. 2: Alt varierer fra produsent til produsent. Noen gir mer for pengene enn andre osv. Den viktigste dommeren er egentlig deg selv. Frisørprodukter er forøvrig "snillere" mot håret ditt og miljøet. De inneholder også gjerne en større mengde naturlige ingredienser som ofte er dyre å utvinne, behandle osv.

Nr. 3: Sjekk ut Joico (har brukt sjampo, balsam og kur fra Joico i ca. 8 år). De har et bredt utvalg, så der burde du greie å finne den perfekte matchen til ditt hår. KMS er også en meget god produsent det verdt å sjekke ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+alsdf

Hva er tørt hår?

 

Tørt hår brukes om hår som ser brusete, frizzy, pistrete og "stort" ut (vanskelig å forklare.) Det kan komme av helt naturlige årsaker som f.eks. luft.

 

Skadet hår og tørt hår blir ofte brukt om hverandre, men skadet hår er noe man får pga. noe du selv har påført håret (kjemikalier, for mye hårprofukter, hårføner, rettetang osv...)

 

Du kan for så vidt ha både skadet og tørt hår, da ser det omtrent slikt ut. Ikke spesielt pent.

 

Takk for svaret, dette var litt mindre douchy :)

Lenke til kommentar

Random balsam på dagligvaren VS random balsam hos frisøren?

 

Det er selvfølgelig mye dyrere hos frisøren, men er det EGENTLIG bedre produkter som kan forsvare prisen? Eller er det BARE merket man betaler for? Eller er det faktisk noen magiske virkemidler i balsam'en man får hos frisøren?

 

(Samme spørsmål kan vel stilles vedr. shampoo'er og andre produkter, men nå lurer jeg på balsam i første omgang.)

 

Noen som har tips til en god balsam, og eventuelt kan argumentere for hvorfor denne er bedre enn den på dagligvaren?

Nr. 1: Du må huske på at frisørprodukter er mer konsentrert enn billigprodukter. Derfor er det faktisk ikke så dyrt, for du får mye mer ut av 100ml frisørsjampo enn 100ml billigsjampo.

Nr. 2: Alt varierer fra produsent til produsent. Noen gir mer for pengene enn andre osv. Den viktigste dommeren er egentlig deg selv. Frisørprodukter er forøvrig "snillere" mot håret ditt og miljøet. De inneholder også gjerne en større mengde naturlige ingredienser som ofte er dyre å utvinne, behandle osv.

Nr. 3: Sjekk ut Joico (har brukt sjampo, balsam og kur fra Joico i ca. 8 år). De har et bredt utvalg, så der burde du greie å finne den perfekte matchen til ditt hår. KMS er også en meget god produsent det verdt å sjekke ut.

Nr. 1, 2 og 3: Det han spør om er troverdige kilder/dokumentasjon på påstander som frisører bruker alle salgstriksene i selgerboka for å prakke produkter på folk. Ikke en gjentagelse av påstandene. Det kan hende påstandene er riktig, men han vil ha det dokumentert for å sjekke ut hvor mye hold det er å sånne påstander.

 

PS. Jeg diskuterer bare mangelen på dokumentasjon/kilder, ikke om påstandene er riktige, for det aner jeg rett og slett ikke. Personlig har jeg aldri over 6 uker gammelt hår på hodet og da gir jeg ganske blanke i langtidseffektene av diverse hårprodukter. (Jeg bruker Euroshopper sjampo til 4,90 per halvliter)

Lenke til kommentar

Ser ikke noe sted at han spør spesifikt om troverdige kilder/dokumentasjon, men om det er viktig er det jo sikkert lett å finne ved et kjapt søk.

Jeg skriver også på en måte som burde signalisere at det er veldig generelle uttalelser. Første utsagn vet jeg er korrekt, og trenger man dokumentasjon er det bare å prøve selv, så finner man fort ut av det. Jeg har også sett tall på det, uten at jeg husker de i hodet.

