Gå til innhold

Ny Pentax med anti shake og ...


Anbefalte innlegg

Vel, leste på dpreview-forumet at pentax ikke hadde opplevd problemer med vann som trengte inn via linsen. Den vanligste "veien inn" var via sprekker i kamerahuset, noe pentax har tettet i K10D.

Det er vel også et poeng at det ikke kommer vann inn i objektivet, som ødelegger bildet med fuktighet og dugg på glassene...
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk K10D i dag og er i ferd med å fordype meg i bruksanvisningen. Har hatt en *istDS i to år nå, men må si jeg kjenner meg lite igjen på en K10D. Dette er noe helt annet. Bildestabilisering fungerer utmerket. Og at en kan 'programmere' både hjulet framme og bak til sine egne funksjoner er jo midt sagt glimrende. Det er mye å venne seg til her så jeg tror nok det går noen uker før jeg finner det oppsettet som passer meg best. Til innendørs bruk er Sv modus topp. Da stiller en iso med ene hjulet og f.eks. blender og lukker kombinasjoner (Program-shift) med det andre hjulet. Og programlinjen kan en velge fire av (prioritering av kort lukkertid, liten blenderåpning, optimal blenderåpning ut i fra MTF kurve til objektivet eller et mer normal program der lukker og blender er mer balanserte). Når det gjelder hvitbalanse er det et kapittel for seg. I motsetning til *istDS som enten målte i hele bildeflaten eller i senter så kan en på K10D velge et lite område hvorsomhelst i bildeflaten (for manuell måling, altså). I tillegg kan en finjustere alle forhåndsvalgte temperaturer, en kan lagre sine egne og når en justerer på de så ser en i 'real time' endringene på skjermen. Med *istDS brukte jeg bare RAW format, men i og med kvaliteten på jpg og at det er så lett å bytte til RAW med egen knapp gjør nok at jeg kommer til å bruke jpg mye med K10D.

 

Og til slutt: kameraet er en god del raskere enn *istDS, ja :-)

Lenke til kommentar
Det begynner å kommer en del bruker erfaringer på Pentax K10D og som forventet sliter man noe med støy. Bortsett fra dette ser det ut til at brukerne er noenlunde fornøyde.

 

Jeg tror nok de som er skuffet er de som hadde alt for høye forventninger i utgangspunktet. K10D er helt topp når det gjelder støy på f.eks. iso1600. Ja, støy er synlig, men det er også detaljene og fargene. Pentax har valgt å bruke minimalt med støyreduksjon i kameraet for å beholde mest mulig detaljer. Denne filosofien ser en også i dpreview sin test av K100D. På høy iso har dette kameraet omtrent like mye detaljer som eos350d som i utgangspunktet har en del høyere oppløsning på bildesensoren. Støy er altså ikke noe problem med K10D heller.

Lenke til kommentar
Vi har en K10D inne til test nå, så testen kommer ut før jul en gang. Ser stort sett bra ut så langt, med unntak av litt av det

samme menyklusset som var så irriterende på K100D.

7438585[/snapback]

 

Hva tenker du på da? Menysystemet har en del snarveier som folk ikke er klar over. Endring av iso f.eks. kan gjøres med fn og deretter med gjentatte trykk mot høyre på piltasten. Nederste menyvalg nås f.eks. med å gå inn i menyen og deretter med pil opp istedenfor å bla ned en lang liste. Flere slike snarveier finnes.

 

I testen av K100D skriver dere at en ikke kan gå _inn_ i menyer med OK. Nei, men dette er fordi OK _alltid_ tar deg et nivå tilbake. Slik er det OK er og det er faktisk ganske greit. Pil til høyre tar deg inn i meny og OK tar deg et nivå tilbake....

Lenke til kommentar
Det fungerer, men er ikke veldig logisk.

7440194[/snapback]

 

Er vel avhengig av hva en er vant med. Har en hatt et merke og skifter over til noe annet så kan det sikkert føles tungvint kun fordi det er uvant. For meg som har brukt Pentax i flere år så ser jeg ikke poenget med å kritisere engang. Det kommer fort inn i fingrene.

 

Ikke ser jeg det ulogiske her heller. Å gå inn i meny til høyre -> klikk piltast til høyre. Å bekrefte valg og gå tilbake -> trykk OK. Å bekrefte valg og gå helt ut -> trykk på utløser.

Lenke til kommentar
På alt jeg har prøvd av elektronikk har "ok" betydd fram i menyen. Dette er det mest logiske. hvorfor gjøre det annerledes?

7440943[/snapback]

 

Javel, jeg synes nå det er mest naturlig å navigere med piltaster og bekrefte valg med OK knapp, slik som på f.eks. K10D. Faktisk så naturlig at jeg klarer ikke å se at det er ulogisk.

