Gå til innhold

Ny Pentax med anti shake og ...


Anbefalte innlegg

Eg kan ikkje seie at AA batteri er ein så veldig stor fordel, med mindre ein reiser rundt i områder utan straum i veker i strekk...

Fordelen med batteripakker er mye større kapasitet i forhold til volum/vekt

7044606[/snapback]

 

AA batterier tar liten plass, og eit par sett med 2300 mAh batterier vil halde til MANGE bilder. Så nei : volum/vekt trur eg AA batterier har på si side.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fins det noen andre produsenter som har 150mm/F2 (som tilsvarer 300mm) og som er null problem å bruke uten stativ.

Siden du nevner det: Nikon 200 f/2 VR kommer inn her. Lønner seg nok med stativ, men f/2 kombinert med VR kan tillate ganske mye skjelving :o)

7045578[/snapback]

'

Korrekt, men det er kanskje ikke objektivet man tar med seg på fjelltur. Nikons veier 3 kilo mens Olympus sitt veier 1.3.

 

mvh

.lars

Lenke til kommentar
De kommer vel ikke før i mars, dessverre.... (såvidt jeg vet...)

Jepp, DA* 16-50 og 50-135 f/2.8 kommer i mars (eller i det minste på vårparten), DA* 60-250 f/4 kommer enda litt senere i 2007...

7045898[/snapback]

 

Ja det blir spennede. Håper de holder mål. Hvis de gjør det, og Olympus mislykkes med sitt kommende pro-kamera, så blir det Pentax på meg.

 

mvh

.lars

Lenke til kommentar
Ja det blir spennede. Håper de holder mål. Hvis de gjør det, og Olympus mislykkes med sitt kommende pro-kamera, så blir det Pentax på meg.

Når vi ser på det som finnes av Pentax-optikk i dag (særlig DA-serien), er det veldig liten grunn til å tro at Pentax skal mislykkes med dette. Det er tross alt ikke noen grensebrytende objektiver, selv om de dekker et utrolig nyttig zoom-område. Da tror jeg ærlig talt sjansen for at Olympus mislykkes med sitt pro-kamera er større :o)
Lenke til kommentar
Ja det blir spennede. Håper de holder mål. Hvis de gjør det, og Olympus mislykkes med sitt kommende pro-kamera, så blir det Pentax på meg.

Når vi ser på det som finnes av Pentax-optikk i dag (særlig DA-serien), er det veldig liten grunn til å tro at Pentax skal mislykkes med dette. Det er tross alt ikke noen grensebrytende objektiver, selv om de dekker et utrolig nyttig zoom-område. Da tror jeg ærlig talt sjansen for at Olympus mislykkes med sitt pro-kamera er større :o)

7046164[/snapback]

 

Det er godt mulig, men jeg mistenker at Pentax sine nye objektiver vil ligge på samme nivå som Olympus' high grade objektiver (og ikke super high grade). Hvis dette er tilfellet så kan jeg leve med et Olympus-kamera som ligger litt under Pentax i ytelse ettersom super high grade obj. kompanserer. Kamerahus kommer og går, mens objektiver består.

Lenke til kommentar
Det er godt mulig, men jeg mistenker at Pentax sine nye objektiver vil ligge på samme nivå som Olympus' high grade objektiver (og ikke super high grade). Hvis dette er tilfellet så kan jeg leve med et Olympus-kamera som ligger litt under Pentax i ytelse ettersom super high grade obj. kompanserer.  Kamerahus kommer og går, mens objektiver består.

Jeg er i grunn enig med deg, hvis du har Olympus-objektivene. Ulempen dog, særlig med high-grade objektiver, er at de ofte viser frem svakhetene i dårlige kamerahus like godt som de viser frem de sterke sidene ved gode hus. Olympus har vært litt mer plaget med støy enn de andre konkurrentene (muligens med unntak av Alpha, uten å dra opp den debatten igjen), trolig først og fremst pga mindre sensor. Har du dog ikke Olympus-objektiver fra før, tror jeg nok Pentax-fatningen er mer å satse på, først og fremst fordi den er bygd for større sensorer, som i DSLR-verdenen nesten ubetinget er mer positivt mtp. støyhåndtering og dynamisk omfang... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Det er godt mulig, men jeg mistenker at Pentax sine nye objektiver vil ligge på samme nivå som Olympus' high grade objektiver (og ikke super high grade). Hvis dette er tilfellet så kan jeg leve med et Olympus-kamera som ligger litt under Pentax i ytelse ettersom super high grade obj. kompanserer.  Kamerahus kommer og går, mens objektiver består.

Jeg er i grunn enig med deg, hvis du har Olympus-objektivene. Ulempen dog, særlig med high-grade objektiver, er at de ofte viser frem svakhetene i dårlige kamerahus like godt som de viser frem de sterke sidene ved gode hus. Olympus har vært litt mer plaget med støy enn de andre konkurrentene (muligens med unntak av Alpha, uten å dra opp den debatten igjen), trolig først og fremst pga mindre sensor. Har du dog ikke Olympus-objektiver fra før, tror jeg nok Pentax-fatningen er mer å satse på, først og fremst fordi den er bygd for større sensorer, som i DSLR-verdenen nesten ubetinget er mer positivt mtp. støyhåndtering og dynamisk omfang...

