Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor brukes det ikke bare register-kjede?


LiamH

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Motorer med rem er betydelig mer stillegående enn med kjede. Tror det var mercedes som starta med rem, ihvertfall for folk flest, og også mercedes som slutta med det først. På vår Chrysler Stratus 2.5 går reima ca 160.000. På merca og Spitfire'en er det kjede, so no probs. der ;-)

6811752[/snapback]

 

Ford var tidlig ute med sine R4-motorer i Taunus osv, Vw var vel også tidlig ute.

MB har de hatt reim da? Mener huske at de stort sett alltid har hatt kjede.

Lenke til kommentar
Kan vi konkludere med at den eneste fordelen kjede har overfor reim er (vanligvis) lengre holdbarhet?

6814316[/snapback]

 

Lengre holbarhet, mindre vedlikehold, og enklere å demontere ved for eksempel skift av toppakning. Man slipper og lekkasje fra simring til kamaksel. Sikkert fler punkter jeg ikke kommer på nå. Spesielt mye støy vil jeg ikke si det er fra kjeder. Registerreimer har en tendens til å ule.

Lenke til kommentar
Kan vi konkludere med at den eneste fordelen kjede har overfor reim er (vanligvis) lengre holdbarhet?

6814316[/snapback]

 

Lengre holbarhet, mindre vedlikehold, og enklere å demontere ved for eksempel skift av toppakning. Man slipper og lekkasje fra simring til kamaksel. Sikkert fler punkter jeg ikke kommer på nå. Spesielt mye støy vil jeg ikke si det er fra kjeder. Registerreimer har en tendens til å ule.

6817685[/snapback]

 

Simringen er det selvom du har reim eller ikke. Dynamoreima sitter og på veivakslingen.

 

Uler registerreima, så er det som oftest for stram.

Lenke til kommentar
Motorer med rem er betydelig mer stillegående enn med kjede. Tror det var mercedes som starta med rem, ihvertfall for folk flest, og også mercedes som slutta med det først. På vår Chrysler Stratus 2.5 går reima ca 160.000. På merca og Spitfire'en er det kjede, so no probs. der ;-)

6811752[/snapback]

 

Ford var tidlig ute med sine R4-motorer i Taunus osv, Vw var vel også tidlig ute.

MB har de hatt reim da? Mener huske at de stort sett alltid har hatt kjede.

6815130[/snapback]

 

VW har brukt reim siden de introduserte 1,5 og 1,6 liters motoren sin i passat i -73. Denne blokka/konstruksjonen er den samme som har blitt brukt i golf og passat frem til -96. Den har med tiden vokst til 1,8 og 2,0liter

Lenke til kommentar

JEg har B28E stående i min bil (V6). Den har to kjeder. en til hvær topp.. Problemet med den konstruksjonen er at du kan få mere ulyder av kjededrift. På min er også servopumpa drevet av en ene kammen, så det kjede som går opp dit blir dobbelt så fort slitt som på andre siden...

Lenke til kommentar
Kan vi konkludere med at den eneste fordelen kjede har overfor reim er (vanligvis) lengre holdbarhet?

6814316[/snapback]

 

Lengre holbarhet, mindre vedlikehold, og enklere å demontere ved for eksempel skift av toppakning. Man slipper og lekkasje fra simring til kamaksel. Sikkert fler punkter jeg ikke kommer på nå. Spesielt mye støy vil jeg ikke si det er fra kjeder. Registerreimer har en tendens til å ule.

6817685[/snapback]

 

Simringen er det selvom du har reim eller ikke. Dynamoreima sitter og på veivakslingen.

 

Uler registerreima, så er det som oftest for stram.

6818127[/snapback]

 

Skrev jeg kamaksel eller veivaksel?

Lenke til kommentar

De var noe alla det samme de sa hos nissan også på min

Primera 2.0 '95mod, men etter at svigerfar som har jobbet der litt,

snakket med de, var vi nede på under 3000,- !

Så her er det penger å spare. ;)

 

Hørte forøvrig med andre verksteder også,

ingen andre enn merkeverkstedene som ville påta seg jobben,

men Nissan i Sandnes skulle ha 5k, for en jobb nissan i kr.sand skulle ha 15 for!

 

Min bil var nå godt 175k, og kjede, strammere, drev, var i grunnen like fine ennå. Eneste var an kjede hadde strukket seg litt, og gav en ørliten

tenningsfeil.

Lenke til kommentar
Anyone: Bytt reima mi på 10 minutter a'!

 

men det skal gjøre ordentlig og ikke kappe fronten med vinkelsliper :D

 

 

Verksted bruker en hel dag og tar 12.000.-

 

2000 A6 2.5TDI (V6)

 

hihi

6820309[/snapback]

uff ja, nyere biler er et helvete.. også spess når motoren er plassert på tvers.. fysj

Lenke til kommentar
weedman, 10 min på å få av vifta, reimhjulene dekselet strammehjulet og reima samt skru sammen alt igjen?

 

Supermann eller? Brukte godt og vel en halvtime sist jeg bytta regreim på en pinto... Men så er jeg bare såvidt over 14år og har nesten aldri skrudd bil før...

6804931[/snapback]

 

Skru av vifta?? hvorfor det?? Siden jeg ikke har register deksel, så trenger jeg kun å løsne strammehjulet og ta av reima, sette fordeler og kam/veivhjul på merkene, og på med ny reim, 10 minutter ;)

Lenke til kommentar

De fleste toyotamotorene av nyere dato bruker registerkjede, men til

sammenligning fra de andre så er de laget med tanke på å være servicevenlig noe som gjør arbeidet mye lettere og mindre tidkrevende.

Kjededriften bråker ikke så mye som folk skal ha det til, det er først når den blir utslitt at du faktisk merker at du har kjede og ikke reim.

 

Min Camry har registerreim, sist brukte jeg ca 20min på å bytte den.

Det inkl å jekke den opp fjerne hjulet, inspeksjonsluka, det 2 delte

reimdekselet, reimhjulet så bytte reima aligne merkene og sette alt tilbake igjen. det ble gjort i gjevn fart og ikke noe stress.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...