Gå til innhold

Jazztråd - jazzhjørne i HW-forumet


llefstad

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...
George Duke er litt i samme gata som Chick Corea, ihvertfall. Noe Chick Corea og/eller Return to Forever burde være i en hver respektabel platesamling.

 

Åååh, tusen takk :love:

Akkurat noe slikt jeg ville ha. Nå gjenstår det bare å handle inn et par album.

 

Hmm, hadde ikke hørt om noen av artistene du nevnte over (må derfor sjekke de ut...) men når jeg hører "Cool Jazz", så tenker jeg på Miles Davis (igjen) album - Doo-Bop fra 1992.

 

Du kommer ikke til å kaste bort tiden din ;)

Har hørt om Miles Davis, men har ikke hørt det albumet. Skal høres gjennom, takk for tipset.

Lenke til kommentar

Man må jo skille mellom "cool jazz" som undersjanger av jazzen og cool jazz - der cool bare er et positivt adjektiv. Miles er absolutt av pionerene innen cool jazz (han ga til og med ut "Birth of the Cool" i 1950).

 

Snakker man om kul jazz, så stiller saken seg annerledes, og man kan trekke fram artister som Chick Corea etc. Hva som er cool jazz er altså ikke subjektivt, i motsetning til kul jazz, som er det.

 

Når det kommer til Miles Davis, så er diskografien hans enorm, og det er naturlig nok stor stilmessig variasjon. Jeg kan ikke skryte på meg å ha hørt alle albumene hans, men som sagt, Birth of the Cool er skjellsettende innen cool jazz. Miles Ahead er også en bra plate.

 

Chet Baker, Bill Evans (særlig At the Village Vanguard) og Dave Brubeck (mannen bak Take Five og Blue Rondo a la Turk) er også verdt å nevne i cool jazz-sammenheng.

Endret av Jethrotulling
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...