Det om hårprodukter som er "snille" er noe jeg har lest ved flere anledninger (og erfart selv), men det gjelder selvfølgelig ikke alle. Jeg kan heller ikke dokumentere at en del billige sjampoer har et høyt saltinnhold, men dette er noe du visstnok merker på hvor mye sjampoen skummer. Skummer den ekstremt mye er det i følge en frisørvenn av meg være et tegn på at den har et høyt saltinnhold. Det jeg skriver om naturlige, dyrere ingredienser er nok ikke det som gjør størst forskjell, men det er jo noe som sikkert kan sjekkes nærmere ut. En ting som derimot er 100% sikkert er at frisørprodukter ikke er mer overpriset enn hva som er vanlig i alle bransjer. Selvfølgelig kan du finne superdyre produkter du egentlig ikke trenger, men de fleste skjønner jo at en sjampo med en veldig sjelden, dyr planteekstrakt til 1k bare er tull.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg har kontakter i bransjen, uten at det har så mye å si, men jeg skriver ikke noe jeg ikke kan stille meg 100% bak. Jeg er ingen selger. For øvrig skriver jeg også en veldig viktig ting, nemlig at den viktigste dommeren er en selv. Jeg vet etter egen erfaring fra jeg gikk fra Joico og KMS til diverse billigprodukter da jeg flyttet hjemme fra, og deretter gikk tilbake til Joico igjen at for min del er forskjellen betydelig nok til at jeg legger pengene på bordet for "frisørprodukter". Det betyr selvfølgelig ikke at andre opplever forskjellen på samme måte. Alle har forskjellig hårtyper og sine egne problemer i forholdet til håret sitt, og dessuten har det litt med interesse og prioriteringer og gjøre. Og for å gjøre alt verre er produktene ulike. Så det er jo en jungel, men det er derfor jeg igjen ønsker å påpeke at mye av det jeg sier er på et generelt grunnlag. Ser du skriver du kun diskuterer mangelen på dokumentasjon/kilder, men argumenterte for påstandene i samme slengen for å klargjøre litt.

Lenke til kommentar

lokeland: Tusen takk for svar. Det virker som om du har "been around the block" mtp. hårprodukter, så jeg tror jeg kan sette min lit til dine personlige erfaringer og teste Joico.

 

Men så kommer jungelen:

http://www.blivakker.no/products/joico

 

Tips til hva man burde skaffe hvis man vil ha et par gode allround-produkter? F.eks. en shampoo og en balsam. Har null peiling selv. Null. :blush:

 

Klarer ikke å forstå at diverse shampoo'er kan være SÅ forskjellige at det er nødvendig med så mange forskjellige kategorier, hehe.

Endret av J-Core
Lenke til kommentar

Hva er tørt hår?

 

Tørt hår er en betegnelse som riktignok kan brukes om hår som ikke er vått, eksempel: Håret mitt ble vått da jeg gikk ute i regnet, men nå er det tørt igjen.

 

Men, det er jo vanligvis ikke det vi mener når vi snakker om hårtilstanden/problemet Tørt Hår. Det er hår som har mangel på fuktighet, ja, men du løser ikke problemet ved å tilføre vann. I likhet med tørr hud mangler da håret fuktbindende oljer og naturlig fett, og det kan komme av for lav talgproduksjon i hodebunnen, bruk av varmeverktøy som hårføner, rettetang osv, hyppig vask med feil produkter, kjemiske behandlinger som tørker ut håret osv osv. Problemet går gjerne hånd i hånd med kjemiske skader, mekaniske skader, porøst/flisete hår o.l.. Håret er ganske komplisert i grunn :)

 

Håret blir lett tørt. Vi vasker det ofte, vi bruker produkter i det, vi farger det, vi lar det vokse seg langt og gammelt, vi eksponerer det for varme, vi bor i et land med store temperatursvingninger, vi varmer opp husene våre og skaper dermed ofte et inneklima med veldig lav luftfuktighet.

 

Tørt hår blir lett statisk/elektrisk, glansløst, uregjerlig og vanskelig å gre ut, og dermed er det mer utsatt for mekaniske skader, altså fysisk slitasje.

 

En gjesteforeleser jeg hadde i vinter sa at man kan teste om håret har kjemiske skader eller bare har mangel på fukt, ved å vaske håret og prøve å trekke fingrene gjennom det FØR man har hatt oppi balsam/kur. Jeg kan ikke teste det selv fordi mitt er så kjemisk skadd at jeg hadde dratt håret rett AV om jeg prøvde, men hvis håret bare er tørt skal man visst klare å få fingrene gjennom, selv om det føles trått.

 

Har man tørt hår bør man bruke sjampo/balsam/kur som tilfører fuktighet, og det er i tillegg lurt å bruke et leave-in produkt som tilfører og binder fuktighet i lengdene. Min personlige favoritt er BioSilk silkeolje, men Kérastase har også veldig gode oljer. Varmebeskyttende spray/olje forebygger uttørking av håret ved retting/føning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...