Gå til innhold

Ufrivillig eksponering for reklame o.l.


Anbefalte innlegg

Det er en sak jeg har gått og tenkt på en stund.

 

Hver dag "bombes" vi med hundrevis av reklameplakater, avisforsider og lignende.

La oss for enkelhets skyld kalle alt dette reklame. Mye reklame utsetter man seg for mer eller mindre frivillig, for eksempel hvis man skrur på tven og ser på TV2 eller TV3. Da må man regne med å se reklame. Men hvis man går en tur på butikken, kiosken, (for å handle mat e.l.) eller bare en tur i skogen, og ikke ønsker å bli eksponert for reklame, hva gjør man da? Man vil fortsatt ha aviser som står på stativer på fortauet utafor kioskene, og svære reklameplakater som skriker etter oppmerksomhet.

 

Jeg irriterer meg ofte over reklamer, avisoverskrifter og lignende, og det er flere ting jeg faktisk skulle ønske jeg slapp å se på. For eksempel; når jeg står i kassakø på den lokale butikken, og Se og Hør står i hundre eksemplarer på alle sider av kassa. Jeg hater Se og Hør, det får meg til å skamme meg over å være norsk, men likevel må jeg se på det.

 

Ønsker en diskusjon på hva som er greit når det gjelder reklame, hvor går grensen for hva det er lov å henge opp. Er det så enkelt som at hvis du eier veggen så kan du henge hva du vil der, eller skal de som må se på den jævla veggen hver dag også få mene noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samfunnet er nok ikke din egen lille private sfære hvor du kan bestemme selv nøyaktig hva du vil og ikke vil se. Med en gang du stikker nesen ut av døra må du med det samme akseptere at du utsetter deg for en hel haug med ting du ikke har kontroll over, deriblant reklame. Å gå med øynene lukket av frykt for hva man kan komme til å få øye på, funker veldig dårlig.

Lenke til kommentar
Samfunnet er nok ikke din egen lille private sfære hvor du kan bestemme selv nøyaktig hva du vil og ikke vil se. Med en gang du stikker nesen ut av døra må du med det samme akseptere at du utsetter deg for en hel haug med ting du ikke har kontroll over, deriblant reklame. Å gå med øynene lukket av frykt for hva man kan komme til å få øye på, funker veldig dårlig.

6706404[/snapback]

Det er selvsagt ikke snakk om å nekte folk å reklamere. Jeg lurer bare på hvor grensen skal gå.

Lenke til kommentar
Jeg irriterer meg ofte over reklamer, avisoverskrifter og lignende, og det er flere ting jeg faktisk skulle ønske jeg slapp å se på. For eksempel; når jeg står i kassakø på den lokale butikken, og Se og Hør står i hundre eksemplarer på alle sider av kassa. Jeg hater Se og Hør, det får meg til å skamme meg over å være norsk, men likevel må jeg se på det.

6705936[/snapback]

 

Se og hør, C, D, og den andre avisen Les og hør (husker forsåvidt ikke navnet på det) er det eneste jeg kan irritere meg over. De skal ha en tosiders oppslag over at en kjendis viste litt av rompesprekken når hun la ned en blomster. Ærlig talt, det kan jeg bli spart for.

 

Men ellers er jeg vant med all reklamen.

Lenke til kommentar
Jeg irriterer meg ofte over reklamer, avisoverskrifter og lignende

 

Amen... ikke minst når de lyver og manipulerer, som er stort sett hele tiden. Personlig bruker jeg AdMuncher på data'n, og mute knappen på fjernkontrollen svært ofte. Skulle ønske jeg kunne lage en dings som skrudde av lyden når det kom reklame. Det finnes allerede noe som heter autovolume, fordi de skrur opp lyden under reklamene. Hvorfor ikke rett og slett bare lage en automute? ;)

Lenke til kommentar
Det er selvsagt ikke snakk om å nekte folk å reklamere. Jeg lurer bare på hvor grensen skal gå.

6706433[/snapback]

Jeg synes i grunnen det er fint som det er nå. Så lenge ingen har rett til å låse seg inn i stua mi og tvinge meg til å se reklame, er jeg fornøyd. Litt bedre vern mot telefonselgere/tiggere/undersøkere kunne kanskje vært noe, de begynner jeg å bli trøtt av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...