Gå til innhold

Ny Pentax med anti shake og ...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ingen som har tenkt på at det er _mye_ mer informasjon i fil med 22bit fager?

6872846[/snapback]

22-bit i kameraet er selvsagt en kjempefordel. Jo færre bit den interne bildebehandlingen i kameraet bruker, jo lettere vil det oppstå "bånd" i de delene av bildet som er en gradient. En gradient kan f.eks. være en typisk solnedgang med blå himmel som blir mer rosa jo nærmere horisonten man kommer. Endret av Nerd007
Lenke til kommentar
Ingen som har tenkt på at det er _mye_ mer informasjon i fil med 22bit fager?

6872846[/snapback]

22-bit i kameraet er selvsagt en kjempefordel. Jo færre bit den interne bildebehandlingen i kameraet bruker, jo lettere vil det oppstå "bånd" i de delene av bildet som er en gradient. En gradient kan f.eks. være en typisk solnedgang med blå himmel som blir mer rosa jo nærmere horisonten man kommer.

6873468[/snapback]

Tenkte på diskusjonen om antall bps. jo mer informasjon, jo vanskeligere er det å få høy bps, eller? Siden bussen må være større.

Lenke til kommentar
Kun et prisspørsmål. Sony sensoren har en datarate på maks 3,3 b/s. Sensoren med rate på 5b/s er sannsynligvis dyrere. I tillegg krever det dyrere mekanikk å øke hastigheten. For min del er det greit med 3b/s. En stor buffer på 12 raw eller ubegrenset jpg er mye viktigere for meg.

6871744[/snapback]

Det er ikke sikkert at valg av sensor har bare med pris å gjøre.

 

Noen forståsegpåere hevder at denne sensoren har mindre støyproblemer enn den som er brukt i Nikon D200. Hvis det stemmer ser det ut som om Nikon har prioritert hastighet, mens Pentax har prioritert billedkvalitet.

6872451[/snapback]

Kanskje fornuftig å vente på reelle tester fremfor unødig tankespinn.

D200 har ikke problemer med støy, og Nikon har alltid hatt bildekvaliteten som høyeste prioritet !

Endret av brainware
Lenke til kommentar
Kameraet støtter ISO-verdier opp til 1600, og du kan ta seriebilder med 3 bilder i sekundet så lenge det er plass på minnebrikken (gitt at du har en rask nok minnebrikke) i JPEG. I RAW rommer bufferet opp til 10 bilder, eller 6 bilder i RAW+JPEG.

 

K100D klarer kun 3 bilder i RAW og 5 JPEG i serie, det har heller ikkje RAW+JPG. Det ser og ut som K10D har langt fleire valg av ISO verdiar, og at skalaen begynner på 100 mens K100D begynner på 200.

Det kan virke som om sensoren (av en eller annen grunn) har lagt begrensninger på dette, siden veldig mange kameraene med 6MP-sensor (Pentax/Samsung, Nikon D50/70(s)/100 og til og med målsøkeren Epson R-D1) bare har ISO mellom 200 og 1600. Om det er fordi støynivået faktisk blir så ubrukelig at det ikke er mulig å bruke det, eller om det er latskap at de ikke vil dempe signalnivået i software vet jeg ikke, men det kan se ut som det er en årsak. Til sammenlikning har alle 10MP-kameraene med Sony-sensor ISO 100-1600, så det ser ut til å være en sammenheng her... Canon bruker vel helt andre sensorer både på 300D/10D/D60 (6MP) og 400D (10MP), så her skulle det ikke være noen sammenheng.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Med tanke på at K10D huset er vann- og støvresistent: Settes det egne krav til objektivene at disse også er spesiellt konstruerte for at disse har tilsvarende egenskaper? Det hjelper jo lite om huset er tett dersom objektivet blir ødelagt av vann/støv.

 

Tanken går spesiellt mot zoom og blender-ringene. Grunnen til at jeg spør er den stadige påminnelsen jeg får på videokameraet mitt når jeg betjener manuell fokus (ikke ofte). Under ringen for fokus er det ørsmå rester av Tunisisk sahara.

Lenke til kommentar

Finner ikkje noko info på pentax sin heimeside, men det går rykter bl.anna på dpreview at *DA serien til pentax har værebeskyttelse.

 

Hadde eg ikkje hat optikk til F fatning for 15k liggande, så hadde eg nokk hatt eit pentax kamera idag. Ser ut som eit flott kamera og prisen er hyggelig. 9k for huset og 13k i pakke med 16-45 f4

Lenke til kommentar
K100D klarer kun 3 bilder i RAW og 5 JPEG i serie, det har heller ikkje RAW+JPG.

Tar skjelden JPG-bilder etter at jeg oppdaget friheten RAW-formatet gir, men egen RAW/JPG-knapp på huset og in-camera "konvertering" fra RAW til JPG er da et svært levlig alternativ!

 

DPReview;

«In-camera RAW development - The K10D allows you to develop images shot as RAW to a JPEG with a wide range of selectable adjustments; size, compression, white balance, digital exposure compensation (+/-2 EV), tone, saturation, sharpness and contrast.»

 

Det som "bekymrer" meg mer med K10'en er behovet for "spesialbatterier".

Lenke til kommentar

Ulempen er jo at Pentax ikke har værbestandige objektiver. De har 3 objektiver som er meget bra (77mm/F1.8, 31mm/F1.8 og 43mm/F1.9) + at det kommer tre STAR-merkede zoomobjektiver neste år. Jeg vil vente med å kjøpe Pentax før jeg vet kvaliteten på de nye zoomobjektivene.

