Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Når er det tid for barn?


Anbefalte innlegg

Jeg må innrømme det, jeg er 21, jeg er samboer, 23måneder inn i et godt og seriøst forhold, og jeg har forsåvidt hatt lyst på barn lenge.

Det kan sikkert komme av at jeg er i en familie med til sammen 10 unger. 3 av oss er her inne.

 

Så over til saken, når føler folk her inne at det er på tide med barn?

Hva er en passende alder?

Kanskje litt over hodet til mange av de litt yngre her inne, men fortsatt.

 

Selv føler jeg at man bør få sin førstefødte før man fyller 30.

Helst før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn rent biologisk er den beste tiden for å formere seg rundt 20-årsalder, i hvert fall for kvinner, som da er helt på høyden fysisk, noe som innebærer at svangerskapet også blir lettere, noe som jo bør være attraktivt for begge.

Ellers har jo andre faktorer veldig mye å si - kan du se for deg å oppdra barn sammen med denne jenta? Har dere økonomi til å greie et barn? I Norge klarer man seg alltids, men man bør kunne leve godt samtidig som man kan gi barnet muligheter bare penger kan gi. Har hun også lyst på barn? Det innebærer jo at hun sannsynligvis må legge evt. utdannelse/karriere på hylla en stund. Dessuten bør man tenke godt igjennom hele greia - er dere virkelig klare for dette, eller er ønsket ditt basert på en romantisert fantasi om det å ha unger?

Hvis disse og mange andre faktorer stemmer, er det jo ingen grunn til å la være. Den største hindringen i dagens samfunn pleier å være økonomien.

 

 

http://www2.bt.no/meninger/kronikk/article388663

Lenke til kommentar

Jeg tror alder har ekstremt lite med når det er riktig å få barn. Det er vel heller snakk om at man er klar for den enorme oppgaven som det å få barn er. Ser jo folk på 40 som ikke egner seg som foreldre over hode..

 

Personlig så tror jeg en rekke ting bør være på plass, før man lager barn.

 

1. Vit med sikkerhet at den du får barn med går inn i dette med den visshet at dette er for all fremtid. Det at foreldrene kan se seg sammen med hverandre om 40 år, er en viktighet spør du meg..

 

2. Økonomi. Det høres kynisk ut, men man lager ikke barn om man ikke kan fø sin egen munn.

 

3. Bosted. Det at man bor på "prompern", hybel eller en ettroms på Carl Berner er ikke et særlig godt utgangspunkt for en nybakt familie..

 

4. Gjør unna utdannelsen først. Kvalitetsreformen gjør jo ikke saken lettere for studenter i dette landet, ett barn gjør det heller ikke lettere..

 

5. Spør deg spørsmålet "Er jeg skikket til å få barn?" Altfor få mennesker i Norge stiller seg dette spørsmålet. Innfør førerkort på samleie med intensjon om å lage barn :tease:

Lenke til kommentar

Rundt 30 som så mange andre sier her føler jeg er best.

På den måten har du tid til å studere og etablere deg skikkelig før du pøser på med nykomlinger til verden.

En generasjon går jo for å være 30 år (såvidt jeg vet), så rundt der kan ikke være så altfor galt.

 

På en annen side så er jo ikke valget egentlig aldersbestemt. Så lenge begge føler seg klare og har lyst på barn, så har jo egentlig alder ikke så mye å si.

(Ja, det finnes sikkert ekstreme tilfeller begge veier, men det er få som ønsker seg barn når de er 13 eller når de er 75)

Lenke til kommentar

Kjenner personer som har fått unger når dem er 19. Og de angrer absolutt ikke. Da kan man spille fotball med ungen sin og er ikke totalt utdatert når ungen er i tenårene.. Men problemet er å finne en man kan leve med resten av livet , uansett om man splitter opp så er man fortsatt far og mor.

 

Gi meg 5-6år til så har jeg fått økonomien på plass og er klar for å bli pappa. Var jo en dame jeg fant i utlandet som absolutt ville pule uten kondom. Ble sur når jeg tok på kondom.. hun ville tydeligvis ha en liten viking :D

Lenke til kommentar

Når det er tid for barn står en stor sett fritt til å velge, MEN....

 

Mannen:

 

Mannens ferilitet er på topp når de er mellom 18-25år etter den

tid går kvaliteten gradvis nedover, etter 30+ så går feriliteten rasktere

nedover, men ganske mange har ingen problem med å lage barn lenge

etter de er 40år.

 

Kvinnen:

 

Kvinnens ferilitet er på topp når de er mellom 20-30år men etter de er

fyllt 30 så går feriliteten nedover etter de er fyllt 35 så stuper den

praktisk talt. Det finnes hormonkurer, befruktning av egg og andre

behandlinger for å øke feriliteten men i mange tilfeller så må det

flere år med forsøk til før at en får et vellykket svangerskap i godt

voksen alder.

 

Sjansen for et vellykket svangerskap (helt friske barn)

 

30år: 1 barn 77% 2 barn 60% 3 barn 45%

35år: 1 barn 67% 2 barn 45% 3 barn 30 %

40år: 1 barn 35% 2 barn 12% 3 barn 4%

 

 

Så selv om en har noen år å bestemme seg på så ha en ikke ubegrenset med tid, dette gjeller spessielt kvinnene. (om noen ble skremt så var det ikke meningen)

Lenke til kommentar

Akkurat når det er passe å få barn er vel så individuelt som man får det. Det er aldeles ikke noe i veien med å begynne tidlig, såfremt forholdene ligger til rette for det. Ei venninne av meg kalva allerede som 14-åring, akkurat det eksemplet er ikke å anbefale, men finner man tonen med en partner, forholdet mellom dere tilsynelatende er stabilt og det føles riktig så for all del go for it.

 

Sånn for min egen del så pusher jeg 30 snart og har null behov for småkryp i livet mitt enda (faktisk, jo eldre jeg blir, jo mindre har jeg lyst på barn... :hmm: )

Lenke til kommentar

Hva med å ta denne samtalen med din samboer istedenfor å spørre på nettet? :p

Tror du får mye mer uttav det.

Du kan få barn når du føler deg klar for det mener da jeg.

 

Jobber du mye?

Har du tid til å tilbringe tid med dette barnet, gi det en trygg og god oppvekst?

 

Har du råd?

Det er mye som skal finansieres når man har barn vil jeg tro blir en del penger.

 

Moden nok?

Om du er 21 år går jeg uti fra at du er en moden person som vet å ta ansvar osv...

Men hvem vet :p

Lenke til kommentar

Når det er tid å få barn? Når man selv er 100 % klar for det selvfølgelig. Har ikke noe med alder å gjøre, men om man selv og din kjære er klar for det store ansvaret og livsendringen. Er du ikke klar for å få barn når du er 29, så får du det ikke, men er du 35 og får lyst, så får du. Syns imidlertidig at når du er en 50 og oppover at det begynner å bli litt sent.. Da må man jo tenke på barnet og hvordan det vil bli. Tenåring og har mor på eldrehjem liksom..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...