Lenke til kommentar
For all del, det er enkelt å venne seg til (har *ist DL selv), men ikke den beste løsningen for de fleste. Det største problemet er uansett alle forkortelsene.

7441204[/snapback]

 

Sammen med K10D fikk jeg en flott 22 siders flerfarge brosjyre om K10D. Alt skrevet på norsk. Jeg tipper det er mer arbeid i å lage en slik brosjyre enn det er å oversette menysystemet i kameraet til norsk. Synd de ikke har gjort det. Engelsk er ikke noe problem for meg, men jeg vet enkelte plages med at det ikke er norsk. Og svensk duger ikke heller etter min mening.

Lenke til kommentar
For all del, det er enkelt å venne seg til (har *ist DL selv), men ikke den beste løsningen for de fleste. Det største problemet er uansett alle forkortelsene.

7441204[/snapback]

 

Sammen med K10D fikk jeg en flott 22 siders flerfarge brosjyre om K10D. Alt skrevet på norsk. Jeg tipper det er mer arbeid i å lage en slik brosjyre enn det er å oversette menysystemet i kameraet til norsk. Synd de ikke har gjort det. Engelsk er ikke noe problem for meg, men jeg vet enkelte plages med at det ikke er norsk. Og svensk duger ikke heller etter min mening.

7441346[/snapback]

Jeg driter i engelsk, det som irriterer er de jævla forkortelsene!

Lenke til kommentar

En av mine begrunnelser for å satse på K10D er bakoverkompatibiliteten med gamle objektiver, men jeg er veldig usikker på om det er et reelt argument for meg.

 

Jeg sitter med en vintage Pentax KM med originalt 55mm 1:1.8 og en Tamron fast tele på 200mm 1:3.5. Sålenge begge har K-Mount skal de kunne brukes*, men ettersom de er 100% manuelle på fokus og blender, så lurer jeg på om de bare blir en kuriositet i praksis.

 

* fra http://www.digitalcamerainfo.com/content/P...ity--Extras.htm

"Old Lens Compatibility – The Pentax K10D can work with old K-mount lenses, and has a range of technology to make it convenient to do so. There are a slew of those lenses around, offering Pentax veterans the chance to keep old equipment in service, and eBay watchers the chance to pick up an oddball lens on the cheap, and experiment."

Endret av SoftLaughBrush
Lenke til kommentar
En av mine begrunnelser for å satse på K10D er bakoverkompatibiliteten med gamle objektiver, men jeg er veldig usikker på om det er et reelt argument for meg.

7468250[/snapback]

 

Om disse er brukbare er helt avhegig av din måte å fotografere på. Selve lysmålingen med gamle objektiver fungerer greit på K10D. Klarer du deg med manuell fokus så vil objektivene gjøre jobben.

 

Hvis du går fra film til digitalt med dette kameraet så vil du nok oppleve at du får lyst på nye objektiver. Spesiellt interessant er det med nye vidvinkel objektiver.

 

Selv har jeg hatt K10D en uke nå og er mektig imponert over dette kameraet. Bildestabiliseringen fungerer helt topp. Hurtighet og ikke minst brukervennlighet er også helt i toppen. Jeg veksler mye mellom håndholdt og stativ. Dette krever helt forskjellig oppsett på kameraet. Med stativ ønsker jeg f.eks. laveste iso verdi, men på håndholdt bruker jeg auto-iso. Og på stativ bruker jeg speillås. Alle disse forskjellene har jeg lagret på 'USER' programmet og det som tok 1 minutt å endre på mitt gamle kamera er nå bare et klikk på en bryter så er alle innstillinger for stativbruk hentet fram.

 

Så uavhengig av gamle objektiver eller ikke så gjør du neppe noe dumt i å kjøpe K10D.

Lenke til kommentar

Jeg synes Pentax k10 høres spennende ut på papiret, håper det også er bra i praksis. Jeg venter spent på Akam sin test av K10 men inntil da kan dere lese noen tester ut på nettet (de er ikke dyptgående tester).

 

Den mest interessante av dem er den som er laget av Luminans landscape.

 

http://www.luminous-landscape.com/reviews/...entax-10D.shtml

 

http://www.ephotozine.com/equipment/tests/...cfm?test_id=492

 

http://www.popphoto.com/cameras/3512/camer...entax-k10d.html

 

PS! Kan de som allerede har fått Pentax K10 poste ett par bilder? (Både de bildene som teknisk er bra og de som ikke er bra. Helst i original oppløsning)

 

Jeg kikka litt i prisguiden det er ikke mange pentax objekter der og mange av dem er det ikke pris eller info på!? Hvor pleier dere som har peiling på pentax kjøpe objekter!?

Endret av m3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...