 

Hvis Olympus lanserer et bra kamera neste år, vil jeg heller velge dette, først og fremst fordi Olympus har, etter min mening, verdens beste objektivserie ( Zuiko Super High Grade Series, eller Zuiko Top Pro series).

 

mvh

.lars

Lenke til kommentar
Ulempen er jo at Pentax ikke har værbestandige objektiver. De har 3 objektiver som er  meget bra (77mm/F1.8, 31mm/F1.8 og 43mm/F1.9) + at det kommer tre STAR-merkede zoomobjektiver neste år. Jeg vil vente med å kjøpe Pentax før jeg vet kvaliteten på de nye zoomobjektivene.

 

Hvis Olympus lanserer et bra kamera neste år, vil jeg heller velge dette, først og fremst fordi Olympus har, etter min mening, verdens beste objektivserie ( Zuiko Super High Grade Series, eller Zuiko Top Pro series).

 

mvh

.lars

7044664[/snapback]

Pfft. Den beste objektivserien til småformat SLR kanskje, men ikke verdens beste objektivserie.

Lenke til kommentar
Ulempen er jo at Pentax ikke har værbestandige objektiver. De har 3 objektiver som er  meget bra (77mm/F1.8, 31mm/F1.8 og 43mm/F1.9) + at det kommer tre STAR-merkede zoomobjektiver neste år. Jeg vil vente med å kjøpe Pentax før jeg vet kvaliteten på de nye zoomobjektivene.

 

Hvis Olympus lanserer et bra kamera neste år, vil jeg heller velge dette, først og fremst fordi Olympus har, etter min mening, verdens beste objektivserie ( Zuiko Super High Grade Series, eller Zuiko Top Pro series).

 

mvh

.lars

7044664[/snapback]

 

DA* serien vil ha weatherseal...iflg forumet på Dpreview

Lenke til kommentar
Pfft. Den beste objektivserien til småformat SLR kanskje, men ikke verdens beste objektivserie.

 

Småformat ? Hva legger du i det ?

 

Når f.eks EISA awards tildelte Olympus Zuiko gullmedaljen for sin toppserie så var det vel nettopp Nikon, Canon, Sigma Tamron etc. de konkurrerte mot. Og dette var i kategorien profesjonelle objektiver. Nå er ikke EISA all verden, men likevel.

 

Fins det noen annen produsent som har 35-100mm/F2 (som tilsvarer 70-200mm/F2)

Fins det noen andre produsenter som har 150mm/F2 (som tilsvarer 300mm) og som er null problem å bruke uten stativ.

Find det noen andre produsenter som har et objektiv med brennvidde 7-14mm/F4, og som tegner skarpt hele veien?

 

Det Olympus mangler er objektiver med fast brennvidde under 100mm, men nå har Leica kasta seg på fourthirds med blant annet et 25mm/F1.4

 

mvh

.lars

Endret av Recercare
Lenke til kommentar
Pfft. Den beste objektivserien til småformat SLR kanskje, men ikke verdens beste objektivserie.

 

Småformat ? Hva legger du i det ?

 

Når f.eks EISA awards tildelte Olympus Zuiko gullmedaljen for sin toppserie så var det vel nettopp Nikon, Canon, Sigma Tamron etc. de konkurrerte mot. Og dette var i kategorien profesjonelle objektiver. Nå er ikke EISA all verden, men likevel.

 

Fins det noen annen produsent som har 35-100mm/F2 (som tilsvarer 70-200mm/F2)

Fins det noen andre produsenter som har 150mm/F2 (som tilsvarer 300mm) og som er null problem å bruke uten stativ.

Find det noen andre produsenter som har et objektiv med brennvidde 7-14mm/F4, og som tegner skarpt hele veien?

 

Det Olympus mangler er objektiver med fast brennvidde under 100mm, men nå har Leica kasta seg på fourthirds med blant annet et 25mm/F1.4

 

mvh

.lars

7045479[/snapback]

Hva tror De jeg mener med småformat? 135mm film og alt som er mindre.

Lenke til kommentar
Pfft. Den beste objektivserien til småformat SLR kanskje, men ikke verdens beste objektivserie.

Småformat ? Hva legger du i det ?

At det ikke er beste objektivserie dersom du sammenlikner med objektiver til mellomformat og storformat...

 

Sjekk ut Wikipedia og Wikipedia på nynorsk.

 

- Filmar som er opp til 4cm breie: Småbildeformat.

- Filmar som er opp til 7cm: Mellomformat.

- Filmar som er over 10cm: Storformat.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
DA* serien vil ha weatherseal...iflg forumet på Dpreview

Det er vel liten sjangs at det blir KIT med DA* objektiv?

Må huske at K10D egentlig er et semi-pro kamera, så det er nok utvilsomt det huset DA*-serien er beregnet på (Pentax har egentlig ingen andre egnede hus, for den saks skyld; blir nesten litt overkill å sette slike objektiver på en K100D)...

 

Men unektelig, det blir nok mange K10D å se som absolutt ikke kommer til å ha DA*-objektiver. Det vi jo kan håpe på, er at de gjør en liten innsats med DA 16-45 f/4, og sender ut en utgave av den med værtetning. Det er nok for de fleste det mest aktuelle objektivet, foruten økonomivarianten 18-55 (som heller ikke er et dårlig objektiv!). Blir veldig fin sammen med nye DA* 60-250 f/4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...