Gå til innhold

Jazztråd - jazzhjørne i HW-forumet


llefstad

Anbefalte innlegg

Noe god klezmer/balkan/sigøyner-jazz? Ikke nødvendigvis veldig jazzete, men noe innenfor. Jeg tenker A Hawk and a Hacksaw og DeVotchKa som forøvrig begge er stråålende band.

 

 

Farmers Market passer kanskje?

Endret av ersa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noe god klezmer/balkan/sigøyner-jazz? Ikke nødvendigvis veldig jazzete, men noe innenfor. Jeg tenker A Hawk and a Hacksaw og DeVotchKa som forøvrig begge er stråålende band.

 

 

Farmers Market passer kanskje?

 

Godt tips, ersa! Sjekk ut platen "Surfin' the USSR" som kom ut tidligere i år, den er best etter min mening. Hvis du er ute etter mer ren klezmer, hør Urban Tunélls Klezmerband, feks. platen Naked Nigun.

Lenke til kommentar
Liker masse forskjellig musikk, men har i det siste blitt litt avstandsforelsket i jazz! Har bare hørt movie themes og litt på radio osv. men finner ingenting bra!! Har dere noen artistnavn som det kunne være verdt å sjekke ut!? På forhånd takk :)

 

Jazz er et enormt sekkebegrep, så det er vanskelig å slå fulltreffer uten nærmere presisering. Jeg har mange anbefalinger innen jazz, men de strekker seg fra swing til frijazz og avant-garde. Så, for å være litt irriterende: HVA liker du med jazz? Hvorfor har du blitt avstandsforelsket? :tease:

 

Venter på svar fra deg, så skal du få noen dugelige anbefalinger. ;)

Lenke til kommentar
Har noen noen 30 minutter lange jazz-sanger å anbefale?

Eller generelt lange, gjerne varer i over et kvarter ...

Molde Canticle av Jan Garbarek er delt opp i fem deler, men er egentlig ett stykke på 32:29. Ligger på albumet I took up the runes.

Der har du sax og piano i bøttevis. Kanskje ikke så raskt og fengende som ragtime, men likevel et fantastisk nydelig stykke.

Lenke til kommentar
Egentlig har jeg ikke den fjerneste anelse. Kan tenke meg noe med sax i, og evt piano. Litt rask, med liv er vel egentlig det eneste...

 

Medsaksofonog litt liv i, værsågod:da anbefaler jeg The Core, en norsk jazzgruppe, med Kjetil Møster på sax. Platen The Vision er et godt utgangspunkt. :)

 

De spiller såkalt modaljazz.

Lenke til kommentar

Jan Johansson sine Jazz på Svenska og Jazz på Ryska er nok to av de skivene som ligger mitt hjerte nærmest (for biografi om han, se spoiler)

 

Jan Johansson (født 16. september 1931, død 9. november 1968) var en svensk jazzpianist, komponist og arrangør. I begynnelsen av 1960-årene markerte han seg som en av Europas mest fremtredende jazzpianister. Han er far til de to heavy metal-musikerne Jens Johansson og Anders Johansson.

 

Jan begynte å spille piano i 1942 og studerte elektronikk ved Chalmers Tekniska Högskola i begynnelsen av 1950-tallet. Han avbrøt studiene for å hengi seg til musikken på heltid. I periode 1958–1960 spilte han sammen med Stan Getz og andre amerikanske musikere. Jan var det første europeiske medlemmet i Jazz at the philharmonic. I 1961 begynte han å samarbeide med svenske musikere som Arne Domnérus, Georg Riedel m.fl. Albumet Jazz på svenska har blitt en moderne klassiker med sin blanding av jazz og svensk folkemusikk.

 

I 1957 giftet han seg med Else Bergström. De fikk to sønner, Jens og Anders, som også er musikere.

 

I 1968 døde Jan Johansson i en bilulykke.

 

Johansson ble særlig kjent for sine innspillinger av svenske, russiske og ungarske folkemelodier:

 

* Jazz på svenska

* Jazz på ryska

* Jazz på ungerska

* musikk genom fyra sekler

 

Som komponist er Jan Johansson best kjent for musikken til Pippi Langstrømpe.

 

 

Jan Johansson & Georg Riedel - Berg-Kirstis polska

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
The Core er ikke bare litt liv i. Vision er strålende. Elsker disse karene.

 

Jeg beklager, men tørrvitsing og underdrivelser er en "liten" del av min uttrykksmåte :p

 

Forøvrig elsker jeg The Core også. Bandet er min favoritt innen norsk jazz per dags dato. Har de fleste platene, og har sett de tre ganger live de siste to årene, alle gangene i Bergen. Konserten med Bergen Big Band under Nattjazz 2007 er uforglemmelig, og finnes også på plate:

 

Bergen Big Band feat. The Core - "Meditations on Coltrane"

 

Som de erfarne lytterne her kanskje forstår spiller de "Meditations" av Coltrane, en frijazz-suite her arrangert for storband! Med andre ord ikke like fri som originalen, men nydelige arrangementer og supre utøvere gjør platen/konserten like unik.

Lenke til kommentar
Noen som kan anbefale Django Reinhardt lignende musikk?

 

Hot Club de Norvege spiller Django-inspirert jazz. Et supert band jeg har hørt for lite på selv, men de er absolutt verdt en lytt eller to eller ti.

The Cook Trio er veldig bra. (synes jeg)

De har en side med noen eksempler.

Herlig gruppe :D

Fantastisk!

Noen som vet hvor jeg kan kjøpe cd'en deres? Har ikke funnet den (etter litt leting =P). Gidder ikke kjøpe den på Itunes.

Lenke til kommentar
Noen som kan anbefale Django Reinhardt lignende musikk?

 

Hot Club de Norvege spiller Django-inspirert jazz. Et supert band jeg har hørt for lite på selv, men de er absolutt verdt en lytt eller to eller ti.

The Cook Trio er veldig bra. (synes jeg)

De har en side med noen eksempler.

Herlig gruppe :D

Fantastisk!

Noen som vet hvor jeg kan kjøpe cd'en deres? Har ikke funnet den (etter litt leting =P). Gidder ikke kjøpe den på Itunes.

 

Her er det visst både mp3 og CD å få kjøpt. Jeg kjøpte mp3 med paypal :)

Endret av AvieN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...