Gå til innhold

Tråden om katter!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stakkars katten til naboen. Katta er snart 11 måneder og er vant til å være ute. Men i helga hadde naboene mine vært borte og det har regna nonstop uten noen plass for katta å være. Siden de var borte og katta satt uttafor vinduet mitt og mjaua nonstop så jeg meg tilslutt nødt til å lage ett minihus av ei pappeske jeg hadde igjen etter flyttinga. Satte den rett ved døra til naboen (bor i rekkehus) og håpet på at katta fikk litt tak over hodet i regnet (de kom hjem i mårres). Det ble i alle fall rolig i natt.

Lenke til kommentar

Er det noen her som har noen peiling på "dyrepsykologi"?

Har to katter (mor og datter) som ikke kommer så godt over ens. Det er mest moren som er problemet, hun har i det siste begynt å nesten overfalle den andre katten vår. Er det noe vi kan gjøre for å få dem til å trives bedre sammen/evt. noe vi kan gjøre for å hindre at moren er så sint på den andre? De har aldri vært bestevenner, men det har blitt litt verre i det siste.

 

Vi skal i tillegg flytte om noen uker. Er det noen som har noen gode tips for hvordan vi skal få dem til å holde seg der? Vet at man helst ikke skal slippe dem ut de første dagene, men er det noen flere ting det er lurt å tenke på?

 

(Der vi skal flytte til bor i tillegg bestemoren og moren til disse to kattene. Er det dømt til å gå til helvete, eller vil de kunne leve sammen tror dere? Eller er det umulig å forutsi?)

 

Er klar over at dette ble veldig langt, jeg blir kjempeglad for alle svar. : D

Lenke til kommentar

Hvis de ikke er steriliser. Gjør det! Det vil mest sannsynlig løse hele problemet ditt.

Hold dem inne de 3-4 første ukene etter du har flyttet.

 

----------

 

Har fått tak i mammapus og to av tre kattunger nå. Mamma var veldig sinna, men ble gladere når vi fikk fanget noen av ungene hennes. Har vært i dyrebutikken og kjøpt kassesand og kattemat for 600 kr, ble dyrt detta :p

Lenke til kommentar
Hvis de ikke er steriliser. Gjør det! Det vil mest sannsynlig løse hele problemet ditt.

Hold dem inne de 3-4 første ukene etter du har flyttet.

 

Takk for tipset. Håper bare det ikke blir alt for vanskelig å få dem til å bruke kattesand, de har de aldri brukt før.

 

De ble begge sterilisert for noen år siden. Det nye stedet vi skal flytte til har heldigvis et veldig stort uteareal, huset blir også merkbart større, så satser på at de har plass nok til å unngå hverandre litt. : P

Lenke til kommentar

Mine begynner å krangle veldig når de må være inne over tid eller vi bor trangt en periode. Med en gang de får gå ute og de har stor nok plass er det aldri noe bråk :)

 

Det er veldig lett å få dem til å bruke sand. Kjøp sand i dyrebutikken (lukter mindre og er lettere å renske klumper ut av) og bruk en do uten lokk. Når katten begynner å mase om å gå ut, bær den bort til kassa og grav litt i den for katten. Da tar den hintet veldig fort. Sand mellom tærne er digg! ^^

Lenke til kommentar

er det noen av dere som har katter dere har reddet fra og sulte eller dø som dere har fortsatt. Jeg har 2 stk og de er helt ulike i forhold til andre katter jeg har møtt. De har kjempelyst på kos, men tør ikke og ligge på fanget eller noe ligge på brystkasse til et menneske. Når de koser seg veldig er det ikke ofte de begynner og massere det de ligger på med potene og "grave" klørene inn. De tåler ikke og bli løftet nesten, bare engang iblant. De er utrolig sky for andre mennesker som er ute eller i huset, spesielt hannkatten. Derfor kaller vi han pysa noen ganger. Hvis man prøver og løfte dem bort til andre mennesker som har lyst til og klappe dem så blir de helt spinnville.

 

Virker som de har sin helt egen personlighet, andre katter gjør nesten det motsatte av det her. De er 1år og litt til, vil de bli mer kosete etterhvert som de blir eldre? De er også kastrerte..

Har egentlig lyst til og skaffe meg en tredje katt som er sånn ordentlig kose katt, men min mor blir sikkert veldig sur!

Burde jeg spørre henne, er det stor forskjell på og ha 2 katter enn 3. Hørta at noen her hadde 7 :dribble:

 

Takk for svar...

Lenke til kommentar
er det noen av dere som har katter dere har reddet fra og sulte eller dø som dere har fortsatt. Jeg har 2 stk og de er helt ulike i forhold til andre katter jeg har møtt. De har kjempelyst på kos, men tør ikke og ligge på fanget eller noe ligge på brystkasse til et menneske. Når de koser seg veldig er det ikke ofte de begynner og massere det de ligger på med potene og "grave" klørene inn. De tåler ikke og bli løftet nesten, bare engang iblant. De er utrolig sky for andre mennesker som er ute eller i huset, spesielt hannkatten. Derfor kaller vi han pysa noen ganger. Hvis man prøver og løfte dem bort til andre mennesker som har lyst til og klappe dem så blir de helt spinnville.

 

Virker som de har sin helt egen personlighet, andre katter gjør nesten det motsatte av det her. De er 1år og litt til, vil de bli mer kosete etterhvert som de blir eldre? De er også kastrerte..

Har egentlig lyst til og skaffe meg en tredje katt som er sånn ordentlig kose katt, men min mor blir sikkert veldig sur!

Burde jeg spørre henne, er det stor forskjell på og ha 2 katter enn 3. Hørta at noen her hadde 7 :dribble:

 

Takk for svar...

 

Tror nok de vil legge det av seg med tiden. Det er jo snakk om at de ikke har tillit til mennesker så de kommer seg nok rundt når de føler seg trygg. :) Har ei vennine som tok imot en kattunge som ble forlatt i ei pappeske midt i Trondheim sentrum og han er en skikkelig kosepus nå :love:

Lenke til kommentar

Jeg har hatt villkatt vi tok inn. :) Hun var 1,5 år når vi fant henne, vi avlivde henne når hun var 17 år pga. nyresvikt.

Hun var veldig lik den katten du har. Flott katt, men veldig sky.

Tror ikke du bør få deg en katt til når du har en som er så usikker. Da kan den fort stikke av og ikke komme tilbake.

 

EDIT: har jo tre villkatter på gjesterommet nå :p Får lov til å ta på mammapus :D Tok bare to dager hehe.

Endret av mushi
Lenke til kommentar

I dag leverte vi begge kattene på kattepensjonat (og tilsvarende for hunden). Dessverre kunne ikke jeg være med. Merker allerede at huset er "tomt", selv om vi er 4 stk hjemme. Heldigvis er det ikke mer enn en uke til vi er hjemme igjen, og vi skal hente dem igjen. Jeg gleder meg allerede! :p Det er så koselig å hente dyrene igjen etter å ha vært vekke fra dem en lengre periode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...