Gå til innhold

Jazztråd - jazzhjørne i HW-forumet


llefstad

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som har noe god jazz å anbefale til en som er helt ny i sjangeren?

Jeg vil helst ha noe instrumentalt. Jeg er veldig glad i progressive rock hvis det skulle ha noe å si :)

 

Ser du har fått en del anbefalinger allerede, men jeg kan ikke dy meg. Siden du liker prog. vil jeg anbefale at du starter med jazz-rock/fusion, det appellerte mest til meg når jeg var ny i jazzen. Norske elephant9 er nevnt, vil også anbefale the Mahavishnu Orchestra med platen Inner Mounting Flame. En intens og rå plate!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
ELLA sier nå jeg....ingen over og ingen til siden :D

 

Enig! Etter at min kone gjorde meg oppmerksom på henne i fjor (har liksom alltid visst om Ella Fitzgerald, men ikke tatt meg tid til å lytte til henne) har jeg falt pladask! Hun er for meg et symbol på musikalsk glede. Har foreløbig stort sett hørt på samlingen til Ken Bruce. Noen som vet om Ella har gitt ut et album som liksom regnes som hennes mesterverk? Digger hennes versjon av Night and Day. Den er gull for hjerte og sjel.

 

Jeg må innrømme at jeg ikke er noen jazzspesialist, men jeg har noen favoritter:

 

Miles Davis - Kind of Blue (dette må da være kronjuvelen av alle album?)

Radka Toneff - Fairytales

Stan Getz/Joaõ Gilberto - Getz/Gilberto

Manu Katche - Neighbourhood

Endret av LarsOl
Lenke til kommentar
Noen som har noe god jazz å anbefale til en som er helt ny i sjangeren?

Jeg vil helst ha noe instrumentalt. Jeg er veldig glad i progressive rock hvis det skulle ha noe å si :)

 

Ser du har fått en del anbefalinger allerede, men jeg kan ikke dy meg. Siden du liker prog. vil jeg anbefale at du starter med jazz-rock/fusion, det appellerte mest til meg når jeg var ny i jazzen. Norske elephant9 er nevnt, vil også anbefale the Mahavishnu Orchestra med platen Inner Mounting Flame. En intens og rå plate!

 

Takker :) Har alerede begynt å høre en del på fusion. Niacin anbefalles!

Lenke til kommentar
noen som like hard bop? Herbie Hancock, Thelonious Monk etc.

 

Joda!

 

Herbie Hancock var en av de første jeg hørte på fra jazzens verden. Har de fleste "gamle" platene jeg har kommet over (60- og tidlig/midt 70-tall). En del yngre ting synes jeg blir litt tamt. Ser at mange av platene hans regnes som post-bop, men det er mindre viktig, siden "post-bop" fremdeles har bop-elementer.

 

Thelonious Monk har jeg fått mer og mer sansen for det siste året. Criss-Cross kjøpte jeg senest på fredag, og sålangt høres det minst like bra ut som Straight, no Chaser. Underground er også en kul plate. Er disse to jeg har hørt mest på, men jeg tar alltid en titt under "Monk" i platebutikken, og innemellom blir det en ny :!:

Lenke til kommentar
Noen som har noe god jazz å anbefale til en som er helt ny i sjangeren?

Jeg vil helst ha noe instrumentalt. Jeg er veldig glad i progressive rock hvis det skulle ha noe å si :)

 

Ser du har fått en del anbefalinger allerede, men jeg kan ikke dy meg. Siden du liker prog. vil jeg anbefale at du starter med jazz-rock/fusion, det appellerte mest til meg når jeg var ny i jazzen. Norske elephant9 er nevnt, vil også anbefale the Mahavishnu Orchestra med platen Inner Mounting Flame. En intens og rå plate!

 

Takker :) Har alerede begynt å høre en del på fusion. Niacin anbefalles!

 

Niacin er et nytt navn i mine ører. Hvaslags fusjonsmusikk spiller de?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Er på jakt etter noe storbandjazz jeg.. jeg er veldig usikker på "sjangernavn", men det må vel gjerne bli noe 40 eller 50-talls vil jeg tro. Både kraftig swing og rolige låter med silkemyk kvinnelig vokalist.. :p Setter pris på alle tips, da jeg egentlig ikke har så mye peiling (til tross for at jeg har en far som er jazzpianist.. utrolig).

 

Litt seint men: Count Basie er nok der du har mest å hente. Han gjorde også flere legendariske innspillinger med Ella Fitzgerald.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...