7046914[/snapback]

 

Riktig med hensyn til støy, noe som Olympus bør forbedre i sine kommende kameraer. Uansett er det ikke alfa og omega for meg ettersom jeg aldri finner det nødvendig å bruke høyere enn ISO 400. For de som skyter mye konserter eller sport i dunkel belysning blir saken annerledes. At Olympus er hakket dårligere på støy kan jeg leve med, men dersom de ikke fikser en raskere autofokus er det over og ut.

 

mvh

.lars

Lenke til kommentar
DA* serien vil ha weatherseal...iflg forumet på Dpreview

Det er vel liten sjangs at det blir KIT med DA* objektiv?

Må huske at K10D egentlig er et semi-pro kamera, så det er nok utvilsomt det huset DA*-serien er beregnet på (Pentax har egentlig ingen andre egnede hus, for den saks skyld; blir nesten litt overkill å sette slike objektiver på en K100D)...

 

Men unektelig, det blir nok mange K10D å se som absolutt ikke kommer til å ha DA*-objektiver. Det vi jo kan håpe på, er at de gjør en liten innsats med DA 16-45 f/4, og sender ut en utgave av den med værtetning. Det er nok for de fleste det mest aktuelle objektivet, foruten økonomivarianten 18-55 (som heller ikke er et dårlig objektiv!). Blir veldig fin sammen med nye DA* 60-250 f/4.

7045853[/snapback]

 

Hva med tredjepartsprodusenter; Tamron, Sigma etc? Noen som produserer objektiver med "weatherseal" som vil passe K10D?

Lenke til kommentar

Dersom en er nødt til å investere stort i dyrere objektiver for å oppnå et system som er vann- og støvresistent, da faller kameraet litt gjennom for meg som er i "øvre budsjettklasse".

 

Det hadde absolutt vært ønskelig med et kamera som kunne taes med ut i naturen uansett vær og da helst med et brukbart weatherproof kit-objektiv til å starte med.

Lenke til kommentar
Dersom en er nødt til å investere stort i dyrere objektiver for å oppnå et system som er vann- og støvresistent, da faller kameraet litt gjennom for meg som er i "øvre budsjettklasse". 

 

Det hadde absolutt vært ønskelig med et kamera som kunne taes med ut i naturen uansett vær og da helst med et brukbart weatherproof kit-objektiv til å starte med.

Er selvfølgelig enig med deg. Jeg vil dog tro at DA* 16-50 blir priset en del under Canon 17-55 f/2.8 IS og Nikons 17-55 f/2.8. Hvis det blir et prisforhold omtrent som mellom Pentax DA 16-45 f/4 og Canon 17-40 f/4L, som ligger på ca 4000/6500, vil jeg gjette på at DA* 16-50 f/2.8 kommer i prisområdet rundt 6000 kr. Da vil nok et "kit" med K10D lande på rundt 14-15000 kr, og da får man en svært god pakke for en pris som er mye relativt mye lavere enn tilsvarende Canon og Nikon (Canon 30D med 17-55 f/2.8 IS blir jo rundt 18-19000, og Nikon D200 med 17-55 f/2.8 ligger på snaue 25 lapper).
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
*Bump*

 

Noen som har hørt/sett noe mer konkret om lanseringsdato her i Norge? Vi er jo kommet til "november/desember" som var tidligere løfte...

Ikke hørt noe mer, men regner med at det kommer i butikkene i løpet av uken. Det er jo det typiske, at produsentene ikke kan gå ut med eksakt leveringsdato. Synes det egentlig er veldig dårlig av dem, det kan da ikke være så umulig å forutsi heller.
Lenke til kommentar
*Bump*

 

Noen som har hørt/sett noe mer konkret om lanseringsdato her i Norge? Vi er jo kommet til "november/desember" som var tidligere løfte...

Ikke hørt noe mer, men regner med at det kommer i butikkene i løpet av uken. Det er jo det typiske, at produsentene ikke kan gå ut med eksakt leveringsdato. Synes det egentlig er veldig dårlig av dem, det kan da ikke være så umulig å forutsi heller.

7419869[/snapback]

 

Tenker dere på K10D nå? I så fall er den i salg. Flere i Oslo har den og min er på vei i form av en pakke i Posten. Har den nok i morgen hvis ingen roter den vekk :-)

Lenke til kommentar
Tenker dere på K10D nå? I så fall er den i salg. Flere i Oslo har den og min er på vei i form av en pakke i Posten. Har den nok i morgen hvis ingen roter den vekk :-)

Oki... Nettbutikkene har ikke fått den ennå (ikke de jeg har sjekket i hvert fall), men det kan likegjerne være at de ikke har fått oppdatert lagerstatusen sin :o)
Lenke til kommentar
Dersom en er nødt til å investere stort i dyrere objektiver for å oppnå et system som er vann- og støvresistent, da faller kameraet litt gjennom for meg som er i "øvre budsjettklasse". 

 

Det hadde absolutt vært ønskelig med et kamera som kunne taes med ut i naturen uansett vær og da helst med et brukbart weatherproof kit-objektiv til å starte med.

7086777[/snapback]

 

Vel, leste på dpreview-forumet at pentax ikke hadde opplevd problemer med vann som trengte inn via linsen. Den vanligste "veien inn" var via sprekker i kamerahuset, noe pentax har tettet i K10D.

 

Og forøvrig, iflg en som hadde vært i kontakt med pentax norge skulle siste forsendelse komme sent forrige uke og burde være i butikkene i dag. Har selv en ordre inne på en K10D, men ser ikke ut som jeg var blant de heldige som fikk på denne forsendelsen :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...